Certifierad Trygg e-handel
✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
      ✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur djur behandlas av oss människor, Människan, en ondskefull varelse som saknar motstycke
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-09-2011, 17:30
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vi kan ju bara ta såna fullkomliga idioter som släpper ut minkar och andra som försvarar det. De är försedda med mentala skygglappar så de inte ser vilket lidande de utsläppta djuren får och vilken katastrof det är för den vilda naturen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          batski
          Inlägg 01-09-2011, 18:05
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2011, 18:27) *
          Batski det är inte några fördomar jag slänger ur mig utan allt det där man läser och hör. Läs alla polisrapporter. Folk som blir hotade av djurrättsaktivister osv....... Ingenting som är gripen ur luften.

Jag har aldrig hotat någon och är starkt emot sånt (så jag förstår fortfarande inte varför du tog upp det i den här tråden som ju inte hade nånting med sånt att göra). Den stora majoriteten av djurrättsförespråkarna är fredliga människor. Bland oss finns läkare, universitetsprofessorer, lärare, filosofer, jurister, musiker, skådisar, socionomer, osv (ja jag har träffat/känner/känner till djurrättsförespråkare inom samtliga av dessa yrkesgrupper).

Tyvärr finns det i varje social rörelse som verkar för en god sak alltid en liten klick människor som beter sig som idioter. Så var fallet även med antislaverirörelsen, medborgarrättsrörelsen, suffragetterörelsen och så är det tyvärr med djurrättsrörelsen. Men man kan inte döma ut en hel rörelse och det den kämpar för pga dessa få människor (som tyvärr for oproportionerligt stor utrymme i media för att media gillar sensationalism).

Om det inte hade varit för sociala röresler som har kämpat/kämpar för att förändra världen till det bättre hade du som kvinna inte haft rösträtt, svarta i USA hade inte haft samma rättigheter som vita osv osv.

Redigerat av batski: 01-09-2011, 19:18

Citera
          batski
          Inlägg 01-09-2011, 18:19
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 01-09-2011, 18:30) *
          Vi kan ju bara ta såna fullkomliga idioter som släpper ut minkar och andra som försvarar det. De är försedda med mentala skygglappar så de inte ser vilket lidande de utsläppta djuren får och vilken katastrof det är för den vilda naturen.

Då kan jag informera dig om att Djurens Rätt inte släpper ut minkar och det gör inte heller Djurrättsalliansen. Bara så det inte blir några missförstånd.

Redigerat av batski: 01-09-2011, 18:20

Citera
          merlin68
          Inlägg 01-09-2011, 18:35
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Jag anser att det är viktigt att människor blir mer medvetna om hur vi utnyttjar och plågar djur för våra egna syften.
          Det är så lätt att göra livet bättre för djur, exempelvis köpa hudvårdsprodukter som inte är testade på djur, inte köpa kött, ägg och mejeriprodukter som har sitt ursprung i djurfabriker.
          Om vissa här på forumet inte vill se sanningen i vitögat så tycker jag det är ett sorgligt karaktärsdrag men det är så en del personer fungerar - tyvärr. Annars vore jorden en bättre plats att leva på för alla varelser! Människor har i historien blundat alltför många gånger för orättvisor, batski tog upp några liknelser i den här tråden.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-09-2011, 19:11
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 19:35) *
          Jag anser att det är viktigt att människor blir mer medvetna om hur vi utnyttjar och plågar djur för våra egna syften.
          Det är så lätt att göra livet bättre för djur, exempelvis köpa hudvårdsprodukter som inte är testade på djur, inte köpa kött, ägg och mejeriprodukter som har sitt ursprung i djurfabriker.
          Om vissa här på forumet inte vill se sanningen i vitögat så tycker jag det är ett sorgligt karaktärsdrag men det är så en del personer fungerar - tyvärr. Annars vore jorden en bättre plats att leva på för alla varelser! Människor har i historien blundat alltför många gånger för orättvisor, batski tog upp några liknelser i den här tråden.

Bara för att jag säger att jag inte vill öppna länkarna betyder det inte att jag blundar och inte har en aning om vad som sker. Det är faktiskt tvärtom. Jag har sett så mycket elände både i Sverige och utomlands så det räcker och blir över. Varför ska man känna sig tvungen att öppna länkar med hemskheter när man bara mår dåligt av att titta på det? Vet inte hur många såna länkar jag sett genom åren men det är många.
          Jag gör vad jag kan för att göra livet bättre för djur, köper inga hudvårdsprodukter, köper inte kött och ägg från djurfabriker, köper arlas vispgrädde och jag köper smör och bregott. Jag tror inte dom mjölkkorna har det dåligt. Jag ger min hund svenskt foder men den mängd hon äter är försumbar.

Ditt inlägg är oförskämt! Du har nämligen ingen aning om vad jag gör och har jag gjort för djurens väl och ve under mitt liv och det är betydligt längre än ditt. Jag har haft djur omkring mig i hela mitt liv. Om jag inte vore den djurvän jag är så känner jag efter ditt inlägg att jag skulle vilja göra allt det där man inte bör göra. En del skriverier kan nämligen få motsatt effekt!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-09-2011, 19:35
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (batski @ 01-09-2011, 19:19) *
          Då kan jag informera dig om att Djurens Rätt inte släpper ut minkar och det gör inte heller Djurrättsalliansen. Bara så det inte blir några missförstånd.

Och du kan garantera att ingen medlem på eget bevåg gör sånt?

--------------------

Citera
          batski
          Inlägg 01-09-2011, 19:56
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 01-09-2011, 20:35) *
          Och du kan garantera att ingen medlem på eget bevåg gör sånt?

Vad är det för en fråga? Det kan man givetvis inte. Djurens Rätt har över 30 000 medlemmar, så hur skulle det kunna vara möjligt att veta vad varje enskild medlem har för sig? Ingen organisation kan det. Men på vilket sätt är det organisationens ansvar om någon medlem gör nånting som inte är i linje med organisationens policies? Skulle du ha ställt samma fråga om det rörde sig om t ex. Amnesty (där jag också är medlem) eller Greenpeace? Allvarligt talat!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-09-2011, 20:02
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (batski @ 01-09-2011, 20:56) *
          Vad är det för en fråga? Det kan man givetvis inte. Djurens Rätt har över 30 000 medlemmar, så hur skulle det kunna vara möjligt att veta vad varje enskild medlem har för sig? Ingen organisation kan det. Men på vilket sätt är det organisationens ansvar om någon medlem gör nånting som inte är i linje med organisationens policies? Skulle du ha ställt samma fråga om det rörde sig om t ex. Amnesty (där jag också är medlem) eller Greenpeace? Allvarligt talat!

Jag tycker nog att du kunde uttryckt dig lite tydligare. Det var det jag ville ha sagt. Frågan är vad organisationerna gör för att få medlemmarna att följa svensk lag? Uteslutning eller tar på skygglapparna? Du behöver inte svara.

Redigerat av Gossen Ruda: 01-09-2011, 20:03

--------------------

Citera
          merlin68
          Inlägg 01-09-2011, 21:03
          Länk hit: #29

Medlem

Men det gäller ju alla organisationer och företag. Ingen kan garantera för enskilda individer. Tänk på kvinnan som efter en brand fick sina pengar stulna av någon /några ohederliga poliser thumbdown.gif . Även där finns rötägg trots noggrana intervjuer vid antagningen till polishögskolan... Hur ska då en stor organisationsom exempelvis Djurens rätt eller Amnesty eller RK kunna kontrollera sina medlemmar om inte ens den sveska polisen klarar av det?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-09-2011, 21:09
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 22:03) *
          Men det gäller ju alla organisationer och företag. Ingen kan garantera för enskilda individer. Tänk på kvinnan som efter en brand fick sina pengar stulna av någon /några ohederliga poliser thumbdown.gif . Även där finns rötägg trots noggrana intervjuer vid antagningen till polishögskolan... Hur ska då en stor organisationsom exempelvis Djurens rätt eller Amnesty eller RK kunna kontrollera sina medlemmar om inte ens den sveska polisen klarar av det?

Självklart går det inte att övervaka alla men vad händer om nån blir påkommen? Jag är synnerligen tveksam om att en polis som åker fast ordentligt får stanna kvar.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 01-09-2011, 21:46
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Människorna är dom värsta djuren helt klart !men alla är inte djurplågare som tur är ,min man är uppvuxen på en gård med köttdjur häster grisar höns alla hadde det bra där.Man kan inte dra alla över en kam de är väldigt få människor som missköter sina djur men dom som gör det ska fan i mig klämmas åt och det ordentligt ,här i Sverige är det bara för jäkla mesigt med djurskyddet ,finns djur som får plågas yterligare några månader för att veterinärer mm inte får tummen ur ändan ,de har helt enkelt för lite befogenheter och måste vänta på att polisen ska agera också. Vi borde ha Djurpolis i Sverige det behövs verkligen .Innan alla myndigheter har fåt ihop det här med sina jäkla papper osv så hinner djur dö av svält och djurplågeri .

Citera
          merlin68
          Inlägg 01-09-2011, 21:56
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Motti @ 01-09-2011, 22:46) *
          Människorna är dom värsta djuren helt klart !men alla är inte djurplågare som tur är ,min man är uppvuxen på en gård med köttdjur häster grisar höns alla hadde det bra där.Man kan inte dra alla över en kam de är väldigt få människor som missköter sina djur men dom som gör det ska fan i mig klämmas åt och det ordentligt ,här i Sverige är det bara för jäkla mesigt med djurskyddet ,finns djur som får plågas yterligare några månader för att veterinärer mm inte får tummen ur ändan ,de har helt enkelt för lite befogenheter och måste vänta på att polisen ska agera också. Vi borde ha Djurpolis i Sverige det behövs verkligen .Innan alla myndigheter har fåt ihop det här med sina jäkla papper osv så hinner djur dö av svält och djurplågeri .

Helt rätt. Många tar väl hand om sina djur men några gör det inte. Det är just problematiken med kontrollerna att det inte finns utrymme i den statliga och kommunala budgeten till detta. I min kommun har vi inte ens tilläckligt många närpoliser så kommunen satsar noll kronor på djurskyddet. Djursamlare, djurplågare och andra olämpliga personer kan alltså härja fritt rätt länge utan att upptäckas.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-09-2011, 22:04
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 22:56) *
          Helt rätt. Många tar väl hand om sina djur men några gör det inte. Det är just problematiken med kontrollerna att det inte finns utrymme i den statliga och kommunala budgeten till detta. I min kommun har vi inte ens tilläckligt många närpoliser så kommunen satsar noll kronor på djurskyddet. Djursamlare, djurplågare och andra olämpliga personer kan alltså härja fritt rätt länge utan att upptäckas.

Upplysningsvis ligger inte djurskyddet hos kommunerna utan hos länsstyrlserna. Poliser är inte kommunala tjänstemän. Så självklart avsätter inte kommunerna pengar till något som inte är deras ansvarsområde. Med det inte sagt att jag tycker det är bra som det är.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 01-09-2011, 22:10
          Länk hit: #34

Medlem

Japp här hinner det gå alldeles för långt innan någon aggerar !katthemen är överfulla ingen tar in nya katter snart har vi samma problem med hundar eller vi har redan problem med hundar som sitter på hundhem !Vi borde ha djurinspektörer som åker direkt och kollar akut och som har befogenhet att omhände ta djur på stående fot direkt .I dag har vi en lag som säger att en katt ska ha tillsyn minst två gånger om dagen att en hund ska rastas minst fyra gånger om dagen ! inte klokt att vi ska behöva stiffta lagar för att få folk att förstå att vi måste ta hand om de djur vi skaffar då är något väldigt fel !borde göras ett Tv program om vilket annsvar man ha som djurägare .Undrar just hur många katter som blev övergivna av sina ägare den här sommaren inlåsta med ett kilo torrfoder i två veckor,har set det !hur folk åkt på semester och lämnar sina katter på semestern med en bunke torrfoder utan tillgång till vatten inlåsta eller utslängda .

Citera
          merlin68
          Inlägg 01-09-2011, 22:16
          Länk hit: #35

Medlem

Kommunens ansvar flyttades visst över 2009 till länsstyrelsen? Verka inte ha fungerat något vidare...

http://djurarken.blogspot.com/2011/02/djur...ara-pengar.html

http://www.vf.se/asikter/djurskyddet-fungerar-inte

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-09-2011, 22:18
          Länk hit: #36

Medlem

Djurskyddinspektörer kostar pengar Motti! Be Anders Borg att skicka lite så att länsstyrelserna kan anställa fler för det behövs.

CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 23:16) *
          Kommunens ansvar flyttades visst över 2009 till länsstyrelsen? Verka inte ha fungerat något vidare...

http://djurarken.blogspot.com/2011/02/djur...ara-pengar.html

http://www.vf.se/asikter/djurskyddet-fungerar-inte

Det fungerade varken före eller fungerar efter. Ändå genomförs ca 23 000 djurskyddskontroller varje år.

Redigerat av *Stintan*: 01-09-2011, 22:21

--------------------

Citera
          batski
          Inlägg 01-09-2011, 22:24
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Motti @ 01-09-2011, 22:46) *
          Vi borde ha Djurpolis i Sverige det behövs verkligen .

I Stockholm finns det det numera - Vi hade två av dem som hedersgäster på Djurens Rätts senaste Riksstämma. De var där för att ta emot Guldråttan - och det är på G på flera andra håll i landet.

Redigerat av batski: 01-09-2011, 22:25

Citera
          merlin68
          Inlägg 01-09-2011, 22:29
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (batski @ 01-09-2011, 23:24) *
          I Stockholm finns det det numera - Vi hade två av dem som hedersgäster på Djurens Rätts senaste Riksstämma. De var där för att ta emot Guldråttan - och det är på G på flera andra håll i landet.

Ett steg i rätt rikting bravo.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 01-09-2011, 23:09
          Länk hit: #39

Medlem

Yes !äntligen,men jag har för mig att man fick rösta någonstans här på någon kattsite om det ,ja det här om vi ville ha Djurpolis jag vet bara att jag röstade för men det är nog ett par år sedan .Men vad härligt :)men visst är det drivet privat och med donationspengar ?och vilka befogenhetr har de då som Djurpolis kan de omhändeta djur direkt eller måste de gå omvägar för att få tillstånd ?Vill att de ska kunna ta djur på plats direkt om de är vanvårdade eller misshandlade.

Citera
          batski
          Inlägg 02-09-2011, 08:56
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Motti @ 02-09-2011, 00:09) *
          Yes !äntligen,men jag har för mig att man fick rösta någonstans här på någon kattsite om det ,ja det här om vi ville ha Djurpolis jag vet bara att jag röstade för men det är nog ett par år sedan .Men vad härligt :)men visst är det drivet privat och med donationspengar ?och vilka befogenhetr har de då som Djurpolis kan de omhändeta djur direkt eller måste de gå omvägar för att få tillstånd ?Vill att de ska kunna ta djur på plats direkt om de är vanvårdade eller misshandlade.

De är riktiga poliser och har exakt samma befogenheter som andra poliser.

Ibland kan vi också vara schyssta mot djur:

Saving Valentina: A Whale of a Tale

biggrin.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-10-2026, 23:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon