|
|
  |
Vitlökstråden säsongen 11/12, allt om vitlöksodling |
|
|
|
03-04-2012, 20:29
|
Medlem
Antal inlägg: 107
Medlem nr: 20 469

|
De flesta av mina har kommit upp nu. Så här ser det ut i min pallkrage
--------------------
|
|
|
|
|
04-04-2012, 13:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
CITAT (masa @ 03-04-2012, 14:04)  Jag planterade vitlöken sent i höstas, november-december, och trots den milda vintern kom inget upp förrän i mars i år. Detta beror sannolikt på att jag täckte bänkarna med gräs- och lövklipp vid en tidpunkt strax efter planteringen då det var lite kallare väder, och därmed blev kylan isolerad i jorden och hindrade löken från att sticka upp. Det blev ca 3500 klyftor av ca 135 sorter i höstas, nu skall jag plantera 6 silverskinsorter som ger finare lökar vid vårplantering.
/masa spännande. av de 135 sorterna, hur är de fördelade på de olika typerna vitlök? CITAT (mattias__o @ 03-04-2012, 21:29)  De flesta av mina har kommit upp nu. Så här ser det ut i min pallkrage ser fint ut. vad är det för jord i pallkragen? har du gött dem nu under våren?
--------------------
|
|
|
|
|
04-04-2012, 16:25
|
Medlem
Antal inlägg: 568
Medlem nr: 74 366

|
CITAT (Preussen @ 04-04-2012, 14:26)  spännande. av de 135 sorterna, hur är de fördelade på de olika typerna vitlök? ser fint ut. vad är det för jord i pallkragen? har du gött dem nu under våren? Grovt sett är fördelningen 10 Silverskin, 25 Artichoke, 10 tidiga kinesiska (som uppträder som både hardneck och softneck), 5 Creole och resten hardnecks (som kan uppdelas i ett antal undergrupper)
|
|
|
|
|
04-04-2012, 20:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Äsch: Mina 15 klyftor planterade jag i november, zon 1-2. De kom blixtsnabbt upp och har stått gröna en dm hela vintern, men nu har de vissnat ned verkar det som. Inget att hoppas på?
|
|
|
|
|
04-04-2012, 21:01
|

Medlem

|
CITAT (EKLO @ 04-04-2012, 21:27)  Äsch: Mina 15 klyftor planterade jag i november, zon 1-2. De kom blixtsnabbt upp och har stått gröna en dm hela vintern, men nu har de vissnat ned verkar det som. Inget att hoppas på? Vad är det för sort? Typ1, messidrome, sabadrome etc, brukar komma upp i innan eller vid årsskiftet. Många gånger vissnar de ner men kommer åter. Ge dem lite näring och hoppas men det är ingen utlovelse att de kommer upp.
--------------------
|
|
|
|
|
10-04-2012, 22:08
|
Medlem

|
CITAT (Preussen @ 04-04-2012, 14:26)  ser fint ut. vad är det för jord i pallkragen? har du gött dem nu under våren? Jorden heter grönsaksjord. Jag har köpt den på plantagen. Jag gav dom en omgång näring för två veckor sedan. Behöver man ge dom näring regelbundet n under våren?
--------------------
|
|
|
|
|
11-04-2012, 06:53
|

Medlem

|
CITAT (mattias__o @ 10-04-2012, 23:08)  Jorden heter grönsaksjord. Jag har köpt den på plantagen. Jag gav dom en omgång näring för två veckor sedan. Behöver man ge dom näring regelbundet n under våren? Nej, inte om du grundgödslat bra. Några av de lärda menar att gödning efter april inte ger någon särskild tillväxtökning av löken. Övergödning gynnar dessutom svampsjukdom. Mycket fin blogg du har.
--------------------
|
|
|
|
|
12-04-2012, 18:36
|

Medlem
Antal inlägg: 956
Medlem nr: 10 095

|
Jag har inte läst igenom tråden och ber om ursäkt om svaret finns någonstans.... Någon har ätit upp blasten på mina vitlökar....vem?? Kan det vara rådjur?? Jag trodde i min enfald inte att rådjur åt vitlök....men kanske är "mina" rådjur konstigt skolade för de tycks äta allt!!
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
13-04-2012, 19:21
|

Medlem

|
CITAT (Suz @ 12-04-2012, 19:36)  Jag har inte läst igenom tråden och ber om ursäkt om svaret finns någonstans.... Någon har ätit upp blasten på mina vitlökar....vem?? Kan det vara rådjur?? Jag trodde i min enfald inte att rådjur åt vitlök....men kanske är "mina" rådjur konstigt skolade för de tycks äta allt!!  Det kan det med stor sannolikhet vara. Det positiva är att de är färdigmarinerade. Hoppas att löken återkommer.
--------------------
|
|
|
|
|
29-04-2012, 07:21
|

Medlem

|
nu börjar det växa så det knakar på riktigt. har inventerat vitlökslandet och skriver lite om det http://postannelund.chilipeppar.com/?p=516
--------------------
|
|
|
|
|
06-05-2012, 20:49
|
Medlem

|
Hur går det för era vitlökar? Hos mig växer det mycket bra. Särskilt nu när det har blivit lite varmare har vitlökarna skjutit i höjden rejält. Här är en bild tagen idag.
--------------------
|
|
|
|
|
23-05-2012, 17:54
|
Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 43 406

|
Jag och min sambo hittade ett nytt landställe att hyra i höstas. Dock hade vi ännu ej något land att plantera vår vitlök i. Min sambo rensade dock ett litet utrymme där hon fick för sig att det där tidigare odlats. Annandag jul satte vi vår vitlök, sabadrome och de två av de vi sparat av lökarna vi köpt i köpenhamn. Det salufördes som provenscalsk vitlök. Det stod dock tydligt på lådorna att det var vitlök från Bretagne, kanongod! Någon som vet vilken sort det kan vara? Bägge sorterna har tagit sig jättebra! lika bra som förra årets skörd som vi satte i november. /RullRull
|
|
|
|
|
23-05-2012, 22:08
|

Medlem

|
CITAT (RullRull @ 23-05-2012, 18:54)  Jag och min sambo hittade ett nytt landställe att hyra i höstas. Dock hade vi ännu ej något land att plantera vår vitlök i. Min sambo rensade dock ett litet utrymme där hon fick för sig att det där tidigare odlats. Annandag jul satte vi vår vitlök, sabadrome och de två av de vi sparat av lökarna vi köpt i köpenhamn. Det salufördes som provenscalsk vitlök. Det stod dock tydligt på lådorna att det var vitlök från Bretagne, kanongod! Någon som vet vilken sort det kan vara? Bägge sorterna har tagit sig jättebra! lika bra som förra årets skörd som vi satte i november. /RullRull Va kul! Med den information du delgav oss är det svårt att veta vad det kan vara för sort. Skriv gärna mer om hur den växer och fotodokumentera så kanske chanserna ökar att någon här vet.
--------------------
|
|
|
|
|
24-05-2012, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 609
Medlem nr: 5 591

|
Rapport från min lott Vigor: ~75/80st kom upp. Kraftiga och fina Siberian red: 6/6st kom upp. Kraftiga och fina. Casablanca: 2/8st kom upp. Taniga och små. 49FA: 6/8st kom upp. normalstora. (Detta är en "ny" sort som nelsons undrade om jag ville utvärdera, när jag klagade på casablanca). Leningradskij: 6/6st kom upp. Störst och kraftigast av alla. Känner att casablanca kommer att utgå ur min odling till nästa säsong. Den står sig helt enkelt inte så bra i statistiken. Nästa projekt blir att försöka odla upp sololökar av bulbillerna från Siberian red och Leningradskij. Vad tror ni om det är det lämpliga sorter frö sololökar?
20120523361_vitl_kar.JPG ( 301.17k )
Antal nedladdningar: 27
|
|
|
|
|
24-05-2012, 22:23
|

Medlem

|
CITAT (Scout @ 24-05-2012, 22:39)  Rapport från min lott
Vigor: ~75/80st kom upp. Kraftiga och fina Siberian red: 6/6st kom upp. Kraftiga och fina. Casablanca: 2/8st kom upp. Taniga och små. 49FA: 6/8st kom upp. normalstora. (Detta är en "ny" sort som nelsons undrade om jag ville utvärdera, när jag klagade på casablanca). Leningradskij: 6/6st kom upp. Störst och kraftigast av alla.
Känner att casablanca kommer att utgå ur min odling till nästa säsong. Den står sig helt enkelt inte så bra i statistiken. Nästa projekt blir att försöka odla upp sololökar av bulbillerna från Siberian red och Leningradskij. Vad tror ni om det är det lämpliga sorter frö sololökar? Vilken bra redogörelse, tack för den. Då har vi svart på vitt att Casablanca inte håller måttet och att vi kan avråda folk att odla den. Hoppas den utgår från sortimentet. Kul att lord nelson anförtror sig av sin nya sort och att den verkar bättre. Ska bli skoj att följa. Tror inte att leningradskij och siberian red är sorterna du ska försöka odla sololök av, du kan odla bulbiller av andra anledningar ändå. nu kan jag inte på rak arm säga vilken typ det är utan får titta i Truedssons häfte vid tillfälle.
--------------------
|
|
|
|
|
29-05-2012, 20:48
|
Medlem

|
Mina Casablanka som jag odlar i år ser faktiskt riktigt fina ut. De växer lika bra som mina andra sorter. Jag sparade några klyftor från förra årets katastrofala odling och sådde dom för att ha som jämförelse. I år växer dom mycket bättre.
--------------------
|
|
|
|
|
29-05-2012, 21:33
|
Medlem

|
CITAT (Scout @ 24-05-2012, 22:39)  Rapport från min lott Vigor: ~75/80st kom upp. Kraftiga och fina Siberian red: 6/6st kom upp. Kraftiga och fina. Casablanca: 2/8st kom upp. Taniga och små. 49FA: 6/8st kom upp. normalstora. (Detta är en "ny" sort som nelsons undrade om jag ville utvärdera, när jag klagade på casablanca). Leningradskij: 6/6st kom upp. Störst och kraftigast av alla. Känner att casablanca kommer att utgå ur min odling till nästa säsong. Den står sig helt enkelt inte så bra i statistiken. Nästa projekt blir att försöka odla upp sololökar av bulbillerna från Siberian red och Leningradskij. Vad tror ni om det är det lämpliga sorter frö sololökar?
20120523361_vitl_kar.JPG ( 301.17k )
Antal nedladdningar: 27Det är de tidiga kinesiska sorterna du bör använda om du skall försöka få sololökar, t.ex. SPRINT och PRIMOR.
|
|
|
|
|
31-05-2012, 14:35
|
Medlem

|
Några ord om vitlökssorten Casablanca. Sent på våren 2010 hittade jag några Casablanca-utsädesvitlökar. Jag planterade några klyftor i början av juni. Förvånad upptäckte jag att upp kom trådlika blad från de planterade klyftorna. Jag trodde att det var frågan om "witchbrooming", dvs att det inte bildas någon lök alls utan bara blad, ungefär som en purjolök. Men bladen vissnade ganska snart och det kom nya mer normala blad. Skörden blev minimal, de flesta gav bara en liten odelad lök.
Hösten samma år planterade jag några av lökarna, och 2011 fick jag en del riktigt fina Casablanca-lökar. Även i år ser plantorna helt OK ut.
Det jag vill säga att man måste ha lite tålamod med nya sorter av vitlök. Det tar en tid för dem att acklimatisera sig och om man hela tiden selekterar de bästa klyftorna till plantering, kan till synes dåliga sorter bli riktigt bra. Jag kan nämna att jag för 15-20 år sedan fick en del små klyftor och bulbiller av olika stammar av vild vitlök. Under många år blev det bara ynkliga små lökar, men jag tog hela tiden de största klyftorna och planterade och nu är några av stammarna klart odlingsvärda.
Men det kan gå åt andra hållet också. Flera sorter av fransk vitlök av artichoke-typ har hos mig degenererat och sakta tynat bort, trots alla odlingsfrämjande åtgärder. Det kan kanske röra sig om för kraftig virusbelastning. Generellt är artichoke-typerna, (Thermidrome, Germidour, mm) ojämna i avkastning, ofta beroende på oönskad stor andel av lökar som går i "blom". Jag tror att man bör förnya sitt utsäde av dessa sorter ganska ofta.
|
|
|
|
|
31-05-2012, 16:14
|

Medlem

|
CITAT (masa @ 31-05-2012, 15:35)  Några ord om vitlökssorten Casablanca. Sent på våren 2010 hittade jag några Casablanca-utsädesvitlökar. Jag planterade några klyftor i början av juni. Förvånad upptäckte jag att upp kom trådlika blad från de planterade klyftorna. Jag trodde att det var frågan om "witchbrooming", dvs att det inte bildas någon lök alls utan bara blad, ungefär som en purjolök. Men bladen vissnade ganska snart och det kom nya mer normala blad. Skörden blev minimal, de flesta gav bara en liten odelad lök.
Hösten samma år planterade jag några av lökarna, och 2011 fick jag en del riktigt fina Casablanca-lökar. Även i år ser plantorna helt OK ut.
Det jag vill säga att man måste ha lite tålamod med nya sorter av vitlök. Det tar en tid för dem att acklimatisera sig och om man hela tiden selekterar de bästa klyftorna till plantering, kan till synes dåliga sorter bli riktigt bra. Jag kan nämna att jag för 15-20 år sedan fick en del små klyftor och bulbiller av olika stammar av vild vitlök. Under många år blev det bara ynkliga små lökar, men jag tog hela tiden de största klyftorna och planterade och nu är några av stammarna klart odlingsvärda.
Men det kan gå åt andra hållet också. Flera sorter av fransk vitlök av artichoke-typ har hos mig degenererat och sakta tynat bort, trots alla odlingsfrämjande åtgärder. Det kan kanske röra sig om för kraftig virusbelastning. Generellt är artichoke-typerna, (Thermidrome, Germidour, mm) ojämna i avkastning, ofta beroende på oönskad stor andel av lökar som går i "blom". Jag tror att man bör förnya sitt utsäde av dessa sorter ganska ofta. Håller med dig men när det gäller att köpa utsäde som utlovar något annat så är det en annan fråga. Då kan man köpa annat utsäde som ger bättre resultat. Vill man sen fortsätta så är det bara kul. Själv har jag försökt anpassa en nepalesisk sort men den gav upp i vintras, troligen pga svamp.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|