Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Upprop: Rädda den 1000-åriga eken på gärdet i Stockholm, skriv under du med!
          addo
          Inlägg 11-11-2011, 10:30
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

"Det kan inte ens kosta så förfärligt mycket att gräva upp hela rotsystemet och lyfta iväg hela schabanget till lämpligare plats."

Bara att stänga av en så hårt traffikerad väg i någon vecka kostar några hundra tusen kronor. Sen tillkommer "bygg"-arbetet och kostnaden för inhyrd expertis som ska till för att entrepenören inte ska råka ha ihjäl trädet i processen.

Men det är klart vad som räknas som förfärligt mycket pengar är ju rellativt.

Citera
          Robbanp
          Inlägg 11-11-2011, 10:56
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 71 235

Stänga av vägen får de göra oavsett om de flyttar eller sågar ner trädet, gräva upp roten och asfaltera om lär de också få göra oavsett vilket.
          Så många experter kan inte behövas: En skicklig grävmaskinist och någon med kunskap om träd samt ett par hantlangare och ett någorlunda specialanpassat transportfordon (där ligger nog den största merkostnaden) sen ska det nog bara ta en dag extra jämfört med att såga ner och elda upp.
          Erkännes att jag inte har några som helst erfarenheter av vägarbeten (mer än ur bilistens synvinkel), så om någon vet så kommentera gärna!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-11-2011, 12:30
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Robbanp @ 11-11-2011, 10:56) *
          Stänga av vägen får de göra oavsett om de flyttar eller sågar ner trädet, gräva upp roten och asfaltera om lär de också få göra oavsett vilket.
          Så många experter kan inte behövas: En skicklig grävmaskinist och någon med kunskap om träd samt ett par hantlangare och ett någorlunda specialanpassat transportfordon (där ligger nog den största merkostnaden) sen ska det nog bara ta en dag extra jämfört med att såga ner och elda upp.
          Erkännes att jag inte har några som helst erfarenheter av vägarbeten (mer än ur bilistens synvinkel), så om någon vet så kommentera gärna!

Rotsystemet lär vara enormt så uppgrävning för flytt av det levande trädet går knappast. Fö är det väl inte frågan om att elda upp trädet, det kan läggas i någon skog till nytta för många.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Robbanp
          Inlägg 11-11-2011, 12:42
          Länk hit: #64

Medlem

Nja, så enormt är det väl knappast (förmodligen ganska djupt dock) att det blir någon omöjlighet. Orealistiskt..., kanske.
          Uppeldning var en grov förenkling som jag verkligen inte hoppas på. Även som liggande död ved kan det göra stor nytta, ja.

Hur som helst kan vi dividera till oändlighet, vi lär inte få något att säga till om ändå. Någon som passerar och orkar hålla koll på det får gärna återkomma och berätta om slutresultatet så småningom.

Citera
          addo
          Inlägg 11-11-2011, 15:22
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

CITAT (Robbanp @ 11-11-2011, 10:56) *

Klart man får stänga av vägen i vilket fall, men att precissionsschakta runt trädrötter tar oerhört mycket längre tid än att bara gräva som vanligt, och det är kostnaden för att stänga av vägen som är den huvudsakliga kostnaden vid sånna här arbeten.

Edit. Kan tillägga att jag jobbar i byggbranchen och vet.

Redigerat av addo: 11-11-2011, 15:25

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-11-2011, 15:35
          Länk hit: #66

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Robbanp @ 11-11-2011, 12:42) *
          Nja, så enormt är det väl knappast (förmodligen ganska djupt dock) att det blir någon omöjlighet. Orealistiskt..., kanske.

Växtplatsen är ju väldigt speciell, sett ur en eks synvinkel. Hårdgjorda ytor gör att ingen ny näring tillförs jorden ovanifrån, så rötterna kommer sträcka sig extra långt ut åt sidorna i stället. Samma sak med vatten, det mesta rinner snabbt av stenläggningen och ned i dagvattenbrunnar, och trädet får leta efter varje droppe. Därtill blir det väldigt varmt på en stenlagd plats, så det kommer gå åt mycket vatten. Om nu inte trädet lyckats hitta ned i något avloppssystem eller liknande med sina rötter...

Citera
          Bassam
          Inlägg 11-11-2011, 16:04
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Att flytta träd från sitt plats enkelt, första gräva jorden runt trädet när marken är torr , och försöka undvika att skada rötterna för säkerhet försök att gräva inte i marken till en djup nivå, efter det placera två träbitar ringar
          kopplade till varandra och knöt ett stark rep, och ansluta sedan en träbit trädstammen med ett tygstycka , för att undvika skador på skalet eller barken på trädet oskadda,sedan , fast den änden av repet på en bil ,
          vilket gör att löpare när du drar sladden lätt rotlösa träd. på marken kan du lägga ved på marken att ta emot träd när träd kraschade , Efter röjning av träd, gräva ett håll i den där du vill planterade, och sedan fylla hålet med gödsel vatten och jord sedan placera trädet . support några av trädets grenar att låta henne få tillbaka vad de förlorat från hela roten till följd av ablation.

Obs

Jag kan hjälpa er om ni vill .

Bassam

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-11-2011, 18:38
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Bassam, du har nog missuppfattat det mesta i ärendet. Trädstorlek, växtplats mm.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 11-11-2011, 22:34
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Flytta trädet utan att det dör tror jag blir väldigt svårt. Det är ju mycket stort och lär väga ett antal ton (vad jag förstår har man har ju dessutom fyllt delar av trädets håligheter med betong) plus att man måste få med massor av jord som väger ännu mer. Det är ju inte i allra bästa form heller och tål säkert inte lika mycket som ett ungt och friskt träd. Fast det är väl i och för sig en fråga om hur mycket resurser man är beredd att lägga ner på det. I teorin kan det kanske fungera men det är nog mycket mera tveksamt i praktiken.

Förutom att eken har ett värde för biologisk mångfald så tycker jag personligen att den är väldigt vackert. Undrar hur många andra storstäder som har flerhundraåriga ekar mitt i en trafikerad väg inne i stadsbebyggelsen? Måste vara ganska unikt!

Citera
          Bassam
          Inlägg 12-11-2011, 01:02
          Länk hit: #70

Medlem

Hej

vi kan beskära detta hårda beskärning innan start överförning , vi behöver stopa trafiken genom arbeta.

Hej Gossen Ruda :

Jag förstår precis vad jag säger, men mitt första mål är att spara träd Oavsett kostnaden för trötthet och pengar.Du vet inte vad jag menar växter personligen , för detta måste vi alla bevara växter annars låt oss lämna jordbruket jobb .

H. Bassam

Redigerat av Bassam: 12-11-2011, 01:48

Citera
          Robbanp
          Inlägg 12-11-2011, 08:28
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (addo @ 11-11-2011, 16:22) *
          Klart man får stänga av vägen i vilket fall, men att precissionsschakta runt trädrötter tar oerhört mycket längre tid än att bara gräva som vanligt, och det är kostnaden för att stänga av vägen som är den huvudsakliga kostnaden vid sånna här arbeten.

Edit. Kan tillägga att jag jobbar i byggbranchen och vet.

Så bra att du vet! Då måste jag passa på att fråga hur det kan vara så kostsamt att stänga av en väg några dagar? Traffiken får köra en liten omväg och det går långsammare att ta sig fram. På vilket sätt ger det en kostnad för kommun/vägansvarig (trafikstyrelsen?)? Ofta leds inte ens traffiken runt på alternativa vägar utan man får hitta själv.

Huggorm: När det gäller rötterna och deras utbredning var mitt resonemang följande:
          Just eftersom marken runt är hårdgjord och därmed lär vara extremt vattenfattig borde trädet ha gett upp försöken att hitta vatten med sidorötter utan satsa på djupet istället. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte tar det mesta från grundvattnet (alternativt att den stött på någon trevlig vatten-/avloppsledning) Jag vill dessutom minnas att ek inte har särskilt mycket sidorötter utan främst använder sig av en rejäl pålrot. (Det var ett tag sedan jag läste på i den aktuella frågan så jag kan naturligtvis ha blandat ihop allting i min hjärna.)

Bassam: Du får ringa någon ansvarig på Stockholms kommun och erbjuda dina tjänster.
          Du verkar vara den ende som håller med mig om att det borde vara möjligt att genomföra en flytt.

Det skulle vara intressant om någon med mer handfast erfarenhet uttalade sig. Någon arborist (Mike?) som varit med om eller hört talas om något liknande äventyr? Om även proffesionen sågar mitt förslag så kommer jag att vika mig i frågan...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-11-2011, 09:19
          Länk hit: #72

Moderator

CITAT (Robbanp @ 12-11-2011, 08:28) *
          Huggorm: När det gäller rötterna och deras utbredning var mitt resonemang följande:
          Just eftersom marken runt är hårdgjord och därmed lär vara extremt vattenfattig borde trädet ha gett upp försöken att hitta vatten med sidorötter utan satsa på djupet istället. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte tar det mesta från grundvattnet (alternativt att den stött på någon trevlig vatten-/avloppsledning) Jag vill dessutom minnas att ek inte har särskilt mycket sidorötter utan främst använder sig av en rejäl pålrot. (Det var ett tag sedan jag läste på i den aktuella frågan så jag kan naturligtvis ha blandat ihop allting i min hjärna.)

Nja, ek har ju ett rotsystem som både är djupt och utbrett. Men jag håller med om pålroten, den kan ha gått mycket djupt i sökande efter vatten. Tio meter är absolut inte omöjligt, så det är inte alls lätt att gräva upp en sådan rot.

Citera
          Bassam
          Inlägg 12-11-2011, 15:48
          Länk hit: #73

Medlem

Hej

Men svårigheterna blir lätt om vi tänker tillsammans,Jag menar att Jag kan hjälpa till genom att arbeta tillsamman för överföringen av träd .

Robbanp

Följ med mig att tro för att att vi skickar upplösa till kommunen denna lösning kommer att präglas av
          Kvalitet och snabbhet i förandet .

H.Bassam

Citera
          Robbanp
          Inlägg 12-11-2011, 16:35
          Länk hit: #74

Medlem

Jag hittade en ganska intressant syudie angående rotdjup för olika trädslag Rotdjupsrapporten

Det var ganska svårt att utläsa något konkret men vad jag fick ut av den angående eken (observera att det gäller på skogsmark) var att 80% av rotsystemet fanns inom ett djup på 60 cm. Det nämndes dock en rapport som uppgav att de hittat ekrötter ner till 9 meters djup. Bra gissat Huggorm! Frågan är hur mycket av dessa rötter som behövs för att trädet ska överleva? Som jag förstod det så minskar pålrotens betydelse med åldern och den bildar flera lite mindre djuprötter.

Att få upp hela rotsystemet kan jag hålla med om verkar väldigt svårt, hur mycket som faktiskt behövs för återhämtning och överlevnad är en intressant fråga som vi nog tyvärr aldrig får reda på.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-11-2011, 08:30
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tycker hela diskussionen är märklig. Hur många här vet ens hur det ser ut i TV-ekens närområde och är berörda? Denna ek står i utkanten av nationalstadsparken som bl.a. har norra Europas största bestånd av grova ekar. TV-eken står ensam mitt i gatan och inte i parkområde.
          Man får nog väga skaderisken mot hur biologiskt viktigt det är att spara just denna ek. Det råder ingen brist på gamla ekar i Stockholmsområdet men här låter det som om TV-eken vore den enda av sitt slag. Dessutom tror jag inte att eken tas bort om det inte är nödvändigt.

Är det någon som på fullt allvar tror att det skulle gå att flytta en månghundraårig betongfylld döende ek med gott resultat?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Robbanp
          Inlägg 13-11-2011, 12:42
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-11-2011, 09:30) *
          Är det någon som på fullt allvar tror att det skulle gå att flytta en månghundraårig betongfylld döende ek med gott resultat?

Jag tror på fullt allvar att det skulle gå!

Det är knappast värt besväret, men att det är möjligt är jag övertygad om!
          Hur länge den skulle överleva efter flytten har jag ingen gissning om eftersom jag(som du mycket riktigt påpekar) inte vet hur den i övrigt mår. Jag har inte ens kunskap att bedömma det om jag hade tittat närmare på trädet ifråga.

Det skulle vara intressant att se ett alvarligt försök göras men den totala nyttan blir nog större om man bara sågar ner trädet och lägger det på lämpligt ställe.

För att klargöra: Min argumentation kring levandeflytt är hypotetisk, jag anser egentligen inte att det bör utföras men diskussionen var intressant.

Citera
          Bassam
          Inlägg 13-11-2011, 18:46
          Länk hit: #77

Medlem

Hej

trädet är möjligt att leva länge efter transport särskilt om citerad väl under transport och efter över föreningen, för vi behöver beskära starka före föreningen , detta i sig vi kallar på jordbruket ( ung beskärning ) , eftersom återställer vitalitet på växter .

Obs

Jag har ett annat förslag :

Stärka det goda i trädet för att vi undevika risken att fall , men måste vara periodiska granskningen för sådana träd för att arbeta med att öka stöd vid behöv.

H:Bassam

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-11-2011, 21:16
          Länk hit: #78

Moderator

Rent praktiskt har eken förmodligen rötter som sträcker sig åtminstone 10-15m ut åt sidorna och kanske tio meter ner. Hur skulle man kunna gräva upp något så enormt, och utan att skada rötterna mer än absolut nödvändigt? Anledningen till att man undviker ek som stadsträd är ju bland annat att de har känsliga rotsystem som inte tål att man gräver upp marken som man ofta gör i städer för att fixa rör eller annat. Hade det varit en lind i samma storlek hade det kanske gått, men jag vill hävda att det i praktiken är omöjligt att flytta den där eken. Och jag är inte alls säker på att en månghundraårig döende ek skulle svara bra ens på kontrollerad rotbeskärning eller beskärning ovan mark.

Om den här bilden fungerar kan man fundera över hur det skulle se ut att göra samma sak med stockholmseken. Betänk att den till skillnad från detta träd har ett mycket djupt rotsystem samt är mångdubbelt större.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d7/Transplant.jpg

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 13-11-2011, 23:20
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

The largest tree to be transplanted was an oak tree (Quercus lobata), aged between 180-220 years and measuring 17.67 m tall, 31.6 m wide (branch-span), weighing approximately 415.5 tonnes and with a trunk girth of 5 m . "Old Glory" was moved 400 meters by Senna Tree Company (USA) to a new park in Los Angeles, California, USA on January 20, 2004.

http://www.youtube.com/watch?v=dGC7isTRWGs

När jag ser detta, så verkar inget omöjligt biggrin.gif Det var f--n inget litet träd...

Dessutom kanske vi kan sätta sthlm på världskartan om att slå ett rekord om det nu finns ngt med detta träd.

Heja bravo.gif

Citera
          Robbanp
          Inlägg 14-11-2011, 08:36
          Länk hit: #80

Medlem

Ser man på...

Dock verkar de inte ha fått med särskilt mycket av rotsystemet:
          "Valley oak typically has several vertical roots that tap groundwater and extensive horizontal root branches. Vertical root depth has been measured as deep as 80 feet (262 m) in some individuals."
          Taget från.

Det skulle vara intressant att veta huruvida trädet repade sig efter flytten.

En intressant artikel angående flytt av Quercus agrifolia
          Här pratas det om en jordklump på 7-9 gånger stammens diameter (då är vi väl ungefär på Huggorms 18 meter) men det nämns inget om djupet tyvärr. Det är mycket jord men kan man flytta hela hus med källare och allt så...

Omöjligt?: Icke!
          Rimligt?: Knappast!

Citera

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 15:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon