| |
|
  |
Moderaterna skriver om historien, för att nå sitt syfte: Det enda partiet i Sverige |
|
|
|
Rihane
|
31-10-2011, 13:35
|
Gäster

|
Aha, det skulle kunna förklara "historieförvanskningen" i idéprogrammet. I stycket talar dom naturligtvis om svenskar och inte om moderater. Att man, när man läser ett idéprogram för moderaterna, gör dumma antagande om att dom menar sig själva är förstås ett val man gör att tolka fel. Ungefär som att vi väljer att tro att människor som inte har råd med livets nödtorft har det en smula besvärligt. Att vi väljer att tänka att dom inte klarar sig, när dom inte gör det....eller hur det nu var någon beskrev det i tråden.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2011, 13:53
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Rihane @ 31-10-2011, 13:35)  Aha, det skulle kunna förklara "historieförvanskningen" i idéprogrammet. I stycket talar dom naturligtvis om svenskar och inte om moderater. Att man, när man läser ett idéprogram för moderaterna, gör dumma antagande om att dom menar sig själva är förstås ett val man gör att tolka fel. Ungefär som att vi väljer att tro att människor som inte har råd med livets nödtorft har det en smula besvärligt. Att vi väljer att tänka att dom inte klarar sig, när dom inte gör det....eller hur det nu var någon beskrev det i tråden. Skriver moderaterna vi i sitt idéprogram så menar dom naturligtvis sig själva dvs moderaterna. Säger dom vi när dom uttalar sig så menar dom natirligtvis moderaterna inte fan menar dom vänstern eller sossarna! Dom kan ju knappast uttala sig för hela svenska folket! Men somliga kan tydligen gå över lik för att få ta åt sig äran för det andra gjort. Snacka om att skyffla sin egen skit under mattan! Förklara det där sista du skrev är du snäll för det var helt obegripligt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
31-10-2011, 14:01
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 31-10-2011, 13:53)  Förklara det där sista du skrev är du snäll för det var helt obegripligt. Jag syftar på det här inlägget #323.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2011, 14:44
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Rihane @ 31-10-2011, 13:35)  Aha, det skulle kunna förklara "historieförvanskningen" i idéprogrammet. I stycket talar dom naturligtvis om svenskar och inte om moderater. Att man, när man läser ett idéprogram för moderaterna, gör dumma antagande om att dom menar sig själva är förstås ett val man gör att tolka fel. Ungefär som att vi väljer att tro att människor som inte har råd med livets nödtorft har det en smula besvärligt. Att vi väljer att tänka att dom inte klarar sig, när dom inte gör det....eller hur det nu var någon beskrev det i tråden. Satir kan vara svårt ibland.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2011, 14:49
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2011, 14:44)  Satir kan vara svårt ibland.  Aha då hoppas jag att det var det och att jag därför inte riktigt hängde med
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
31-10-2011, 15:16
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2011, 14:44)  Satir kan vara svårt ibland.  Så svårt att låta bli ibland, men då får man nästan skylla sig själv om den inte når fram
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2011, 16:12
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Rihane @ 31-10-2011, 15:16)  Så svårt att låta bli ibland, men då får man nästan skylla sig själv om den inte når fram Om det kan vara någon tröst, så förstod jag ironin. Jag har lika svårt, som du, att låta bli ibland.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
31-10-2011, 18:57
|
Gäster

|
CITAT (Red Top @ 31-10-2011, 16:12)  Om det kan vara någon tröst, så förstod jag ironin. Jag har lika svårt, som du, att låta bli ibland.  Hade jag läst den andra tråden och vissa signaturer hade jag låtit bli. Börjar bli lite väl hätskt. Synd. Tycker historierevidering genom tiderna är intressant. Alltifrån borthackade ansikten på tempel i Egypten till moderaternas idéprogram och makthavare genom tiderna som tror att det inte märks.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 08:40
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 09:36
|

Medlem

|
CITAT (Rihane @ 31-10-2011, 18:57)  Hade jag läst den andra tråden och vissa signaturer hade jag låtit bli. Börjar bli lite väl hätskt. Ungefär: Jag har rätt och därför får jag skriva vad jag vill.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
01-11-2011, 12:12
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2011, 09:36)  Ungefär: Jag har rätt och därför får jag skriva vad jag vill.  Eller ungefär:Fel att bidra i debatten
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 12:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT Välfärd: Historierevisionister mot nutidsförfalskare.
Med all rätt får Moderaterna kritik för sina försök att revidera den svenska historien. Men den politiska oppositionen förtjänar också en liten omgång med riset för sina ambitiösa ansträngningar att skriva om nutiden.
Enligt vänstern är Sverige ett land styrt av ulvar i ulvakläder. Ett land där ”hjärtlöshet och girighet breder ut sig”, för att citera Håkan Juholt, där det är ”något som håller på att gå sönder... Det är det omoderna Sverige som är på väg tillbaka – med barnfattigdom, otrygga anställningar...”
Vänsterpartiets Lars Ohly beskriver alliansens Sverige närmast som en Mumindal som tagits över av Mårran: ”Det har varit högervindar som har blåst kallt och vi har sett resultatet av det i form av ökade klyftor, en mer aggressiv överklass och allt hårdare samhällsförhållanden.”
Aftonbladets ledarsida uttryckte nyligen saken så här: ”Den borgerliga regeringen har steg för steg sått split och konflikt. Välfärdspolitiken har varit deras verktyg.”
Men om sanningen ska fram: vore Fredrik Reinfeldts mål verkligen att systematiskt slå sönder Tage Erlanders och Olof Palmes en gång blomstrande välfärdsstat kan man åtminstone inte beskylla honom för att ha alltför bråttom. Åtminstone inte enligt den rapport som presenterades av New York Times i lördags. Där jämförs den sociala rättvisan i 31 OECD-länder. Parametrar är bland annat inkomstfördelning, hälsa, pensioner, dagis och den av Håkan Juholt så omhuldade barnfattigdomen.
Sverige kommer på fjärde plats. De enda länder som har större social rättvisa är Island, Norge och Danmark. Det ser med andra ord ut exakt som det brukar – trots fem år av borgerlig krigföring mot trygghetssystem, välfärd och allmän anständighet.
Allt är inte perfekt i det svenska samhällsbygget. Men om oppositionen vill vinna trovärdighet är skräckbilderna kontraproduktiva. Sverige har fortfarande ett skattetryck som ligger i OECD-topp och en mycket stark stat som allsmäktigt fördelar dessa skatter.
Lika lite som Moderaterna befriade Nelson Mandela, införde allmän rösträtt eller uppfann jordgubbar med grädde har de demolerat den svenska tryggheten. http://www.dn.se/ledare/signerat/siffrorna...ns-skrackbilder
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 12:46
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Samtidigt är det ju så här:
"År 1999 hade de som inte förvärvsarbetade, till exempel studerande, arbetslösa och personer med sjuk- eller aktivitetsersättning, en ekonomisk standard som motsvarade nästan 75 procent av vad de förvärvsarbetande hade. År 2006 hade andelen sjunkit till 69 procent."
Idag är det 57%.
"Låg ekonomisk standard innebär lägre än 60 procent av medianvärdet i befolkningen."
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 13:25
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Visst har Sverige en välfärd som heter duga. Annars hade knappast Alliansen fått väljarnas förtroende att regera ännu en mandatperiod. Så länge oron ute i Europa pågår är förtroendet för regeringen högt. Skulle en högkonjunktur komma innan valet så får regeringen utlova reformer annars kan oppositionen vinna terräng.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 13:27
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Anma @ 01-11-2011, 12:46)  Samtidigt är det ju så här:
"År 1999 hade de som inte förvärvsarbetade, till exempel studerande, arbetslösa och personer med sjuk- eller aktivitetsersättning, en ekonomisk standard som motsvarade nästan 75 procent av vad de förvärvsarbetande hade. År 2006 hade andelen sjunkit till 69 procent."
Idag är det 57%.
"Låg ekonomisk standard innebär lägre än 60 procent av medianvärdet i befolkningen." Fast det är väl precis hur alliansen vill ha det... "att det skla löna sig att arbeta"... (underförstått, låt "oduglingarna svälta")
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 13:28
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
sveriges välfärd idag är inte mycket att skryta med. visst - jämför man med somalia så är den väl ok men om vi jämför med nordiska länder så ligger vi i lä. jävligt i lä.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 13:39
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (herkules @ 01-11-2011, 13:28)  sveriges välfärd idag är inte mycket att skryta med. visst - jämför man med somalia så är den väl ok men om vi jämför med nordiska länder så ligger vi i lä. jävligt i lä. Ja du har rätt om man bortser från Island, som åxå tillhör norden.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 13:57
|

Medlem

|
Varför ska oppositionen ha ris för något som är sant? Även om det inte är Reinfeldts mål så har alliansens politik bidragit till ökade klyftor. Vad spelar det för roll på vilken plats Sverige ligger på en lista om social rättvisa när faktum är att de rikare blivit rikare och de "fattiga" fattigare. Och bland dem som blivit fattigare finns många där tryggheten demolerats så där har har inte artikelförfattaren helt rätt heller. CITAT (andersen @ 01-11-2011, 13:39)  Ja du har rätt om man bortser från Island, som åxå tillhör norden. Vadå bortsett? Island, Norge och Danmark var ju bättre än Sverige.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (*Stintan* @ 01-11-2011, 13:57)  Vadå bortsett? Island, Norge och Danmark var ju bättre än Sverige. jag vet inte hur de har de på island nu efter deras krasch, men att döma utav det som står att läsa så pantsatte de inte välfärden för att rädda bankerna iaf. coolt m beslutsfattare som tänker på folket, något för svenska regeringen att ta efter kanske?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 14:23
|

Medlem

|
Inte ens alliansen klarar av att montera ner all välfärd på 5 år. Man knaprar så gott det går i kanterna men kärnan består.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|