| |
|
  |
Fredrik Paulun, Åsikter om hans böcker och budskap |
|
|
|
|
06-09-2011, 18:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Cacki @ 06-09-2011, 18:56)  Då tror jag att du behöver tänka på att försöka uttrycka dej med en lite ödmjukare inställning. Som man upplever det nu så är du ganska "gå-påig" i dina lite ettriga ifrågasättanden, men själv är du väldigt känslig för kritik och svarar oftast med att gå i försvarsställning på ett ganska aggresivt vis. Tona ner lite så löser det sej säkert. Det vore snällt om du kunde visa mig några exempel så jag verkligen förstår. För mig är det viktigt att skilja på sak och person. Jag tycker man kan gå på när det gäller sakfrågor men att man skall undvika att göra bedömningar av personer.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2011, 18:24
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 19:04)  Det vore snällt om du kunde visa mig några exempel så jag verkligen förstår.
För mig är det viktigt att skilja på sak och person. Jag tycker man kan gå på när det gäller sakfrågor men att man skall undvika att göra bedömningar av personer. Jag ids inte leta upp några exempel nu men förstå att det du kallar sakfrågor kanske inte alltid är så självklara alla gånger. Handlar det om rena oladdade fakta så uppstår inga konflikter. Handlar det om fakta som man har olika åsikter om tillförlitligheten i(som i det här fallet: kost), så blir det något annat. Vidare: Sak vs person. En person är sina åsikter om du förstår hur jag menar. Ett evigt ifrågasättande av ens åsikter kan till slut upplevas som rena personangrepp, speciellt om man är van att alltid behöva försvara åsikterna. Det tror jag vi alla märkt av flertalet gånger i olika sammanhang här på forumet om du tänker efter. Så att skilja på sak och person är inte alltid helt enkelt eftersom gränserna kan ha hårfina många gånger. Det är då man behöver plocka fram ödmjukheten inom sej ibland.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2011, 18:38
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 06-09-2011, 19:24)  Jag ids inte leta upp några exempel nu men förstå att det du kallar sakfrågor kanske inte alltid är så självklara alla gånger. Handlar det om rena oladdade fakta så uppstår inga konflikter. Handlar det om fakta som man har olika åsikter om tillförlitligheten i(som i det här fallet: kost), så blir det något annat. Vidare: Sak vs person. En person är sina åsikter om du förstår hur jag menar. Ett evigt ifrågasättande av ens åsikter kan till slut upplevas som rena personangrepp, speciellt om man är van att alltid behöva försvara åsikterna. Det tror jag vi alla märkt av flertalet gånger i olika sammanhang här på forumet om du tänker efter. Så att skilja på sak och person är inte alltid helt enkelt eftersom gränserna kan ha hårfina många gånger. Det är då man behöver plocka fram ödmjukheten inom sej ibland. Åsikter kan ju vara politik, vilken inredning som är snygg, vilken färg som är vackrast osv men när det gäller fett och kolhydrater så kan jag inte se det som något annat än fakta. När det sedan gäller vilken kost man väljer så kan det ju handla om vad personen tycker är gott att äta och det är ju en annan sak. Jag har ju aldrig ifrågasatt LCHF som en kost bland andra. Det jag ifrågasätter är att LCHF skulle vara den enda kost som är bra. Sedan har jag ju försökt föra en diskussion för att få ta del av andras faktakunskaper också men det har varit svårt eftersom det tydligen är så känslomässingt laddat.
Redigerat av Christa: 06-09-2011, 18:41
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2011, 18:45
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 19:38)  Åsikter kan ju vara politik, vilken inredning som är snygg, vilken färg som är vackrast osv men när det gäller fett och kolhydrater så kan jag inte se det som något annat än fakta.
När det sedan gäller vilken kost man väljer så kan det ju handla om vad personen tycker är gott att äta och det är ju en annan sak.
Jag har ju aldrig ifrågasatt LCHF som en kost bland andra. Det jag ifrågasätter är att LCHF skulle vara den enda kost som är bra.
Sedan har jag ju försökt föra en diskussion för att få ta del av andras faktakunskaper också men det har varit svårt eftersom det tydligen är så känslomässingt laddat. Tror nog du kan sluta spekulera i det. Alla är nog rätt överens om att LCHF är en kost bland många. Tyvärr är det ju så att de "frälsta" lätt faller in i rollen som "frälsare" och vill att alla ska tycka som dem. Veganer, LCHF-människor, Atkinsonanhängare, RawFoodare etc... alla tycker att deras sätt att leva och äta är det bästa som finns ( av de frälsta, flertalet är dock vanliga människor som bara äter sin kost för egen del och skiter i vad andra gör)
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2011, 18:50
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Christa @ 06-09-2011, 19:38)  Åsikter kan ju vara politik, vilken inredning som är snygg, vilken färg som är vackrast osv men när det gäller fett och kolhydrater så kan jag inte se det som något annat än fakta.
När det sedan gäller vilken kost man väljer så kan det ju handla om vad personen tycker är gott att äta och det är ju en annan sak.
Jag har ju aldrig ifrågasatt LCHF som en kost bland andra. Det jag ifrågasätter är att LCHF skulle vara den enda kost som är bra.
Sedan har jag ju försökt föra en diskussion för att få ta del av andras faktakunskaper också men det har varit svårt eftersom det tydligen är så känslomässingt laddat. Visst kan det handla om vad man tycker är gott, men i det flesta fall tror jag nog att det handlar om övertygelser. Du får nog glömma att någon på odla påstått att LCHF är det enda rätta. Däremot hör man ju hela tiden att de säger att de känner att det är det rätta för just dem men att LCHF inte passar alla. Känslomässigt laddat ja. De får ju hela tiden hålla på att försvara sin övertygelse...jag skrev ju det.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2011, 19:09
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 06-09-2011, 19:50)  Visst kan det handla om vad man tycker är gott, men i det flesta fall tror jag nog att det handlar om övertygelser. Du får nog glömma att någon på odla påstått att LCHF är det enda rätta. Däremot hör man ju hela tiden att de säger att de känner att det är det rätta för just dem men att LCHF inte passar alla. Känslomässigt laddat ja. De får ju hela tiden hålla på att försvara sin övertygelse...jag skrev ju det. och jag har skrivit flera gånger att jag inte har ifrågasatt LCHF som en kost bland andra. Tvärtom så är nog jag den i forumet som försvarat LCHF mest utav dom som inte äter det själva.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2011, 19:22
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
En liten fråga bara. Varför luktar så många personer som äter enligt LCHF så förfärligt illa. Har en bekant som luktar som, ja det går inte att beskriva i ord hur hemskt hon luktar sedan hon började äta LCHF. Vad är det som gör att det stinker så hemskt?  Och hon är inte den ende med den kosthållningen som luktar.... Jag tränar med några LCHF:are och svetten luktar typ kattpiss. Inget skämt eller överdrift. Är det ketosen? På mig känns det som att det borde vara ett tecken på att något inte står rätt till, en frisk person ska väl inte lukta på detta vis
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2011, 20:34
|

Medlem

|
CITAT (merlin68 @ 06-09-2011, 20:22)  En liten fråga bara. Varför luktar så många personer som äter enligt LCHF så förfärligt illa. Har en bekant som luktar som, ja det går inte att beskriva i ord hur hemskt hon luktar sedan hon började äta LCHF. Vad är det som gör att det stinker så hemskt?  Och hon är inte den ende med den kosthållningen som luktar.... Jag tränar med några LCHF:are och svetten luktar typ kattpiss. Inget skämt eller överdrift. Är det ketosen? På mig känns det som att det borde vara ett tecken på att något inte står rätt till, en frisk person ska väl inte lukta på detta vis  Det är ju olika hur mycket kött de som äter LCHF äter. Om man äter väldigt mycket kött så kanske det märks på kroppslukten. Det sägs ju att koreanerna kunde känna på lukten var Amerikanerna var under Koreakriget. Jag tror det är bättre att äta lagom kött och mer fett om man äter LCHF. Det är ju slöseri också att använda kött som energikälla.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2011, 21:02
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
LCHF innebär inte automatiskt att man äter mer kött.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-09-2011, 21:28
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Christa vem har sagt att LCHF är den enda kost som är bra? Du tjatar om detta om och om igen trots att ingen enda har påstått det. Hur ska man kunna svara på något som du fantiserat ihop och beskyller andra för? CITAT (Rebecca @ 06-09-2011, 22:02)  LCHF innebär inte automatiskt att man äter mer kött. Nej precis och det har jag också påtalat ett flertal gånger men det verkar som om en del lider av selektiv perception.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2011, 05:59
|

Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 06-09-2011, 22:02)  LCHF innebär inte automatiskt att man äter mer kött. Är det någon som har påstått det?
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2011, 06:39
|

Medlem

|
CITAT (merlin68 @ 06-09-2011, 20:22)  En liten fråga bara. Varför luktar så många personer som äter enligt LCHF så förfärligt illa. Har en bekant som luktar som, ja det går inte att beskriva i ord hur hemskt hon luktar sedan hon började äta LCHF. Vad är det som gör att det stinker så hemskt?  Och hon är inte den ende med den kosthållningen som luktar.... Jag tränar med några LCHF:are och svetten luktar typ kattpiss. Inget skämt eller överdrift. Är det ketosen? På mig känns det som att det borde vara ett tecken på att något inte står rätt till, en frisk person ska väl inte lukta på detta vis  Det har jag aldrig hört förut.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2011, 06:52
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2011, 22:28)  Christa vem har sagt att LCHF är den enda kost som är bra? Du tjatar om detta om och om igen trots att ingen enda har påstått det. Hur ska man kunna svara på något som du fantiserat ihop och beskyller andra för? Nej precis och det har jag också påtalat ett flertal gånger men det verkar som om en del lider av selektiv perception. Har du inte tagit del av kostdebatten i massmedia eller kan du inte låta bli att applicera allt på dig själv? Vem menar du har påstått att LCHF per automatik innebär att man äter mer kött? Om du tolkade mitt inlägg på det viset så kan man verkligen prata om selektiv perception...
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2011, 08:44
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (merlin68 @ 06-09-2011, 20:22)  En liten fråga bara. Varför luktar så många personer som äter enligt LCHF så förfärligt illa. Har en bekant som luktar som, ja det går inte att beskriva i ord hur hemskt hon luktar sedan hon började äta LCHF. Vad är det som gör att det stinker så hemskt?  Och hon är inte den ende med den kosthållningen som luktar.... Jag tränar med några LCHF:are och svetten luktar typ kattpiss. Inget skämt eller överdrift. Är det ketosen? På mig känns det som att det borde vara ett tecken på att något inte står rätt till, en frisk person ska väl inte lukta på detta vis  Tror det är en period när kroppen går över till fettförbränning, det går över efter ett tag och som du säger kallas att man kommer i ketos.
Redigerat av Anki på Öland: 07-09-2011, 09:57
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2011, 09:12
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 07-09-2011, 07:52)  Har du inte tagit del av kostdebatten i massmedia eller kan du inte låta bli att applicera allt på dig själv?
Vem menar du har påstått att LCHF per automatik innebär att man äter mer kött?
Om du tolkade mitt inlägg på det viset så kan man verkligen prata om selektiv perception... Helt klart uppfattar vi saker på olika sätt. Jag har aldrig sett i massmedia att LCHF framställs som den enda kost som är bra. LCHF har aldrig lanserats som någon sorts undermetod för kreti och pleti utan som en kost som kan passa folk som ligger i riskzonen att få eller redan har t.ex. diabetes typ 2. Övervikt kan leda till detta som bekant. Det har funnits och finns fortfarande två läger i massmedias kostdebatt. På ena sidan människor som tror på LCHF och som sett goda resultat och blivit av med diverse krämpor, och på andra sidan sådana som fettläkaren på Huddinge överviktsenhet som hellre skär bort magsäckarna på folk (t.o.m. på ungdomar) än låter dem testa LCHF, GI-gurun Paulun som av någon anledning kände sig hotad samt en hoper envetna dietister med skygglappar (eller kanske rädsla för att behöva lära sig något nytt). Att LCHF blir en livsstil för sådana som blivit hjälpta och slipper besvär av att äta den kosten betyder ju inte att det är den bästa kosten för varenda kotte. Jag kan jämföra det med den diet min mamma blev rekommenderad av sin läkare och åt redan på 50-talet eftersom hon hela sitt liv hade en krånglande mage. Höll hon sig till dieten så slapp hon besvären och mådde hur bra som helst, gjorde hon det inte mådde hon urdåligt, men inte sjutton höll resten av familjen diet och avstod från sånt som hon inte kunde äta. Eller säg... vem sätter hela familjen på bantningskost bara för att en är överviktig? Det är inte bara du Christa som yttrat dig i debatten så du behöver inte ta åt dig allt personligt. Nej självklart tolkade jag inte ditt inlägg så men det har framgått av diverse andra inlägg att många tror att man äter mer kött bara för att man äter LCHF-kost. Det var ju t.o.m. en länk till nån artikel nyligen där man pekade ut just LCHF-kost som nån sorts bov när man pratar om att köttkonsumtionen måste minska. Som om LCHF-are generellt skulle äta mer kött än alla andra. Rent nonsens!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2011, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
CITAT (Anki på Öland @ 07-09-2011, 09:44)  Tror det är en period när kroppen går över till fettförbränning, det går över efter ett tag. Trodde att det var så men efter mer än ett år borde väl kroppen har anpassat sig i så fall?
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2011, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (merlin68 @ 07-09-2011, 10:35)  Trodde att det var så men efter mer än ett år borde väl kroppen har anpassat sig i så fall? Ja, det trodde man för efter vad jag förstått är det just övergångsperioden. Vet att jag läste om det när jag började äta så här, men har inte lagt det på minnet exakt varför, när och hur det var.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2011, 11:31
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2011, 10:12)  Helt klart uppfattar vi saker på olika sätt. Jag har aldrig sett i massmedia att LCHF framställs som den enda kost som är bra. LCHF har aldrig lanserats som någon sorts undermetod för kreti och pleti utan som en kost som kan passa folk som ligger i riskzonen att få eller redan har t.ex. diabetes typ 2. Övervikt kan leda till detta som bekant. Det har funnits och finns fortfarande två läger i massmedias kostdebatt. På ena sidan människor som tror på LCHF och som sett goda resultat och blivit av med diverse krämpor, och på andra sidan sådana som fettläkaren på Huddinge överviktsenhet som hellre skär bort magsäckarna på folk (t.o.m. på ungdomar) än låter dem testa LCHF, GI-gurun Paulun som av någon anledning kände sig hotad samt en hoper envetna dietister med skygglappar (eller kanske rädsla för att behöva lära sig något nytt).
Att LCHF blir en livsstil för sådana som blivit hjälpta och slipper besvär av att äta den kosten betyder ju inte att det är den bästa kosten för varenda kotte. Jag kan jämföra det med den diet min mamma blev rekommenderad av sin läkare och åt redan på 50-talet eftersom hon hela sitt liv hade en krånglande mage. Höll hon sig till dieten så slapp hon besvären och mådde hur bra som helst, gjorde hon det inte mådde hon urdåligt, men inte sjutton höll resten av familjen diet och avstod från sånt som hon inte kunde äta. Eller säg... vem sätter hela familjen på bantningskost bara för att en är överviktig?
Det är inte bara du Christa som yttrat dig i debatten så du behöver inte ta åt dig allt personligt. Nej självklart tolkade jag inte ditt inlägg så men det har framgått av diverse andra inlägg att många tror att man äter mer kött bara för att man äter LCHF-kost. Det var ju t.o.m. en länk till nån artikel nyligen där man pekade ut just LCHF-kost som nån sorts bov när man pratar om att köttkonsumtionen måste minska. Som om LCHF-are generellt skulle äta mer kött än alla andra. Rent nonsens!! Det skulle i alla fall vara värdefullt att få veta vad jag har skrivit som har fått dig och Cacki att tro att jag är negativ till LCHF. Det är ju bra att veta om jag diskuterar med någon annan så jag inte misslyckas i kommunikationen.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2011, 12:02
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 07-09-2011, 12:31)  Det skulle i alla fall vara värdefullt att få veta vad jag har skrivit som har fått dig och Cacki att tro att jag är negativ till LCHF.
Det är ju bra att veta om jag diskuterar med någon annan så jag inte misslyckas i kommunikationen. Har jag sagt att du är negativ till LCHF?? Undrar om jag håller på att bli senil?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2011, 12:28
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag orkar inte läsa hela den här tråden, tänkte bara berätta om min man. Han har haft diabetes2 några år nu, om det är 3 eller 4 minns jag inte. En svårbehandlad sådan. Första året/åren var det verkligen svängande blodsocker. Så stabiliserades det litegrann, medicienring två mindiab på morgonen och 4 metfromin om dagen. Sen fick han en ny medicin (mot annat) och blodsockret stack i väg som en avlöning hos en slösa. Slutade med den medicinen, men värdena var knas igen, länge! Efter ett par månader föreslog jag att han skulle sluta med kolhydrater så mycket som möjligt. Efter ett par veckor fick han sin första insulinkänning, för lågt socker. Då låg värdet på 3.3. Sen var det lågt i princip hela tiden och då slutade han med mindiaben och värdet blev mer normalt. Nu tar han en metformin per måltid istället för två om han inte äter kolhydratrikt vilket händer i bland och då tar han två. Han har gått ner 12 kg i vikt och är 100 gånger piggare, vilket så klart beror på sockervärdena. Nu är långtidsvärdet 5.1.
Jag är helt övertygad om att kolhydratfattig mat är bra för diabetiker. Punkt.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|