CITAT (*Stintan* @ 04-09-2011, 08:55)

Nej jag tillämpar inte GI och har aldrig gjort. Du antar så mycket. LC i LCHF betyder inte Non carb utan Low carb !!
Den kallas iallafall GI-kost och är inte mer långsiktig kost än att Paulun själv ändrat inställning. Varför krångla till det med uttryck hit och dit när alla ändå vet vad man talar om?
Nej han är inte ensam om det men fler och fler förspråkar idag ett lägre intag av kolhydrater.
Du har gett mig på pälsen för att jag skrev att man bara skulle äta ovanjordsgrönsaker när man äter LCHF. Du skrev att det var inte alls nödvändigt och att du åt rotfrukter. Du kanske har ändrat dig men det kan ju inte jag känna till.
GI betyder glykemiskt index och inget annat. När folk pratar om GI-metod så kan de mena en hel massa olika metoder. Där finns en hel del begreppsförvirring.
Paulun behöver inte ha ändrat inställning om han beskriver LCHF och ger exempel på recept men om han förespråkar LCHF som det enda som är bra för hälsan då har han ändrat inställning men gör han verkligen det?
Att förespråka mat med lågt GI och berätta att det är bättre för hälsan och vikten än mat med högt GI innebär ju inte att man förespråkar en metod för något.
Metod för vad förresten? Alla vill ju inte gå ner i vikt. Kosten är ju viktig för alla även om man inte har övervikt.
Redigerat av Christa: 04-09-2011, 10:54