|
|
  |
Vitlökstråden säsongen 11/12, allt om vitlöksodling |
|
|
|
19-08-2012, 16:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
CITAT (Scout @ 19-08-2012, 00:11)  Nu är vitlöksskörden avklarad. Sorterna Vigor, Leningradskij och Siberian red var fina. Eftersom jag är ingenjör var jag tvungen att väga dem individuellt, ledsnade dock på att mäta diametern med skjutmåttet efter bara 10st. Totalt 6,7kg, 69st, medelvikt 98g
Vigor: 58st, medelvikt 102g, största vägde 183g (8cm diameter). 48% hade halslök, medelvikt med halslök 77g, medelvikt utan halslök 125g. Jag verkar ha satt 5st dubbelklyftor, som dock gett 10 fina lökar ändå.
Leningradskij: 6st, medelvikt 70g, största vägde 86g. Bulbillerna var ~2mm.
Siberian red: 5st, medelvikt 94g, största vägde 119g. Bulbillerna var ~5mm.
Att jämföra med Casablancas medelvikt på ~13g. Antar att utsädets storlek har stor del i det hela. Frågan är: varför sälja sånt pytteutsäde? Är ju upplagt för besvikna kunder.
Ska bli en fläta av Vigorlökar (de utan halslök). Känns som att det blev långt mer än en årskonsumtion även om jag räknar bort lite för utsäde, Många vigor är ju stora som äpplen, med klyftor som inte ens kommer att få plats i vitlökspressen. Vardagsrummet stinker vitlök, garanterat vampyrfritt. Är riktigt nöjd och lite exalterad! Fin skördebeskrivning. Riktiga jättar du skördat. Vigor, ska se om jag kommer över några till hösten som jag kan så. Klart du gör av med din lök. Torka och mal till pulver. Halvera och grilla. Marinera. Förresten, kalla mig gärna glömsk, hur odlar du? Hur har du gödslat och vad för sorts jord odlar du i?
--------------------
|
|
|
|
|
20-08-2012, 08:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 341
Medlem nr: 2 208

|
Nu har jag skördat mina sibiriska vitlökar. Trots lite "preliminära" odlingsförhållanden, med trång pallkrage, som byttes ut mot den mer permanenta odlingslåda jag ska fortsätta med, diverse mysko jordblandningar osv, så blev vitlökarna hyfsade. Allt grodde inte i våras, så jag fyllde i med några klyftor till. Ibland blir dom färdiga och ninner klyfta sig, ibland inte. Jag har sparat 7 fina sättlökar och några av vårsådden som inte delat sig. Sedan har jag en skål full med bulbiller, från 5-12 mm. Funderar på sätta lite av dom också, om jag hittar något bra ställe. Sedan har jag nästan 1 kg vitlök att äta. Långt ifrån vinterförbrukningen ännu, men vi är på väg! Nästa höst blir bättre. Schalottenlöken har trivts sämre med den oroliga odlingen, så där får jag ungefär lika mycket som jag satt...
--------------------
Hälsningar Eva
|
|
|
|
|
20-08-2012, 12:24
|

Medlem
Antal inlägg: 609
Medlem nr: 5 591

|
CITAT (Preussen @ 19-08-2012, 17:29)  Fin skördebeskrivning. Riktiga jättar du skördat. Vigor, ska se om jag kommer över några till hösten som jag kan så. Klart du gör av med din lök. Torka och mal till pulver. Halvera och grilla. Marinera. Förresten, kalla mig gärna glömsk, hur odlar du? Hur har du gödslat och vad för sorts jord odlar du i? Tung lera i 2dm upphöjd låda (typ pallkrage fast 5mx1,2m) i Uppsala. Ekeby bruk tillverkade förstklassigt porslin av samma lera förr. Förra året (våren 2011) skyfflade jag dit lite aska+kolbitar efter eldandet av gamla kvickrotsrötter och sen odlade jag tomater och gurka där, med gräsklippstäckning. Innan dess vet jag inte vad den förra ägaren gjorde med marken. I år täckte jag med gräsklipp först i mitten av juli. Frågan är väl om vitlöken dragit nytta av det. Satte klyftorna med 15cm mellanrum. Fascinerande stor försämring av vikten vid halslök tycker jag, nästan halverad. Hur gör du när du torkar vitlök? Torkar du dem hela? eller delar du upp klyftorna i bitar/skivor innan torkning? eller pressar/maler du dem och torkar gegget?
Redigerat av Scout: 20-08-2012, 12:25
|
|
|
|
|
20-08-2012, 21:13
|
Medlem
Antal inlägg: 91
Medlem nr: 15 414

|
Nu har även jag skördat alla mina lökar. Resultat: 18 st, dvs alla klyftor grodde. Alla lökarna var inte så stora, men alla hade klyftat sig så jag är supernöjd med min första skörd. Vitlöksruskan jag visade sist har torkat finfint och jag har nu hängt upp en till bredvid. Inga vampyrer här, inte!  Jag ser redan fram emot att få sätta nya och framför allt fler sorter! CITAT (Eva i Västerås @ 09-08-2012, 08:23)  Se för all del till att äta av den färska vitlöken! Den är underbart god ugnsstekt eller grillad. Lägg små lökar hela på grillen med skal o allt, eller klyv en stor hel på mitten på höjden och lägg på halvorna med skalsidan neråt och grilla. Kläm ut det mjuka milda innanmätet och NJUT! Supergott till kött, fisk eller grönsaker.
Red: För att få den riktigt fina smaken ska lökarna vara alldeles nyskördade och helst inte helt mogna. Skalet ska inte ha hunnit torka. Tack för tipset om att grilla dem! Jag fegade och la hela klyftor i folieknyten med potatis, men de blev väldigt goda!
|
|
|
|
|
20-08-2012, 21:34
|

Medlem

|
CITAT (Scout @ 20-08-2012, 13:24)  Tung lera i 2dm upphöjd låda (typ pallkrage fast 5mx1,2m) i Uppsala. Ekeby bruk tillverkade förstklassigt porslin av samma lera förr.
Förra året (våren 2011) skyfflade jag dit lite aska+kolbitar efter eldandet av gamla kvickrotsrötter och sen odlade jag tomater och gurka där, med gräsklippstäckning. Innan dess vet jag inte vad den förra ägaren gjorde med marken. I år täckte jag med gräsklipp först i mitten av juli. Frågan är väl om vitlöken dragit nytta av det. Satte klyftorna med 15cm mellanrum.
Fascinerande stor försämring av vikten vid halslök tycker jag, nästan halverad.
Hur gör du när du torkar vitlök? Torkar du dem hela? eller delar du upp klyftorna i bitar/skivor innan torkning? eller pressar/maler du dem och torkar gegget? jag har faktiskt inte torkat vitlök till pulver tidigare. idén kom upp i år när jag läste instruktionsboken till mattorken som föreslår att man skivar klyftorna. jag måste hitta ett sätt att ta hand om skörden innan de jäkliga svamparna förstör. vad jag förstått så går det utmärkt att torka i varmluftsugn. odlingsförutsättningarna låter väldigt bra. jepp, halslök är av ondo, man får hitta användningsområde för dessa för att undgå att bli bitter
--------------------
|
|
|
|
|
26-08-2012, 15:07
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 22 241

|
Fantastisk lagringstid på hemmaodlad vitlök. Jag har knaprat lite rå vitlök nu i förkylningstider och vitlöken från förra året är lika fräsch ett år senare.
|
|
|
|
|
27-08-2012, 16:08
|

Medlem

|
CITAT (Jordgubbe @ 26-08-2012, 16:07)  Fantastisk lagringstid på hemmaodlad vitlök. Jag har knaprat lite rå vitlök nu i förkylningstider och vitlöken från förra året är lika fräsch ett år senare. Rätt hantering gör underverk. Ofta lagras och transporteras vitlök som säljs i mataffären i kyla vilket får löken att torka. Garderoben är bästa lagringen men det är jag ensam i hushållet att tycka:-) Lite otur i går, regnet slog in på min torkade lök. Nåja, idag har det varit soligt och blåsigt.
--------------------
|
|
|
|
|
31-08-2012, 22:41
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 76 976

|
CITAT (Scout @ 20-08-2012, 13:24)  Tung lera i 2dm upphöjd låda (typ pallkrage fast 5mx1,2m) i Uppsala. Ekeby bruk tillverkade förstklassigt porslin av samma lera förr.
Förra året (våren 2011) skyfflade jag dit lite aska+kolbitar efter eldandet av gamla kvickrotsrötter och sen odlade jag tomater och gurka där, med gräsklippstäckning. Innan dess vet jag inte vad den förra ägaren gjorde med marken. I år täckte jag med gräsklipp först i mitten av juli. Frågan är väl om vitlöken dragit nytta av det. Satte klyftorna med 15cm mellanrum.
Fascinerande stor försämring av vikten vid halslök tycker jag, nästan halverad.
Hur gör du när du torkar vitlök? Torkar du dem hela? eller delar du upp klyftorna i bitar/skivor innan torkning? eller pressar/maler du dem och torkar gegget? Tung lerjord? Jag som alltid trott att det ska vara sandjord/väldränerad.
Redigerat av Poken: 31-08-2012, 22:53
|
|
|
|
|
05-09-2012, 19:37
|
Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 43 406

|
Blev hyfsad nöjd med årets skörd då lökarna kom ned i jorden först på annandagen! /RullRull
|
|
|
|
|
05-09-2012, 20:58
|

Medlem

|
CITAT (RullRull @ 05-09-2012, 20:37)  Blev hyfsad nöjd med årets skörd då lökarna kom ned i jorden först på annandagen! /RullRull Du ska vara nöjd
--------------------
|
|
|
|
|
08-09-2012, 11:11
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
CITAT (Kajsa @ 05-08-2012, 23:56)   Tog upp min vitlök i veckan, andra sommaren jag odlar, inga större problem med vitlök. Någon frågade vad sorten heter, idag var jag på Bo Grönt och köpte nya vitlök till hösten och frågade då trädgårdsmästaren vad sorten hette " Sabadrome " den hade dom sålt i flera år. Så den blev det i år också.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
11-09-2012, 18:27
|
Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 43 406

|
Vilka vitlökar Kajsa! Av en slump stötte jag i dag på ett ställe som säljer fransk vitlök (för den som misslyckats med sin skörd?), den såg fantastisk ut! "Vi har köpt av samma bonde i alla år", stället heter Chez Albert & Son på Roslagsgatan 33 sthlm. Lite off topic här kanske men som kvalitetsmedveten" vitlöks-lover så kanske tipset hjälper ngn. som inte kommit igång eller som sagt misslyckats (men det gör väl inen här på forumet  /RullRull Ps. Var kommer jag över alla dessa sorter ni här i tråden skriver om? Själv kommer jag bara över sabba/teraadrome?
|
|
|
|
|
11-09-2012, 19:03
|

Medlem

|
CITAT (RullRull @ 11-09-2012, 19:27)  Vilka vitlökar Kajsa! Av en slump stötte jag i dag på ett ställe som säljer fransk vitlök (för den som misslyckats med sin skörd?), den såg fantastisk ut! "Vi har köpt av samma bonde i alla år", stället heter Chez Albert & Son på Roslagsgatan 33 sthlm. Lite off topic här kanske men som kvalitetsmedveten" vitlöks-lover så kanske tipset hjälper ngn. som inte kommit igång eller som sagt misslyckats (men det gör väl inen här på forumet  /RullRull Ps. Var kommer jag över alla dessa sorter ni här i tråden skriver om? Själv kommer jag bara över sabba/teraadrome? www.tomatklubben.se Törnvik frö Fråga masa, han finns här på forumet.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|