Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Första Apoteket i Konkurs
          Cacki
          Inlägg 14-10-2011, 23:14
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2011, 20:44) *
          Jag har då aldig fått all medicin förut, fick allltid vänta till nästa dag.

Och so ville dom int eheller beställa medicienen utan byte hey vilt. Även nu måste jag vänta ibland en dag men jag har unde rdom 19 år här med apoteket lärt mig att gå i tid.

Även om läkare skrev att " får ej bytas" så tänkte dom att ge mig något annat.

Anma hur kan man so hatisk mot allt privat företagande

Det är ju så att man har direktiv om att man ska välja det billigaste alternativet i första hand, därav att dom kanske tänkte "byta hej vilt" till ett billigare synonympreparat, (annars hade du dessutm fått betala en avgift för mellanskillnaden). Apoteken står i ganska nära kontakt med läkarna som skriver ut recepten och det händer att apoteken ringer upp och rådgör med läkaren om orsaken till att läkemedlet ej får bytas ut. Är det inte frågan om någon allvarligare överkänslighet e.d. finns det nämligen egentligen inget som hindrar att byta ut det mot ett från någon annan tillverkare bara de innehåller samma substanser. Kan det varit något sådant du råkat ut för?
          Har du däremot fått helt fel mediciner så är det ett verkligt allvarligt fel begånget och då ska det ska absolut anmälas.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 15-10-2011, 06:54
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Jag beställer all medicin via Apoteket.se och får det för det mesta levererat i brevlådan. Bra och bekvämt.

Har ledsnat på att åka runt till de olika apoteken i kommunen för att få tag på rätt medicin. När jag påpekat att dom faktiskt måste ta hem medicinen jag efterfrågar blir man ofta snorkigt bemött och får veta att det kommer att ta en vecka.

Apoteksreformen är ett skämt! Det har inte bilvit bättre och billigare. Och det är omöjligt för små aktörer att etablera sig.

Citera
          andersen
          Inlägg 15-10-2011, 08:30
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Monica M zon 4 @ 15-10-2011, 07:54) *
          Apoteksreformen är ett skämt! Det har inte bilvit bättre och billigare. Och det är omöjligt för små aktörer att etablera sig.

Men var det tanken bakom reformen? jag trodde att det handlade om politiskt tankesätt och att få in pengar till staten för att kunna sänka skatten sk jobbbidrag.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-10-2011, 09:12
          Länk hit: #44

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anma @ 15-10-2011, 00:01) *
          Jag erkänner att jag haft fel. Jag har ett apotek som är statligt som är två mil från mig. Jag visste inte om detta apotek förrän nu när jag kollade på hemsidan.

cykelavstånd yahoo.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 15-10-2011, 10:02
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Huggorm @ 15-10-2011, 10:12) *
          cykelavstånd yahoo.gif

Då var vi där igen! När mr Ego talar så talar han alltid om sej själv...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 15-10-2011, 10:09
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Cacki @ 15-10-2011, 00:14) *
          Det är ju så att man har direktiv om att man ska välja det billigaste alternativet i första hand, därav att dom kanske tänkte "byta hej vilt" till ett billigare synonympreparat, (annars hade du dessutm fått betala en avgift för mellanskillnaden). Apoteken står i ganska nära kontakt med läkarna som skriver ut recepten och det händer att apoteken ringer upp och rådgör med läkaren om orsaken till att läkemedlet ej får bytas ut. Är det inte frågan om någon allvarligare överkänslighet e.d. finns det nämligen egentligen inget som hindrar att byta ut det mot ett från någon annan tillverkare bara de innehåller samma substanser. Kan det varit något sådant du råkat ut för?
          Har du däremot fått helt fel mediciner så är det ett verkligt allvarligt fel begånget och då ska det ska absolut anmälas.

Cacki även om du tror att du vet och kan allt, så har jag fått fel medicin här tidigare.

Och inte skall apotekspersonal diskuterar min hälsa och min medicinering med min läkare. Han har inte fått lov av mig att bryta tystnadsplikten.

Om läkaren skriver "får ej bytas" så har han sin anledning.

Men som ja sa tidigare så har vi en kvar på apoteket som aldrig vill beställa hem nåt som dom inte har hemma. Vår apotek har aldrig haft allt hemma därfår går jag tid.

Men när t.ex. min hjärtsjuke svåger gick dit och skulle hämta sin hjärtmedicin så hette det du får bara lite av den för vi vill ha nåt kvar....... istället för att beställa hem lite mera av den.

Elisabeth

Citera
          Anma
          Inlägg 15-10-2011, 10:10
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 15-10-2011, 10:12) *
          cykelavstånd yahoo.gif

Ja för en frisk och kry och/eller ung kanske, men en frisk och kry behöver heller inte apotek så ofta.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-10-2011, 10:26
          Länk hit: #48

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Fast nu när monopolet är borta så kan man ju öppna sitt eget lilla apotek hemma i garaget. Bara att skaffa F-skattesedel och börja beställa hem just det sortiment man vill ha. Sedan kan man sälja till sig själv och grannarna, och behöver man något läkemedel akut så finns det alltid inom räckhåll.

Citera
          Anma
          Inlägg 15-10-2011, 10:33
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Huggorm @ 15-10-2011, 11:26) *
          Fast nu när monopolet är borta så kan man ju öppna sitt eget lilla apotek hemma i garaget. Bara att skaffa F-skattesedel och börja beställa hem just det sortiment man vill ha. Sedan kan man sälja till sig själv och grannarna, och behöver man något läkemedel akut så finns det alltid inom räckhåll.

Det är riktigt illa om vem som helst får sälja receptbelagd medicin. Jag tror och hoppas att man fortfarande måste vara utbildad apotekare för att göra detta.

Citera
          Cacki
          Inlägg 15-10-2011, 10:48
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-10-2011, 11:09) *
          Cacki även om du tror att du vet och kan allt, så har jag fått fel medicin här tidigare.

Och inte skall apotekspersonal diskuterar min hälsa och min medicinering med min läkare. Han har inte fått lov av mig att bryta tystnadsplikten.

Om läkaren skriver "får ej bytas" så har han sin anledning.

Men som ja sa tidigare så har vi en kvar på apoteket som aldrig vill beställa hem nåt som dom inte har hemma. Vår apotek har aldrig haft allt hemma därfår går jag tid.

Men när t.ex. min hjärtsjuke svåger gick dit och skulle hämta sin hjärtmedicin så hette det du får bara lite av den för vi vill ha nåt kvar....... istället för att beställa hem lite mera av den.

Elisabeth

Nej, jag tror verkligen inte att jag kan och vet allt!

Ang. tystnadsplikt, hade det varit bättre om apoteket hade lämnat ut precis vad som helstt utan att ifrågasätta någonting? Det är deras plikt att kolla upp om någonting verkar lite märkligt, därav deras rätt att dubbelchecka med läkarna emellanåt. Det kan handla om allt från doseringen till att läkaren inte har koll på vilket läkemedel som för dagen är det billigaste alternativet och därför rekomenderat. Hur skulle det se ut annars? Dessutom ingår apoteket i tystnadspliktskedja som innefattar sjukvården. Den mänskliga faktorn gör att det faktiskt kan uppstå fel ibland och det är väl en himla tur att vi har de kvalitétsäkringssystem som vi har.

Din härtsjuke svåger som skulle hämta ut hela sin ranson av sin (livsviktiga) medicin. Jag tycker att apoteket gjorde ett ansvarsfullt val, som bara gav honom en del av ransonen som de visste att han kunde klara sej på fram tills de fick hem mer. Man får inte alltid bara tänka på sej själv i alla lägen. Det finns andra som medicinen är lika viktig för. Då är det väl bättre att apoteket ser till att deras lager räcker till så många som möjligt fram tills de får en ny leverans och inte lämnar ut alltihop till en enda person?? För dem hade det ju varit allra enklast att göra så för att slippa gå i diskussion.

Om folk istället kunde tänka efter om det kanske finns någon bakomvarande orsak till varför man i sina egna ögon känner sej illa behandlad så hade det inte funnits så många "offerrockar" och bitterhet ute i samhället.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 15-10-2011, 10:55
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Cacki @ 15-10-2011, 11:48) *
          Nej, jag tror verkligen inte att jag kan och vet allt!

Ang. tystnadsplikt, hade det varit bättre om apoteket hade lämnat ut precis vad som helstt utan att ifrågasätta någonting? Det är deras plikt att kolla upp om någonting verkar lite märkligt, därav deras rätt att dubbelchecka med läkarna emellanåt. Det kan handla om allt från doseringen till att läkaren inte har koll på vilket läkemedel som för dagen är det billigaste alternativet och därför rekomenderat. Hur skulle det se ut annars? Dessutom ingår apoteket i tystnadspliktskedja som innefattar sjukvården. Den mänskliga faktorn gör att det faktiskt kan uppstå fel ibland och det är väl en himla tur att vi har de kvalitétsäkringssystem som vi har.

Min man råkade ut för att läkaren skrev på receptet ordination 10 ml (oral lösning) när maxdosen var 1,5 ml. Det var himla tur att apotekspersonalen var både kunnig och noggrann, hon ringde läkaren som genast sa att han hade skrivit fel. Det skulle vara 1 ml.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 15-10-2011, 11:34
          Länk hit: #52

Gäster

Ja, Bättre har det inte blivit på det lokala apoteket, personalen lika sura som förrut och gnäller om att jag har sagt till min egen läkare att vissa/viss medicin ska inte bytas ut .... så blir det tjafs!!!! ranting.gif

Därför har jag bytt apotek till ett som ligger i nästa samhälle och de kan sin sak och tom söker och fixar till det om de inte har i lager, och till nästa gång ser de till att det finns där reserv. för mig. ..... rose.gif

Men vi befarar att det lokala apoteket kommer att bli mindre och mindre, pga att det är gnälliga och sen tar de först de som inte gläller på dom, trots nr. system.... näe, så får det inte vara....... crazy.gif det drabbar ju de gamla här som inte kan ta sig till ett annat apotek..... sick.gif

Redigerat av Ugglemormor: 15-10-2011, 11:35

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-10-2011, 12:01
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Antagligen blir man bemött på samma sätt som man själv bemöter andra även på apoteket. crazy.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 15-10-2011, 13:58
          Länk hit: #54

Gäster

Du Stintan,

-- där har du fel ---- de har varit sådana sedan urminnes tid, en kvarleva som inte vet vad en pension är till för.... devil.gif Dom är ökända, så just DET beror inte på mig...... crazy.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-10-2011, 14:27
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Ugglemormor @ 15-10-2011, 14:58) *
          Du Stintan,

-- där har du fel ---- de har varit sådana sedan urminnes tid, en kvarleva som inte vet vad en pension är till för.... devil.gif Dom är ökända, så just DET beror inte på mig...... crazy.gif

Det är väl klart att dom ifrågasätter eftersom dom har riktlinjer att följa, det ingår ju i deras jobb. Sura och otrevliga kunder finns det gott om och inte bara på apoteket.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 15-10-2011, 15:19
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Azur @ 14-10-2011, 16:21) *
          Om de inte hade likviditet nog att ligga ute med mellanskillnaden för de med högkostnadsskydd i två månader, undrar jag hur de tänkte när de startade verksamheten. Det är som att en firma säljer varor mot 30 dagars faktura, men bara har medel för att driva verksamheten i 15 dagar.

Förmodligen hade man inte tänkt igenom tillräckligt eller så saknade man ganska grundläggande ekonomiska kunskaper.
          Att man får ligga ute med en hel del pengar, varulager, moms och kundkrediter gäller för alla företag, inte bara apotek.Det kan väl ändå inte ha kommit som en överraskning för dem.
          Att det kommer att bli en del konkurser i apoteksbranschen framöver tror jag säkerligen, det blir det alltid i "nya" branscher och alla är inte lämpade att driva företag.
          Gita

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 15-10-2011, 15:39
          Länk hit: #57

Gäster

Gita,
          Så är det nog lite vardans, man märker skillnader på olika ställen, men som tur är så finns orginalet kvar i grannskapet där man blir väl bemött och man ger dom ros för sitt jobb och flera andra har bytt vårt "antika surkärringarna" till dem i nästa vårdcentral....
          Vissa av i vårt apotek har blivit omflyttade periodvis pga att folk har anmält dem, men nu är de alla samlade här igen..........
          Men ok, så länge man kan åka till det andra stället så får de vara och mögla...... rotfl.gif även mataffärerna här har bättre service trots ett begränsad lager och det uppmuntrar man förstås......

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 16-10-2011, 08:44
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Apoteksmarknaden skall utredas igen. De privata apoteken vill inte tillhandahålla all receptbelagda läkemedel inom 24h om de inte själva får sätta priset (och det kommer inte att bli billigt!)! Statliga Apoteket AB har ansvar för de olönsamma apoteken på mindre orter, de kommer att gå samma väg som Svenska Kassaservice på sin tid, d v s en långsam nedläggning.

Så behöver man bara näsdroppar eller huvudvärkstabletter, så har man fått mycket bättre service, övriga skall ju ändå slås ut, och får de nu inte tillgång till läkemedel (oavsett om de inte finns tillgängliga eller att priset kommer att bli orimligt högt), så försvinner de ju bara fortare.

http://www.svd.se/naringsliv/apoteken-mast...epp_6537873.svd

Citera
          Red Top
          Inlägg 16-10-2011, 09:01
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (kerstinbern @ 16-10-2011, 09:44) *
          Apoteksmarknaden skall utredas igen. De privata apoteken vill inte tillhandahålla all receptbelagda läkemedel inom 24h om de inte själva får sätta priset (och det kommer inte att bli billigt!)! Statliga Apoteket AB har ansvar för de olönsamma apoteken på mindre orter, de kommer att gå samma väg som Svenska Kassaservice på sin tid, d v s en långsam nedläggning.

Så behöver man bara näsdroppar eller huvudvärkstabletter, så har man fått mycket bättre service, övriga skall ju ändå slås ut, och får de nu inte tillgång till läkemedel (oavsett om de inte finns tillgängliga eller att priset kommer att bli orimligt högt), så försvinner de ju bara fortare.
          http://www.svd.se/naringsliv/apoteken-mast...epp_6537873.svd

bravo.gif Mycket bra sammanfattning!

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 16-10-2011, 14:33
          Länk hit: #60

Gäster

Japp, håller med om detta ..... tummenupp.gif Det är svårt om man inte kan ta ut allt på ett ställe och de inte har lagermöjligheter. Hoppas dock att man kan köpa det nödvändiga med eller utan recept på där man handlar sin mat...... bravo.gif Vi har haft tur med det i denna region av landet.....

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-10-2025, 14:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon