| |
|
  |
Moderaterna skriver om historien, för att nå sitt syfte: Det enda partiet i Sverige |
|
|
|
|
26-10-2011, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Huggorm @ 26-10-2011, 20:33)  Fast det skedde först efter att diskussionen inom ämnet i stort sett kommit så långt som den kunde Märkligt uttalande. Medierna rapporterar ju ständigt i frågan, och hittar nya vinklingar. Den här tråden handlar om moderaterna och inte om andra partier. Om dem finns det tillräckligt många trådar redan. Om Gita, Dahla och gnon, tycker att Juholtfrågan fortfarande är aktuell, så får de väl föra sina diskussioner i en tråd, som handlar om det. Om ingen här känner de unkna dofterna av diktatur, i det M har åstadkommit, tycker jag att det är skrämmande. Bara det senaste exemplet på hybris, som jag lade in, tycker jag bådar illa för framtiden. CITAT (Red Top @ 26-10-2011, 18:32)  Nu är Reinfeldt beredd att skriva om historien igen. M berett ändra historieskrivning, DN"Efter kritiken mot Moderaternas nya idéprogram säger M-ledaren Fredrik Reinfeldt att han kan tänka sig att ändra i det för att det inte ska framstå som att partiet varit förkämpe för rösträtt och mot apartheid."----------------------------------------- Hur känns det att tillhöra ett parti, där ledaren inte drar sig för, att i sin hybris, utlova ändringar i idéprogrammet. Ett dokument vars innehåll är fastställt och beslutat om, av partiets högsta organ, stämman?
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 19:54
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2011, 20:00)  Var får du allt ifrån. Hon var ju på väg ut! Men det hör inte heller till ämnet. På väg ut som språkrör, ja. fast det hade förstås fått en ministerpost att sitta ännu bättre, eller hur? Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 19:55
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Red Top @ 26-10-2011, 20:52)  Märkligt uttalande.
Medierna rapporterar ju ständigt i frågan, och hittar nya vinklingar. Jag tycker annars det är ungefär som i drevet mot Juholt, media gör vad de kan för att hitta nya vinklingar, men det är mest att gripa efter halmstrån. Drevet efter Carl Bildt då, vad blev av det? Det dog ut ganska omgående.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 19:56
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 20:12)  1)Bra, då kan jag lugnt räkna med att slippa öknamn och andra tillmälen framöver eftersom det inte är något jag själv sänker mig till. Bra, då kan jag räkna med en hyfsad ton i bemötandet framöver, för mig och andra som inte delar dina, Rudas, Herkules , Red Top´s med fleras värderingar. Bra, då kanske det kan bli en intressant debatt på en mera saklig nivå framöver och dessutom slipper ni ju förödmjuka er själva. 2) Säger du det! Nu är det så att jag tar mig friheten att kritisera "din store ledare" i vilken tråd jag vill oberoende av vad du tycker om det. Gita Nu kan du tydligen inte läsa heller. Fantastiska tolkningar du gör av allting och det kanske förklarar att du har så svårt att hålla dig till fakta. Juholt är inte min store ledare var har du fått det ifrån? Återigen så röstar jag inte på socialdemokraterna! Jag hade uppenbarligen fel om din självinsikt så det tar jag tillbaka. Öknamn och tillmälen är du rätt bra på själv det är bara att läsa dina inlägg. Som sagt du blir bemött som du själv bemöter andra. Beror ditt tjat om Juholt på att du inte vågar diskutera moderaterna möjligen?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Huggorm @ 26-10-2011, 20:55)  Jag tycker annars det är ungefär som i drevet mot Juholt, media gör vad de kan för att hitta nya vinklingar, men det är mest att gripa efter halmstrån.
Drevet efter Carl Bildt då, vad blev av det? Det dog ut ganska omgående. Det var väl knappast något drev, man krävde bara att han skulle uttala sig vilket han i det längsta försökte undvika. Varför kan man undra.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 19:59
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2011, 20:57)  Det var väl knappast något drev, man krävde bara att han skulle uttala sig vilket han i det längsta försökte undvika. Varför kan man undra. Kanske för att det blev roligare då när det visade sig att det inte var något att bråka om?
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 20:02
|
Medlem

|
CITAT (Red Top @ 26-10-2011, 19:35)  Hur känns det att rösta på en allians, där Reinfeldt är statsminister. En man som är så makrfullkomlig att han tror sig ha rätt att ändra i det egna partiets idéprogram, ett program som beslutats om av partiets högsta beslutande organ. Jotack, det känns alldeles utmärkt, jag uppskattar människor med intelligens, kunskaper, förmåga att se samband och agera efter detta. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 20:04
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 25 446

|
CITAT (Huggorm @ 26-10-2011, 20:59)  Kanske för att det blev roligare då när det visade sig att det inte var något att bråka om? Nja den historien är nog inte ett avslutat kapitel...
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 20:07
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 26-10-2011, 20:59)  Kanske för att det blev roligare då när det visade sig att det inte var något att bråka om? Jag tolkar det annorlunda.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 20:09
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 26-10-2011, 20:04)   Du...på tal om din käre kollega och hans avhandling...Behandlar han olka härskartekniker också? I så fall kan han grabba tag i byxbaken på dej och hänga på ett tag så kan han samla på sej många exempel... PS. Säg till honom att inte glömma anteckna "Rudis" också. DS.  Ajjajjaj....mera att analysera. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 20:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Huggorm @ 26-10-2011, 20:55)  Jag tycker annars det är ungefär som i drevet mot Juholt, media gör vad de kan för att hitta nya vinklingar, men det är mest att gripa efter halmstrån.
Drevet efter Carl Bildt då, vad blev av det? Det dog ut ganska omgående. Media har nog inte hittat några oegentligheter hos Bildt. Då vågar man inte gå vidare. Därav skillnaden mot Juholt där man ju hittade felaktigheter. Då vattnas det i munnen på murvlarna. Nu gjuter ju statsministern olja på vågorna efter Arkelstens uttalande. Då blir alla nöjda och allt är glömt i morgon. Ingen strutsmentalitet där inte. Full rodd framåt gäller.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 20:16
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 20:54)  På väg ut som språkrör, ja. fast det hade förstås fått en ministerpost att sitta ännu bättre, eller hur? Gita Det är jag inte alls säker på i hennes fall. Hon verkar synnerligen nöjd med sitt liv just nu och vad som händer i framtiden vet vi inte. Det är väl inte för sent för henne om hon i framtiden skulle erbjudas en ministerpost. Hon vore nog en tillgång i vilken regering som helst. Du bara spekulerar och tar till alla knep du kan hitta på för att slippa svara på frågor
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 20:23
|

Medlem

|
Nu tror jag att jag tar time out till i morgon. Stekelsamlingen behöver pysslas om. Till i morron kan du kan fundera på min fråga Gita: Vem har kallat Juholt för den store ledaren? Möjligen hinner jag titta in lite senare men annars, God natt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 20:24
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2011, 20:56)  Nu kan du tydligen inte läsa heller. Fantastiska tolkningar du gör av allting och det kanske förklarar att du har så svårt att hålla dig till fakta. Juholt är inte min store ledare var har du fått det ifrån? Återigen så röstar jag inte på socialdemokraterna!
Jag hade uppenbarligen fel om din självinsikt så det tar jag tillbaka. Öknamn och tillmälen är du rätt bra på själv det är bara att läsa dina inlägg. Som sagt du blir bemött som du själv bemöter andra.
Beror ditt tjat om Juholt på att du inte vågar diskutera moderaterna möjligen? Varför blir du då så aggressiv om man uttrycker något som är negativt om Juholt? Jag tycker att han är en pajas och en parodi på en ev. statsminister (se Starke man) och förstår inte varför det är så upprörande för dig Skit samma, det här börjar bli tråkigt, aldrig något nytt, samma personer uttrycker samma saker om och om igen. Mer eller mindre välformulerat,mer eller mindre intelligent med mer eller mindre personangrepp.Skulle någon komma med något nytt eller en avvikande åsikt så blir de genast nedsablade, inte i sak utan som personer.Att man kan lära sig något av dem som inte är lika en själv existerar inte här. Tack och lov så börjar min fot fungera igen, så back to reality(jobbet och verkligheten). Ha det så kul! Gita
Redigerat av Gita: 26-10-2011, 20:28
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 21:11
|

Medlem

|
Ett tips till alla moderater som gillar historierevision. Köp en tröja med partiledningen på. Endast 165,00. Shop-moderat
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 21:28
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 26-10-2011, 21:24)  Varför blir du då så aggressiv om man uttrycker något som är negativt om Juholt? Jag tycker att han är en pajas och en parodi på en ev. statsminister (se Starke man) och förstår inte varför det är så upprörande för dig Skit samma, det här börjar bli tråkigt, aldrig något nytt, samma personer uttrycker samma saker om och om igen. Mer eller mindre välformulerat,mer eller mindre intelligent med mer eller mindre personangrepp.Skulle någon komma med något nytt eller en avvikande åsikt så blir de genast nedsablade, inte i sak utan som personer.Att man kan lära sig något av dem som inte är lika en själv existerar inte här. Tack och lov så börjar min fot fungera igen, så back to reality(jobbet och verkligheten). Ha det så kul! Gita Jag är inte ett dugg aggressiv. Upprörande är det inte heller. Vad du tycker om Juholt har ju ingen som helst betydelse egentligen men jag reagerar på din tråkiga debattstil och dina påhopp. Det är inte första gången du skriver att du tycker dina meningsmotståndare är ointelligenta och vad är det annat än påhopp. Tycker man inte som du så är du genast där och hackar och nu sitter du och skyller ifrån dig som en treåring i sandlådan. "Alla är dumma utom jag" ungefär Patetiskt faktiskt. Kul att din fot börjar bli bra!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 21:33
|

Medlem

|
CITAT (xlxl67 @ 26-10-2011, 22:22)  Men vad är detta! Kolla nere till vänster: http://shop.moderat.se/index.php?route=pro...p;product_id=50"Sverige enda arbetarparti" Aja detta har nog inte direktkoppling till partiet....  Det har det säkert! Omdömeslöst är bara förnamnet men jag hoppas dom tappar förtoendekapital.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 21:34
|

Medlem

|
CITAT (xlxl67 @ 26-10-2011, 22:22)  Men vad är detta! Kolla nere till vänster: http://shop.moderat.se/index.php?route=pro...p;product_id=50"Sverige enda arbetarparti" Aja detta har nog inte direktkoppling till partiet....  Jodå, nog är det nya moderaternas egen webshop. Lite USA-inspirerad.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
26-10-2011, 21:42
|

Medlem

|
Jag brukar inte läsa Expressen, men fick tips om den här ledaren. Faktiskt riktigt bra för att vara i en liberal tidning. Jakten på den försvunna själen"Sofia Arkelsten satte foten i pottan. Men vem ställde fram den?
Moderaternas partisekreterare har alltså påstått att partiets föregångare, Allmänna valmansförbundet, "var med och genomförde" fri och lika rösträtt. När DN i en intervju påpekar att det är fel, försvarar sig Arkelsten med att "Socialdemokrater och liberaler har drivit detta och jag kan konstatera att vi i vårt idéprogram också har en mycket tydlig skrivning om att vi vilar på en grund av liberalism och konservatism." Vad menas? Att M genom avancerad släktforskning har upptäckt att dagens parti härstammar från flera partier, däribland det liberala? Eller has det tidsmaskin? Det är inte lätt att hänga med i de arkelstenska svängarna. Det som gör Arkelstens lapsus mer än pinsam, rentav obehaglig, är Moderaternas närhistoria. De så kallade nya Moderaterna har obekymrat parasiterat på attribut som de uppfattar som positivt laddade. De kidnappade ordet "arbetarpartiet" från sossarna och gjorde valaffischer där Reinfeldt framställdes som "landsfadern" Per Albin.
De utropar "Vi är Sveriges enda feministiska parti!" ena dagen och "Vi är Sveriges enda gröna parti!", den andra. Dessa utrop brukar inte följas av nydanande politiska förslag. Det är snarast accessoarer som tycks signalera att man vill lägga under sig varenda signifikant väljarsegment. För att inte säga hela väljarkåren. Åtminstone skattebetalarna.
Nu ser det alltså ut som om denna omättliga organism har försökt lägga under sig även andra partiers förflutna. Jag har inte läst stycket i dess sammanhang, men M tycks skriva in sig i den historiska kampen "för rösträtt, mot apartheid, för jämställdhet, mot diskriminering". Det är i så fall helt osant. Ta kampen mot apartheid, till exempel. Det var ingen vänsterfråga, den var blocköverskridande, som Oivvio Polite påpekar på sin blogg: "De enda viktiga institutionerna som aldrig var med på tåget var just Högerpartiet och näringslivets intresseorganisationer. Och så förblev det också genom decennierna".
Den 13 augusti 1985 sade Ulf Adelsohn till Aftonbladet: "Om vi bojkottar varor från Sydafrika bli ju dom stackars negrerna där nere arbetslösa". Hoppsan. Nå, snart sagt alla partier - och individer, folk och nationer - putsar på sin historia, försöker frisera det som inte ser så bra ut i backspegeln. Moderaternas problem är att de har varit sist på bollen i så många av de frågor som definierar vårt upplysta, liberala samhälle. Det har funnits en tomhet hos högern, en brist på moralisk kompass. Har det blivit bättre med åren? Tveksamt.
Moderaterna har hunnit ikapp nuet, som man brukar göra, mer eller mindre. Men det cyniska, schlingmannska bollandet med ord, värderingar och symboler skvallrar om en fortsatt inre tomhet. Vilket borgar för att partiet kommer att vara sist även på nästa historiska, civiliserande boll."Av Ann-Charlotte Marteus ann-charlotte.marteus@expressen.se
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|