Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Acanthopanax sessiliflorus
          Maria S
          Inlägg 06-09-2011, 09:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 9 353

Var i Bergianska trädgården i Stockholm i helgen, och blev förälskad i en snygg buske. Skylten sa att det var en Acanthopanax sessiliflorus. Google talar om för mig att det är en Skaftat stickaralia, härdig till zon 2 (verkar vara härdig med lite marginal - för den var väldigt storvuxen, frodig och fin i Bergianska). Kan dock inte hitta den i några plantskolor någonstans. Enda stället jag hittar den för inköp är på Rareplants.de som frö. Och där beskriver de den som en betydligt mindre buske än den jag såg i Bergianska. (förövrigt - någon som vet vilka zonangivelser Rareplants anger. De skriver den är härdig till IV-V. Vad innebär det översatt till svenska?)

Någon som vet mer om denna buske, häridghet, inköpsställe, annat? Finns det några nackdelar med den som gör att den inte säljs i svenska plantskolor? Eller har jag bara letat dåligt?

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 06-09-2011, 13:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Enligt SKUD så heter den Eleutherococcus sessiliflorus - Oskaftad Stickalaria.
          Vet däremot inte var man kan köpa den, kanske hos någon trädgårdsamatör som Tommy Ahnby i Munkedal.
          Själv har jag frösått för några år sedan både oskaftad -och skaftad Stickaralia, men dom växer väldigt, väldigt sakta så att köpa färdigt är en bra idé.
          Ställ gärna frågan på STA:s forum kanske du få fler svar och tips om var man kan hitta den.
          http://www.tradgardsamatorerna.nu/forum2/

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Eleutherococcus_sessiliflorus___Oskaftad_Stickaralia__4_.jpg ( 121.07k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  Eleutherococcus_setchuenensis.jpg ( 96.28k ) Antal nedladdningar: 32

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Maria S
          Inlägg 07-09-2011, 09:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 9 353

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 06-09-2011, 14:46) *
          Enligt SKUD så heter den Eleutherococcus sessiliflorus - Oskaftad Stickalaria.
          Vet däremot inte var man kan köpa den, kanske hos någon trädgårdsamatör som Tommy Ahnby i Munkedal.
          Själv har jag frösått för några år sedan både oskaftad -och skaftad Stickaralia, men dom växer väldigt, väldigt sakta så att köpa färdigt är en bra idé.
          Ställ gärna frågan på STA:s forum kanske du få fler svar och tips om var man kan hitta den.
          http://www.tradgardsamatorerna.nu/forum2/

Tack! thanks.gif

Allt blir så mycket enklare och roligare med rätt namn. Lyckades till och med hitta en plantskola som eventuellt har den med Googles hjälp när namnet är rätt. smile.gif

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 07-09-2011, 12:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Kul!
          Håller tummarna för att du ska hitta den yes.gif Det går kanske ännu lättare nästa vår då en ny säsong startar.

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 00:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon