|
|
  |
Vitlökstråden säsongen 11/12, allt om vitlöksodling |
|
|
|
08-08-2012, 12:42
|
Medlem
Antal inlägg: 91
Medlem nr: 15 414

|
Jag är nybliven vitlöksodlare, satte mina första förra hösten och har nu skördat hälften. Jag läste om rotmögel på någon blogg och blev lite nervös så jag tog upp hälften nu och tar resten när jag kommer hem från sommarstugan. Hur förvarar man vitlöken under vintern och hur torkar man den bäst? Jag "flätade" (nåja, knöt ihop dem i alla fall) och hängde upp dem under tak för att torka. Det ser ut lite som en Anti-vampyrmobil, så grannarna undrar väl om allt står rätt till. Vad tror ni, blir det bra att torka dem så?
vitl_k.gif ( 295.35k )
Antal nedladdningar: 35
|
|
|
|
|
08-08-2012, 20:15
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
CITAT (jo_1 @ 08-08-2012, 13:42)  Jag är nybliven vitlöksodlare, satte mina första förra hösten och har nu skördat hälften. Jag läste om rotmögel på någon blogg och blev lite nervös så jag tog upp hälften nu och tar resten när jag kommer hem från sommarstugan.
Hur förvarar man vitlöken under vintern och hur torkar man den bäst? Jag "flätade" (nåja, knöt ihop dem i alla fall) och hängde upp dem under tak för att torka. Det ser ut lite som en Anti-vampyrmobil, så grannarna undrar väl om allt står rätt till. Vad tror ni, blir det bra att torka dem så? Det ser bra ut, bara där är god luftcirkulation. Låt dem hänga där tills de torkat, dvs visst gulnat. Klipp då av blasten ca 15 cm från löken och låt stjälken sitta kvar till den torkat och mjuknar. Klipp då av stjälken ca 1-2 cm från löken och så är du färdig. Av bilden att döma kan du låta resterande vitlök vara kvar i jorden utan anledning till oro. Förresten, vad är det för sort och i vilken odlingzon odlar du i?
--------------------
|
|
|
|
|
08-08-2012, 22:45
|
Medlem

|
CITAT (Preussen @ 08-08-2012, 21:15)  Det ser bra ut, bara där är god luftcirkulation. Låt dem hänga där tills de torkat, dvs visst gulnat. Klipp då av blasten ca 15 cm från löken och låt stjälken sitta kvar till den torkat och mjuknar. Klipp då av stjälken ca 1-2 cm från löken och så är du färdig. Av bilden att döma kan du låta resterande vitlök vara kvar i jorden utan anledning till oro. Förresten, vad är det för sort och i vilken odlingzon odlar du i? Tack för snabbt svar!  Jag testade en lök förra veckan och jag är sjukt nöjd över att ha odlat egen vitlök, den var så himla god! Jag bor i Borås så det är odlingszon 4, men har sommarstuga i skärgården på ostkusten (dvs snarare zon 1) så nästa år/i höst blir det till att sätta ny lök på bägge ställena!  Jag vet tyvärr inte vad det var för sort, det var sambon som köpte den i någon handelsträdgård. I år tänkte jag vara lite mer på och försöka få tag på flera sorter. Kan jag använda en av dessa jag har fått fram i år som utsäde? Hur ska man i så fall behandla den tills man sätter den?
|
|
|
|
|
09-08-2012, 07:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 341
Medlem nr: 2 208

|
Se för all del till att äta av den färska vitlöken! Den är underbart god ugnsstekt eller grillad. Lägg små lökar hela på grillen med skal o allt, eller klyv en stor hel på mitten på höjden och lägg på halvorna med skalsidan neråt och grilla. Kläm ut det mjuka milda innanmätet och NJUT! Supergott till kött, fisk eller grönsaker.
Red: För att få den riktigt fina smaken ska lökarna vara alldeles nyskördade och helst inte helt mogna. Skalet ska inte ha hunnit torka.
Redigerat av Eva i Västerås: 09-08-2012, 07:24
--------------------
Hälsningar Eva
|
|
|
|
|
09-08-2012, 07:31
|

Medlem

|
CITAT (jo_1 @ 08-08-2012, 23:45)  Tack för snabbt svar!  Jag testade en lök förra veckan och jag är sjukt nöjd över att ha odlat egen vitlök, den var så himla god! Jag bor i Borås så det är odlingszon 4, men har sommarstuga i skärgården på ostkusten (dvs snarare zon 1) så nästa år/i höst blir det till att sätta ny lök på bägge ställena!  Jag vet tyvärr inte vad det var för sort, det var sambon som köpte den i någon handelsträdgård. I år tänkte jag vara lite mer på och försöka få tag på flera sorter. Kan jag använda en av dessa jag har fått fram i år som utsäde? Hur ska man i så fall behandla den tills man sätter den? Ja, du kan använda av eget utsäde. Torka som övriga. Ta stora klyftor från stora lökar så har du gjort ett bra urval. Om du mot förmodan hittar mögel och svampangrepp på en klyfta i en lök, använd ingen klyfta från denna lök till utsäde. Vissa sorter har problem med sk dubbelklyftor, dvs 2 klyftor i skalet av en. Av bilden att döma har troligen inte din sort detta problem. Läs mer om fenomenet på min blogg. Kul att du vill testa olika växtzoner. Finns de som framgångsrikt odlar vitlök uppe i Umeå. Vitlök tackar absolut inte nej till en kall vinter med tjäle, bara den slipper stå i blöta. För mer odlingstips finns det länkar i början av tråden, främst till tidigare vitlökstrådar här på odla. Förresten, du skrev tidigare att du läst om rotröta på en blogg. Vilken var det?
--------------------
|
|
|
|
|
09-08-2012, 11:32
|
Medlem

|
CITAT (Preussen @ 09-08-2012, 08:31)  Ja, du kan använda av eget utsäde. Torka som övriga. Ta stora klyftor från stora lökar så har du gjort ett bra urval. Om du mot förmodan hittar mögel och svampangrepp på en klyfta i en lök, använd ingen klyfta från denna lök till utsäde. Vissa sorter har problem med sk dubbelklyftor, dvs 2 klyftor i skalet av en. Av bilden att döma har troligen inte din sort detta problem. Läs mer om fenomenet på min blogg. Kul att du vill testa olika växtzoner. Finns de som framgångsrikt odlar vitlök uppe i Umeå. Vitlök tackar absolut inte nej till en kall vinter med tjäle, bara den slipper stå i blöta. För mer odlingstips finns det länkar i början av tråden, främst till tidigare vitlökstrådar här på odla. Förresten, du skrev tidigare att du läst om rotröta på en blogg. Vilken var det? Det var på http://lindastradgard.blogspot.se/2012/08/...kordetider.html som jag såg att hon i sin tur hade läst om det och tänkte att det var lika bäst att dra upp hälften i alla fall. Det har ju regnat en hel del i Borås.. hrm.. Men vi verkar ha bra dränerad jord för det var inte så blött som det borde vara. Tack för tipsen, jag ska både grilla färska och torka till utsäde! Det är så himla bra att Odlaiterna finns att tillgå när man inte vet vad man ska göra!
|
|
|
|
|
09-08-2012, 15:04
|
Medlem
Antal inlägg: 568
Medlem nr: 74 366

|
CITAT (jo_1 @ 09-08-2012, 12:32)  Det var på http://lindastradgard.blogspot.se/2012/08/...kordetider.html som jag såg att hon i sin tur hade läst om det och tänkte att det var lika bäst att dra upp hälften i alla fall. Det har ju regnat en hel del i Borås.. hrm.. Men vi verkar ha bra dränerad jord för det var inte så blött som det borde vara. Tack för tipsen, jag ska både grilla färska och torka till utsäde! Det är så himla bra att Odlaiterna finns att tillgå när man inte vet vad man ska göra!  Du behöver inte oroa dig för någon rotröta så länge plantorna ser så friska ut som på din bild. Om någon svampsjukdom har gått så långt att det är röta på rötterna, då är plantan nedvissnad och död. Sorten är av Artichoke-typ, kanske Thermidrome. Denna typ av vitlök ger en ojämn skörd hos oss, eftersom den ofta får en kort hård blomstjälk med bulbiller, vilket gör att själva löken blir mindre. Den är anpassad till Medelhavsklimat. Det som fungerar bäst här i våra trakter är Centralasiatiska- och Östeuropeiska sorter. Tyvärr finns inte dessa till salu i den allmänna handeln, i princip all sättlök som säljs kommer från Frankrike. Om du är intresserad kan du kontakta mig, jag har över 100 sorter i odling.
|
|
|
|
|
10-08-2012, 11:31
|
Medlem
Antal inlägg: 303
Medlem nr: 25 496

|
Nu har jag tagit upp hälften av båda sorterna. Cledor är inte särskilt stora och på Vigor blev det några som är enorma.
Vad jag funderar på är hur noga man ska tvätta av lökarna, ska man bara spola av jorden lite lätt eller ska man gnugga också? Vore kul o se någon expert göra detta så man förstår bättre..
|
|
|
|
|
10-08-2012, 13:42
|
Medlem

|
Vissa experter säger att man inte får skölja vitlökarna vid skörd, men om jorden får torka in på ytteskalet, är det nästintill omöligt att få löken ren utan att avlägsna det yttersta skalet, vilket inte är helt enkelt.
Av detta har jag dragit den konsekvensen att jag spolar av lökarna så att de blir rena, och försöker sedan att få dem torra snabbt, vilket går ganska lätt vid soligt väder.
|
|
|
|
|
10-08-2012, 14:05
|
Medlem

|
CITAT (masa @ 10-08-2012, 14:42)  Vissa experter säger att man inte får skölja vitlökarna vid skörd, men om jorden får torka in på ytteskalet, är det nästintill omöligt att få löken ren utan att avlägsna det yttersta skalet, vilket inte är helt enkelt.
Av detta har jag dragit den konsekvensen att jag spolar av lökarna så att de blir rena, och försöker sedan att få dem torra snabbt, vilket går ganska lätt vid soligt väder. Inte lätt det här inte. Kan löken bli förstörd eller förlora hållbarhet om man råkar få bort det översta skalet?
|
|
|
|
|
10-08-2012, 16:59
|
Medlem

|
CITAT (ingaröbo @ 10-08-2012, 15:05)  Inte lätt det här inte. Kan löken bli förstörd eller förlora hållbarhet om man råkar få bort det översta skalet? Löken blir inte förstörd, men om det rör sig om det sista skalet kommer klyftorna att torka ut snabbare. Det tar tid att putsa torr vitlök, man får lätt med sig mer än ett skal. Det lättaste sättet är att använda en tandborste. Man gör en liten rispa i toppen lökskalet och sopar nedåt med tandborsten tills skalet är borta. Det enklaste är att spola ren löken, torka den och sedan putsa bort rötter och blad.
Redigerat av masa: 10-08-2012, 17:06
|
|
|
|
|
11-08-2012, 08:35
|
Medlem

|
Om man vill prova att fläta, ska man då vänta tills blasten har vissnat?
|
|
|
|
|
11-08-2012, 12:45
|
Medlem

|
Låt blasten torka ett tag. När den är färsk är den oftast lite för styv. Väntar man för länge blir blasten för spröd.
|
|
|
|
|
11-08-2012, 17:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Vissa vitlökssorter har så styva stjälkar att de inte kan flätas. Om vädret är mycket regnigt funkar det inte att hänga upp lökknippena för torkning utomhus under tak. De kan mögla, det har hänt hos oss. Att skölja dem verkar riskabelt och onödigt. Torkar de inomhus ramlar mull och skräp av i allafall när man klipper av stjälkar och rötter.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
11-08-2012, 17:53
|
Medlem

|
CITAT (Fågelvägen @ 11-08-2012, 18:07)  Vissa vitlökssorter har så styva stjälkar att de inte kan flätas. Om vädret är mycket regnigt funkar det inte att hänga upp lökknippena för torkning utomhus under tak. De kan mögla, det har hänt hos oss. Att skölja dem verkar riskabelt och onödigt. Torkar de inomhus ramlar mull och skräp av i allafall när man klipper av stjälkar och rötter. Givetvis är det bara Silverskin-sorter och ibland Artichoke-lökar som går att fläta, jag utgår från att man inte försöker fläta Hardneck-vitlökar. Det är inte bra att göra knippen av vitlökar, det bästa är att breda ut dem luftigt, t.ex. på ållor med hönsnät. Vill man ha rena skal på vitlöken är sköljning effektivast. Löken är givetvis lika bra med smutsigt skal, men skall man sälja vitlök så förväntas det att löken är ren. Den jord som har fastnat på ytterskalet ramlar garanterat inte av. En renspolad vitlök torkar på ett par timmar en solig och lite blåsig dag, en lök med jord på blir inte torr så mycket snabbare.
|
|
|
|
|
11-08-2012, 18:25
|
Medlem

|
vad jag har förstått så kan man fläta båda sorterna jag har, Vigor och Cledor. Här kommer ett smakrov på en fin Vigor. För mig är den ganska så stor, smaskens!
vigor_2012_08_11_pellis_030.jpg ( 364.75k )
Antal nedladdningar: 23
|
|
|
|
|
11-08-2012, 20:25
|

Medlem

|
CITAT (ingaröbo @ 11-08-2012, 19:25)  vad jag har förstått så kan man fläta båda sorterna jag har, Vigor och Cledor. Här kommer ett smakrov på en fin Vigor. För mig är den ganska så stor, smaskens! tjusigt
--------------------
|
|
|
|
|
11-08-2012, 21:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
masa Jag tänkte på somrar som bjuder på hög luftfuktighet, ideliga regnskurar med mycket oförutsägbara stunder av sol och blåst. Och på vitlöksodlare som odlar för eget bruk, inte för försäljning. Kanske sorterna är olika? När våra vitlökar har torkat inomhus ett par veckor - utan avsköljning - lossnar det tunna ytterskalet lätt och följande skal är rosastrimmigt och alldeles rent. Också lerjord, sandjord, torvblandad kompost spelar väl roll?
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
13-08-2012, 09:09
|
Medlem

|
CITAT (Fågelvägen @ 11-08-2012, 22:31)  masa Jag tänkte på somrar som bjuder på hög luftfuktighet, ideliga regnskurar med mycket oförutsägbara stunder av sol och blåst. Och på vitlöksodlare som odlar för eget bruk, inte för försäljning. Kanske sorterna är olika? När våra vitlökar har torkat inomhus ett par veckor - utan avsköljning - lossnar det tunna ytterskalet lätt och följande skal är rosastrimmigt och alldeles rent. Också lerjord, sandjord, torvblandad kompost spelar väl roll? Det blir besvärligare med fuktigt väder under skörden. Då måste jag använda mitt torkskåp med varmluftsfläkt. Det är sant att skalen sitter olika hårt fast på olika sorter. Och om skalet är bara lite skadat så lossar dett lätt efter några veckors torkning. Men på andra sorter, främst hardnecks, med helt intakt skal går det inte att få bort jordfläckarna utan att man offrar ett skal. När jag tar upp vitlök så är den helt inbakad i jord, dett känns helt logiskt att spola bort jorden så att man ser vad man har skördat. En stor fördel är också att man upptäcker sjuka och skadade lökar och kan sortera bort dessa. Angående flätning av vitlök. Vigor är en Artichoke-lök och skall i princip kunna flätas. Tyvärr är det så att i vårt klimat får man de flesta åren en styv lite kortare stjälk på denna typ av vitlök, och då blir flätningen näst intill omöjlig. Om man skördar Vigor tidigt kan det också fungera bra, ty stjälken på Artichoke-lökarna kommer oftast ganska sent på säsongen, och har den kommit bara en liten bit, kan man fortfarande fläta blasten.
|
|
|
|
|
18-08-2012, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 609
Medlem nr: 5 591

|
Nu är vitlöksskörden avklarad. Sorterna Vigor, Leningradskij och Siberian red var fina. Eftersom jag är ingenjör var jag tvungen att väga dem individuellt, ledsnade dock på att mäta diametern med skjutmåttet efter bara 10st. Totalt 6,7kg, 69st, medelvikt 98g
Vigor: 58st, medelvikt 102g, största vägde 183g (8cm diameter). 48% hade halslök, medelvikt med halslök 77g, medelvikt utan halslök 125g. Jag verkar ha satt 5st dubbelklyftor, som dock gett 10 fina lökar ändå.
Leningradskij: 6st, medelvikt 70g, största vägde 86g. Bulbillerna var ~2mm.
Siberian red: 5st, medelvikt 94g, största vägde 119g. Bulbillerna var ~5mm.
Att jämföra med Casablancas medelvikt på ~13g. Antar att utsädets storlek har stor del i det hela. Frågan är: varför sälja sånt pytteutsäde? Är ju upplagt för besvikna kunder.
Ska bli en fläta av Vigorlökar (de utan halslök). Känns som att det blev långt mer än en årskonsumtion även om jag räknar bort lite för utsäde, Många vigor är ju stora som äpplen, med klyftor som inte ens kommer att få plats i vitlökspressen. Vardagsrummet stinker vitlök, garanterat vampyrfritt. Är riktigt nöjd och lite exalterad!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|