Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp identifiera krukväxt?
          kent99
          Inlägg 15-09-2011, 08:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 72 147

Jo, jag lyckades ta död på den sad.gif

Min kära fina tåliga växt, som klarat att stå längst in i rummet, ofta utan vatten i veckor.

Och jag vill köpa en ny, men vad är det för något?

Bladen är alltså lite tjocka och har inte sett några blommor på den, utan bara massor av blad, lummigt sådär. Det finns några små blad som satt sig direkt i jorden som överlevt, men stammen är helt död

Kan någon hjälpa med att identifiera den? Och om inte finns hos någon blomhandlare, kan man beställa hem? Hur får tag i en sådan?

IMG_0289.jpg

IMG_0122.jpg

IMG_0026.jpg

IMG_0027.jpg

Citera
          batski
          Inlägg 15-09-2011, 09:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Den är/var antingen en Polyscias filicifolia (Sv: ormbunksaralia) eller en Polyscias fruticosa (Sv: mingaralia). De två är ganska lika varandra tycker jag. Ett tag trodde jag att det rörde sig om en och samma art, men fick veta av någon på Bergianska att det är två olika arter.

Båda är iaf tropiska växter och trivs med värme och fukt och ska därför vattnas relativt ofta så jorden inte får vara torr för länge. Vad det gäller ljus trivs de bäst i halv- till helskugga, men gärna ljust.

Hur länge hade du din? Min första tanke var att den kanske inte fick vatten tillräckligt ofta, men du hade den längst in i rummet, så den behövde nog inte vatten lika ofta där som den skulle ha gjort om den stått ljusare.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 15-09-2011, 19:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (batski @ 15-09-2011, 10:01) *
          Den är/var antingen en Polyscias filicifolia (Sv: ormbunksaralia) eller en Polyscias fruticosa (Sv: mingaralia). De två är ganska lika varandra tycker jag. Ett tag trodde jag att det rörde sig om en och samma art, men fick veta av någon på Bergianska att det är två olika arter.

Båda är iaf tropiska växter och trivs med värme och fukt och ska därför vattnas relativt ofta så jorden inte får vara torr för länge. Vad det gäller ljus trivs de bäst i halv- till helskugga, men gärna ljust.

Hur länge hade du din? Min första tanke var att den kanske inte fick vatten tillräckligt ofta, men du hade den längst in i rummet, så den behövde nog inte vatten lika ofta där som den skulle ha gjort om den stått ljusare.

Polyscias fruticosa heter numera Prickaralia på svenska. Lite trist och fantasilöst kan jag tycka men i alla fall.

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          kent99
          Inlägg 15-09-2011, 19:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 72 147

CITAT (batski @ 15-09-2011, 10:01) *

Hade den i typ fem år... tror tyvärr jag inte ens planterade om den, så jorden var rätt urlakad till slut. Står längst in i rummet, jag har ofta persiennerna nere, så ofta rätt lite ljus, men hade två lampor mot den med timer för att ge lite mer ljus.

Jag brukade komma ihåg att vattna den var 14:e dag då jag har städning jag hyr, så den hade trots rätt svåra förhållanden alltid varit grön och fin och vacker och trevlig och allt det där. Men så vid en svacka så såg jag den helt enkelt inte, så den fick nog inte vatten på över en månad, troligen mer... och då dog den, utan att jag märkte det förrän den var helt död.

Hemskt tålig blomma, även de där små bladen som satt sig direkt i jorden har överlevt nu ett år med att jag glömt den ännu mer nu när är "död", men de är så gröna och fina.

Saknar den.... tack för tipsen om vad det kan vara för något!

Citera
          batski
          Inlägg 15-09-2011, 19:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Så lite så. Synd att den dog. De är fina tycker jag. Mitt senaste växtinköp är faktiskt en liten Polyscias filicifolia som jag efter en del letande till slut hittade på Blomsterlandet i Göteborg när jag var där sist och hälsade på kompisar. Den står nu i en låg kruka i mitt sovrumsfönster som vetter mot öster, lite nordost tom.

Citera
          acacia
          Inlägg 15-09-2011, 19:32
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 74 672

Denna växt säljs oftast som miniatyrväxt i småkrukor.Det finns alltid att köpa i vanliga blomster affär som miniväxt.Min köpte jag ca 10cm. långt.Växer snabbt där den trivs.
          I tropicana planteras dessa växter som en häck.Måste ha ljus för att den ska leva.
          Du hittar den tillsammans med små miniatyr växter i affären.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2025, 17:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon