Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Upprop: Rädda den 1000-åriga eken på gärdet i Stockholm, skriv under du med!
          HelénE
          Inlägg 30-10-2011, 09:25
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Måste hålla med om att det läggs för mycket energi på denna ek.

Visst ska man värna om träd och grönområden, men det finns gränser för när det är värt det hela.

Just att denna hamnat så taskigt till beror ju på dålig planering för herrans massa år sedan, ändå har man sparat eken så länge som det gått.

Borde finnas bättre saker att lägga energi på än ett enda träd.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 30-10-2011, 09:26
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

CITAT (Huggorm @ 30-10-2011, 09:18) *
          Undrar hur rotutrymmet ser ut för den där eken? Gissningsvis inget vidare med asfaltering och sten ovanpå.

En lösning vore att ta ollon från eken och driva upp till nya träd. Sedan fäller man de där identiska, nästan syntetiska parklindarna som står i mängd runt om, och ersätter dem med ek.

Precis. Kanske just därför som det mår som det gör.

Bra ide med utbytet. Iochmed att det inte finns ngra fåglar i närheten som nötskrika som tar ekollon från trädet och sprider dte i närområdet. Utom möjligen ngn enstaka skata eller så.

Många trädkramare gör antagligen det med.
          Tyresta är för långt bort. Lokala genpopulationer är bäst på plats. Så gärdet vore en bättre plats i såfall.

Tyvärr byggs skog och natur bort med jhu mer vi sprider oss. Det är inte ett alternativ längre. Där jag kommer ifrån ska över 1000 bostäder byggas i skyddvärd miljö med rödlistade arter om kommunen får som de vill.
          Händer detta så vill jag se mer natur i innerstan istället.

Citera
          Red Top
          Inlägg 30-10-2011, 09:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Hur sjuk eken är, lär väl "experterna" strida om.

De 100-åriga almarna i Kungsträdgården skulle ju fällas för fyrtio år sedan, för att ge plats för en tunnelbaneuppgång och för att de var "sjuka". Almarna står kvar, stolta, större och fortfarande friska. yes.gif

Det enda, som påminner om striden för 40 år sedan är märken efter motorsågar. Aktivisterna, som den gången räddade almarna är rätt gamla nu; många är pensionärer. Kampandan vaknar förmodligen igen, nu när det gäller eken.

Kanske är kampen för träden, för stockholmarna, något mycket större än räddandet av en ek. Vilket i sig är mycket värdefullt. Det är nog återigen ett sätt för Stockholms innevånare/medborgare att visa makthavarna(borgarna, denna gång) att det trots allt är medborgarna som bestämmer. Att de valda representanterna ska lyssna till dem, som gav dem makten. rtfm.gif

Sen ryktas det om att en spårvagnslinje ska dras fram, där eken står, men det lär inte vara sant.

Att eken står inom Kungliga Nationalstadsparkens område är däremot sant.

För stockholmare, framförallt boende i området, är eken väldigt viktig och definitivt inte något att raljera om.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Mike R Petersen
          Inlägg 30-10-2011, 09:31
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 75 226

Det är redan drivit fram ett träd ifrån ollon från denna ek som till förra veckan stod planterat vid sidan om, det blev dock midertidigt flyttat inför fällningsarbetet och kommer att återplanteras när allt är klart.

Visst är div fåglar och insekter rörliga men inte i den utsträckning som behövs och önskas, till och med i kulturlandskapet rekommenderas det att vara ridåer för att inte få isolerade biotoper mitt ute på ett fält, biologiskt mångfald och biologiskt värdefullt är inte alltid vara sig förenligt med eller det samma som att trädet måste stå kvar.

Kul att du drar upp parklind då detta är ett träd som länsstyrelserna runt mälaren har gjort stora insatsar för att bevara, idag har vi väldigt tydliga regler och riktlinjer runt skötseln av alleer med lind, vilka förövrigt är detsamma som alla seriösa arborister jobbat efter varje dag i många år innan dom skrevs, men det är ändå glädjande att trädvården numera tas så seriöst med krav på och information till trädägarna.

Trots att det är skrivit om lind kan det vara av intresse för alla med träd att läsa.
          Mälardalens lindar

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-10-2011, 09:32
          Länk hit: #25

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Orkidétjuven @ 30-10-2011, 09:26) *
          Precis. Kanske just därför som det mår som det gör.

Bra ide med utbytet. Iochmed att det inte finns ngra fåglar i närheten som nötskrika som tar ekollon från trädet och sprider dte i närområdet. Utom möjligen ngn enstaka skata eller så.

Många trädkramare gör antagligen det med.
          Tyresta är för långt bort. Lokala genpopulationer är bäst på plats. Så gärdet vore en bättre plats i såfall.

Tyvärr byggs skog och natur bort med jhu mer vi sprider oss. Det är inte ett alternativ längre. Där jag kommer ifrån ska över 1000 bostäder byggas i skyddvärd miljö med rödlistade arter om kommunen får som de vill.
          Händer detta så vill jag se mer natur i innerstan istället.

Men det är fortfarande mindre än en procent av Sveriges yta som är bebyggt. Det stora hotet mot naturen är inte bebyggelse, utan det moderna skogsbruket. Där står inte eken högt i kurs, det kan jag lova.

Ekar är ju vindpollinerade. Jag vet inte om de kan pollinera sig själva, men annars kommer den där ensamma eken mitt i Stockholm troligtvis aldrig få några frön. Men hur som helst är Tyresta troligtvis inte för långt bort, fullt så känsligt är det inte. Om man däremot gör som vägverket och köper ekplantor från Holland och planterar utmed vägarna blir det dumt. De ser riktigt tråkiga ut, får löv en månad efter de lokala och är fortfarande gröna medan de lokala är bruna och har tappat de flesta av sina löv.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-10-2011, 09:50
          Länk hit: #26

Moderator

CITAT (Mike R Petersen @ 30-10-2011, 09:31) *
          Kul att du drar upp parklind då detta är ett träd som länsstyrelserna runt mälaren har gjort stora insatsar för att bevara, idag har vi väldigt tydliga regler och riktlinjer runt skötseln av alleer med lind, vilka förövrigt är detsamma som alla seriösa arborister jobbat efter varje dag i många år innan dom skrevs, men det är ändå glädjande att trädvården numera tas så seriöst med krav på och information till trädägarna.

Trots att det är skrivit om lind kan det vara av intresse för alla med träd att läsa.
          Mälardalens lindar

Jag har aldrig riktigt förstått den besatthet av parklind som parkanläggare har. Dels utvecklar de ju stora mängder stamskott som måste rensas bort varje år, dels ska de helst hamlas regelbundet. Varför inte variera sig lite och välja fler olika trädslag? Det finns ju en uppsjö olika träd med olika egenskaper som passar på olika platser. Ek är ett exempel, som kan passa bra där ett stort och brett träd önskas, och där man inte skall gräva upp runt rötterna igen. Eller om man tvunget vill ha lind, så varför inte välja vår inhemska vanliga lind? Den blir allt ovanligare i naturen både i Sverige och nere i Europa, medan den konstgjorda parklinden massproduceras. Generellt när det gäller träd verkar folk rynka på näsan åt de naturliga sorterna, och vill helst ha namnsorter med onaturlig form, färg eller fortplantningsförmåga. Och alla exemplar måste se identiska ut, de får inte skilja sig åt det minsta.

Citera
          Azur
          Inlägg 30-10-2011, 10:16
          Länk hit: #27

Gäster

Alla som parkerat under en lind känner till minst ett argument till mot dem.

Plus att jag inte är säker på att det är så säkert att de inte dödar pollinerande insekter som Mühler hävdar.

Poängen med lind trodde jag var att den tål luftföroreningar. Vet inte om det är så kritiskt längre, nu när bilarna har katalysatorer borde de flesta träd kunna fungera som alléträd.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-10-2011, 10:58
          Länk hit: #28

Moderator

CITAT (Azur @ 30-10-2011, 10:16) *
          Alla som parkerat under en lind känner till minst ett argument till mot dem.

Plus att jag inte är säker på att det är så säkert att de inte dödar pollinerande insekter som Mühler hävdar.

Poängen med lind trodde jag var att den tål luftföroreningar. Vet inte om det är så kritiskt längre, nu när bilarna har katalysatorer borde de flesta träd kunna fungera som alléträd.

En annan fördel med lind är att de är tåliga mot söndergrävda rötter, samt att det tål de eviga beskärningar som parkförvaltningarna utför för att ha något att fylla sina dagar med...

Citera
          Mike R Petersen
          Inlägg 30-10-2011, 11:10
          Länk hit: #29

Medlem

Huggorm jag kan bara instämma i att växtvalen ofta känns fantasilösa antingen är det samma arter och sorter som står överallt annars eller samma växter i planen som man sett från samma arkitekt år ut och år inn.

Även jag skulle gärna se fler av våra inhemska trädslag i park och stadsmiljö för visst är det magnifikt att se en solitärt växande tall-björk eller gran som har fått bli + 100 år, men dessa hör vi inga högljudda mediala protester om när beslut tas om fällning!

Lind i alleer har inte främst varit för deras tålighet av luftföroreningar men däremot deras tålighet för beskärning samt just det faktum att dom har en ofta likvärdig växtform, i stadsmilö och längs tungt trafikerade vägar har däremot deras tålighet för luftförorening varit ett starkt argument, och vi kan väl hoppas att utvecklingen mot mindre tung trafik i innerstäderna samt renare förbränning kan ge oss fler valmöjligheter i framtden, om det redan är så vet jag inte däremot kan jag inte konstatera någon skillnad i att jobba med dom, nu som för 10-15 år sedan är avlagringar på stam-gren och lövverk märkbar.

CITAT
          Red Top Skickat den Idag, 09:28
          Hur sjuk eken är, lär väl "experterna" strida om.

Mig veterligen är det inga experter som strider om detta, alla experter som jag hört utlåta sig är överens om att trädet i sin nuvarande form med sin nuvarande omgivning är en potentiell risk, däremot är det delade meningar om vilka åtgärder som bör sättas in, och det är ingen lätt fråga heller det finns inga 100% facit, dock visar dom undersökningerna som är gjorda (av experter) att trädet är angripet av ett flertal svampar, försvagat genom hela stammen och huvudstammerna, stora sprickor samt fylld med betong på sent 50tal pluss mycket annat som hänt i dess närhet.

Citera
          Bassam
          Inlägg 30-10-2011, 18:07
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Vi ska lämna politiken med miljö ministe och experten tar besluten efter att de ska studera möljö risk för andra saker även om de är mycket slarviga med miljö just nu , vare dag blir jag rädd när jag ser dem ta bort flera träd och bygga villor hus och tror inte på människor eller träd känslor de tror på hur mycket pengar de ska få , det händer också i Asien så blir naturliga katastrof just nu , idag är Damaskus huvud stad i Syrien har inte regn i vinter det var tvärtom när är Damaskus före 30 år som den var med mycket träd , nu var jag i Dubai , Dubai har öken förut men nu efter de plantera mycket så blir vädret som asiatiska , så jag kan säga nu vakna svenskarna annars ska ni leva i öken med dåliga natur .

Obs

Vi kan inte tysta nu för att de gör naturen sämre .

H.Bassam

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-10-2011, 18:24
          Länk hit: #31

Moderator

CITAT (Bassam @ 30-10-2011, 18:07) *
          Hej

Vi ska lämna politiken med miljö ministe och experten tar besluten efter att de ska studera möljö risk för andra saker även om de är mycket slarviga med miljö just nu , vare dag blir jag rädd när jag ser dem ta bort flera träd och bygga villor hus och tror inte på människor eller träd känslor de tror på hur mycket pengar de ska få , det händer också i Asien så blir naturliga katastrof just nu , idag är Damaskus huvud stad i Syrien har inte regn i vinter det var tvärtom när är Damaskus före 30 år som den var med mycket träd , nu var jag i Dubai , Dubai har öken förut men nu efter de plantera mycket så blir vädret som asiatiska , så jag kan säga nu vakna svenskarna annars ska ni leva i öken med dåliga natur .

Obs

Vi kan inte tysta nu för att de gör naturen sämre .

H.Bassam

Det finns gott om argument för att låta bli att hugga ner träd, så nog kan man välja något sannolikare än att Sverige skulle bli öken rolleyes.gif

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 30-10-2011, 18:46
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Red Top @ 30-10-2011, 09:28) *
          För stockholmare, framförallt boende i området, är eken väldigt viktig och definitivt inte något att raljera om.

Är det någon som har raljerat här i tråden?

Redigerat av Kryddan03: 30-10-2011, 18:47

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Azur
          Inlägg 04-11-2011, 11:24
          Länk hit: #33

Gäster

CITAT (Huggorm @ 30-10-2011, 09:50) *
          Jag har aldrig riktigt förstått den besatthet av parklind som parkanläggare har.

Hittade detta som i sammanhanget kanske kan intressera dig.

Jag råkade på den PDF'en när jag sökte efter information på den enorma svart-tall som står på Experimentfältet (nu mer Stockholms Universitetscampus). Tallen är är runt 30 meter hög och strax under en meter i diameter i brösthöjd. Ett mycket vackert träd, och en av de största tallar jag nånsin sett trots att den inte bör vara mer än 60-70 år gammal.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 09-11-2011, 09:42
          Länk hit: #34

Medlem

Vill dela med mig denna artikel från dagens Dn
          http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/l...uristattraktion

"Visst finns det större miljöproblem än ett träd som har stått och skött sig själv tills någon dök upp och byggde en stad runt det. Det ­handlar dock om attityd. Om människans relation till resten av naturen. Spelar ett enskilt träd ingen roll, spelar väl en ynka hektar skog inte någon roll heller… I ­förlängningen gör ­denna attityd att vår gemensamma ­regnskogs­areal försvinner. Men nu ska vi prata om en mycket gammal ek."

Dvs, Det går om man vill.
          Handlar bara om attityd.

"Where there's a will, there's a way."
          Master Yoda

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-11-2011, 10:11
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Naturen låser aldrig fast sig vid individen, det är arten som räknas. Många växter blommar bara en gång, sen får fröna föra arten vidare. Bläckfiskhonan gör detsamma, för att inte tala om alla insekter.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-11-2011, 10:33
          Länk hit: #36

Gäster

Jag måste säga att jag tycker det är positivt att människor engagerar sig, ser det som symboliskt att naturen ff är viktig för oss människor. Att rädda trädet är säkert omöjligt men det är själva handlingen som är viktig.

Det är så oerhört svårt idag att överblicka konsekvenserna av alla politiska miljöbeslut som tas både nationellt och globalt - det börjar krävas nästan specialkunskap för att hänga med och det i sig är verkligen ett demokratiproblem.

Hört talas om mannen som letade efter sina borttappade nycklar under gatlyktan en kväll? En förbipasserande frågade om han tappat nycklarna där? Nej, men här är det lättast att leta.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 09-11-2011, 11:11
          Länk hit: #37

Medlem

Gamla trän, som stått wid gårn hugger man ej gärna bort; emedan vulgus tro att några genii uti dem hafva sin boning, deraf kallas de ock tomteträn.

Vi vill jhu inte få med den lille grå att göra.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 09-11-2011, 11:42
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Kryddan03 @ 30-10-2011, 01:41) *
          Tja, du har ju dina "glasögon" att se genom... Lite trist bara när man är så trångsynt blåögd.

ohmy.gif Att kalla Orkidétjuven för trångsynt är det absurdaste jag läst på länge. thumbdown.gif Du kunde väl åtminstone ha sagt "fanatisk" eller nåt åt det hållet, det skulle jag kunna förstå att hans engagemang kan tolkas som (av trångsynta personer whistling.gif ).

Ang. eken så tycker jag att den är värdefull men att det kanske verkar en aning överdrivet att flytta hus och riva upp vägar. Skulle man inte kunna lämna en högstubbe på plats, gärna med en skylt som förklarar värdet av död ved, och lägga resten i en solig sluttning någonstans?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Mike R Petersen
          Inlägg 09-11-2011, 11:45
          Länk hit: #39

Medlem

Just detta ena träd är inte i första hand ett miljöbeslut eller någon annan politisk fråga som en del gärna vill göra det till!

Däremot är det först och främst en säkerhetsfråga, att sedan trafikkontor och politiker är väldigt dåliga på information är tyvär väldigt sant.

Min väg inn i trädvården (lika så för många kolleger) grundar sig i ett genuint intresse för träd, växter, natur och miljö, det är väldigt ofta att vi som yrkeskår får ta en känga av såkallade "miljöförkämpar" som inte alltid ser nuanserna i enskilda problem och ofta undrar jag hur många av dessa personer som ställer sig emot mekanikern på samma sätt när han säjer att det skall bytas bromsar akut? (detta är inte en jämnförelse mellan bilar och träd men mellan 2 yrkesgrupper)

Detta skall inte bara tas som negativ kritik men som en uppmaning att se samma sak utifrån flera perspektiv, jag är väldigt nöjd med att vara yrkesaktiv i Sverige, jämnför jag med kolleger utomlands så har jag det ofta väldigt lätt i min dagliga verksamhet just pga bevistheten om träd och miljö, så jag är väldigt positiv till hela diskussionen och alla som involverar sig oavsett åsikt.

Bifogar en länk till en annan artikel i DN av en av dom som jobbat mest med trädet fråga.

http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/l...nga-friska-trad

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 09-11-2011, 17:08
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Myosotis @ 09-11-2011, 11:42) *
          ohmy.gif Att kalla Orkidétjuven för trångsynt är det absurdaste jag läst på länge. thumbdown.gif Du kunde väl åtminstone ha sagt "fanatisk" eller nåt åt det hållet, det skulle jag kunna förstå att hans engagemang kan tolkas som (av trångsynta personer whistling.gif ).

Ang. eken så tycker jag att den är värdefull men att det kanske verkar en aning överdrivet att flytta hus och riva upp vägar. Skulle man inte kunna lämna en högstubbe på plats, gärna med en skylt som förklarar värdet av död ved, och lägga resten i en solig sluttning någonstans?

Det gjorde jag inte! Däremot håller du dig tydligen inte för god för att kalla honom fanatiker. Vilket i mina ögon är värre då en fanatiker oftast även är trångsynt men en trångsynt inte behöver vara fanatisk. Men, det får stå för dig.

Redigerat av Kryddan03: 09-11-2011, 18:34

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 21:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon