Vi har just fått vattnet analyserat gratis av ett företag som säljer vattenfilter. Tror ni att de hittar på för att sälja eller kan man lita på resultatet? Han tycker också att man ska analysera vart tredje år ungefär. Vi har bara gjort det en gång för 10 år sen, kommunen erbjöd det gratis och då var det ingen anmärkning på nitratet. Lite märkligt, tycker jag. Det skulle komma från gödning eller möjligen från bekämpningsmedel sa han. Här finns inget jordbruk längre, bara skog. För ca. 25 år sen sprutade de roundup och planterade ädelgran i kohagen ovanför tomten och brunnen, det verkar ju märkligt om det inte skulle ha hittat till brunnen för 10 år sen men helt plötsligt nu. Var kan det komma ifrån? Bör vi göra något åt nitrathalten? Var kan man jämföra priser på vattenanalyser och vattenrening? Vad betyder TDS och Konduktivitet? Det där med "aggressiv kolsyra" låter som trams i mina öron. Klart vattnet är mjukt, och jag tycker om mjukt vatten. Han påstod att alla tvättmaskiner etc. skulle gå sönder av det, det har jag inte märkt. Varför skulle jag vilja tillföra kalk i mitt vatten?! För att få kalkavlagringar i duschen?
Resultatet:
Lukt - Grumlighet - Färg - pH 6 dH 4 Fe 0 TDS 97 Konduktivitet 19 Nitrat NO3 ca 45 (anmärkning vid 20, otjänligt vid 50)
Obs att värden kan fluktuera beroende på flöden och årstider m.m. Utökad analys rekommenderas pga Nitrat-värdet! Vidare rekommenderas pH-höjning för att förebygga/förhindra aggressiv kolsyra i vattnet.
--------------------
Det ska gå.
|