|
|
  |
Iaktagelse på en märklig sak inom forumvärlden |
|
|
|
15-09-2011, 21:40
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Cacki @ 15-09-2011, 22:38)   Men det är nog bra att försöka hålla det på en "lite lagom nivå" (vad det än gäller) så att det inte blir för mycket för alla andra. Jo, men det var ju inte mängden det gällde nu utan ämnena....
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
15-09-2011, 21:45
|
Medlem
Antal inlägg: 266
Medlem nr: 66 040

|
Skulle tro att många av dom som använder sig av uttrycket är vana vid internet och ett ungdomligare språk precis som man använder sig av lol, w8 osv. Engelska uttryck är en del av det svenska språket. Gör själv så fast jag passerat halva min pensionsålder med råge samt mina barn och dom är inte det minsta dryga utan bara uppvuxta/lärda att använda uttrycken.
|
|
|
|
|
15-09-2011, 21:57
|
Medlem
Antal inlägg: 266
Medlem nr: 66 040

|
CITAT (sqrulan @ 15-09-2011, 22:22)   varför kan man inte skriva om religion i ett religiöst forum? Varför kan man inte skriva om andar i ett andligt forum? m.m.... Dom flesta forum har en avdelning för övriga ämnen. Tycker det är ok att avhandla det mesta där bara man inte inkräktar i andra trådar. Har själv mina åsikter om religion men respekterar andras åsikter så länge dom skrivs i rätt trådar. Tycker t ex inte att fotboll (tråkigt) passar i en tråd om formel 1 (roligt)
|
|
|
|
|
15-09-2011, 22:08
|
Medlem
Antal inlägg: 1 427
Medlem nr: 33 889

|
CITAT (RB9310 @ 15-09-2011, 22:45)  Skulle tro att många av dom som använder sig av uttrycket är vana vid internet och ett ungdomligare språk precis som man använder sig av lol, w8 osv. Engelska uttryck är en del av det svenska språket. Yep... eller precis  CITAT (RB9310 @ 15-09-2011, 22:45)  Gör själv så fast jag passerat halva min pensionsålder med råge samt mina barn och dom är inte det minsta dryga utan bara uppvuxta/lärda att använda uttrycken.  CITAT (RB9310 @ 15-09-2011, 22:57)  Dom flesta forum har en avdelning för övriga ämnen. Tycker det är ok att avhandla det mesta där bara man inte inkräktar i andra trådar. Har själv mina åsikter om religion men respekterar andras åsikter så länge dom skrivs i rätt trådar. Tycker t ex inte att fotboll (tråkigt) passar i en tråd om formel 1 (roligt) 
|
|
|
|
|
15-09-2011, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
CITAT (RB9310 @ 15-09-2011, 22:57)  Dom flesta forum har en avdelning för övriga ämnen. Tycker det är ok att avhandla det mesta där bara man inte inkräktar i andra trådar. Har själv mina åsikter om religion men respekterar andras åsikter så länge dom skrivs i rätt trådar. Tycker t ex inte att fotboll (tråkigt) passar i en tråd om formel 1 (roligt)  ha ha ha..... Vad jag menade var ett svar på: Varför skriver man på engelska i ett svenskt forum!? OM det var dumt att göra det (skriva get a life) nästan allt som vi skriver är det lite engelskt i så där kommer vi inte undan. Ja okej, jag hadde andra tankar också!  Angående Silos så tänker jag inte skriva mer och låta hennes teorier/frågor och allt annat rinna ut i sanden. Det är ganska ointressant och OM man inte sitter på Odla dagarna igenom så kanske man har ett liv!  Undra hur många som sitter här som skulle kunna ha ett jobb= Liv???
--------------------
|
|
|
|
|
16-09-2011, 06:25
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag har varit på olika forum sedan -98 och sett uttrycket "get a life", "skaffa dig ett liv" åtskilliga gånger och det verkar ofta bli sagt av sådana som själva inte har det spännande och intressanta liv de själva skulle vilja ha utan försöker trycka ner andra för att själva må bättre ungefär som mobbare gör. Jag blev själv anklagad för att aldrig ha haft närmare kontakt med en kvinna någon gång trots att det var allmänt känt på sajten att jag varit gift och hade tre barn som jag tog hand om på egen hand sedan flera år.
|
|
|
|
|
16-09-2011, 07:59
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (malcolm @ 16-09-2011, 07:25)  Jag har varit på olika forum sedan -98 och sett uttrycket "get a life", "skaffa dig ett liv" åtskilliga gånger och det verkar ofta bli sagt av sådana som själva inte har det spännande och intressanta liv de själva skulle vilja ha utan försöker trycka ner andra för att själva må bättre ungefär som mobbare gör. Jag blev själv anklagad för att aldrig ha haft närmare kontakt med en kvinna någon gång trots att det var allmänt känt på sajten att jag varit gift och hade tre barn som jag tog hand om på egen hand sedan flera år. Så tror jag också att det kan vara.Jag begriper inte varför somliga inom forumvärlden behöver skriva på det viset och inom det "verkliga" livet? CITAT (sqrulan @ 15-09-2011, 23:23)  ha ha ha..... Vad jag menade var ett svar på: Varför skriver man på engelska i ett svenskt forum!? OM det var dumt att göra det (skriva get a life) nästan allt som vi skriver är det lite engelskt i så där kommer vi inte undan. Ja okej, jag hadde andra tankar också!  Angående Silos så tänker jag inte skriva mer och låta hennes teorier/frågor och allt annat rinna ut i sanden. Det är ganska ointressant och OM man inte sitter på Odla dagarna igenom så kanske man har ett liv!  Undra hur många som sitter här som skulle kunna ha ett jobb= Liv???  Har du ett "liv" själv? Jag lever numera ett härligt pensionärs liv och har all tid i världen att ägna mig åt det som intressera mig och det är MYCKET!
|
|
|
|
Rihane
|
16-09-2011, 12:55
|
Gäster

|
Det är ett uttryck som jag tror att den som använder det, själv skulle bli sårad om någon sa det till denne. Den som säger så drämmer altså till med det värsta den kan komma på i stundens hetta. Det är ett personangrepp och personangrepp följer på att argumenten i sakfrågan tryter. Min far brukade säga: -I brist på argument, höj rösten. Med det menade han att den som höjer rösten har förlorat diskussionen. Det är samma sak med personangrepp. Istället för att torrt konstatera att man inte har något mer matnyttigt att komma med så placerar man sig i den verbala sandlådan och skvätter verbal sand.
|
|
|
|
|
16-09-2011, 13:11
|
Medlem

|
CITAT (Rihane @ 16-09-2011, 13:55)  Det är ett uttryck som jag tror att den som använder det, själv skulle bli sårad om någon sa det till denne. Den som säger så drämmer altså till med det värsta den kan komma på i stundens hetta. Det är ett personangrepp och personangrepp följer på att argumenten i sakfrågan tryter. Min far brukade säga: -I brist på argument, höj rösten. Med det menade han att den som höjer rösten har förlorat diskussionen. Det är samma sak med personangrepp. Istället för att torrt konstatera att man inte har något mer matnyttigt att komma med så placerar man sig i den verbala sandlådan och skvätter verbal sand.
|
|
|
|
|
16-09-2011, 14:23
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Märkligt hur man kan tolka saker och ting så olika. Jag trodde man sa "skaffa dig ett liv" till folk som man uppfattar har fastnat i ett ensidigt beteende och därför i stort sett glömmer bort att leva ett "normalt liv".
Som jag ser det har det inte ett dugg med personangrepp att göra eller att argumenten tryter, snarare är det en uppmaning att vidga sina vyer.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
16-09-2011, 14:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
Halaj! Är det så dumt det där? Jag roar mig ibland med att dela antalet inlägg med hur länge vissa har varit medlemmar här. Det visar sig att vissa skriver 5-10 inlägg här DAGLIGEN! Det känns inte som riktigt friskt beteende, för det innebär ju att dessa i princip inte gör annat hela dagarna. Där tycker jag att en liten påminnelse om att det finns annat i livet än att hänga på ett forum är helt på sin plats. Vissa trådar urartar till käbbel som aldrig verkar ta slut. Sida upp och sida ner med två-tre kombattanter som käftar med varandra. Även där behövs kanske en blänkare om att dessa borde ta ett djupt andetag och gå ut i friska luften istället. //T Åh, jädrar! Jag och stintan (6 inlägg/dag  ) tycker lika!
Redigerat av Tapio: 16-09-2011, 14:32
|
|
|
|
|
16-09-2011, 14:36
|
Medlem

|
CITAT (Tapio @ 16-09-2011, 15:25)  Halaj!
Är det så dumt det där? Jag roar mig ibland med att dela antalet inlägg med hur länge vissa har varit medlemmar här. Det visar sig att vissa skriver 5-10 inlägg här DAGLIGEN! Det känns inte som riktigt friskt beteende, för det innebär ju att dessa i princip inte gör annat hela dagarna. Där tycker jag att en liten påminnelse om att det finns annat i livet än att hänga på ett forum är helt på sin plats.
Vissa trådar urartar till käbbel som aldrig verkar ta slut. Sida upp och sida ner med två-tre kombattanter som käftar med varandra. Även där behövs kanske en blänkare om att dessa borde ta ett djupt andetag och gå ut i friska luften istället.
//T Du kan väll aldrig mena mig Annars så skriver jag i genosnitt 2 inlägg om dagen. Du kan knappast veta hur pass friskt beteende någon annan ha,oavsätt om man skriver 0 eller 10 inlägg om dagen,har du träffat alla så du kan uttala dig? Och vem rätt bestämma över en annan människas liv,vad h*n får göra eller vad h*n får inte göra? Som jag har skrivit tidigare så finns det människor som inte kommer ut av olika anledningar så deras räddning är internett med sin forumvärld! Och nu skall jag ut och rasta mina hundar för den fjärde gången.
|
|
|
|
|
16-09-2011, 14:40
|
Medlem

|
Har läst/hört nånstans att Voltaire skrev massvis med brev per dag
Redigerat av batski: 16-09-2011, 14:40
|
|
|
|
|
16-09-2011, 15:17
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Tapio @ 16-09-2011, 15:25)  Halaj! Är det så dumt det där? Jag roar mig ibland med att dela antalet inlägg med hur länge vissa har varit medlemmar här. Det visar sig att vissa skriver 5-10 inlägg här DAGLIGEN! Det känns inte som riktigt friskt beteende, för det innebär ju att dessa i princip inte gör annat hela dagarna. Där tycker jag att en liten påminnelse om att det finns annat i livet än att hänga på ett forum är helt på sin plats. Vissa trådar urartar till käbbel som aldrig verkar ta slut. Sida upp och sida ner med två-tre kombattanter som käftar med varandra. Även där behövs kanske en blänkare om att dessa borde ta ett djupt andetag och gå ut i friska luften istället. //T Åh, jädrar! Jag och stintan (6 inlägg/dag  ) tycker lika! Fast det där med antal inlägg går ju inte att tolka på det sättet. Det behövs ju bara att någon är aktiv i Ordassocieringstråden eller Svara och ställ ny fråga under några dagar så blir det ju massor av inlägg. Inte sjutton har jag suttit här och skrivit 6 inlägg/ dag utan vissa dagar blir det många fler och andra perioder inga alls. Så är det nog för många. Dessutom var det ju förr ett sorts premieringssystem kopplat till antalet inlägg man gjort vilket var kopplat till nicknamnet på något vis så då spädde man ju avsiktligt på antalet i såna trådar jag nämnde.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
16-09-2011, 15:23
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (batski @ 16-09-2011, 15:40)  Har läst/hört nånstans att Voltaire skrev massvis med brev per dag  Han brevväxlade ju med nästan varenda kunglighet eller annan betydande person i Europa. Men hans brev var nog av en aningen högre kvalitet än det mesta som skrivs på detta forum eller nätforum över huvud taget... Sedan var ju filosoferandet hans liv, så det är inte märkligt att han spenderade tid på det. Om någon har som huvudsaklig livsuppgift att skriva inlägg här blir man ju lite beklämd
|
|
|
|
|
16-09-2011, 15:33
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
"Skaffa dej ett liv"... Men vem sätter normen för vad "ett liv" är då??  Är det lika okej att gallopera ut på en golfbana och säga till någon "skaffa dej ett liv, ta en skogspromenad"? Jag skulle egentligen mycket väl kunna göra det som själv inte kan se något meningsfullt i den sporten alls, men vaddå!? Det har väl inte jag med att göra. Eller till en trädgårdsnörd "Stå inte där och böka i jorden, skaffa dej ett liv istället!". Konstigt nog verkar div sociala mötesplatser på nätet ha fått en nedvärderande stämpel över sej. Nog är det väl mer givande att kommunicera med andra än att t.ex. sitta timme ut och timme in och glo på sport, såpor,dåliga filmer, läsa skvallerblaskor eller någon annan skit. Inte katten rör man på sej mer då heller om det är det som är avgörande för liv eller ickeliv. Jag ser det här mer som "ett jättestort kafferep" som man kan komma och gå ifrån när f-n man vill och det är ju kanonbra! Ang. 5-10 inlägg om dagen...Öppnar man inte käften fler gånger per dag så är man inte någon speciellt talför och social person precis... ÄSCH...Prata på med fingrarna så mycket ni bara orkar, gott folk! Strunta i vad dysterkvistarna skriver!
Redigerat av Cacki: 16-09-2011, 15:35
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
16-09-2011, 15:50
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 16-09-2011, 16:33)  "Skaffa dej ett liv"... Men vem sätter normen för vad "ett liv" är då??  Är det lika okej att gallopera ut på en golfbana och säga till någon "skaffa dej ett liv, ta en skogspromenad"? Jag skulle egentligen mycket väl kunna göra det som själv inte kan se något meningsfullt i den sporten alls, men vaddå!? Det har väl inte jag med att göra. Eller till en trädgårdsnörd "Stå inte där och böka i jorden, skaffa dej ett liv istället!". Konstigt nog verkar div sociala mötesplatser på nätet ha fått en nedvärderande stämpel över sej. Nog är det väl mer givande att kommunicera med andra än att t.ex. sitta timme ut och timme in och glo på sport, såpor,dåliga filmer, läsa skvallerblaskor eller någon annan skit. Inte katten rör man på sej mer då heller om det är det som är avgörande för liv eller ickeliv. Jag ser det här mer som "ett jättestort kafferep" som man kan komma och gå ifrån när f-n man vill och det är ju kanonbra! Ang. 5-10 inlägg om dagen...Öppnar man inte käften fler gånger per dag så är man inte någon speciellt talför och social person precis... ÄSCH...Prata på med fingrarna så mycket ni bara orkar, gott folk! Strunta i vad dysterkvistarna skriver! Bra skrivet!
|
|
|
|
|
16-09-2011, 16:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
CITAT (*Stintan* @ 16-09-2011, 16:17)  Fast det där med antal inlägg går ju inte att tolka på det sättet. Det behövs ju bara att någon är aktiv i Ordassocieringstråden eller Svara och ställ ny fråga under några dagar så blir det ju massor av inlägg. Inte sjutton har jag suttit här och skrivit 6 inlägg/ dag utan vissa dagar blir det många fler och andra perioder inga alls. Så är det nog för många. Dessutom var det ju förr ett sorts premieringssystem kopplat till antalet inlägg man gjort vilket var kopplat till nicknamnet på något vis så då spädde man ju avsiktligt på antalet i såna trådar jag nämnde.  Halaj! Du har rätt. Sen kan det ju också vara folk som drabbats av bore out på jobbet och inte har bättre för sig. http://en.wikipedia.org/wiki/Bore-outSjälv hängde jag här jämt då när mitt hus var nyköpt. Jag visste ingenting om odling så jag insöp kunskap här. Men sen när solis hittade hit och började tokhärja så ledsnade jag och drog. Mellan 2005-2006 och 2010 var jag nog inloggad max en gång i halvåret. Jag var också less på allt ogräs och skit. Men nu har intresset kommit tillbaka med full kraft! //T
|
|
|
|
|
16-09-2011, 16:14
|
Medlem

|
CITAT (Tapio @ 16-09-2011, 17:10)  Halaj! Du har rätt. Sen kan det ju också vara folk som drabbats av bore out på jobbet och inte har bättre för sig. http://en.wikipedia.org/wiki/Bore-outSjälv hängde jag här jämt då när mitt hus var nyköpt. Jag visste ingenting om odling så jag insöp kunskap här. Men sen när solis hittade hit och började tokhärja så ledsnade jag och drog. Mellan 2005-2006 och 2010 var jag nog inloggad max en gång i halvåret. Jag var också less på allt ogräs och skit. Men nu har intresset kommit tillbaka med full kraft! //T Ojdå,så du skyller på mig?!
|
|
|
|
|
16-09-2011, 16:43
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 16-09-2011, 16:33)  "Skaffa dej ett liv"... Men vem sätter normen för vad "ett liv" är då??  Är det lika okej att gallopera ut på en golfbana och säga till någon "skaffa dej ett liv, ta en skogspromenad"? Jag skulle egentligen mycket väl kunna göra det som själv inte kan se något meningsfullt i den sporten alls, men vaddå!? Det har väl inte jag med att göra. Eller till en trädgårdsnörd "Stå inte där och böka i jorden, skaffa dej ett liv istället!". Konstigt nog verkar div sociala mötesplatser på nätet ha fått en nedvärderande stämpel över sej. Nog är det väl mer givande att kommunicera med andra än att t.ex. sitta timme ut och timme in och glo på sport, såpor,dåliga filmer, läsa skvallerblaskor eller någon annan skit. Inte katten rör man på sej mer då heller om det är det som är avgörande för liv eller ickeliv. Jag ser det här mer som "ett jättestort kafferep" som man kan komma och gå ifrån när f-n man vill och det är ju kanonbra! Ang. 5-10 inlägg om dagen...Öppnar man inte käften fler gånger per dag så är man inte någon speciellt talför och social person precis... ÄSCH...Prata på med fingrarna så mycket ni bara orkar, gott folk! Strunta i vad dysterkvistarna skriver!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|