Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Parkslide, bra för biologisk mångfald?
          Anders zon 1
          Inlägg 26-09-2011, 00:03
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT (malarmaster @ 25-09-2011, 10:19) *
          om inte öppna hävdade marker sköts växer de igen oavsett,möjligt att parkslide eller något annat "invasivt"kommer men i slutändan tar träden över,björk o gran brukar vara först.ser i min omgivning hur tidigare hagar med örter o hassel,hagtorn nu är borta o det redan efter 10 år,nu övertagna av gran o björk.just gran är i mina ögon det värsta ogräset i sverige,men kommersielt viktig.
          diskussionen bör ju föras om hur vi håller landskapet öppet,hur göra för att det skall gå. Ulf

Jo det har du helt rätt i. I princip alla öppna marker nedanför fjällen växer ju igen om de inte sköts. Det är sorgligt att se hur marker som hävdats och hållits öppna under 100-tals, kanske 1000-tals år, växer igen. Ett jättestort problem som jag inte tror det finns någon enkel lösning på eftersom det beror på så många olika saker.

Min poäng vad dock att de invasiva främmande arterna är en ytterligare belastning på ett redan skadat landskap. De kan förstöra övergivna marker snabbare genom att effektivt tränga undan den naturliga vegetationen. I slutändan kommer som sagt träden in och tar över men en "vanlig" ängsmark utan en massa invasiva arter kan behålla mycket av sina värden länge efter det att hävden upphört och kan många gånger restaureras om igenväxningen inte gått alltför långt. Kommer det däremot in invasiva främmande arter förlora marken värdena betydligt snabbare. Dessutom är kan en del av de invasiva arterna också invadera skötta marker, t ex lupiner i vägkanter där dom tränger undan inhemska ängsväxter som numera inte har så många andra ställen att leva på än i vägkanternas slåtterängsliknande miljöer.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 29-09-2011, 09:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Parkslide sprider sig inte om folk bara lät bli att olagligt dumpa avfall på andras marker.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Azur
          Inlägg 29-09-2011, 13:39
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Anders zon 1 @ 24-09-2011, 23:28) *
          När det gäller snöbär så tror jag inte heller att den kommer att bli något stort problem

Snöbär sprider sig ganska aggressivt. Den är dessutom giftig och tillräckligt tät för att kväva markflora, och bidrar därför inte själv mycket till diversiteten i området.

Det här kan vara av intresse. Vid Riksmuseet här i stockholm finns en hagmark som kallas Torphagen, och som i slutet av 1800-talet var dels betesmark, dels högrestånds villaområde.

Resultatet är en väldigt rik och intressant blandning av kvarstående/förvildade trädgårdsväxter (mycket alpväxter som kommit med gamla tiders vildinsamlade gräsfrö) och svenska hagmarksväxter. De två största hoten mot diversiteten i området är just snöbär och ett infört gräs.

Sedan några år betas hagen igen. Jag har tyvärr inte sett någon utvärdering av hur det påverkat floran, men jag kan ju själv se att de stora bestånden snöbär betats/trampats ned av höglandsboskapen och idag inte täcker alls lika stora områden. Åtminstone några av de andra trädgårdsväxterna, t.ex. Vitrapunkel, verkar däremot gynnas av hävd.

Mönstret i Torphagen är samma som jag tycker mig se överallt i svensk natur: de flesta införda arter utgör inget problem, utan bara ett mycket litet antal. Det är väldigt tråkigt att platser som Torphagen inte studeras mer ingående, de är modellsystem för vad som händer eller kommer hända i hela Sverige på lång sikt.

Mycket välskrivet och intressant examensarbete om Torphagen HÄR. Om nån känner till nån nylig utvärdering av Torphagen så får ni gärna tipsa mig.

Citera
          Radam
          Inlägg 02-12-2022, 10:35
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 97 259

Parkslide är superfint, men när det sprider sig är det ju inte så kul! Tror många som kan bli provocerade av denna tråd. Men jag håkker med, visst, den är fin och gynnar nog många insekter. Vi har iaf hittat mycket bra info kring hållbar bekämpning här: https://www.rensa.nu/parkslideguiden/

Tänker jag lägger upp den i egen tråd också så folk hittar den.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-07-2025, 06:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon