Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fredrik Paulun, Åsikter om hans böcker och budskap
          Christa
          Inlägg 03-09-2011, 19:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Har ni läst Pauluns böcker och vad tycker ni om dom?

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          merlin68
          Inlägg 03-09-2011, 19:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Har läst Pauluns Gi-månad. Trevliga recept men för dyra ingredienser om man som jag lagar mat för flera hungriga storätare varje dag.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-09-2011, 19:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Hur mycket pengar har han inte gjort sig på GI-metoden. Den är ju ute nu och Paulun vet inte riktigt vilket ben han ska stå på. Smart affärskille på väg utför?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 03-09-2011, 19:56
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (merlin68 @ 03-09-2011, 20:50) *
          Har läst Pauluns Gi-månad. Trevliga recept men för dyra ingredienser om man som jag lagar mat för flera hungriga storätare varje dag.

Just den har jag inte läst men man kanske kan byta ut en del ingredienser mot något billigare likvärdigt.

Jag tycker han är en viktig pionär men en person berättade att en del kritiserat honom nu men det har jag inte hört något om.

CITAT (*Stintan* @ 03-09-2011, 20:55) *
          Hur mycket pengar har han inte gjort sig på GI-metoden. Den är ju ute nu och Paulun vet inte riktigt vilket ben han ska stå på. Smart affärskille på väg utför?

På vilket sätt är GI ute?

Citera
          merlin68
          Inlägg 03-09-2011, 20:01
          Länk hit: #5

Medlem

Jo nu är det good-bye med både GI och LCHF. För nu ska man äta enligt Dukan dieten tongue.gif .

http://mabra.com/etikett/dukan-diet/

Redigerat av merlin68: 03-09-2011, 20:01

Citera
          gnon49
          Inlägg 03-09-2011, 20:10
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (merlin68 @ 03-09-2011, 21:01) *
          Jo nu är det good-bye med både GI och LCHF. För nu ska man äta enligt Dukan dieten tongue.gif .

http://mabra.com/etikett/dukan-diet/

Går det inte lika bara med konserverad gröt? whistling.gif Tur att någon annan inser vårt eget bästa och på köpet får en stinn penningpung. Evig hälsa var ordet.
          Kom och köp.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-09-2011, 20:17
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Christa @ 03-09-2011, 20:56) *
          På vilket sätt är GI ute?

Finns inget intresse kvar eller mycket lite. Sen intresset dalade har Paulun lanserat ISO-kosten. Sen gjorde han ett inhopp i Stenålderskosten och nu i vinter kommer nästa bok och gissa vad den handlar om jo lågkolhydratkost.
          http://www.bonnierforlagen.se/Katalog/Bonn...laghydratkost-/ Snacka om att vända kappan efter vinden! Det är bara pengar som styr den mannen.

Redigerat av *Stintan*: 03-09-2011, 20:18

--------------------

Citera
          merlin68
          Inlägg 03-09-2011, 21:31
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (gnon49 @ 03-09-2011, 21:10) *
          Går det inte lika bara med konserverad gröt? whistling.gif Tur att någon annan inser vårt eget bästa och på köpet får en stinn penningpung. Evig hälsa var ordet.
          Kom och köp.

Väl talat rotfl.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 04-09-2011, 06:31
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 03-09-2011, 21:17) *
          Finns inget intresse kvar eller mycket lite. Sen intresset dalade har Paulun lanserat ISO-kosten. Sen gjorde han ett inhopp i Stenålderskosten och nu i vinter kommer nästa bok och gissa vad den handlar om jo lågkolhydratkost.
          http://www.bonnierforlagen.se/Katalog/Bonn...laghydratkost-/ Snacka om att vända kappan efter vinden! Det är bara pengar som styr den mannen.

Ja jag håller med dig om att han har blivit väl pengasugen. Jag upplevde honom som mer idealistisk när han skrev dom första böckerna som t ex Blodsockerblues.

Samtidigt kan man ju inte jämföra LCHF och GI. GI är ju bara ett mått på hur snabbt kolhydrater kommer ut i blodet efter att man ätit maten. Du tillämpar ju själv GI genom att äta rotfrukter men inte snabba kolhydrater.

Du har i alla fall skrivit att du äter rotfrukter och jag antar att de är råa då eftersom dom har så lågt GI att dom kan kombineras med fett utan risk.

Egentligen tycker jag att "metod" om mat som man ser som en långsiktig kost är fel uttryck och GI är ju som sagt inte ens en metod utan bara förkortning av glykemiskt index.

Om alla bara åt mat med lågt GI som Paulun förespråkade i sina första böcker så skulle vi ha en mycket friskare och smalare befolkning.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-09-2011, 07:24
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (gnon49 @ 03-09-2011, 21:10) *
          Kom och köp.

Precis så är det......

Konstig bara att han själv blev sjuk

Citera
          Christa
          Inlägg 04-09-2011, 07:30
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-09-2011, 08:24) *
          Precis så är det......

Konstig bara att han själv blev sjuk

När det gäller att mat med långsamma kolhydrater är bättre för hälsan så är det ju inte bara Paulun som förespråkar det.

Att han tjänat pengar på böckerna förändrar ju inte budskapet.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-09-2011, 07:55
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Christa @ 04-09-2011, 07:31) *
          Ja jag håller med dig om att han har blivit väl pengasugen. Jag upplevde honom som mer idealistisk när han skrev dom första böckerna som t ex Blodsockerblues.

Samtidigt kan man ju inte jämföra LCHF och GI. GI är ju bara ett mått på hur snabbt kolhydrater kommer ut i blodet efter att man ätit maten. Du tillämpar ju själv GI genom att äta rotfrukter men inte snabba kolhydrater.

Du har i alla fall skrivit att du äter rotfrukter och jag antar att de är råa då eftersom dom har så lågt GI att dom kan kombineras med fett utan risk.

Egentligen tycker jag att "metod" om mat som man ser som en långsiktig kost är fel uttryck och GI är ju som sagt inte ens en metod utan bara förkortning av glykemiskt index.

Om alla bara åt mat med lågt GI som Paulun förespråkade i sina första böcker så skulle vi ha en mycket friskare och smalare befolkning.

Nej jag tillämpar inte GI och har aldrig gjort. Du antar så mycket. LC i LCHF betyder inte Non carb utan Low carb !!

Den kallas iallafall GI-kost och är inte mer långsiktig kost än att Paulun själv ändrat inställning. Varför krångla till det med uttryck hit och dit när alla ändå vet vad man talar om?

CITAT (Christa @ 04-09-2011, 08:30) *
          När det gäller att mat med långsamma kolhydrater är bättre för hälsan så är det ju inte bara Paulun som förespråkar det.

Att han tjänat pengar på böckerna förändrar ju inte budskapet.

Nej han är inte ensam om det men fler och fler förspråkar idag ett lägre intag av kolhydrater.

Redigerat av *Stintan*: 04-09-2011, 09:54

--------------------

Citera
          fvd
          Inlägg 04-09-2011, 08:22
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Jag har har haft nytta hans böcker om fettförbränning och tycker att de är bra. De går att använda som uppslagsböcker och man kan ta till sig det man behöver. Det som är bra är att han presenterar fakta och reder ut hur olika ämnen påverkar kroppen på ett överskådligt sätt. Eftersom jag är reumatiker behöver jag veta en hel del för min träning och hur pulsträning fungerar. Jag arbetade på apotek i min ungdom och vet en del om näringsämnen och mineraler men uppskattar hans ansträngningar när han presenterar ny forskning. Jag gillar fakta och vill inte hoppa på trender.

--------------------
          Zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 04-09-2011, 10:53
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-09-2011, 08:55) *
          Nej jag tillämpar inte GI och har aldrig gjort. Du antar så mycket. LC i LCHF betyder inte Non carb utan Low carb !!

Den kallas iallafall GI-kost och är inte mer långsiktig kost än att Paulun själv ändrat inställning. Varför krångla till det med uttryck hit och dit när alla ändå vet vad man talar om?
          Nej han är inte ensam om det men fler och fler förspråkar idag ett lägre intag av kolhydrater.

Du har gett mig på pälsen för att jag skrev att man bara skulle äta ovanjordsgrönsaker när man äter LCHF. Du skrev att det var inte alls nödvändigt och att du åt rotfrukter. Du kanske har ändrat dig men det kan ju inte jag känna till.

GI betyder glykemiskt index och inget annat. När folk pratar om GI-metod så kan de mena en hel massa olika metoder. Där finns en hel del begreppsförvirring.

Paulun behöver inte ha ändrat inställning om han beskriver LCHF och ger exempel på recept men om han förespråkar LCHF som det enda som är bra för hälsan då har han ändrat inställning men gör han verkligen det?

Att förespråka mat med lågt GI och berätta att det är bättre för hälsan och vikten än mat med högt GI innebär ju inte att man förespråkar en metod för något.

Metod för vad förresten? Alla vill ju inte gå ner i vikt. Kosten är ju viktig för alla även om man inte har övervikt.

Redigerat av Christa: 04-09-2011, 10:54

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-09-2011, 11:35
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Christa @ 04-09-2011, 11:53) *
          Du har gett mig på pälsen för att jag skrev att man bara skulle äta ovanjordsgrönsaker när man äter LCHF. Du skrev att det var inte alls nödvändigt och att du åt rotfrukter. Du kanske har ändrat dig men det kan ju inte jag känna till.

GI betyder glykemiskt index och inget annat. När folk pratar om GI-metod så kan de mena en hel massa olika metoder. Där finns en hel del begreppsförvirring.

Paulun behöver inte ha ändrat inställning om han beskriver LCHF och ger exempel på recept men om han förespråkar LCHF som det enda som är bra för hälsan då har han ändrat inställning men gör han verkligen det?

Att förespråka mat med lågt GI och berätta att det är bättre för hälsan och vikten än mat med högt GI innebär ju inte att man förespråkar en metod för något.

Metod för vad förresten? Alla vill ju inte gå ner i vikt. Kosten är ju viktig för alla även om man inte har övervikt.

Paulun pratar inte o LCHF han har döpt om sin nya kost till LCHQ! Han har alltså insett att man bör minska på kolhydraterna.
          Jag litar inte på den karln för fem öre. Han har bara varit ute efter att tjäna pengar i den luckrativa bantningskarusellen.

Jag förstår inte vad du menar. Vad har det för betydelse vad jag äter? Ja det är ovanjordsgrönsaker som förespråkas och jag har aldrig påstått att jag äter rotfrukter varenda dag utan lite grann nån gång ibland numera. När man har ätit LCHF så länge som jag har kan man faktiskt unna sig att fuska nån gång om kroppen tål det. Man behöver faktiskt inte vara fanatisk. Det finns inte förbud men man ska vara medveten om att effekten kan stanna av tillfälligt. Kan väl säga att jag var striktare i början än jag är nu men jag äter fortfarande LCHF-kost.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 04-09-2011, 11:57
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-09-2011, 12:35) *
          Paulun pratar inte o LCHF han har döpt om sin nya kost till LCHQ! Han har alltså insett att man bör minska på kolhydraterna.
          Jag litar inte på den karln för fem öre. Han har bara varit ute efter att tjäna pengar i den luckrativa bantningskarusellen.

Jag förstår inte vad du menar. Vad har det för betydelse vad jag äter? Ja det är ovanjordsgrönsaker som förespråkas och jag har aldrig påstått att jag äter rotfrukter varenda dag utan lite grann nån gång ibland numera. När man har ätit LCHF så länge som jag har kan man faktiskt unna sig att fuska nån gång om kroppen tål det. Man behöver faktiskt inte vara fanatisk. Det finns inte förbud men man ska vara medveten om att effekten kan stanna av tillfälligt. Kan väl säga att jag var striktare i början än jag är nu men jag äter fortfarande LCHF-kost.

Man kan ju läsa fakta utan att lyda speciella råd om vad man skall äta. Hur mycket kolhydrater en blandad kost kan innehålla beror ju också på vem som skall äta den.

Men jag har inte läst just den boken och jag håller med om att han är ute efter pengar.

Dom första böckerna om att man skall undvika snabba kolhydrater tycker jag dock fortfarande håller.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-09-2011, 12:14
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Christa @ 04-09-2011, 12:57) *
          Man kan ju läsa fakta utan att lyda speciella råd om vad man skall äta. Hur mycket kolhydrater en blandad kost kan innehålla beror ju också på vem som skall äta den.

Men jag har inte läst just den boken och jag håller med om att han är ute efter pengar.

Dom första böckerna om att man skall undvika snabba kolhydrater tycker jag dock fortfarande håller.

Att undvika snabba kolhydrater behöver man ju inte läsa Pauluns böcker för att veta. Han var knappast först med det och inte ensam förespråkare heller.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-09-2011, 12:33
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag försökte leve efter GI-tänket ett tag. GI är ju som Christa säger bara ett index över hur snabbt kolhydraterna omvandlas till socker så att följa en "GI-manual" ger inte automatiskt någon viktnedgång elelr bättre hälsa men man får mer kontroll över hur mycket man stoppar i sig.
          Visst mådde jag bättre av att ha stabilare blodsocker, småsnaskade inte på gott jämt men jag tror man begriper konceptet utan att köpa alla hans böcker.

Vad jag är skeptisk mot med Paulun är hans kostsortiment som finns i affärerna med extremt dyr musli mm som man lika gärna kan blanda själv. Så fort något säljs under ett "känt" namn så blir det dubbelt så dyrt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Frejas_frön
          Inlägg 04-09-2011, 13:30
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 9 407

Utan att lägga några som helst värderingar angående olika metoder att gå ned i vikt, så vill jag säga att för mig fungerade dukandieten när GI inte gjorde det.PÅ 14 veckor gick jag ner 17 kg, nu har jag ätit enligt den fas när man ska se till att man inte går upp i vikt och hållt vikten i 3 månader. Ska strax göra en sista omgång och gå ner de sista 8 kg till en mer normal vikt ( slutmål BMI på 26 )

Citera
          merlin68
          Inlägg 04-09-2011, 14:15
          Länk hit: #20

Medlem

Tror att Dukan är en bra metod för folk som inte vill ha så mycket restriktioner kring vad man "får" äta. Mycket effektiv tydligen. Skulle jag behöva gå ner i vikt någon gång tror jag att jag skulle använda mig av hans metod för den låter rätt vettig tummenupp.gif

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 04:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon