Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grisslakt mer värt än pensionärers välbefinnande, Regeringen ska subventionera slakt med 90 miljoner/år
          malarmaster
          Inlägg 09-09-2011, 11:27
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

detta är ju egentligen en samvetsfråga för framförallt ica som styr priserna.som den största grossisten är det ju dom som har chansen att pressa priser framförallt inom sitt eget verksamhetsområde,men själva uppbyggnaden av ica gör ju att de som tjänar mest på sina affärer ( 10 handlare delade på 100 milj. )inte har något intresse av att minska sin egen förtjänst.
          problemet är också att det lokala,närproducerade har svårt att komma in i butiken,en liten producent har ingen chans att komma in i grossistdelen.
          vi har ju faktiskt en stor potentiall att utöka sortiment o kvalitet just genom småproducenter men de är oftast hänvisade till lokala matmarknader o småaffärer,gårdsbutiker m.m.
          uppbyggnaden av centrallager gör ju också som påpekats att en produkt producerad i närområdet skickas iväg o runt hela sverige innan den hamnar i butiken 1 mil från där den produceras,så var det inte förr,då fanns ett större utbud av "fria"handlare o smågrossister som gjorde att det fanns mer närproducerat.
          lokala mejerier,charkuterier,bagerier m.m men kedjorna har krossat allt detta. finns små ljusblinkar i eländet med vissa större mataffärer med egna bagerier,köttdiskar m.m men det kommer vi aldrig att se igen i småorterna. ulf

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2011, 12:07
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja så är det och nog sjutton går det att ändra på om bara viljan finns hos framför allt politikerna. Man kan ju fråga sig om det är så här som det är idag som människor vill ha det? Ta bara en sån enkel sak som att ta sig till affären för att handla ett par liter mjölk. Där jag bor så måste man ha bil eller så ta bussen för att kunna göra det eftersom stora supermarkets som ICA och COOP slagit ut i stort sett alla mindre butiker och dessa giganter ligger hoptussade i köpcenter utanför stan. För konsumenten kostar den mjölken mer än priset i affären.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 09-09-2011, 18:10
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 13:07) *
          Ja så är det och nog sjutton går det att ändra på om bara viljan finns hos framför allt politikerna. Man kan ju fråga sig om det är så här som det är idag som människor vill ha det? Ta bara en sån enkel sak som att ta sig till affären för att handla ett par liter mjölk. Där jag bor så måste man ha bil eller så ta bussen för att kunna göra det eftersom stora supermarkets som ICA och COOP slagit ut i stort sett alla mindre butiker och dessa giganter ligger hoptussade i köpcenter utanför stan. För konsumenten kostar den mjölken mer än priset i affären.

Vad menar du att politikerna borde göra, förbjuda fri handel? För visst är det konsumenterna som styrt utvecklingen genom att handla på stormarknader istället för att gynna små, lokala handlare.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2011, 18:25
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Gita @ 09-09-2011, 19:10) *
          Vad menar du att politikerna borde göra, förbjuda fri handel? För visst är det konsumenterna som styrt utvecklingen genom att handla på stormarknader istället för att gynna små, lokala handlare.
          Gita

Det finns nånting som heter stadsplanering. Har du hört talas om det?
          Det är nog inte så enkelt att man bara kan skylla på konsumenterna.
          Får man ogilla stora köpcentra?

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-09-2011, 18:49
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 19:25) *

Ja, det har du rätt i. Men även om det nu byggs stora köplador med politikernas goda minne så är det till syvene och sist ändå fritt val att handla där eller på sin lilla butik.

Spela roll om politikerna så ger klartecken för 100 stora köplador på orten, om kunderna inte handlar där utan på sina småbutiker så kommer ju dessa stora åbäken att gå i kk.

men tyvärr är konsumenterna kortsiktiga och dumma och väljer att handla lite billigare i lågprisbutikerna istället för att gynna en lokal handlare. Ingen tänker på att även om det är dyrare så får man mer kvalitet och servicen av att ha butiken runt hörnet. Nej, billigare än billigast lockar kunder.

Så tyvärr. Det är inte politikernas fel eller stadsplanerarnas fel att folk handlar på köpladorna, det är endast konsumenterna själva som bestämmer var de vill handla. Och gynnar konsumenterna lågpriskedjorna så får man ta konsekvensen att annan handel dör ut.

Citera
          Gita
          Inlägg 09-09-2011, 19:17
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 19:25) *

Självklart får man det, men det finns också något som kallas etableringsrätt, en ganska viktig faktor om man vill ha ett samhälle som kan kallas demokratiskt.
          Sen väljer väl konsumenten med plånboken, den lilla närbutiken i den lilla ort jag bor i är ca 30% dyrare än den jättelika Citygross - stormarknaden som bara ligger en mil bort. Själv handlar jag gärna i hembutiken, men vi är bara två i hushållet och mat/hushållskostnadena är ganska små men som en barnfamilj där just dessa kostnader utgör en större andel tänker man säkert annorlunda.
          Sen händer det ju förstås att även jag handlar i stormarknaden eftersom utbudet där är så mycket större/bredare/roligare.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2011, 19:29
          Länk hit: #27

Medlem

Ja inte överlever småbutikerna på några pensionärer som letar rabattkuponger och handlar så billigt det bara går iallafall.

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 09-09-2011, 19:58
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 20:29) *
          Ja inte överlever småbutikerna på några pensionärer som letar rabattkuponger och handlar så billigt det bara går iallafall.

Tidigare i tråden lät det som du tycker det är fult att vara hyfsat nöjd med sin situation, nu låter det som om du tycker att det är fult att försöka få bästa möjliga utbyte av sin pengar. Erbjuds samma eller likvärdig vara till olika priser väljer jag naturligtvis att köpa där det är mest gynnsamt för mig. Gör inte du det?
          Nu är det iofs inte säkert att det alltid är gynnsammast att handla på en stormarknad även om priserna är lägre, det beror ju lite på hur man prissätter sin egen tid också.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2011, 20:15
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Gita @ 09-09-2011, 20:58) *
          Tidigare i tråden lät det som du tycker det är fult att vara hyfsat nöjd med sin situation, nu låter det som om du tycker att det är fult att försöka få bästa möjliga utbyte av sin pengar. Erbjuds samma eller likvärdig vara till olika priser väljer jag naturligtvis att köpa där det är mest gynnsamt för mig. Gör inte du det?
          Nu är det iofs inte säkert att det alltid är gynnsammast att handla på en stormarknad även om priserna är lägre, det beror ju lite på hur man prissätter sin egen tid också.
          Gita

Hahaha du är otrolig med dina tolkningar. Jag sa att det är helt Ok att vara nöjd så länge man inte missunnar dom som har det sämst att få det lite bättre. Varför skulle jag tycka det är fult att försöka få bästa möjliga utbyte av sina pengar? Det måste jag varje dag/vecka/månad. En närbutik skulle definitivt inte överleva på såna som mig dvs pensionärer som letar rabattkuponger. Det var vad jag menade.

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 09-09-2011, 20:41
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 21:15) *
          Hahaha du är otrolig med dina tolkningar. Jag sa att det är helt Ok att vara nöjd så länge man inte missunnar dom som har det sämst att få det lite bättre. Varför skulle jag tycka det är fult att försöka få bästa möjliga utbyte av sina pengar? Det måste jag varje dag/vecka/månad. En närbutik skulle definitivt inte överleva på såna som mig dvs pensionärer som letar rabattkuponger. Det var vad jag menade.

OK, det framgick ju inte riktigt att du syftade på dig själv. Jag har genom tråden fått det intrycket att du enbart gjorde dina inköp i din närbutik (av ideologiska skäl)oavsett pris och utbud. Tydligen fel av mig.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2011, 21:32
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Gita @ 09-09-2011, 21:41) *
          OK, det framgick ju inte riktigt att du syftade på dig själv. Jag har genom tråden fått det intrycket att du enbart gjorde dina inköp i din närbutik (av ideologiska skäl)oavsett pris och utbud. Tydligen fel av mig.
          Gita

Då missade du väl mitt inlägg #22 lite högre upp trots att du svarade på det.

Redigerat av *Stintan*: 09-09-2011, 21:34

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 09-09-2011, 21:58
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Själv veckohandlar jag. Och då blir det automatiskt köpcentret. Priserna är såpass mycket lägre där än i en närbutik att det alltid lönar sig. Sortimentet är ju också betydligt större så det blir aldrig någon extra inköpsrunda utan bara en gång i veckan. Kostnader för bensin är marginell kanske 50-lappen. Handlar för 7-800kr i veckan så visst tjänar jag på att åka till köpcentret. Ekonomin går ju alltid i första hand.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2011, 22:11
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (gnon49 @ 09-09-2011, 22:58) *
          Själv veckohandlar jag. Och då blir det automatiskt köpcentret. Priserna är såpass mycket lägre där än i en närbutik att det alltid lönar sig. Sortimentet är ju också betydligt större så det blir aldrig någon extra inköpsrunda utan bara en gång i veckan. Kostnader för bensin är marginell kanske 50-lappen. Handlar för 7-800kr i veckan så visst tjänar jag på att åka till köpcentret. Ekonomin går ju alltid i första hand.

Jag handlar en gång i månaden på ICA i köpcentret för ca 1000:- + taxi. Det får räcka.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 10-09-2011, 11:17
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 23:11) *
          Jag handlar en gång i månaden på ICA i köpcentret för ca 1000:- + taxi. Det får räcka.

Kan inte annat än beundra dig. Du kan verkligen hushålla med pengar.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Anma
          Inlägg 11-09-2011, 11:51
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (gnon49 @ 10-09-2011, 12:17) *
          Kan inte annat än beundra dig. Du kan verkligen hushålla med pengar.

Det blir man tvungen till som sjuk i det här landet. Om man inte haft förmånen att tjäna mycket innan sjukdomen och kunnat spara undan/betalt dyra privatförsäkringar (som inte täcker en livstid i vilket fall)

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 11-09-2011, 12:07
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Anma @ 11-09-2011, 12:51) *
          Det blir man tvungen till som sjuk i det här landet. Om man inte haft förmånen att tjäna mycket innan sjukdomen och kunnat spara undan/betalt dyra privatförsäkringar (som inte täcker en livstid i vilket fall)

Men det har alltid varit så

Citera
          Gita
          Inlägg 11-09-2011, 12:50
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Anma @ 11-09-2011, 12:51) *

Säg det ställe eller land där det inte är och alltid varit så.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 11-09-2011, 15:29
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

På vilket sätt är det en tröst att det alltid varit så? Och den som säger att det inte blivit svårare för de sjuka ljuger och den personen vet det.

Redigerat av Anma: 11-09-2011, 15:32

Citera
          smuleborg
          Inlägg 12-09-2011, 20:25
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Griskrisen - Det finns ett annat sätt att se

Griskris - det tackar vi för!

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 12-09-2011, 20:31
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Carl @ 09-09-2011, 08:55) *
          Kan tänka mig att köpa svensk mat om pris skillnaden är rimlig. Har också tänkt som exempel varför Holländska tomater kostar hälften av svenska. Orimligt! Samma som ni skriver om svenskt kött kostar för mycket i mina ögon. Därför måste den svenska kostnadsbilden radikalt ändras.

Eftersom tomater har kommit på tapeten, jag klistrar in ett mail jag fått från en svensk odlare

"Du ska fråga i din butik varför de inte har "XXX" som du köpte förra gången du var där. Det är faktiskt så att ICA "dissar" oss och köper inte våra tomater som de lovat och deras ursäkt är att de inte kan sälja dem. Många gånger får vi sälja våra tomataskar till halva priset för att bli av med dem. Detta är väldigt motsägelsefullt för oss eftersom vi får så många mail från kunder som brukat köpa våra tomater i allehanda ICA butiker tidigare och nu inte hittar dem någonstans. Jag tror att sanningen är den att ICA hellre köper in billiga, holländska tomater och sen säljer dem dyrt och därmed tjänar en rejäl hacka. Det är nämligen väldigt turbulent på den holländska tomatmarknaden i år och holländska odlare tvingas sälja sina tomater för ett par kronor kilot. Men kolla in vad tomatpriset i butiken blir sen - guldläge för ICA handlaren. Vi har själv en tomatbutik på gården där vi säljer massor av tomater, absolut inget köpmotstånd."

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 11:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon