| |
|
  |
Handen i kakburken för sossarna ! |
|
|
|
|
11-11-2011, 22:46
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (gnon49 @ 11-11-2011, 22:33)  Att byta politisk åsikt är ju grundvalen för demokratin. Inte för ofta kanske, men när man har anammat andra värderingar allt eftersom man bygger upp sin familj o sitt liv. Kärnväljarna är nog en utdöende grupp i samhället. Vi röstar med helt andra preferenser än tidigare. Vårt välstånd är mer integrerat med resten av Europa och världen. Just nu går det hyfsat för Sverige och vi är väl rustade. Det är det som ger alliansen dess försprång och höga förtroendesiffror gentemot S som ju fortfarande backar rejält. Det ifrågasätter jag inte. Det kan bara vara intressant att veta när i livet människor är beredda att släppa en hel ideologi.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2011, 22:53
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Jovisst, "att vända kappan efter vinden" kallas det du åberopar, gnon49, inte demokratins "grundvalar". Lite extra i plånboken och vips så är man moderat. Utan tanke på att det skall betalas senare...Det finns inga gratismåltider. Förr eller senare får du betala! Till Carema t.ex. och andra "billiga" vårdformer...
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2011, 23:04
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Cacki @ 11-11-2011, 22:09)  Får jag fråga några nyfikna frågor? Då, när du insåg det där myglet du snackar om, kom det som en fullständig överraskning för dej en dag eller visste du hela tiden vad som pågick? Du verkar så fruktansvärt bitter att man nästan kan tro att det kanske var så att du bara inte fick vara med och smaka av kakan själv....bara en liten reflektion. Sedan undrar jag om du hade ditt företag redan på den tiden du var aktiv sossepolitiker? Det kan ju ha en viss betydelse för att du ändrade politisk åsikt menar jag. det växte fram efterhand som man fick insyn i hur en kommun fungerade på den tiden,tyvärr finns det sådana kommuner fortfarande .göteborg är ju ett färskt exempel. jag har hela mitt liv försökt vara ärlig o hederlig,kanske det är fel.skattemedel är för mig något som man verkligen skall ha respekt för,att det hamnar där det ska. jag har efter tidigare trådar där detta diskuterats förstått att det är fler som varit politiskt verksamma som upplevt liknande saker. när man inser att det inte går att förändra,det är så djupt förankrat,media bryr sig inte nämvärt,vad gör man. jag tackade för mig,flyttade till en annan landsdel,struntade i politik o började leva istället. den sociala biten fick jag istället genom att jobba i ideela föreningar,nykterhetsrörelsen,trädgårdsamatörerna. mina politiska åsikter förändrades egentligen aldrig,jag är för ett socialt,omhändertagande samhälle men med fokus på att folk skall ges möjlighet att utvecklas.tyvärr glömdes den biten bort någonstans på 80-talet. angående företagande har jag haft flera företag varvat med anställningar,det har inget med min politik att göra,många företagare är socialdemokrater o till o med vänsterpartister. det är en myt att en småföretagare eller ensamföretagare bara bryr sig om pengar o myglar,då har man ingen insikt i företagande.de flesta försöker bara att få en vettig lön för sin arbetsinsats. jag själv är hantverkare o det är inte fett om nu någon tror det,att alliansen styr landet betyder inte att det blivit några större lättnader för de små,i vissa fall tvärtom.krutet har lagts på jobbskatteavdrag för löntagare. det politiska livet(myglet) har nog inte förändrats märkbart till det bättre de sista 25 åren .skulle kunna berätta en hel del från kommunala upphandlingar,byggprojekt m.m från senare år.skall man bry sig? har en hel del papper men vem bryr sig,kanske Uppdrag granskning,men de vill ha fetare byte än kommunala politiker o tjänstemän.Bitter är bara förnamnet.juholt väckte allt igen,misstag eller gammal vana,min kännedom om politiker ger mig svaret,en del andra förnekar,tvivlar. vi kommer aldrig att få veta då det aldrig prövades.Oskyldig?till o med biltjuven som tas på bar gärning förnekar,han kan ju bli trodd. vi har korruption i sverige också,inte lika utbredd som i andra länder men visst finns den,skattemedlen rinner iväg åt fel håll.vi behöver ett nytt stort politiskt parti i sverige,de gamla är tyvärr förbrukade,insnärjda i sina egna intrigier. nej Cacki,nu tror jag det räcker för ikväll,jag har brutit mot min egen regel att inte vika ut mig på nätet Det kommer aldrig att upprepas,frågor om mitt privatliv kommer inte att besvaras. men jag kommer att fortsätta slåss för en politisk förändring,tyvärr kan inte vänstern i dagsläget visa vägen,det behövs nya krafter som inte syns än,hittils är det samma gamla skåpmat som förr. Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2011, 23:12
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Typiskt Vänstern att måla fan på väggen ! ni lever i en egen värld och det är väl 30-talet då .Någon gång i livet måste man gå vidare så även i politiken.Ni som hör till Vänstern skulle hellre dö än att erkänna att de Borgeliga gjort ett bra jobb med ekonomin om inte de hade gjort ett så jäkla bra jobb med ekonomin så hade vi suttit i skiten som Grekland gör nu eller Italien ,men ni kanske hellre skulle varit i deras sits nu ?Troligtvis skulle alla ni som röstar vänster säga att det är ju sossarna som fixat till ekonomin därför har vi det så himmla bra nu och stabilt i ekonomin .Allt bra vi har är sossarnas verk .
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2011, 23:14
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (malarmaster @ 11-11-2011, 23:04)  det växte fram efterhand som man fick insyn i hur en kommun fungerade på den tiden,tyvärr finns det sådana kommuner fortfarande .göteborg är ju ett färskt exempel. jag har hela mitt liv försökt vara ärlig o hederlig,kanske det är fel.skattemedel är för mig något som man verkligen skall ha respekt för,att det hamnar där det ska. jag har efter tidigare trådar där detta diskuterats förstått att det är fler som varit politiskt verksamma som upplevt liknande saker. när man inser att det inte går att förändra,det är så djupt förankrat,media bryr sig inte nämvärt,vad gör man. jag tackade för mig,flyttade till en annan landsdel,struntade i politik o började leva istället. den sociala biten fick jag istället genom att jobba i ideela föreningar,nykterhetsrörelsen,trädgårdsamatörerna. mina politiska åsikter förändrades egentligen aldrig,jag är för ett socialt,omhändertagande samhälle men med fokus på att folk skall ges möjlighet att utvecklas.tyvärr glömdes den biten bort någonstans på 80-talet. angående företagande har jag haft flera företag varvat med anställningar,det har inget med min politik att göra,många företagare är socialdemokrater o till o med vänsterpartister. det är en myt att en småföretagare eller ensamföretagare bara bryr sig om pengar o myglar,då har man ingen insikt i företagande.de flesta försöker bara att få en vettig lön för sin arbetsinsats. jag själv är hantverkare o det är inte fett om nu någon tror det,att alliansen styr landet betyder inte att det blivit några större lättnader för de små,i vissa fall tvärtom.krutet har lagts på jobbskatteavdrag för löntagare. det politiska livet(myglet) har nog inte förändrats märkbart till det bättre de sista 25 åren .skulle kunna berätta en hel del från kommunala upphandlingar,byggprojekt m.m från senare år.skall man bry sig? har en hel del papper men vem bryr sig,kanske Uppdrag granskning,men de vill ha fetare byte än kommunala politiker o tjänstemän.Bitter är bara förnamnet.juholt väckte allt igen,misstag eller gammal vana,min kännedom om politiker ger mig svaret,en del andra förnekar,tvivlar. vi kommer aldrig att få veta då det aldrig prövades.Oskyldig?till o med biltjuven som tas på bar gärning förnekar,han kan ju bli trodd. vi har korruption i sverige också,inte lika utbredd som i andra länder men visst finns den,skattemedlen rinner iväg åt fel håll.vi behöver ett nytt stort politiskt parti i sverige,de gamla är tyvärr förbrukade,insnärjda i sina egna intrigier. nej Cacki,nu tror jag det räcker för ikväll,jag har brutit mot min egen regel att inte vika ut mig på nätet Det kommer aldrig att upprepas,frågor om mitt privatliv kommer inte att besvaras. men jag kommer att fortsätta slåss för en politisk förändring,tyvärr kan inte vänstern i dagsläget visa vägen,det behövs nya krafter som inte syns än,hittils är det samma gamla skåpmat som förr. Ulf Tack för svaren! Du behöver inte alls hänga ut dej något mer men det var du själv som tog upp om din politiska bana. Blev du inte lika förbannad på de alliansare som det också kröp fram att de gjort samma sak? Ibland upplever jag er alliansare så fruktansvärt inkonsekventa....
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2011, 23:39
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 11-11-2011, 23:14)  Tack för svaren! Du behöver inte alls hänga ut dej något mer men det var du själv som tog upp om din politiska bana. Blev du inte lika förbannad på de alliansare som det också kröp fram att de gjort samma sak? Ibland upplever jag er alliansare så fruktansvärt inkonsekventa.... hoppas att jag inte är inkonsekvent.jo,jag tog lika illa upp av det som när juholt "avslöjades",men då det i konsekvensens namn sas att det inte fanns regler,m.m så följaktligen gäller väl samma obefintliga regelverk dom?hade jag fått bestämma hade de åkt med huvudet före ut.... men något jag lärde mig är att regelverk skall skrivas med stora maskor,riksdagen har gjort det till en skön konst, det finns men inte på papper,bara ibland.nu skulle det skärpas,varför inte för 50 år sedan? jag betraktar nästan alla politiker som myglare oavsett parti,det finns bara fvå politiker jag tror på,ingvar carlsson,jag upplevde honom som ärligheten själv o torbjörn fälldin,han stod för sina åsikter o tog följderna av det. reinfeldt som det nu gycklas om tror jag är hederlig och vill något med sin politik,de övriga partiledarna är antingen oprövade eller intetsägande.tiden lär utvisa,som jag tidigare skrivit alliansen är fn det enda alternativet,oppositionen är splittrad o har ingen gemensam politik o samtliga partiledare är nya o relativt okända.det kommer att bli en tråkig resa till nästa val. Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2011, 23:50
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Motti @ 11-11-2011, 23:12)  Typiskt Vänstern att måla fan på väggen ! ni lever i en egen värld och det är väl 30-talet då .Någon gång i livet måste man gå vidare så även i politiken.Ni som hör till Vänstern skulle hellre dö än att erkänna att de Borgeliga gjort ett bra jobb med ekonomin om inte de hade gjort ett så jäkla bra jobb med ekonomin så hade vi suttit i skiten som Grekland gör nu eller Italien ,men ni kanske hellre skulle varit i deras sits nu ?Troligtvis skulle alla ni som röstar vänster säga att det är ju sossarna som fixat till ekonomin därför har vi det så himmla bra nu och stabilt i ekonomin .Allt bra vi har är sossarnas verk . Vet du över huvud taget vad Göran Persson gjorde för svensk ekonomi efter krisen i början på 90-talet? Det borde du faktiskt ta reda på. Helt seriöst.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2011, 23:56
|

Medlem

|
Lilla Anma !jag är född 1953 så jag vet en hel del !bla att sossarna gjorde svenska folket beroende av bidrag,tycker du att vi ska ta hela sosse politiken här och nu och vad det ledde till ?Tänkte väl det !finns inte plats eller ork för det här på Forumet.Jag orkar inte ta den biten här och nu och föresten så har jag inte tid att sitta här varje dag och tycka .
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2011, 23:59
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Bengalow @ 11-11-2011, 22:53)  Jovisst, "att vända kappan efter vinden" kallas det du åberopar, gnon49, inte demokratins "grundvalar". Lite extra i plånboken och vips så är man moderat. Utan tanke på att det skall betalas senare...Det finns inga gratismåltider. Förr eller senare får du betala! Till Carema t.ex. och andra "billiga" vårdformer... Konstigt resonemang. I demokratins namn skall vi alltså rösta vänster. Nu blev det väl fel när du tänkte.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 00:20
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 11-11-2011, 23:56)  Lilla Anma !jag är född 1953 så jag vet en hel del !bla att sossarna gjorde svenska folket beroende av bidrag,tycker du att vi ska ta hela sosse politiken här och nu och vad det ledde till ?Tänkte väl det !finns inte plats eller ork för det här på Forumet.Jag orkar inte ta den biten här och nu och föresten så har jag inte tid att sitta här varje dag och tycka . Lilla hit och lilla dit. Det kan du vara, liten. Lilla mig inte om du ska ha en seriös diskussion. Tack. Dina påståenden är till 90% fördomar. Vet du vad Göran Persson gjorde för den svenska ekonomin? Om du inte vet det så ta reda på det. Denna regering har också skött finanserna bra. Men det på bekostnad av de svagaste i samhället. Om de gjort samma sak utan att offra de sjuka och svaga skulle jag beundrat dem. Vad säger du om att unga sjukpensionärer ökat med 50% under alliansens tid? Tycker du att det är ok?
Redigerat av Anma: 12-11-2011, 00:21
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 00:32
|

Medlem

|
Ni sossar som predikar solidaritet lika människors värde osv !ni är ju dom värsta mobbarna här på Odla så fort någon inte tycker som ni eller håller sig till "gruppen"här på Odla :bara gör ner dom förlöjliga dom.Är det ett vuxet betende ?är det något som ska vara solidarisk ? inte konstigt att det är krig och osämja i världen när det finns sådana människor som inte respektera andras åsikter över huvud taget som trycker ner andra här på Forumet .Är det det socialdemokratin står för ?Jantelagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 00:34
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 12-11-2011, 00:32)  Ni sossar som predikar solidaritet lika människors värde osv !ni är ju dom värsta mobbarna här på Odla så fort någon inte tycker som ni eller håller sig till "gruppen"här på Odla :bara gör ner dom förlöjliga dom.Är det ett vuxet betende ?är det något som ska vara solidarisk ? inte konstigt att det är krig och osämja i världen när det finns sådana människor som inte respektera andras åsikter över huvud taget som trycker ner andra här på Forumet .Är det det socialdemokratin står för ?Jantelagen. På vilket sätt här jag mobbat dig? För att jag bemöter dig med argument?För att jag, lika mycket som du, inte blir omvänd? För att jag står för mina åsikter? För att jag inte accepterar att bli kallad för Lilla anma? Jag är inte särskilt liten. Dra inte alla över samma kant. Sånt vinner du inga poäng på.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 01:22
|

Medlem

|
Jag är inte här för att vinna poäng !jag tycker bara att om man nu står för solidaritet ska man väl inte göra ner andra totalt och kalla dom för ointerligenta mm bara för de har andra åsikter.Ingen kan komma och säga att jag gjort ner folk här på forumet för de inte tycker som jag eller för att de stavar fel ibland eller sätter ett komma för mycket eller har andra åsikter än jag .Detr finns riktiga Internet troll här också Besser wissers som tror de vet allt och har svar på allt och som tycker de kan trycka ner folk här som inte motsvarar deras normer .Vad jag läst så står det inget på Odla om att man måste vara si eller så för att få medverka på Forumet alltså så krävs det inte att man ska vara medlem i "Mensa" för att få yttra sig på sitt eget vis eller att man ska ha någon spesiell politisk tillhörighet.Ett fåtal på Odla annser sig än då ha makten här att tala om för medlemar vilka som är dumma i huvudet och inte borde vara här alls därför att de är så smarta och kunniga så andra göra sig icke besvär .När jag växte upp fick jag lära mig respekt för andra och deras åsikter religion osv .
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 08:28
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Motti @ 12-11-2011, 00:32)  Ni sossar som predikar solidaritet lika människors värde osv !ni är ju dom värsta mobbarna här på Odla så fort någon inte tycker som ni eller håller sig till "gruppen"här på Odla :bara gör ner dom förlöjliga dom.Är det ett vuxet betende ?är det något som ska vara solidarisk ? inte konstigt att det är krig och osämja i världen när det finns sådana människor som inte respektera andras åsikter över huvud taget som trycker ner andra här på Forumet .Är det det socialdemokratin står för ?Jantelagen. Jag känner inte alls igen detta! Kärnan i en demokrati är att argument möts. Jag har respekt för alla åsikter som är väl underbyggda med kunskap. Ger man sig däremot in i debatten med lösa påståenden och grova generaliseringar, så får man finna sig i välbefogad kritik.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 08:41
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 12-11-2011, 08:28)  Jag känner inte alls igen detta! Kärnan i en demokrati är att argument möts. Jag har respekt för alla åsikter som är väl underbyggda med kunskap. Ger man sig däremot in i debatten med lösa påståenden och grova generaliseringar, så får man finna sig i välbefogad kritik. håller helt med,men visst finns det ett fåtal på tråden som mest är ute efter att förlöjliga ,som egentligen inte bemöter eller kommer med seriösa argument? skall man negligera eller bemöta dem? vissa partier i denna tråd där det är mer gräl orkar man knappt läsa utan vill bara släcka ner. Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 09:17
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 12-11-2011, 01:22)  Jag är inte här för att vinna poäng !jag tycker bara att om man nu står för solidaritet ska man väl inte göra ner andra totalt och kalla dom för ointerligenta mm bara för de har andra åsikter.Ingen kan komma och säga att jag gjort ner folk här på forumet för de inte tycker som jag eller för att de stavar fel ibland eller sätter ett komma för mycket eller har andra åsikter än jag .Detr finns riktiga Internet troll här också Besser wissers som tror de vet allt och har svar på allt och som tycker de kan trycka ner folk här som inte motsvarar deras normer .Vad jag läst så står det inget på Odla om att man måste vara si eller så för att få medverka på Forumet alltså så krävs det inte att man ska vara medlem i "Mensa" för att få yttra sig på sitt eget vis eller att man ska ha någon spesiell politisk tillhörighet.Ett fåtal på Odla annser sig än då ha makten här att tala om för medlemar vilka som är dumma i huvudet och inte borde vara här alls därför att de är så smarta och kunniga så andra göra sig icke besvär .När jag växte upp fick jag lära mig respekt för andra och deras åsikter religion osv . Jag håller med dig i sak. Med skillnaden att dessa "troll" finns i båda läger. Men frågan kvarstår. På vilket sätt här jag mobbat dig? För att jag bemöter dig med argument? För att jag, lika mycket som du, inte blir omvänd? För att jag står för mina åsikter? För att jag inte accepterar att bli kallad för Lilla anma?
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 11:07
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Motti @ 11-11-2011, 23:56)  Lilla Anma !jag är född 1953 så jag vet en hel del !bla att sossarna gjorde svenska folket beroende av bidrag,tycker du att vi ska ta hela sosse politiken här och nu och vad det ledde till ?Tänkte väl det !finns inte plats eller ork för det här på Forumet.Jag orkar inte ta den biten här och nu och föresten så har jag inte tid att sitta här varje dag och tycka . varför ljuger du? svenska folket har aldrig varit beroende av bidrag. svara istället på vilken ekonomisk kris som varit värst, den på 90-talet eller 2008? och vad gjorde göran persson? CITAT (Motti @ 11-11-2011, 23:12)  /..../ Allt bra vi har är sossarnas verk . ja. är det något fel med det?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 11:35
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
CITAT (Anma @ 12-11-2011, 00:20)  Vad säger du om att unga sjukpensionärer ökat med 50% under alliansens tid? Tycker du att det är ok? Hej! Det är ett misslyckande för hela samhället att antalet unga sjukpensionärer ökar. Frågan är då, vad ska vi göra med unga som har ADHD och Aspergers? Jag har förståelse för att arbetsgivare drar sig för att anställa dessa ungdomar. Vissa med aspergers har sådana specialintressen som gör att de bör bli extra attraktiva på arbetsmarknaden. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 19:14
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Visst är det ett misslyckande att så många unga förtidspensioneras. Man kan undra varför när kurvan i övrigt pekar nedåt när det gäller förtidspensioneringar. Men dom har väl möjligheten att prova på ett arbete framledes utan att pensionen påverkas. Så är det ju för många förtidspensionärer inkl. mig själv.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 20:25
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|