Det vore kul att få höra där utifrån det långsträckta fasta landet vad ni har för erfarenheter och tips kring lite udda, odlingsvärda träd.
Vill själv slå ett slag för Metasequoia glyptostroboides. Mycket vackert, skirt, sommartida "barrverk". Häftig bast, spännande grenvinklar - grannt även vintertid - och enligt min erfarenhet (z1, inre Gotland) robust. Verkar gilla att ha det lite fuktigt om fossingarna.
Vill också framhålla Hiba och Chryptomeria, båda robusta och inte "alltför konstiga".
Ginko och Robinia har ju nyligen varit på tapeten här men förtjänar att åter framhållas. Min Ginko växer doch 4 snäpp och fryser tillbaks ett - hinner inte riktigt förvedas ut i grentopparna men pillrar dock på allt högre och högre över Moder Jord.
Slutligen tycker jag att klibbal förtjänar ett bättre rykte. Har man lite fukt i backen och god plats så blir alen ett häftigt vårdträd med ett grenverk som är minst lika spännande som ekens. Att lite skräp ramlar ner får man tåla. Och så är den kvävefixerare!!!
Hängbok och hängask är också bra häftiga.
Ju snart planteringsdags - vore kul med tips
Tingstäde
Bättre en spade i handen än 10 i boden.
What doesn´t kill you makes you stronger.