CITAT (Anders zon 1 @ 24-09-2011, 23:28)

När det gäller snöbär så tror jag inte heller att den kommer att bli något stort problem
Snöbär sprider sig ganska aggressivt. Den är dessutom giftig och tillräckligt tät för att kväva markflora, och bidrar därför inte själv mycket till diversiteten i området.
Det här kan vara av intresse. Vid Riksmuseet här i stockholm finns en hagmark som kallas Torphagen, och som i slutet av 1800-talet var dels betesmark, dels högrestånds villaområde.
Resultatet är en väldigt rik och intressant blandning av kvarstående/förvildade trädgårdsväxter (mycket alpväxter som kommit med gamla tiders vildinsamlade gräsfrö) och svenska hagmarksväxter. De två största hoten mot diversiteten i området är just snöbär och ett infört gräs.
Sedan några år betas hagen igen. Jag har tyvärr inte sett någon utvärdering av hur det påverkat floran, men jag kan ju själv se att de stora bestånden snöbär betats/trampats ned av höglandsboskapen och idag inte täcker alls lika stora områden. Åtminstone några av de andra trädgårdsväxterna, t.ex. Vitrapunkel, verkar däremot gynnas av hävd.
Mönstret i Torphagen är samma som jag tycker mig se överallt i svensk natur: de flesta införda arter utgör inget problem, utan bara ett mycket litet antal. Det är väldigt tråkigt att platser som Torphagen inte studeras mer ingående, de är modellsystem för vad som händer eller kommer hända i hela Sverige på lång sikt.
Mycket välskrivet och intressant examensarbete om Torphagen
HÄR. Om nån känner till nån nylig utvärdering av Torphagen så får ni gärna tipsa mig.