Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vitlökstråden säsongen 11/12, allt om vitlöksodling
          Preussen
          Inlägg 08-06-2012, 20:32
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

Hej. De flesta av mina vitlökar har börjat sätta topplök/ormlök. Vi närmar oss, oavsett om vi vill det eller ej, midsommar och då brukar ormarna komma. Med andra ord, det är fullt normalt. Får knipa av dem i det närmaste förutom på en av var för utsäde. Givetvis har jag skrivit lite om det på bloggen.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 08-06-2012, 21:16
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Våra vitlökar mår fint, alla 90. Men de har fått svampbesök. Två toppmurklor uppenbarade sig vid kanten av en av pallkragarna. Jag tror de har kommit med barkmull, ett tunt lager som jag strödde överst i pallkragarna i höstas.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Preussen
          Inlägg 08-06-2012, 21:48
          Länk hit: #103

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 08-06-2012, 22:16) *
          Våra vitlökar mår fint, alla 90. Men de har fått svampbesök. Två toppmurklor uppenbarade sig vid kanten av en av pallkragarna. Jag tror de har kommit med barkmull, ett tunt lager som jag strödde överst i pallkragarna i höstas.

Skönt att höra. Dina svampar ska nog inte påverka vitlökarna i större omfattning.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 21-06-2012, 06:43
          Länk hit: #104

Medlem

Nu har jag skördat topplöken/ormlöken på min vitlök, upptäckte även svampangrepp. Hur går det för er andra? Halslök/pseudolök?
          Bilder på mina finns givetvis på bloggen.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Helen966
          Inlägg 24-06-2012, 17:56
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 18 905

Hej
          Är nybörjare på det här med att odla den underbara vitlöken.
          Satte några i höstas. Dom kom upp fint.
          Nu har blasten har börjat att vissna. Är det förtidigt ? confused.gif
          Helen

--------------------
          Helen zon 4

Citera
          masa
          Inlägg 24-06-2012, 18:34
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 568
          Medlem nr: 74 366

CITAT (Helen966 @ 24-06-2012, 18:56) *
          Hej
          Helen

Låter lite tidigt, beror dock på hur många blad som har vissnat. Om alla har gulnat är det med största sannolikhet frågan om ett svampangrepp. Det skall finnas 3-4 gröna blad kvar på plantan när man skördar. Hos mig i zon 3 är de allra tidigaste sorterna skördefärdiga 10-15 juli, medan huvudskörden börjar kring 25 juli.

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-06-2012, 18:54
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Intressant att följa er erfarna vitlöksodlare. Jag köpte den enda sorten jag hittade dvs Casablanca från Nelsons. Just nu ser den inte mycket ut för världen... Har sett på nätet att många har gett den sorten ganska dåligt omdöme efter odling.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          officinalis
          Inlägg 24-06-2012, 19:16
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Jag satte aldrig i höstas, men hade glömt några i jorden som jag nu skördar som "färsk vitlök".
          Vilken leverantör tycker ni är smidigast/billigast att köpa ifrån? Dags att planera inför nästa år snart. Känns ju som höst med det här skräpvädret.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Preussen
          Inlägg 25-06-2012, 07:30
          Länk hit: #109

Medlem

CITAT (Helen966 @ 24-06-2012, 18:56) *
          Hej
          Helen

Har dom nyligen börjat vissna eller har dom varit gula hela våren och försommaren? Kan som sagt vara svamp men om de varit gula en påtagligt lång tid kan det vara väderpåverkan, dvs vind, torka och kyla. Hur är näringstillgång och har ni haft torka? Lägg gärna upp bild eller hänvisa till bild så blir det enklare att bedömma.

CITAT (Markus_H @ 24-06-2012, 19:54) *
          Intressant att följa er erfarna vitlöksodlare. Jag köpte den enda sorten jag hittade dvs Casablanca från Nelsons. Just nu ser den inte mycket ut för världen... Har sett på nätet att många har gett den sorten ganska dåligt omdöme efter odling.

Casablanca har diskuterats flitigt på vitlökstrådarna. Summa av all diskussion är att den kan ge någorlunda skörd andra året men är annars inget att rekomendera r/t pris.

CITAT (officinalis @ 24-06-2012, 20:16) *
          Jag satte aldrig i höstas, men hade glömt några i jorden som jag nu skördar som "färsk vitlök".
          Vilken leverantör tycker ni är smidigast/billigast att köpa ifrån? Dags att planera inför nästa år snart. Känns ju som höst med det här skräpvädret.

Törnvik frö har många god erfarenhet av men du måste vara snabb att beställa. Har själv ej beställt därifrån.
          I vitlökstrådarna finns i början information om leverantörer eller hänvisning till information. Kolla där.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          duo2010
          Inlägg 25-06-2012, 21:58
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 29 724

CITAT (officinalis @ 24-06-2012, 20:16) *

Hej
          Åke Truedsson har ju lista på många olika vitlökar se hans tomatsida.
          gunilla

Citera
          officinalis
          Inlägg 26-06-2012, 10:22
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Har sett det. Men säljer han?

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Preussen
          Inlägg 26-06-2012, 17:59
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (officinalis @ 26-06-2012, 11:22) *
          Har sett det. Men säljer han?

om du är medlem i tomatklubben så finns det utsäde till salu.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Scout
          Inlägg 28-06-2012, 08:24
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

CITAT (Preussen @ 26-06-2012, 18:59) *
          om du är medlem i tomatklubben så finns det utsäde till salu.

Jag gick med i tomatklubben förra året just för att köpa vitlök. Men när jag väl fick listan med vitlöksutsäde så stod det "slut" på nästan alla sorter. Så det var ju inte så mycket vits med. Beställde från Törnviks istället, dock är deras minsta beställningsmängd rätt stor. Det var dock stora fina lökar. Men vill man bara prova några enstala lökar men av flera sorter så är de inte så lämpliga. Om man inte går ihop några stycken förstås.

Citera
          Scout
          Inlägg 28-06-2012, 08:36
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

CITAT (Preussen @ 08-06-2012, 21:32) *
          Hej. De flesta av mina vitlökar har börjat sätta topplök/ormlök. Vi närmar oss, oavsett om vi vill det eller ej, midsommar och då brukar ormarna komma. Med andra ord, det är fullt normalt. Får knipa av dem i det närmaste förutom på en av var för utsäde. Givetvis har jag skrivit lite om det på bloggen.

Är det verkligen någon vits att ta bort ormlöken i toppen. Jag har hört delade meningar om det. Vissa säger att ormlöken tar energi från plantan vilket ska ge mindre lökar. Vissa hävdar att det inte gör någon skillnad för storleken på lökarna. Det verkar vara mycket teorier, tro och tyckande. Hur är det egentligen?

Har någon gjort pålitliga försök på lagom många plantor och vägt skörden för att utvärdera hur stor skillnad det gör?

Citera
          masa
          Inlägg 28-06-2012, 10:48
          Länk hit: #115

Medlem
          Antal inlägg: 568
          Medlem nr: 74 366

Det blir definitivt större lökar om man kapar "blomstjälken" på hardneck-vitlök. Men effekten är inte speciellt stor, eftersom en toppad planta "lägger av" snabbare än en som man inte har gjort något med. Min erfarenhet är att toppade plantor kan lättare råka ut för svampsjukdomar om vädret är olämpligt när skörden närmar sig.

Sedan finns det en diskussion om hålbarheten hos toppade och icke toppade lökar, och även tidpunkten när operationen skall göras. Kolla Engelands bok "Growing Great Garlic"

Citera
          Preussen
          Inlägg 28-06-2012, 15:41
          Länk hit: #116

Medlem

CITAT (Scout @ 28-06-2012, 09:36) *
          Är det verkligen någon vits att ta bort ormlöken i toppen. Jag har hört delade meningar om det. Vissa säger att ormlöken tar energi från plantan vilket ska ge mindre lökar. Vissa hävdar att det inte gör någon skillnad för storleken på lökarna. Det verkar vara mycket teorier, tro och tyckande. Hur är det egentligen?

Har någon gjort pålitliga försök på lagom många plantor och vägt skörden för att utvärdera hur stor skillnad det gör?

Som sagt, det råder delade meningar. För mig är vitsen den att jag får ytterligare skörd av vitlök. Ormlök är ätbart även det. På så sätt är skördeutfallet större.
          Till nästa år, ta lika stora klyftor av samma sort som växer under samma betingelser där en får behålla ormen och sedan jämföra skördeutfallet. Hoppas jag kommer ihåg det.
          Som masa skriver använder även jag Engelands bok som referens.

CITAT (Scout @ 28-06-2012, 09:24) *
          Jag gick med i tomatklubben förra året just för att köpa vitlök. Men när jag väl fick listan med vitlöksutsäde så stod det "slut" på nästan alla sorter. Så det var ju inte så mycket vits med. Beställde från Törnviks istället, dock är deras minsta beställningsmängd rätt stor. Det var dock stora fina lökar. Men vill man bara prova några enstala lökar men av flera sorter så är de inte så lämpliga. Om man inte går ihop några stycken förstås.

Var likadant för mig första året men den som väntar på något gott får bra grejer av ordförande Åke. Det mesta han säljer är av hansegen skörd. Även den har ett slut.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 30-06-2012, 20:55
          Länk hit: #117

Medlem

Jag tjuvstartade skörden för 2 dagar sen. Chinese White, som jag köpt av masa, togs upp då blasten började ge vika. Eftersom lökarna såg små ut(tunna stjälkar) och jag behöver utrymmet för att ogräsrensa bättre chansade jag med mognaden. Givetvis är de inte tillfredsställande mogna men ändock överraskande kommit långt. På blastens nedvissningsgrad ser de mogna ut men under det översta pappersliknande skalet liknar löken en färsklök. Egentligen spelar det ingen roll för jag ska ej ta utsäde av den och den går ändock i befintligt skick att ha i matlagningen.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 05-07-2012, 23:07
          Länk hit: #118

Medlem

Chinese white smakar och doftar underbart gott. En av lökarna var dessutom sololök. Bild finns på alternativ.nu då bilden är för stor för odlas album. Besök på min blogg avråds då den kan ha ev malware.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 06-07-2012, 21:13
          Länk hit: #119

Medlem

CITAT (Preussen @ 06-07-2012, 00:07) *
          Chinese white smakar och doftar underbart gott. En av lökarna var dessutom sololök. Bild finns på alternativ.nu då bilden är för stor för odlas album. Besök på min blogg avråds då den kan ha ev malware.

tänker i det snaraste lägga upp en bild på bloggen. nu är den rensad från alla otäckheter.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 30-07-2012, 22:54
          Länk hit: #120

Medlem

Har idag skördat all vitlök. Estnisk röd är det stora utropstecknet.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 08:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon