Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

71 sidor V  « < 33 34 35 36 37 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Handen i kakburken för sossarna !
          *Stintan*
          Inlägg 20-10-2011, 19:09
          Länk hit: #681

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 20-10-2011, 19:54) *
          Fel. fel igen! Min städning kostar dig inte ett öre. Jag trodde att alla kände till att Rut-avdraget genererar mer skatteintäkter än vad det kostar. Win-win, dvs. vinst för oss alla.
          Gita

Vinsten hade varit ännu större om du stått själv för kostnaden.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-10-2011, 19:13
          Länk hit: #682

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Gita @ 20-10-2011, 19:54) *
          Fel. fel igen! Min städning kostar dig inte ett öre. Jag trodde att alla kände till att Rut-avdraget genererar mer skatteintäkter än vad det kostar. Win-win, dvs. vinst för oss alla.
          Gita

det är det egna skatteunderlaget som betalar rut/rot.men bägge systemen går med vinst för statskassan,det trodde jag var allmänt känt vid det här laget. lägg ner dem o vi får en ökad arbetslöshet o mer utgifter för statskassan o kommuner o landsting,det handlar om stora pengar. ulf

Citera
          Gita
          Inlägg 20-10-2011, 19:16
          Länk hit: #683

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 20-10-2011, 20:09) *
          Vinsten hade varit ännu större om du stått själv för kostnaden.

Nix, för då hade jag inte haft råd att köpa denna tjänst. För att betala en timmes städning hade jag som den medelinkomsttagare jag är varit tvungen att jobba 4 - 5 timmar.
          Hur som helst så vill ju inte ens sossarna längre avskaffa Rut-avdraget, de har väl insett att något sådant skulle vara totalt politiskt självmord.
          Gita

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-10-2011, 19:24
          Länk hit: #684

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Har man råd med städhjälp har man också råd att betala skatt, det skulle ge mer till statskassan. Om nu inte de som anlitar städhjälpen hade betalat svart vilket var synnerligen vanligt förr. De som verkligen skulle behöva hjälp i hemmet, exempelvis ensamstående låginkomsttagare med barn, har ändå inte råd att hyra nån. Med eller utan skatteavdrag.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-10-2011, 20:36
          Länk hit: #685

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

När gemene man anlitar rut o rot så genererar det klirr i statskassan. Det är ett faktum som är säkerställt. Men ser man det ur vänsterperspektiv så är det säkert fel. Fast varför har jag faktiskt ingen aning om. Kanske för att det blivit en så populär reform hos svenskarna som det sticker i ögonen hos några få. vad vet jag. Kanske är det östemalmskärringarna som spökar i garderoben. Buu

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-10-2011, 20:50
          Länk hit: #686

Medlem

jag går inte in i debatt om själva systemet och dess effekter på sysselsättning och skatteintäkter, jag vet för lite. Det enda jag vet är att staten normalt får in mer pengar ju högre skatten är. Vad jag däremot inte kan klura ut är varför det bara skall gälla städhjälp? Om det är så jäkla bra borde väl hela tjänstesektorn innefattas. Städare, målare, snickare, elektriker, frisörer, tandläkare, mm mm. Om städhjälpen genererar mer pengar pga avdragen borde pengarna flöda in till statskassan då. Det är något i uträkningen som inte stämmer.

Redigerat av Gossen Ruda: 20-10-2011, 20:50

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-10-2011, 20:55
          Länk hit: #687

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 21:50) *
          jag går inte in i debatt om själva systemet och dess effekter på sysselsättning och skatteintäkter, jag vet för lite. Det enda jag vet är att staten normalt får in mer pengar ju högre skatten är. Vad jag däremot inte kan klura ut är varför det bara skall gälla städhjälp? Om det är så jäkla bra borde väl hela tjänstesektorn innefattas. Städare, målare, snickare, elektriker, frisörer, tandläkare, mm mm. Om städhjälpen genererar mer pengar pga avdragen borde pengarna flöda in till statskassan då. Det är något i uträkningen som inte stämmer.

Det funkar bara på sådant som folk kan göra själv men helst undviker, som städning, eller sådant som de anlitar svart arbetskraft till, som byggnadsarbete. Tandläkning är svårt att fixa själv eller via svartarbetare, även om jag ju erbjöd mig att lösa din tandvärk alldeles gratis wink.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-10-2011, 20:59
          Länk hit: #688

Medlem

CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 21:55) *
          Det funkar bara på sådant som folk kan göra själv men helst undviker, som städning, eller sådant som de anlitar svart arbetskraft till, som byggnadsarbete. Tandläkning är svårt att fixa själv eller via svartarbetare, även om jag ju erbjöd mig att lösa din tandvärk alldeles gratis wink.gif

fast det var inte en tång som behövdes utan antibiotika. laugh.gif Beträffande rutavdraget så anser jag att jobb är jobb oavsett VAD det gäller. Om det är en win-win-situation som en del påstår borde det bli bättre ju fler som ingår. Eller är det så att alla som anlitar rut nu betalade svart tidigare?

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-10-2011, 21:14
          Länk hit: #689

Medlem

När det gällde rot så var det väl för att hjälpa en bransch i kris med stor arbetslöshet. Rut var väl för att stävja svartjobb och skapa vita arbetstillfällen. Har jag för mig i alla fall. En vinst för samhället i båda fallen. Kanske i mycket i vinst men arbetslöshet kostar ju det också. Och svartjobb kan ju få förödande effekter på ett land ekonomi. Grekland är ju ett sånt exempel där den usla skattemoralen lett till total kollaps i ekonomin. Hög skattemoral tror jag är bättre än högt skattetryck. För visst hade Sahlin rätt, det är häftigt att betala skatt. Bara det inte blir universallösningen på alla ekonomiska problem.

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-10-2011, 21:37
          Länk hit: #690

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 21:50) *

byggsektorn faller under ROT,där kan du få hjälp av målare,snickare,murare,golvläggare,elektriker m.fl.
          hushållsnära tjänster,RUT hjälper dig med städning,visst trädgårdsarbete m.m
          tandläkare faller under vårdsektorn o där har ingen regering,oavsett färg satt något avtryck,borde ingå i landstingsskatten.
          övriga tjänstesektorn har det ju diskuterats om man skulle utvidga fler branscher att omfatta,skulle kunna tänka mig branscher där det fortfarande fuskas lite,t.ex frisörer/damfrisörer.alternativt sänka arbetsgivaravgifter rejält för ensamföretagare.
          att staten får in mer pengar om skatten är hög kan diskuteras,högt skattetryck ger låg konsumtion,högre arbetslöshet m.m o därmed ökade utgifter för statskassan.den politiken har vi lärt oss efter 40 år med sossar. ulf

Citera
          Anma
          Inlägg 20-10-2011, 21:58
          Länk hit: #691

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (malarmaster @ 20-10-2011, 22:37) *
          byggsektorn faller under ROT,där kan du få hjälp av målare,snickare,murare,golvläggare,elektriker m.fl.
          hushållsnära tjänster,RUT hjälper dig med städning,visst trädgårdsarbete m.m
          tandläkare faller under vårdsektorn o där har ingen regering,oavsett färg satt något avtryck,borde ingå i landstingsskatten.
          övriga tjänstesektorn har det ju diskuterats om man skulle utvidga fler branscher att omfatta,skulle kunna tänka mig branscher där det fortfarande fuskas lite,t.ex frisörer/damfrisörer.alternativt sänka arbetsgivaravgifter rejält för ensamföretagare.
          att staten får in mer pengar om skatten är hög kan diskuteras,högt skattetryck ger låg konsumtion,högre arbetslöshet m.m o därmed ökade utgifter för statskassan.den politiken har vi lärt oss efter 40 år med sossar. ulf

Nja, arbetslösheten är ju superhög nu, efter 5 år med alliansen, men å andra sidan är det ju billigt för staten ändå för nästan ingen är längre berättigad till a-kassa.

Dessutom ifrågasätter Reinfeldt konsumtionssamhället så han vill väl ha lägre konsumtion och högre arbetslöshet. Vilket i för sig inte gör staten något, för som sagt, nästan igen arbetslös är längre berättigad till A-kassa. (nåt på 30% jämfört med 70% 2006).
          Källa: Riksdag och Depratement

Redigerat av Anma: 20-10-2011, 22:09

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-10-2011, 22:05
          Länk hit: #692

Medlem

CITAT (Anma @ 20-10-2011, 22:58) *
          Nja, arbetslösheten är ju superhög nu, efter 5 år med alliansen, men å andra sidan är det ju billigt för staten ändå för nästan ingen är längre berättigad till a-kassa.

o tänk vad hög den varit om vi inte haft jobbavdrag,rot o rut som genererat massa jobb.nya stora företagsetableringar är ju sällsynt i sverige,de flesta flyttar härifrån eller lägger ner .
          vilka är inte berättigade till a-kassa? (under förutsättning att du tillhör en)ulf

Redigerat av malarmaster: 20-10-2011, 22:07

Citera
          Anma
          Inlägg 20-10-2011, 22:14
          Länk hit: #693

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (malarmaster @ 20-10-2011, 23:05) *
          o tänk vad hög den varit om vi inte haft jobbavdrag,rot o rut som genererat massa jobb.nya stora företagsetableringar är ju sällsynt i sverige,de flesta flyttar härifrån eller lägger ner .
          vilka är inte berättigade till a-kassa? (under förutsättning att du tillhör en)ulf

Såg du mitt tillägg?

Länk om A-kassan.

http://www.dn.se/ekonomi/allt-farre-personer-har-a-kassa

Redigerat av Anma: 20-10-2011, 22:14

Citera
          malarmaster
          Inlägg 20-10-2011, 22:21
          Länk hit: #694

Medlem

CITAT (Anma @ 20-10-2011, 23:14) *
          Såg du mitt tillägg?

Länk om A-kassan.

http://www.dn.se/ekonomi/allt-farre-personer-har-a-kassa

ja,det är ju oroande men de tycks inte veta varför.jag vet att många gick ur då de trodde de hade säkra jobb o många ungdommar aldrig går in men gå ur a-kassan är ju rätt korkat även om den kostar en del. ulf

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-10-2011, 22:49
          Länk hit: #695

Medlem

Den senaste statistiken är väl att var 3:e arbetsför svensk står utanför A-kassan. Många prioriterade ju bort a-kassan när den höjdes. Nu sänks ju avgiften för många a-kassor men tillströmningen till ökar inte. Att folk vågar spela bort tryggheten förvånar mig. Åtminstone om man har ett arbete. Ju fler som är med i facket desto billigare avgift måste det väl bli misstänker jag.

--------------------

Citera
          Red Top
          Inlägg 20-10-2011, 23:13
          Länk hit: #696

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (gnon49 @ 20-10-2011, 23:49) *
          Den senaste statistiken är väl att var 3:e arbetsför svensk står utanför A-kassan. Många prioriterade ju bort a-kassan när den höjdes. Nu sänks ju avgiften för många a-kassor men tillströmningen till ökar inte. Att folk vågar spela bort tryggheten förvånar mig. Åtminstone om man har ett arbete. Ju fler som är med i facket desto billigare avgift måste det väl bli misstänker jag.

A-kassan har ju egentligen inte något med själva facktillhörigheten att göra. Du kan ju vara med i A-kassan utan att vara med i facket.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-10-2011, 08:14
          Länk hit: #697

Medlem

CITAT (Red Top @ 21-10-2011, 00:13) *
          A-kassan har ju egentligen inte något med själva facktillhörigheten att göra. Du kan ju vara med i A-kassan utan att vara med i facket.

Så är det med mig. Jag gick ur facket när jag blev uppsagd men kvarstår i A-kassan. Vill gnaga på den när uppsägningstiden är slut, vill ha lite återbäring för alla år jag betalat. Sen går jag ur den också, har inte tänkt börja jobba igen. Möjligen något tidsfördrivpysseljobb, lämpligt för 60plusare. sleep.gif

--------------------

Citera
          Rihane
          Inlägg 21-10-2011, 10:35
          Länk hit: #698

Gäster

Händerna lossnade från stolen där jag satte mig på dom låååångt tillbaka i tåten när jag läste om Reinfeldts underbetalda barnflickor, det första jag tänkte på var Euro Orphans. Vet inte om det gäller Reinfeldt, om hans barnflickor själva hade barn. Men eftersom det raljeras så om att anlita städerskor mha RUT så tycker jag att man bör känna till den här företeelsen om man inte redan hunnit göra följande.

Bifogad bild

Klipper in en artikel
          CITAT ( http://svt.se/ug/20110926141301/vi_vill_inte_veta_hur_de_har_manniskorna_lever)
          "Vi vill inte veta hur de här människorna lever" Psykologen Olof Risberg, tidigare på Rädda Barnen, är besviken över att det – återigen – blivit tyst om Euro orphans. När Uppdrag granskning förra året berättade om fenomenet Euro orphans, väckte programmet starka känslor.

Programmet handlade inte om huruvida det är rätt eller fel med RUT-avdrag för hushållsnära tjänster. Men frågan om Euro orphans kidnappades i den politiska debatten, och användes som slagträ av både motståndare och förespråkare av RUT-avdraget.

Barnen glömdes snabbt bort i diskussionen.

- Jag får tyvärr känslan att vi inte vill veta omständigheterna kring hur lever, de här människorna som vi faktiskt tar hjälp av till ett väldigt lågt pris. Vi är intresserade av tjänsterna och av prisbilden. Men vi är inte intresserade av människorna som faktiskt utför de här sysslorna, säger psykologen Olof Risberg, som tidigare arbetat för Rädda Barnen.

artikeln i sin helhet
          http://svt.se/ug/20110926141301/vi_vill_in...nniskorna_lever

Artikeln kommer från det här avsnittet på uppdrag granskning. 16.27 in i avsnittet börjar dom tala om Euro Orphans.
          http://svt.se/ug/hela_program/201109281410...vergivna_barnen

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 21-10-2011, 14:22
          Länk hit: #699

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Men ROT - av/utdraget borde väl kunna gälla även hos tandläkare i vissa fall wink.gif

--------------------
          Lena

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-10-2011, 14:34
          Länk hit: #700

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (gnon49 @ 20-10-2011, 23:49) *

Tryggheten är inte så viktig för alla. Den som är lite flexibel och kan tänka sig att veckopendla kommer hitta ett nytt jobb på en gång, så då behövs inte någon A-kassa. Samma om man bor i Göteborg eller Stockholm, där är så lätt att få jobb så där går man inte arbetslös någon längre tid. Förutsatt att man valt en yrkesbana som efterfrågas då, har man "Konstfack" som enda referens i utbildningslistan så blir ju läget ett annat slap.gif

CITAT (Lena i Torslanda @ 21-10-2011, 15:22) *
          Men ROT - av/utdraget borde väl kunna gälla även hos tandläkare i vissa fall wink.gif

Fast Rudan ville ju ha antibiotika istället för ett ROT-utdrag sad.gif

Citera

71 sidor V  « < 33 34 35 36 37 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 06:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon