När jag var barn var jag vänsterhänt. Gjorde i princip allt med vänsterhanden, ritade, klippte osv. När jag började skolan tvingades jag av min mor att lära mig skriva och klippa med höger. Vissa saker lärde jag mig dock aldrig attt utföra med höger hand, eempelvis håller jag alltid soppskeden i vänsterhanden när jag äter.
Även en av mina bröder var vänsterhänt och blev omlärd men samma sak med skeden i vänster samt att han håller kniven i vänster och gaffeln i höger när han äter än idag till mors stora förtret
Ni kan tänka er hur svårt det var att utföra vissa finmotoriska sysslor, lärde mig aldrig att göra hantarbeten ordentligt för högra handen "ville inte" så allt blev stelt och klumpigt utförd.

Träslöjden gick bättre för där kunde jag hålla i träbitarna med vilken hand jag ville
För några år sedan såg jag ett tv program där människor som under barnaåren blev tvingade att använda "fel hand" fick lära sig att bli vänsterhänta igen. Jag testade på mig själv och det blev en stor vändpunkt i mitt liv
Numera skriver och ritar jag med båda händerna och mår så himla bra av det!!! Har även upptäckt sömnaden nu när jag "får" hålla nålen i "rätt" hand
Någon mer som har likande erfarenheter att dela med sig? Vore även roligt att se hur många odlaiter som är vänster- respektive högerhänta!
Redigerat av merlin68: 14-09-2011, 21:44