|
Läskigt och frånstötande. Max10 kg övervikt och ett par kg fö rlite stör inte. Men mer avvikelse ser jag som ätstörningar. Undervikterna är mest skrämmande för de leder tydligen till en snabbare död vad jag har förstått. Och hur man kan få ner mer än en hamburgare går utanför mitt förstånd. En gång har jag glufsat i mig två hemmagjorda burgare på älgkött. Men den dagen kärrade jag grus.
Men privta grundregel är att äta gott och tills jag blir mätt. Aldrig ta om. Sjosäta som man säger i norr passar inteför mig. Som pensionär så är det 1800 kcal som gäller och som en gång yrkesarbetande stolnötare i lärarfacket så var det max 3000. Hade jag varit grovis så kanske 4500 kcal varit dygns behovet. Anpassat naturligtvis om jag jagar, jobbar med trädgården eller annat tungt arbete. Räkna också in allt man smakar på vid matlagningen.
Själv har jag en idiotisk tanke att varje gång jag känner mig hungrig så urför jag målinriktad "bantning". Hjälpmedel: ett eller två glas kallt vatten. Eller käka frukt om du kan. Fruktsockret i ett äpple ger dig möjlighet att köra tio mil till.
|