Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Regeringen gjorde sig av med gamla och sjuka, Vem blir förvånad?
          Anma
          Inlägg 22-09-2011, 17:40
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Man borde sänka momsen på mat i första hand. Det kommer alla till del, fattig som rik. Och om fler har råd att handla mer mat behövs mer personal i hela ledet.

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2011, 18:00
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 22-09-2011, 17:21) *
          Du svarade inte på min fråga!

Jag tyckte nog att jag svarade. Visserligen med en motfråga, men jag skall förtydliga om du vill.
          Varför man skall gynna företag som skapar jobb borde väl ändå vara en självklarhet. Vem betalar välfärden, vård, omsorg och skola tror du?
          När det gäller de stora snabbmatskedjorna tror jag faktiskt alla vet vilka de är, sen finns ju en massa stora hotellkedjor t.ex Radisson, Best Western, First Hotels med flera som också bedriver restaurangverksamhet och också är stora arbetsgivare.
          När det gäller hotellen så är det väl ändå ganska märkligt att momsen är 12 % på boendet och 25 % på det man äter.
          Gita

CITAT (Anma @ 22-09-2011, 18:40) *
          Man borde sänka momsen på mat i första hand. Det kommer alla till del, fattig som rik. Och om fler har råd att handla mer mat behövs mer personal i hela ledet.

Fast matmomsen, när det gäller butiker och catering är redan sänkt från 25 till 12 %. Ännu ett logiskt skäl att sänka restaurangmomsen.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2011, 18:10
          Länk hit: #63

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 21-09-2011, 20:38) *
          Det finns inget lönesystem som blir helt rättvist, men jag ser hellre att någon åker snålskjuts på fackets förhandlingar än att man gynnar de bruna tungorna. fear.gif

Fast visst ligger rött närmre brunt i färgskalan än vad blått gör!
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2011, 18:16
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (Anma @ 21-09-2011, 16:21) *
          "Regeringen gjorde sig av med gamla och sjuka
          När regeringskansliet skulle spara pengar sades 33 personer upp.
          Men det var inte sist in, först ut som gällde.
          I stället var det äldre, sjuka och fackligt aktiva medarbetare som sades upp, visar en genomgång som SVT:s Uppdrag granskning har gjort.

Lagen om anställningsskydd, LAS, är helig i svenskt arbetsliv. Så väl den socialdemokratiska som den nuvarande regeringen säger sig värna om spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden.
          Men när det gäller regeringens egen personal är regeln sist in, först ut inte lika viktig. Det visar en granskning som SVT:s Uppdrag granskning har gjort.
          I samband med att ett sparpaket på 50 miljoner kronor klubbades igenom år 2009 sades 33 personer upp. Men det var inte i första hand de senast anställda som fick gå. I stället var de uppsagda i genomsnitt 53 år och hade arbetat inom regeringskansliet i 16 år. 13 av dem hade varit sjuka eller haft någon form av arbetshandikapp och flera av dem var fackligt aktiva, uppger Uppdrag granskning. Dessutom skulle ingen av dem ha sagts upp om arbetsgivaren följt LAS.
          "Avancerat sätt"
          Tvärtemot reglerna valde regeringskansliet att göra de så kallade turordningsgrupperna väldigt små. I vissa fall bestod gruppen av bara av en person, som då fick gå eftersom ingen annan i gruppen hade arbetat kortare tid.
          - Det här är ett mycket, mycket avancerat sätt att gå runt anställningsskyddslagen. Det skulle vara intressant att få en prövning i Arbetsdomstolen om regeringskansliet tillämpat samma metoder som det privata näringslivet, säger Kurt Junesjö, som är en av Sveriges främsta experter på arbetsrätt, till Uppdrag granskning.
          Ett exempel var på it- avdelningen med 50 anställda där en it-tekniker, som varit sjuk, placerades i gruppen "skrivarkoordinator". Där skulle en person sägas upp - han själv. Det trots 10 år på avdelningen och att 100 personer anställts efter honom.
          - Det är verkligen uppsägningar av personliga skäl man håller på med här, säger Kurt Junesjö till Uppdrag granskning.
          Enligt förvaltningschefen Anna-Karin Jatko har ledningen haft ett detaljerat omplaceringsarbete enligt avtal.
          - Inom ramen för den här omställningen har jag stor förståelse för att enskilda medarbetare har tyckt att det har varit väldigt svårt. Det är en väldigt blandad grupp medarbetare som vi tyvärr inte kunnat ha kvar. säger Jatko till Uppdrag granskning.
          Programmet sänds i SVT2 klockan 20.00 på onsdagen."

KÄLLA

Det är väl så här det ska vara här i samhället. Eller vad säger ni Alliansare?

Fast att kompetens måste ha företräde framför anställningstid och ålder är ju fack såväl som arbetsgivare, socialdemokrater och moderater helt eniga om
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 22-09-2011, 18:20
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:10) *
          Fast visst ligger rött närmre brunt i färgskalan än vad blått gör!
          Gita

Det där var L Å G T.

Skärpning, tack.

Edit: Bruna tungor finns i alla läger, oavsett partifärg.

Redigerat av Anma: 22-09-2011, 18:22

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-09-2011, 18:26
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:00) *
          Jag tyckte nog att jag svarade. Visserligen med en motfråga, men jag skall förtydliga om du vill.
          Varför man skall gynna företag som skapar jobb borde väl ändå vara en självklarhet. Vem betalar välfärden, vård, omsorg och skola tror du?
          När det gäller de stora snabbmatskedjorna tror jag faktiskt alla vet vilka de är, sen finns ju en massa stora hotellkedjor t.ex Radisson, Best Western, First Hotels med flera som också bedriver restaurangverksamhet och också är stora arbetsgivare.
          När det gäller hotellen så är det väl ändå ganska märkligt att momsen är 12 % på boendet och 25 % på det man äter.
          Gita

Fast matmomsen, när det gäller butiker och catering är redan sänkt från 25 till 12 %. Ännu ett logiskt skäl att sänka restaurangmomsen.
          Gita

Om den sänkta restaurangmomsen kommer att generera några jobb står väl skrivet i stjärnorna. Vad får dig att tro att så många fler kommer att ta in på hotell, gå på krogen eller på snabbmatsställen, så att fler behöver anställas? Du kan väl ändå inte mena att restaurangmomsen var det viktigaste regeringen kunde lägga dessa miljarder på i dessa "kristider" ?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          andersen
          Inlägg 22-09-2011, 18:27
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:16) *
          Fast att kompetens måste ha företräde framför anställningstid och ålder är ju fack såväl som arbetsgivare, socialdemokrater och moderater helt eniga om
          Gita

Men Gita borde inte lång anställningstid med atuomatik ge kompetens, om inte så är det väl arbetsgivaren som falerar=dom borde ha utbildats under anställningstiden, vi måste alla uppdatera oss för det sker ständigt förändringar på våra arbetsplatser.

En annan sak som jag saknade på den arbetsplatsen var möjlighet till omplaceringar,och när det gäller tjänstemän så brukas det erbjudas avtalspension, det såg jag inget om i programmet.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2011, 18:31
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (herkules @ 22-09-2011, 11:50) *
          erfarenheter från andra länder säger att det skapas iaf inga nya jobb. förklaringen kanske är att den här borgarregeringen är inkompetent?

Är du verkligen säker på att du är kompetent nog för att inkompetensförklara regeringen Reinfeldt eller några andra. För vet du, att underskatta/nedvärdera meningsmotståndare är inte/har aldrig varit och kommer aldrig att bli tecken på någon större kompetens och blir heller aldrig särskilt framgångsrikt.

By the way, jag såg häromdagen en undersökning beträffande svenska folkets förtroende för de olika partiledarna. Det var ung. dubbelt så många som kände stort förtoende för Reinfeldt än dem som kände samma inför Juholt. För att hitta en statsminister med Reinfeldts höga förtoendekapital får vi gå långt, långt tillbaka i tiden, till vissa perioder av Tage Erlanders statsministerskap.
          Gita

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-09-2011, 18:33
          Länk hit: #69

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (andersen @ 22-09-2011, 19:27) *
          Men Gita borde inte lång anställningstid med atuomatik ge kompetens, om inte så är det väl arbetsgivaren som falerar=dom borde ha utbildats under anställningstiden, vi måste alla uppdatera oss för det sker ständigt förändringar på våra arbetsplatser.

En annan sak som jag saknade på den arbetsplatsen var möjlighet till omplaceringar,och när det gäller tjänstemän så brukas det erbjudas avtalspension, det såg jag inget om i programmet.

Inte alla jobb kräver ett livslångt lärande, många jobb lär man sig fullt ut på ett år eller två. Sedan datoriseras arbetsplatserna allt mera, och där har äldre ofta svårt att hänga med. Sedan är det naturligt att äldre orkar mindre än de yngre, och därmed håller ett lägre tempo. Så att likställa lång arbetstid med kompetens är inte möjligt.

Citera
          Anma
          Inlägg 22-09-2011, 18:36
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:31) *
          Är du verkligen säker på att du är kompetent nog för att inkompetensförklara regeringen Reinfeldt eller några andra. För vet du, att underskatta/nedvärdera meningsmotståndare är inte/har aldrig varit och kommer aldrig att bli tecken på någon större kompetens och blir heller aldrig särskilt framgångsrikt.

By the way, jag såg häromdagen en undersökning beträffande svenska folkets förtroende för de olika partiledarna. Det var ung. dubbelt så många som kände stort förtoende för Reinfeldt än dem som kände samma inför Juholt. För att hitta en statsminister med Reinfeldts höga förtoendekapital får vi gå långt, långt tillbaka i tiden, till vissa perioder av Tage Erlanders statsministerskap.
          Gita

Första stycket, ja, vi har hört det förr, att du tycker så.
          Andra stycket. Att Reinfeldt är duktig på att prata och inge förtroende, det vet vi. men det är bara en tidsfråga innan folk öppnar ögonen och ser vad det är för människosyn de hyllar. Detta är min alldeles egna personliga åsikt som jag har full rätt att framföra så du behöver inte komma med något "att underskatta/nedvärdera meningsmotståndare är inte/har aldrig varit och kommer aldrig att bli tecken på någon större kompetens och blir heller aldrig särskilt framgångsrikt" angående det. Tack.

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2011, 18:41
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (andersen @ 22-09-2011, 19:27) *

I den bästa av världar kanske lång anställningstid skulle ge hög kompetens men i verkligheten, och det vet du lika väl som jag, finns många människor som varken vill eller kan ta till sig ny kunskap. Jag är ganska säker på att kompetensutveckling kräver både personligt engagemang, intresse och egen iniativförmåga.

När det sedan gäller omplaceringar så är det väl inte lösningen när det gäller att spara pengar och minska kostnader.
          Gita

Citera
          xlxl67
          Inlägg 22-09-2011, 18:46
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Håller med helt!

Sedan undrar jag lite över hur mycket regeringen har hjälpt småföretagen. De skulle ju få det lättare att bedriva sin verksamhet och då undrar jag hur många som de anställer i sin tur. Tyvärr tror jag inte småföretagen anställer som man har tänkt sig utan de ser nog till att de själva får ut rejält med pengar innan ngn anställning är aktuell.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 22-09-2011, 18:46
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Jan Lindgren @ 21-09-2011, 16:59) *
          Hej!
          Det här sättet att hantera personal har varit vanligt i statliga verk sedan länge. Det har inget att göra med vilken regering vi har. Jag tror inte ministrarna har laglig rätt att bestämma vilka som ska sparkas. Det är ofta lika illa i kommuner också. Man kan säga som en av kommunens högre tjänstemän här i kommunen sa under en skyddsrond. Det är inget svårt att bli av med personal, i värsta fall kostar det en och en halv årslön. När jag fick sparken av socialdemokraterna så kostade det något mer än vanligt eftersom jag var huvudskyddsombud.
          Anställningsskyddet är inte mycket till skydd. Det är därför det är så viktigt med starka fackföreningar som inte har några politiska bindningar.
          MVH
          Jan Lindgren

Håller med Jan Lindgren här. Min erfarenhet är att tillämpa "kryphålen" i LAS (och att tolka TurA-s "snävt") inte har någonting med partifärg att göra.

Jag tror på den svenska modellen; kollektivavtal tecknas av parterna. Vi har därmed också en arbetsfred som kan vara unik. Den svenska modellen förutsätter ATO-medlemskap. Dyrt? Jag tror jag betalar 300 spänn i månaden inklusive A-kassa. Jag vet att LO-förbunden har högre avgifter, varför då? Av tradition? Vart går pengarna? Granskningsavgifterna är väl borta nu i alla fall.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 22-09-2011, 18:52
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Ja, ekologiska/KRAV-livsmedel.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2011, 18:53
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Anma @ 22-09-2011, 19:36) *
          Första stycket, ja, vi har hört det förr, att du tycker så.
          Andra stycket. Att Reinfeldt är duktig på att prata och inge förtroende, det vet vi. men det är bara en tidsfråga innan folk öppnar ögonen och ser vad det är för människosyn de hyllar. Detta är min alldeles egna personliga åsikt som jag har full rätt att framföra så du behöver inte komma med något "att underskatta/nedvärdera meningsmotståndare är inte/har aldrig varit och kommer aldrig att bli tecken på någon större kompetens och blir heller aldrig särskilt framgångsrikt" angående det. Tack.

En tidsfråga? Tja, Reinfeldt är ju inne på sin andra regeringsperiod nu och det finns ingen tedens, inte den minsta antydan att svenska folkets förtroende för honom minskar, snarare tvärtom.
          När det gäller ditt inkompetensförklarande av regeringen så har du självklart rätt till din åsikt i precis lika stor utsträckning som jag har rätt att ifrågasärtta din kompetens för detta, eller hur?
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 22-09-2011, 18:53
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (xlxl67 @ 22-09-2011, 19:46) *
          Håller med helt!

Sedan undrar jag lite över hur mycket regeringen har hjälpt småföretagen. De skulle ju få det lättare att bedriva sin verksamhet och då undrar jag hur många som de anställer i sin tur. Tyvärr tror jag inte småföretagen anställer som man har tänkt sig utan de ser nog till att de själva får ut rejält med pengar innan ngn anställning är aktuell.

Den erfarenhet jag har, jag känner faktiskt en del småföretagare, så har inget blivit enklare eller lättare eller bättre med denna regering, snarare tvärt om. Den som vänt helt politiskt från blå till röd är en av mina småföretagarvänner. De andra är besvikna, så mycket vet jag. Men de jag känner kanske bara haft otur, vad vet jag.

Citera
          Anma
          Inlägg 22-09-2011, 19:00
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:53) *
          En tidsfråga? Tja, Reinfeldt är ju inne på sin andra regeringsperiod nu och det finns ingen tedens, inte den minsta antydan att svenska folkets förtroende för honom minskar, snarare tvärtom.
          När det gäller ditt inkompetensförklarande av regeringen så har du självklart rätt till din åsikt i precis lika stor utsträckning som jag har rätt att ifrågasärtta din kompetens för detta, eller hur?
          Gita

Nja, nu var det inte jag som inkompetensförklarade regeringen, det kan du inte beskylla mig för - De gör sitt jobb skitbra, precis som förväntat av en blå regering faktiskt. Ökade klyftor, försämrad arbetstrygghet, A-kassa som är rena skämtet, en sjukkassa att skämmas över... osv. Den biten där de faktiskt misslyckats med är ju arbetslinjen. Helt klart. Det är bara att titta på statistiken. jo, fler misslyckaden, deras löfte om minskad utanförskap. Just det. Och förtidspensioneringen av unga som faktiskt ökat med 37%.
          Ok, jag inkompetensförklarar dem lite då. Erkänner

det är stor skillnad på att inkompetensförklara en regering och inkompetensförklara en meningsmotståndare, är det inte det du alltid tjatar om? Vem ger dig rätten att göra det mot mig kan man ju undra?

Redigerat av Anma: 22-09-2011, 19:02

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2011, 19:05
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Anma @ 22-09-2011, 19:20) *
          Det där var L Å G T.

Skärpning, tack.

Edit: Bruna tungor finns i alla läger, oavsett partifärg.

Men vad i all världen var lågt med det, ett konstaterande bara. Allt behöver faktiskt inte vara gravallvarligt, inte ens politik.
          Dessutom är blått så väldigt mycket snyggare än rött, jmf t.ex blå jeans med röda manchesterbrallor.
          Gita

CITAT (Anma @ 22-09-2011, 20:00) *
          Nja, nu var det inte jag som inkompetensförklarade regeringen, det kan du inte beskylla mig för - De gör sitt jobb skitbra, precis som förväntat av en blå regering faktiskt. Ökade klyftor, försämrad arbetstrygghet, A-kassa som är rena skämtet, en sjukkassa att skämmas över... osv. Den biten där de faktiskt misslyckats med är ju arbetslinjen. Helt klart. Det är bara att titta på statistiken. jo, fler misslyckaden, deras löfte om minskad utanförskap. Just det. Och förtidspensioneringen av unga som faktiskt ökat med 37%.
          Ok, jag inkompetensförklarar dem lite då. Erkänner

det är stor skillnad på att inkompetensförklara en regering och inkompetensförklara en meningsmotståndare, är det inte det du alltid tjatar om? Vem ger dig rätten att göra det mot mig kan man ju undra?

Ursäkta,det blev visst lite fel. Min replik var avsedd inte avsedd för dig. Vet inte hur det gick till att den hamnade så, tangentsnubbel kanske. Men i sak, på rätt plats så står jag för den
          Gita

Citera
          andersen
          Inlägg 22-09-2011, 19:08
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Gita @ 22-09-2011, 20:05) *
          Men vad i all världen var lågt med det, ett konstaterande bara. Allt behöver faktiskt inte vara gravallvarligt, inte ens politik.
          Dessutom är blått så väldigt mycket snyggare än rött, jmf t.ex blå jeans med röda manchesterbrallor.
          Gita

Nej röd är snyggare en blått.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-09-2011, 19:08
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 22-09-2011, 19:31) *

Gita

Jaha gäller det bara andra? Annars tycker jag det verkar som din specialité. Se bara på översta stycket ovan, för att inte tala om hur du många gånger nedvärderat Juholt m.fl. i oppositionen. giggle.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 01:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon