Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med övervintring på inglasad balkong? - Långt inlägg
          cr22bg
          Inlägg 10-10-2011, 12:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 67 964

Jag ber om ursäkt att detta inlägg kommer att bli väldigt långt, men då jag behöver råd för hur jag ska kunna övervintra mina tre växter på balkongen så skriver jag ändå och hoppas att någon som har kunskap orkar läsa hela texten.

Jag har en inglasad balkong där jag har tänkt övervintra mina växter på. Balkongen har en matta på golvet och mattan är till större delen belagd med trall som klickas ihop. De växter som ska övervintras är:
          • Salix - Nishiki
          • Klematis – Multi Blue
          • Vildkaprifol – Lonicera ¨Belgica¨

Två av växterna står för närvarande inte mot husväggen, men de har jag tänkt flytta in. Jag undrar om det spelar någon roll om de står på trallen eller mattan, eller måste jag försöka lyfta upp krukorna med något? Jag har läst att man bör lyfta upp krukorna med t.ex. stenar, men om det var för kylan i ”marken” eller om det hade med fuktighet (eller något helt annat) att göra minns jag inte.

Kaprifolen står i en rund Hammarplastkruka med bottensats för bevattning. Plastkrukan står i en korg av flätade grenar. Jag vet inte om det påverkar hur man ska göra för att den ska övervintras. Ska man lägga in t.ex. tidningspapper i springorna mellan plastkrukan och korgen (då jag tror det finns lite utrymme) eller ska man slå in hela alltet i bubbelplast? Ska kaprifolen klippas på hösten?

Klematisen står också i en Hammarplast med bottensats. Den krukan står dock inte i någon korg. Jag antar att den ska slås in i bubbelplast?

Salixen står i den plastkruka som jag köpte den i. Jag funderar på om jag ska stoppa in den i en stor papperskartong som jag har och bl.a. fylla den med hopknölade papper för isolering i och med att jag har en massa sådant hemma. Ska den också slås in i bubbelplast? Salixen ska den klippas på hösten och hur mycket? Ska Salixens topp, där man har beskurit den, också slås in?

Om man slår in med bubbelplast ska man även slå in krukornas botten? Hur mycket ska man slå in – ett varv, två, tre, sju? Om man använder tidningar också, förutom bubbelplast, finns det någon ordning som man ska följa, t.ex. bubbel först tidningar sen eller tvärt om?

När ska man göra i ordning, slå in växterna, för vintern? Hur ofta ska man vattna dem sedan?
          Är det någon som vet hur textiler klarar sig över vintern i en inglasad balkong. Jag har gardiner och trasmattor ovanpå balkongmattan. Ska man ta in dem (ont om plats och lat) eller kan de hänga kvar?

Jag ber om ursäkt för alla mina frågor men jag vill verkligen lyckas övervintra mina växter och har man en grå tumme som jag så behöver man all hjälp man kan få. Tack för att du har orkat läsa.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 18:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon