CITAT (Helen966 @ 24-06-2012, 18:56)

Hej
Är nybörjare på det här med att odla den underbara vitlöken.
Satte några i höstas. Dom kom upp fint.
Nu har blasten har börjat att vissna. Är det förtidigt ?
Helen
Har dom nyligen börjat vissna eller har dom varit gula hela våren och försommaren? Kan som sagt vara svamp men om de varit gula en påtagligt lång tid kan det vara väderpåverkan, dvs vind, torka och kyla. Hur är näringstillgång och har ni haft torka? Lägg gärna upp bild eller hänvisa till bild så blir det enklare att bedömma.
CITAT (Markus_H @ 24-06-2012, 19:54)

Intressant att följa er erfarna vitlöksodlare. Jag köpte den enda sorten jag hittade dvs Casablanca från Nelsons. Just nu ser den inte mycket ut för världen... Har sett på nätet att många har gett den sorten ganska dåligt omdöme efter odling.
Casablanca har diskuterats flitigt på vitlökstrådarna. Summa av all diskussion är att den kan ge någorlunda skörd andra året men är annars inget att rekomendera r/t pris.
CITAT (officinalis @ 24-06-2012, 20:16)

Jag satte aldrig i höstas, men hade glömt några i jorden som jag nu skördar som "färsk vitlök".
Vilken leverantör tycker ni är smidigast/billigast att köpa ifrån? Dags att planera inför nästa år snart. Känns ju som höst med det här skräpvädret.
Törnvik frö har många god erfarenhet av men du måste vara snabb att beställa. Har själv ej beställt därifrån.
I vitlökstrådarna finns i början information om leverantörer eller hänvisning till information. Kolla där.