|
|
  |
Moderaterna skriver om historien, för att nå sitt syfte: Det enda partiet i Sverige |
|
|
|
25-10-2011, 19:18
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Stintan* @ 25-10-2011, 19:58)  Föreningen var ju opolitisk hade som mest 17 000 medlemmar och nej jag tror att kvinnorna kom från alla möjliga klasser. Att påstå att det är högern som låg bakom den kvinnliga rösträtten är ett hån mot alla som var med och jobbade för det. Du skyr visst inga medel när det gäller att försvara moderata klavertramp. Kanske kan du redovisa din syn på vem som såg till att svenska kvinnor fick rösträtt?Det var knappast Hjalmar Branting eller Kata Dahlström i alla fall .Ser fram emot att få del av din historiebeskrivning. Och för övrigt påstår jag inte att det var högern ensam som låg bakom den den kvinnliga rösträtten, men att det var välutbildade kvinnor ur den högre medelklassen med borgerliga värderingar ,varav en del t.o.m var högersympatisörer, är nog att betrakta som fakta. Gita P.s Sen är kanske inte Arkelsten en av mina favoriter, men något allvarligare klavertramp tycker jag nog ändå inte att hon gjort även om hennes uppgifter inte var helt korrekta så är det ju inget som påverkat dagens politik, för trots allt det är nu och framåt som gäller.D.s
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:22
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 20:18)  P.s Sen är kanske inte Arkelsten en av mina favoriter, men något allvarligare klavertramp tycker jag nog ändå inte att hon gjort även om hennes uppgifter inte var helt korrekta så är det ju inget som påverkat dagens politik, för trots allt det är nu och framåt som gäller.D.s Då kanske det är dags att du slutar tjafsa om Juholt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:23
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 20:05)  Att tiden stått stilla de senaste 40 -50 åren är väl den socialdemokratiska önskedrömmen. Då kan de ju köra vidare på samma politik som de gjort sedan 60-talet och trorsig slippa allt jobbigt nytänkande. Fast de verkar ju ha lite svårt att få svenska folket med i sin syn på utveckling, eller hur? Gita Skäms du inte lite över att tillhöra det enda arbetarpartiet i Sverige. Partiet som inte har några egna idéer eller någon egen historia, utan måste stjäla både idéer och historia från det hårt arbetande folket i Sverige och göra allt till sitt. Det skulle jag göra om jag var du. Att skriva om historien är ett mycket vanligt grepp i diktaturer. Och du skulle nog passa bra i en sådan egoistisk, förljugen stat. Du kanske rent av vill bli diktatorsfru? Eller f'låt, det var ju det där med jämlikhet, diktator ska det ju vara.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:29
|
Medlem

|
CITAT (Blomstertanten @ 25-10-2011, 19:59)  "Jag viker inte ner mig, jag avgår inte. Jag tänker utmana Fredrik Reinfeldt om regeringsmakten. Den som bäst beskriver verkligheten för pensionärerna, för hur arbetslösheten ska bekämpas och dessutom har idéer för att leda Sverige mot framtiden kommer att vinna valet 2014. Moderaterna stjäl nu i brist på egna idéer vår historia. "Jag säger till Fredrik Reinfeldt, stjäl gärna vår historia, men var säker på att jag aldrig kommer att stjäla er!" HJ "JAG viker mig inte, JAG avgår inte..........( underförstått) hellre låter jag partiet gå under med mig. Big Boss har talat och där tappade nog sossarna ytterligare några röster. Gita CITAT (Red Top @ 25-10-2011, 20:23)  Skäms du inte lite över att tillhöra det enda arbetarpartiet i Sverige. Partiet som inte har några egna idéer eller någon egen historia, utan måste stjäla både idéer och historia från det hårt arbetande folket i Sverige och göra allt till sitt. Det skulle jag göra om jag var du. Att skriva om historien är ett mycket vanligt grepp i diktaturer. Och du skulle nog passa bra i en sådan egoistisk, förljugen stat. Du kanske rent av vill bli diktatorsfru? Eller f'låt, det var ju det där med jämlikhet, diktator ska det ju vara.  En seriös saklig debatt är nog ingenting för dig. Inlägget ovan är så dumt och intetsägande (säger noll i sak) så det är inte värt att argumentera mot. Men det gynnar med all säkerhet Alliansen. Gita
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:36
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2011, 20:10)  Varifrån har du fått det? Önskedrömmar nu igen? Att socialdemokratin gått rejält bakåt med Persson, Sahlin och nu Jugholm kan du väl ändå inte förneka? Gita
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:37
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Fy tusan, det luktar gammal fisk om dina inlägg, Gittan!
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:42
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 20:29)  En seriös saklig debatt är nog ingenting för dig. Inlägget ovan är så dumt och intetsägande (säger noll i sak) så det är inte värt att argumentera mot. Men det gynnar med all säkerhet Alliansen. Gita Är det det enda skälet till att du hänger här, att puffa för M och alliansen? Låt mig då i all vänlighet försöka förklara för dig att du med dina giftiga, elaka och ofta felaktiga påhopp på allt och alla som står till vänster om dig knappast bidrar till detta. Du är grundligt genomskådad men precis som en huvudlös giftorm vänder och vrider du på dig trots att du är fullständigt ofarlig. Du inser det inte själv men det det är som med kroppsodörer, man känner inte den egna skitlukten. Vet inte om du betraktar detta som ett personligt påhopp men det står jag för i så fall.
--------------------
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:44
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 20:29)  "JAG viker mig inte, JAG avgår inte..........( underförstått) hellre låter jag partiet gå under med mig.
Big Boss har talat och där tappade nog sossarna ytterligare några röster. Gita En seriös saklig debatt är nog ingenting för dig. Inlägget ovan är så dumt och intetsägande (säger noll i sak) så det är inte värt att argumentera mot. Men det gynnar med all säkerhet Alliansen. Gita Ärligt talat Gita. Att föra en seriös och saklig debatt med dig går ju överhuvudtaget inte. Du svarar ju bara på de inlägg där du kan vara spydig, nedlåtande eller där du kan komma med personliga påhopp. Du argumenterar aldrig sakligt när det gäller fakta och du läser aldrig bifogade länkar. Hela debatten blir ju tramsig när du är i farten.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:46
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 20:36)  Att socialdemokratin gått rejält bakåt med Persson, Sahlin och nu Jugholm kan du väl ändå inte förneka? Gita Det går upp och ner Skita. S var uppe på 35% innan hetsjakten började, de är snart tillbaka där när krutröken lagt sig och vanligt folk inser att de bara blev manipulerade. (Jag kommer att kalla dig för Skita tills du slutar med dina dumheter att förvanska namn. Smaklig måltid, du har själv valt den)
Redigerat av Gossen Ruda: 25-10-2011, 19:47
--------------------
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:46
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Red Top @ 25-10-2011, 20:23)  Skäms du inte lite över att tillhöra det enda arbetarpartiet i Sverige. Partiet som inte har några egna idéer eller någon egen historia, utan måste stjäla både idéer och historia från det hårt arbetande folket i Sverige och göra allt till sitt. Det skulle jag göra om jag var du. Att skriva om historien är ett mycket vanligt grepp i diktaturer. Och du skulle nog passa bra i en sådan egoistisk, förljugen stat. Du kanske rent av vill bli diktatorsfru? Eller f'låt, det var ju det där med jämlikhet, diktator ska det ju vara.  Nu kan jag inte hålla tyst utan måste faktiskt få säga en sak; historia inte en absolut sanning - det är det som är orsaken till att man forskar i historia, att det skrivs avhandlingar där nya tolkningar av tidigare skeenden diskuteras och det faktiskt kommer fram okända fakta även årtionden eller århundraden efter att något hände. Vad som hände, vem som gjorde vad osv kallas en TOLKNINGFRÅGA, dvs man tolkar den olika baserat på sina grundläggande värderingar och kontext. Att skriva om historien och/eller anpassa den för sina syften gör alla ledare, oavsett om det är Stalin, Lenin, Saddam Hussein, Lars Ohly, Ayatollan och Shahen i Iran, George W Bush, Strauss-Kahn, Göran Persson, Miterrand, eller för den delen Håkan Juholt....... Osv i all oändlighet...... Att påstå att sossana ensamma drev igenom kvinnlig rösträtt är en version av saken, eftersom vinnaren dikterar historien och sossarna i stort sett varit vid maken sedan dess har de ju kunnat skriva vad de vill och se till att deras syn på saken har blivit den allmänna uppfattnngen (uppenbarligen har de lyckats storartat, baserat på vissa kommentarer och åsikter i denna tråd). Dett inneär inte nödvändigtvis att det faktiskt förhöll sig på detta sättet tidigt på 1900- talet, det finns sk tolkningsutrymme.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:48
|
Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 25-10-2011, 20:37)  Fy tusan, det luktar gammal fisk om dina inlägg, Gittan! Kan du verkligen inte bättre, kan du verkligen inte debattera på en hyfsad nivå. Du sänker både dig själv och den sak du tycker dig stå för. Lyd ett gott råd gå och lägg dig för du framstår bara som löjeväckande. Gita
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:49
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 20:48)  Kan du verkligen inte bättre, kan du verkligen inte debattera på en hyfsad nivå. Du sänker både dig själv och den sak du tycker dig stå för. Lyd ett gott råd gå och lägg dig för du framstår bara som löjeväckande. Gita Skulle det komma ur rätt käft, Skita?
--------------------
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:53
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2011, 20:22)  Då kanske det är dags att du slutar tjafsa om Juholt. Fast Juholt vill väl vara dagens politik även om det han framför är ganska förlegat. Gita
|
|
|
|
|
25-10-2011, 19:58
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 20:53)  Fast Juholt vill väl vara dagens politik även om det han framför är ganska förlegat. Gita Gör dig inte dummare än vad du är, jag menade givetvis när du hela tiden drar fram förra veckans skåpmat.
--------------------
|
|
|
|
|
25-10-2011, 20:04
|
Medlem

|
Jodå, jag kan bättre, mycket bättre, men man måste ju anpassa sig till sina motståndare.
|
|
|
|
|
25-10-2011, 20:07
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 19:38)  Fast nog är du väl lite väl intelligent för att jämföra dagens Sverige med 30-talets Tyskland, eller? Gita jag har inte gjort den jämförelsen, så jag är nog det skulle jag tro.  CITAT (Gita @ 25-10-2011, 19:44)  Men behöver vi inte en politik som tar tag i dagens problem, som har framtidsvisioner? Statarsamhället försvann för mer än 50 år sedan och betyder inte ett dugg( mer än att det är en del av svensk historia, men till svensk historia hör ju häxbränning också) för dagens svensk. Det är nu och framåt som gäller, bakåtsträvare har väl alltid varit förlorare. Gita Enligt Reinfeldt är visioner farligt....
|
|
|
|
|
25-10-2011, 20:12
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 25-10-2011, 20:49)  Skulle det komma ur rätt käft, Skita? Nåja, jag avhåller mig ( har mer hyfs än så) i alla fall för att ha idéer hur andra debattörer luktar för det kan väl knappast anses som seriös debatt Gita P.s Nu är det ju så att åsikterna och debattörerna här på Odla skiljer sig avsevärt från tyckande och stämningar ute i verkliga livet, likaså har nog allt onyanserat tjafs här inte någon större genomslagskraft.För att anpassa mig till språkbruket här kan jag väl säga att en hel del inlägg här sprider en unken doft. Gita
|
|
|
|
|
25-10-2011, 20:22
|
Medlem

|
Håller med dig Gittan! Har du hållit handen framför munnen och luktat på dig själv, och din andedräkt? DET vill jag kalla unket - i klass med Arkelstens historiebeskrivning!
|
|
|
|
|
25-10-2011, 20:25
|
Medlem

|
Men snälla ni, ta och läs igenom era inlägg en gång innan ni skickar iväg. Ni förminskar ju både er själva och socialdemokratin till en massa babblande skitsnack. Ni skrämmer ju bort eventuella sympatisörer med ert sätt att bemöta allt och alla som inte genast håller med. Vem sjutton vill vara sosse efter att läst inläggen här. Nu tror jag tack och lov, att just detta forum inte har någon större betydelse i den allmänna debatten och ni gör ju trots allt ett bra jobb för Alliansen. Natti, natti/Gita
|
|
|
|
|
25-10-2011, 20:30
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Ständigt nya lågvattenmärken...
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|