Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Betala räkning i förväg, Fick pengarna tillbaka
          mamamaggan
          Inlägg 07-10-2011, 22:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Blev inte så lite snopen igår. Fick ett utbetalningskort från ett bensinföretag. Vi köper bensin med kort och betalar skulden i slutet på månaden.

Har inte haft detta kort så länge . Vi visste att vi skulle vara borta den sista september så jag betalade alla räkningar innan vi åkte.

Bensinräkningen betalade jag en del av redan 20/9 och så betalade jag resten 23/9 när räkningen kommit. Det skulle jag inte ha gjort. Hade kontakt med företaget i dag och jag får inte betala in pengar i förväg , deras system kan inte hantera det.

Har aldrig varit med om maken , man får inte betala in sina skulder före ett visst datum för då " gills " inte betalningen .

Någon annan som råkat ut för något liknande ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Anma
          Inlägg 07-10-2011, 23:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag har betalt i förväg men då har jag alltid ringt och frågat efter ocr-nummer innan.
          En gång betalade jag mer på ett billån jag hade en gång i tiden, då hade de dragit av den summan månaden efter. Där var det också systemet som räknade all extra som extra räntebetalning istället för amortering och ränta får man inte betala av på för snabbt.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-10-2011, 23:10
          Länk hit: #3

Medlem

Jag visste OCR-numret så pengarna kom in rätt. Det var delbetalning av en faktura i förväg så jag förstår inte varför det inte ska gå att göra såhär.

Ska väl inte spela någon roll om jag betalar in pengarna tre dagar innan jag " får " ? Företaget skall väl i stället vara glad för att få in pengarna tidigare?!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Gita
          Inlägg 08-10-2011, 05:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (mamamaggan @ 08-10-2011, 00:10) *
          Jag visste OCR-numret så pengarna kom in rätt. Det var delbetalning av en faktura i förväg så jag förstår inte varför det inte ska gå att göra såhär.

Ska väl inte spela någon roll om jag betalar in pengarna tre dagar innan jag " får " ? Företaget skall väl i stället vara glad för att få in pengarna tidigare?!

Jag har också betalat in sådant som ännu inte varit fakturerat som förskott ibland ,speciellt bensin- och kontokort inför längre resor. Jag har då kontaktat företagen ifråga och förklarat varför jag vill göra så och oftast har man löst detta genom att ge mig ett speciellt OCR-nummer så att deras system kan hantera inbetalningen.
          Gita

Citera
          Myosotis
          Inlägg 08-10-2011, 08:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (mamamaggan @ 08-10-2011, 00:10) *

Ja verkligen! Vilka dumheter!! duh.gif Får de göra så? Om du hade varit borta på en längre resa nu hade du kunnat få en påminnelse fast du trodde att det var betalat, det verkar ju helt idiotiskt.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gita
          Inlägg 08-10-2011, 08:24
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Myosotis @ 08-10-2011, 09:08) *
          Ja verkligen! Vilka dumheter!! duh.gif Får de göra så? Om du hade varit borta på en längre resa nu hade du kunnat få en påminnelse fast du trodde att det var betalat, det verkar ju helt idiotiskt.

Ja förstår inte riktigt vad som hänt. Det jag talade om var rena förskottsinbetalning, dvs, ingen faktura fanns eftersom pengarna ännu inte var förbrukade.Då måste man förstås kontakta företaget för annars kan de ju nte veta vad pengarna avser. Man kan inte använda sig av OCR från en tidigare faktura, den blir ju då registrerad som dubbelbetald i datasystemet.
          Om man har en faktura och betalar denna före förfallodag så skall det ju inte vara något problem
          Nu förstår jag inte riktigt varför man vill betala före förfallodag eftersom man ju kan i förväg kan registrera en betalning med betalning i framtiden.
          Gita

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 08-10-2011, 15:03
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Gita @ 08-10-2011, 09:24) *
          Ja förstår inte riktigt vad som hänt. Det jag talade om var rena förskottsinbetalning, dvs, ingen faktura fanns eftersom pengarna ännu inte var förbrukade.Då måste man förstås kontakta företaget för annars kan de ju nte veta vad pengarna avser. Man kan inte använda sig av OCR från en tidigare faktura, den blir ju då registrerad som dubbelbetald i datasystemet.
          Om man har en faktura och betalar denna före förfallodag så skall det ju inte vara något problem
          Nu förstår jag inte riktigt varför man vill betala före förfallodag eftersom man ju kan i förväg kan registrera en betalning med betalning i framtiden.
          Gita

Jag tyckte att jag var så klar med det jag skrev men OK.

Jag får varje månad en faktura på mina inköp av bensin. Den fakturan brukar dyka upp kring den 23:e i varje månad. Nu skulle vi åka bort , vara borta över månadsslutet , så jag betalade in en del av summan som jag visste vi hade handlat för den 20:e.

Fakturan omfattar köp gjorda från omkring den 12:e i förra månaden till omkring den 12:e i innevarande månad. Vi sparar alla kvitton och skriver upp summorna i en bok så vi vet ungefär vad fakturan hamnar på .

Nu kom fakturan lite tidigare så jag hann att betala innan vi åkte.

Det här förfarandet , att betala c:a 3 dagar i förväg , accepterar inte bolaget . Man får inte göra så och de returnerade pengarna till mig.

För mig , men inte för dig tydligen , är det hela helt obegripligt . Vilket företag vill inte få in pengarna så snabbt som möjligt ?

Ett tillägg när det gäller OCR. På en del fakturor jag betalar så är det hela tiden samma OCR men så kan det inte vara enligt dig. Vart har då mina pengar tagit vägen under flera år ?

Redigerat av mamamaggan: 08-10-2011, 15:06

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Anma
          Inlägg 08-10-2011, 15:29
          Länk hit: #8

Medlem

Tänkte på en sak. Jag brukar alltid registrera mina räkningar så fort de dyker upp i brevlådan, eller som i de flesta fall, i internetbanken. Men jag väljer alltid sista betalningsdag som betaldatum. Nu har jag till exempel bostadsrättsavgiften inregistrerad för hela året men de dras först sista varje månad för respektive räkning.
          Det är ju en lösning till nästa gång så slipper man att få tillbaka pengarna. det enda man behöver hålla koll på är att det finns pengar på kontot. Det har jag löst genom att ha automatisk överföring varje månad till mitt räkningskonto som inte är samma som lönekontot.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 08-10-2011, 15:33
          Länk hit: #9

Medlem

Detr är ju en sak man kan göra . Ska nog skaffa ett räkningskonto för jag vill inte ha de pengarna sitta på mitt vanliga konto ifall någon skulle kunna trixa med kortet som är kopplat till det kontot.

Men jag kan fortfarande inte fatta varför inte företaget ville ha mina pengar bara för att jag betalade in c:a tre dagar i förväg ?!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Anma
          Inlägg 08-10-2011, 17:04
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 08-10-2011, 16:33) *
          Detr är ju en sak man kan göra . Ska nog skaffa ett räkningskonto för jag vill inte ha de pengarna sitta på mitt vanliga konto ifall någon skulle kunna trixa med kortet som är kopplat till det kontot.
          Men jag kan fortfarande inte fatta varför inte företaget ville ha mina pengar bara för att jag betalade in c:a tre dagar i förväg ?!

För att företaget är stelbent och inte särskilt kundinriktat. I alla fall inte i fråga om betalningar. smile.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 08-10-2011, 17:32
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Anma @ 08-10-2011, 18:04) *
          För att företaget är stelbent och inte särskilt kundinriktat. I alla fall inte i fråga om betalningar. smile.gif

Så är det ju och jag blir så arg när man inte förstår sig på att vara kundvänliga.

Nu är jag en sådan person som inte finner mig i vad som helst utan jag kommer att kontakta någon chef och tala om vad jag tycker om deras system.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Anma
          Inlägg 08-10-2011, 18:10
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 08-10-2011, 18:32) *
          Så är det ju och jag blir så arg när man inte förstår sig på att vara kundvänliga.

Nu är jag en sådan person som inte finner mig i vad som helst utan jag kommer att kontakta någon chef och tala om vad jag tycker om deras system.

Om det handlar om Statoil tycker jag att du ska bojkotta dem helt och hållet. Jag har gjort det efter att de centralt bestämde att nästan alla mackar skulle läggas ner på landsbygden och mindre orter. Även de som gick med vinst, som den hos oss.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 08-10-2011, 19:25
          Länk hit: #13

Medlem

Det var inte Statoil utan PREEM men jag bojkottar gärna Statoil om de beter sig som du sa.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Anma
          Inlägg 08-10-2011, 20:40
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 08-10-2011, 20:25) *
          Det var inte Statoil utan PREEM men jag bojkottar gärna Statoil om de beter sig som du sa.

Tack! Jag bytte genast till OK/Q8 (den enda bemannade macken här hos oss numera) efter detta, har inte köpt en kaffe ens på en statoilmack sedan dess.

Redigerat av Anma: 08-10-2011, 20:41

Citera
          gnon49
          Inlägg 08-10-2011, 20:59
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Betalar nästan alla räkningar innan förfallodagen men har aldrig upplevt några problem. Runt den 19-20 i månaden åker alla räkningar iväg för den månaden.
          Dom flesta räkningar signerar man ju bara idag så man slipper långa ocr-nummer. Är du säker på att du inte betalt dubbelt?

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 09-10-2011, 05:25
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (gnon49 @ 08-10-2011, 21:59) *
          Betalar nästan alla räkningar innan förfallodagen men har aldrig upplevt några problem. Runt den 19-20 i månaden åker alla räkningar iväg för den månaden.
          Dom flesta räkningar signerar man ju bara idag så man slipper långa ocr-nummer. Är du säker på att du inte betalt dubbelt?

Nej självklart har jag betalat dubbelt !

Klart jag inte har. Jag gjorde som jag sagt , betalade in en summa i förväg , exakt den summan fick jag tillbaka .

Det är som jag säger , jag har ju pratat med PREEM , de kan inte hantera fakturor som betalas för tidigt d v s före c:a 23:e i månaden .

Deras system tillåter inte det !!!

Jag tycker det låter helsjukt men jag ringde upp två gånger och frågade. Hade hoppats att få tala med någon annan andra gången för jag kunde bara inte tro att det var sant men det var det tydligen .

Nu kommer jag att leta reda på någon chef på PREEM för att reda ut hur det ligger till och också för att höra mig för om hur de beter sig mot kunder som inte betalar när de beter sig så här mot en som betalar i förväg !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Gita
          Inlägg 09-10-2011, 05:33
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 09-10-2011, 06:25) *
          Nej självklart har jag betalat dubbelt !

Klart jag inte har. Jag gjorde som jag sagt , betalade in en summa i förväg , exakt den summan fick jag tillbaka .

Det är som jag säger , jag har ju pratat med PREEM , de kan inte hantera fakturor som betalas för tidigt d v s före c:a 23:e i månaden .

Deras system tillåter inte det !!!

Jag tycker det låter helsjukt men jag ringde upp två gånger och frågade. Hade hoppats att få tala med någon annan andra gången för jag kunde bara inte tro att det var sant men det var det tydligen .

Nu kommer jag att leta reda på någon chef på PREEM för att reda ut hur det ligger till och också för att höra mig för om hur de beter sig mot kunder som inte betalar när de beter sig så här mot en som betalar i förväg !

Om det är som du beskriver så låter det helknäppt. Undrar vad i all världen de har för ekonomisystem, så snart en faktura är skapad så går det att registrera den för betalning i alla de ekonomisystem jag känner till.
          Gita

Citera
          KRT
          Inlägg 09-10-2011, 06:20
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Gita @ 09-10-2011, 06:33) *
          Om det är som du beskriver så låter det helknäppt. Undrar vad i all världen de har för ekonomisystem, så snart en faktura är skapad så går det att registrera den för betalning i alla de ekonomisystem jag känner till.
          Gita

Men saken är kanske att de inte hade skapat en faktur ännu? Eftersom deras brytpunkt för den månaden ännu inte infalligt? Jag är kanske kärringen mot strömmen här, men jag förstår varför företaget betalar tillbaka pengarna; de får en inbetalning, utan att deras brytpunkt inträffat, utan att ha skrivit faktura - klart de betalar tillbaka pengarna då. Hur ka de veta att det är en tidig inbetalning på en räkning som de kommer skriva, och inte ett misstag där någon tex skrivit fel Kontonummer?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Gita
          Inlägg 09-10-2011, 06:57
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (KRT @ 09-10-2011, 07:20) *
          Men saken är kanske att de inte hade skapat en faktur ännu? Eftersom deras brytpunkt för den månaden ännu inte infalligt? Jag är kanske kärringen mot strömmen här, men jag förstår varför företaget betalar tillbaka pengarna; de får en inbetalning, utan att deras brytpunkt inträffat, utan att ha skrivit faktura - klart de betalar tillbaka pengarna då. Hur ka de veta att det är en tidig inbetalning på en räkning som de kommer skriva, och inte ett misstag där någon tex skrivit fel Kontonummer?

Ja, det var min första tanke också. Jag skrev ju också att det hänt att jag förskottsbetalat ( innan jag fått någon räkning) till vissa företag, men att jag alltid då kontaktat företaget i fråga för annars kan de ju omöjligen veta vad inbetalningen avser.
          Fast TS hävdar ju att hon betalat fakturan endast några dagar före förfallodag och om så är fallet verkar betalningsmottagaren har något fel i sitt ekonomisystem.
          Gita

Citera
          KRT
          Inlägg 09-10-2011, 07:23
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Gita @ 09-10-2011, 07:57) *
          Ja, det var min första tanke också. Jag skrev ju också att det hänt att jag förskottsbetalat ( innan jag fått någon räkning) till vissa företag, men att jag alltid då kontaktat företaget i fråga för annars kan de ju omöjligen veta vad inbetalningen avser.
          Fast TS hävdar ju att hon betalat fakturan endast några dagar före förfallodag och om så är fallet verkar betalningsmottagaren har något fel i sitt ekonomisystem.
          Gita

Men om jag förstod saken rätt, betalade TS in vad hon visste hon var skyldig, baserat på att de själva skrivit upp hur mycket de tankat för, alltså den summa TS visste att räkningen skulle vara på. Men hur ska företaget veta att det ör just den summan och att de inte tankar en gång till???

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-01-2026, 05:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon