Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är abort mord?
          Ugglemormor
          Inlägg 02-09-2011, 17:36
          Länk hit: #81

Gäster

CITAT (Huggorm @ 02-09-2011, 17:04) *
          Men aborten tar död på ett litet oskyldigt barn, så viss logik finns ändå

Inget av det är acceptabelt, man har inga ursäkter att döda vuxna, men dessa meningslösa krig gör oss "hemmablinda", menar att man hör om det varje dag och sen reagerar man inte till slut på det.

Det är dock de vuxnas ansvar som kan ifrågasättas, de ska ta mer lärdom och ödmjukhet och acceptera den andres beslut, utan några moralkakor. Jag tror inte att man glömmer sin abort under sin livstid, så då ska man rent humant att inte brassa på den brasan så att de som tagit beslutet ska må mer illa.... tummenupp.gif

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 02-09-2011, 17:48
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Ugglemormor @ 02-09-2011, 18:36) *
          Inget av det är acceptabelt, man har inga ursäkter att döda vuxna, men dessa meningslösa krig gör oss "hemmablinda", menar att man hör om det varje dag och sen reagerar man inte till slut på det.

Det är dock de vuxnas ansvar som kan ifrågasättas, de ska ta mer lärdom och ödmjukhet och acceptera den andres beslut, utan några moralkakor. Jag tror inte att man glömmer sin abort under sin livstid, så då ska man rent humant att inte brassa på den brasan så att de som tagit beslutet ska må mer illa.... tummenupp.gif

Bra sagt. Inget blir bättre av att ge dåligt samvete till kvinnorna ifråga.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 02-09-2011, 17:51
          Länk hit: #83

Gäster

Det var det jag ville ha sagt, ämnet är för ömtåligt kanske och då får man tänka sig hur andra mår av det man skrivit. Mer acceptans. kompiskram.gif

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 02-09-2011, 20:35
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Grundfrågan: svar NEJ!

I så fall är spontana aborter = missfall =mord. Oavsett det är medicinska eller sociala anledningar så är ett ofött barn inte en männska. Trots att det skulle ha kunnat bli.

Citera
          silos
          Inlägg 03-09-2011, 07:19
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (Överbölingen @ 02-09-2011, 21:35) *
          Grundfrågan: svar NEJ!

I så fall är spontana aborter = missfall =mord. Oavsett det är medicinska eller sociala anledningar så är ett ofött barn inte en männska. Trots att det skulle ha kunnat bli.

Det är det inte,eftersom spontan abort är inte gjord av människan!

Citera
          Azur
          Inlägg 03-09-2011, 08:25
          Länk hit: #86

Gäster

CITAT (silos @ 03-09-2011, 08:19) *
          Det är det inte,eftersom spontan abort är inte gjord av människan!

Så om en gravid kvinna snubblar i en trappa och får missfall, då ska hon bara dömas för dråp då? Förutsatt att hon kan bevisa att hon inte snubblade med flit, förstås.

Min åsikt är att abort inte är mord mer än det är mord att stänga av respiratorn på nån som är hjärndöd.
          Min åsikt är att personer har mänskliga rättigheter, och att vara en person är mer än bara ha mänskligt DNA, en person måste också ha förmåga att tänka och känna (t.ex. tycker jag inte en hudflaga, en utopererad blindtarm, eller nån som är hjärndöd, är en person).
          Ett foster har inte en fungerande hjärna fram till sjunde månaden, och hålls även senare sövd och inte kan väckas av yttre stimuli [1] och är alltså inte en person.

Det enda argumentet för att förbjuda abort är religiöst: att "själen" tar plats i kroppen vid befruktningen. Eftersom jag inte är religiös ser jag inskränkningar av rätten till abort som religiöst förtryck.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 03-09-2011, 10:43
          Länk hit: #87

Gäster

Det går för långt att kalla en spontan abort för mord. Oftast sker det i tidigt stadium och det är oftast något fel inblandad i det hela.
          Senare gjorda aborter då man ser den lilla människan, känns för mig som mord, men i den reservationen att om det är fel på fostret eller att den dör i livmodern och måsta tas bort, kan jag inte se det mer än naturens gång.
          Det andra ser jag mer som en bekvämlighetsåtgärd, dock med vida differenser.

Men man sörjer i alla fall, mer eller mindre, men glömmer det gör man inte.
          Ang. vad det kommer till själen så kommer den då fostrets hjärta börjar slå och även senare under gravidititeten är själen mer flytande, inte så bunden i kroppen som den är efter födseln, om man ser det på så sätt.

Citera
          Tapio
          Inlägg 03-09-2011, 18:39
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (silos @ 31-08-2011, 17:45) *
          Du som man har ingen talan,tycker jag eftersom du har inte burit ett liv inom dig och gjort abort!!!

Halaj!

Jag vet inte. Jag tycker att ditt krav på personlig referens i debattfrågan ger konstiga konsekvenser, dragen i förlängningen.

För kravet på att deltagarna i abortfrågor själva har gjort abort för att få yttra sig ger också att:
          Veganer inte har någon talan i diskussioner om köttindustrin
          Bara bilister får yttra sig om trängselavgifter
          Jägares åsikter om viltvård är de enda som räknas
          Ateister får inte ha en åsikt i trosfrågor

Eller förresten, stryk den sista där. Ateister är ju också troende.

//T

Citera
          Christa
          Inlägg 03-09-2011, 19:19
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Huggorm @ 02-09-2011, 17:04) *
          Men aborten tar död på ett litet oskyldigt barn, så viss logik finns ändå

Aborten tar död på en foster som ännu inte är en person med tankar, känslor och annat.

Personen som dödas i krig har ofta barn eller andra närstående som blir väldigt ledsna och kanske får men för livet.

Vem tror du lider mest? Ett foster som dödas i en abort eller ett barn som förlorat sin pappa i ett krig?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-09-2011, 19:34
          Länk hit: #90

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Christa @ 03-09-2011, 20:19) *
          Aborten tar död på en foster som ännu inte är en person med tankar, känslor och annat.

Personen som dödas i krig har ofta barn eller andra närstående som blir väldigt ledsna och kanske får men för livet.

Vem tror du lider mest? Ett foster som dödas i en abort eller ett barn som förlorat sin pappa i ett krig?

Personen som dödas i krig, menar du att det är en soldat eller en oskyldig civilperson?

Citera
          Christa
          Inlägg 03-09-2011, 19:45
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Huggorm @ 03-09-2011, 20:34) *
          Personen som dödas i krig, menar du att det är en soldat eller en oskyldig civilperson?

Menade bara dödade i krig över huvud taget i jämförelse med att döda ett foster.

Citera
          silos
          Inlägg 04-09-2011, 14:43
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (Tapio @ 03-09-2011, 19:39) *
          Halaj!

Jag vet inte. Jag tycker att ditt krav på personlig referens i debattfrågan ger konstiga konsekvenser, dragen i förlängningen.

För kravet på att deltagarna i abortfrågor själva har gjort abort för att få yttra sig ger också att:
          Veganer inte har någon talan i diskussioner om köttindustrin
          Bara bilister får yttra sig om trängselavgifter
          Jägares åsikter om viltvård är de enda som räknas
          Ateister får inte ha en åsikt i trosfrågor

Eller förresten, stryk den sista där. Ateister är ju också troende.

//T

Jag kan hålla med dig.

CITAT (Christa @ 03-09-2011, 20:19) *

Jämförelse hjälper inte,det dör ändå miljoner foster i världen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-09-2011, 16:34
          Länk hit: #93

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (silos @ 04-09-2011, 15:43) *
          Jämförelse hjälper inte,det dör ändå miljoner foster i världen.

Och föds miljoner som dör en smärtsam död som barn av svält och egentligen lindriga sjukdomar. Tänk om aborterna var lite vanligare i exempelvis Somalia, då skulle kanske resurserna räcka åt alla där.

Citera
          silos
          Inlägg 04-09-2011, 16:38
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (Huggorm @ 04-09-2011, 17:34) *
          Och föds miljoner som dör en smärtsam död som barn av svält och egentligen lindriga sjukdomar. Tänk om aborterna var lite vanligare i exempelvis Somalia, då skulle kanske resurserna räcka åt alla där.

Om alla länder hjälptes åt skulle det inte behöva vara så,men de rika är så giriga,även inom kyrkorna,kolla bara på Vatican!

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 04-09-2011, 19:15
          Länk hit: #95

Gäster

Det vet man ju att det sker mer eller mindre olagligt med de pengar vi skickar till dessa svältande själar.

Det finns både förbud att lasta av varorna och sedan säljs de till ett orimligt pris och allt mellan dessa ytterligheterna.
          Mördare är de galningar som hindrar hjälpen komma fram utan mellanhänder!!!! ranting.gif
          OT, kom visst ur ämnet om aborter, sorry! -- -cry-.gif

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 04-09-2011, 20:36
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

Önskade att Gudrun Schyman fanns reggad på forumet, bara sådär. rolleyes.gif

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          silos
          Inlägg 05-09-2011, 06:27
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (Fjortispower @ 04-09-2011, 21:36) *

confused.gif

Citera
          tomas99
          Inlägg 05-09-2011, 10:42
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (Fjortispower @ 04-09-2011, 21:36) *

Ja det gör jag med.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 05-09-2011, 11:10
          Länk hit: #99

Gäster

Vad har hon här och göra????? confused.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-09-2011, 11:13
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Kanske tur att man inte vet vem som gömmer sig bakom nicken whist.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 15:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon