Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Moderaternas naturvårdsintresse
          Huggorm
          Inlägg 06-11-2011, 20:31
          Länk hit: #81

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 06-11-2011, 20:30) *
          Varför hjälpa, hon har själv målat in sig i hörnet? Hon är också själv den enda som kan se till att komma därifrån. Dert är dock glädjande att hon har börjat kommentera saken, hittills har hon undvikit detta. Musslan har gläntat på skalet, tydligen påverkad men vill inte erkänna det. biggrin.gif
          Rudor är uthålliga och texten under kommer fram varje gång jag skriver något. Droppar KAN urholka stenar.

Utnötningsmetoden fungerar. Fortsätt tjata till du brutit ner alla murar.

Citera
          Gita
          Inlägg 06-11-2011, 20:48
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Gossen Ruda @ 06-11-2011, 20:30) *
          Rudor är uthålliga och texten under kommer fram varje gång jag skriver något. Droppar KAN urholka stenar.

För all del fortsätt gärna på inslagen väg, det säger inte ett dugg om mig men desto mer om dig.
          Voffvoff........
          Gita

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-11-2011, 21:00
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Gita @ 06-11-2011, 20:48) *
          För all del fortsätt gärna på inslagen väg, det säger inte ett dugg om mig men desto mer om dig.
          Voffvoff........
          Gita

Jodå, det säger om dig att du är för fisförnäm för att kunna erkänna att du ljugit.biggrin.gif Fö var det ett briljant och uttömmande inlägg, helt i din stil.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 07-11-2011, 10:41
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det var en mycket välformulerad motion om skogen som togs på moderaternas partistämma. Jag håller helt med om innehållet. Äganderättan behöver stärkas i Sverige.

Gunilla!
          Du läser fel författare. Deras domedagspredikningar påminner mycket om Bibelns. Jag lever i en värld som blir bättre år från år. Fler människor än någonsin äter sig mätta. Barnadödligheten minskar. Födelsetalen minskar. Fler länder kan samarbeta. Nya typer av kärrnkraftverk är på gång vilket innebär att vi inte behöver bryta uran på flera tusen år samtidigt som vi får mer energi. Solcellerna blir bättre och bättre. Kunskapen hur vi kan utvinna koldioxid ur luften finns och samtidigt kan vi omvandla koldioxiden till bilbränsle. Nya sätt att driva bilar är på gång. Tänk när alla lastbilar och bussar drivs av elektrifierade vägar. Växtförädling och djuravel har fått fler nya tekniker. Den svenska skogen växer bättre än någonsin. osv.
          Kina är ett mörkt moln på min himmel men jag hoppas att även där ska det så småningom bli en demokrati.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          tomas99
          Inlägg 07-11-2011, 11:57
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (Jan Lindgren @ 07-11-2011, 10:41) *
          Hej!
          Det var en mycket välformulerad motion om skogen som togs på moderaternas partistämma. Jag håller helt med om innehållet. Äganderättan behöver stärkas i Sverige.

Gunilla!
          Du läser fel författare. Deras domedagspredikningar påminner mycket om Bibelns. Jag lever i en värld som blir bättre år från år. Fler människor än någonsin äter sig mätta. Barnadödligheten minskar. Födelsetalen minskar. Fler länder kan samarbeta. Nya typer av kärrnkraftverk är på gång vilket innebär att vi inte behöver bryta uran på flera tusen år samtidigt som vi får mer energi. Solcellerna blir bättre och bättre. Kunskapen hur vi kan utvinna koldioxid ur luften finns och samtidigt kan vi omvandla koldioxiden till bilbränsle. Nya sätt att driva bilar är på gång. Tänk när alla lastbilar och bussar drivs av elektrifierade vägar. Växtförädling och djuravel har fått fler nya tekniker. Den svenska skogen växer bättre än någonsin. osv.
          Kina är ett mörkt moln på min himmel men jag hoppas att även där ska det så småningom bli en demokrati.
          MVH
          Jan Lindgren

Jag tycker att du har fel.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-11-2011, 16:56
          Länk hit: #86

Gäster

CITAT (Jan Lindgren @ 07-11-2011, 10:41) *
          Hej!

Gunilla!
          Du läser fel författare. Deras domedagspredikningar påminner mycket om Bibelns.
          Jag lever i en värld som blir bättre år från år. Fler människor än någonsin äter sig mätta. Barnadödligheten minskar. Födelsetalen minskar. Fler länder kan samarbeta. Nya typer av kärrnkraftverk är på gång vilket innebär att vi inte behöver bryta uran på flera tusen år samtidigt som vi får mer energi. Solcellerna blir bättre och bättre. Kunskapen hur vi kan utvinna koldioxid ur luften finns och samtidigt kan vi omvandla koldioxiden till bilbränsle. Nya sätt att driva bilar är på gång. Tänk när alla lastbilar och bussar drivs av elektrifierade vägar. Växtförädling och djuravel har fått fler nya tekniker. Den svenska skogen växer bättre än någonsin. osv.
          MVH
          Jan Lindgren

Javisst kan det vara så att jag läser fel författare...själv måste du ju ha läst Första Mosebok åtskilliga gånger eftersom du tror att du lever i paradiset.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 08-11-2011, 10:44
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 07-11-2011, 16:56) *
          Javisst kan det vara så att jag läser fel författare...själv måste du ju ha läst Första Mosebok åtskilliga gånger eftersom du tror att du lever i paradiset.

Hej!
          Naturligtvis har jag läst första Moseboken flera gånger men jag gillar inte det kristna paradiset. Tråkigt ställe! Att världen hela tiden blir bättre innebär inte att det saknas problem. Utan problem kunde det ju inte bli bättre. Problem är till för att lösas och det är vi människor duktiga på.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-11-2011, 11:00
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Jan Lindgren @ 08-11-2011, 10:44) *
          Hej!
          Naturligtvis har jag läst första Moseboken flera gånger men jag gillar inte det kristna paradiset. Tråkigt ställe! Att världen hela tiden blir bättre innebär inte att det saknas problem. Utan problem kunde det ju inte bli bättre. Problem är till för att lösas och det är vi människor duktiga på.
          MVH
          Jan Lindgren

? Det enda vi människor är bra på är att förstöra. Undrar vilken planet du lever på?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          tomas99
          Inlägg 08-11-2011, 11:14
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (*Stintan* @ 08-11-2011, 11:00) *
          ? Det enda vi människor är bra på är att förstöra. Undrar vilken planet du lever på?

Det är vi inte alls, vi kan så mycket mera.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          dahla
          Inlägg 08-11-2011, 11:59
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Det kanske inte har så mycket med trådskaparens tanke med tråden att göra... men jag ställer mig lite frågande till hur övriga länder inom EU sköter sina urskogar... Jag har rest en hel del i Europa och kan inte minnas att jag har sett någonting som över huvud taget liknar våra svenska skogar.Det jag har sett ser glest och väldigt monotont ut med få "vuxna" träd.

Den enda riktiga urskogen som jag sett är Puszcza Bialowieska i östra Polen.

Vad gör man för att skapa liknande skogar i övriga länder inom EU?

Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-11-2011, 13:40
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Åk och titta i norra Grekland - där finns det också riktiga urskogar, som dessutom "befolkas" av både björn och varg, även om dom är sällsynta där också.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 08-11-2011, 15:30
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 08-11-2011, 11:00) *

Hej!
          Nu blir det lite OT.
          Alla organismer försöker överleva och föröka sig. Under den processen konkurrerar de med andra organismer. Den konkurransen kan av vissa upplevas som att man förstör.
          Jag är mest imponerad av vissa gräsarter som fått en annan organism att sätta fröna på rätt djup, ta bort konkurrerande växter och tillföra näringsämnen. Dessa gräs har på så sätt varit vinnare i konkurransen om att föröka sig och är nu de vanligaste växterna på jorden
          Människan är en säregen organism. Det torde vara den enda art som medvetet undviker att föröka sig maximalt dessutom är det sannolikt den enda organism som strävar efter att behålla konkurrerande organismer kvar. Människan har varit framgångsrik i förhållande till sin storlek och är troligen den vanligaste arten i sin viktklass. Människan har klarat sig bra tack vare sin förmåga att lösa problem och åtgärda misstag. En så stor organism som människan hade inte kunnat föröka sig så mycket utan sin problemlösande förmåga.

Jag lever alltså på jorden där organismen människan för närvarande är dominant. Människan lever efter sina biologiska förutsättningar där den stora och effektiva hjärnan är dess största tillgång.
          MVH
          Jan Lindgren

Redigerat av Jan Lindgren: 08-11-2011, 15:31

Citera
          Cacki
          Inlägg 08-11-2011, 16:20
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Tankeväckande Jan Lindgren!
          Men jag tror faktiskt att du överskattar människans "intelligens" lite. Visst försöker vi lite halvhjärtat att ta itu med problemen som uppstår men till syven och sist är vi alltför egoistiska för att satsa fullt ut. Nog borde vi väl öppna öronen för varningsklockorna som ringer och inse att vi inte har något annat val än att bromsa upp vårt eget skövlande av de begränsade resurser vi har att tillgå? Att rycka på axlarna med en "det löser sej nog ska ni se"-attityd håller (snart) inte längre.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-11-2011, 16:47
          Länk hit: #94

Gäster

Så sant Cacki - doktor Snuggles finns inte i verkligheten

http://www.supermiljobloggen.se/2011/11/sv...r-kraftigt.html

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 08-11-2011, 18:07
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Cacki @ 08-11-2011, 16:20) *
          Tankeväckande Jan Lindgren!
          Men jag tror faktiskt att du överskattar människans "intelligens" lite. Visst försöker vi lite halvhjärtat att ta itu med problemen som uppstår men till syven och sist är vi alltför egoistiska för att satsa fullt ut. Nog borde vi väl öppna öronen för varningsklockorna som ringer och inse att vi inte har något annat val än att bromsa upp vårt eget skövlande av de begränsade resurser vi har att tillgå? Att rycka på axlarna med en "det löser sej nog ska ni se"-attityd håller (snart) inte längre.

Hej!
          Jag vet inte vilka begränsade resurser vi skövlar. Det är få som rycker på axlarna men däremot många som ser olika lösningar på problemen. Att koldioxidutsläppen är ett stort problem inser de flesta. Det är mycket oroande att pH i haven har skjunkit något. Samtidigt är det mycket positivt att det kommer fram nya energikällor. Hade inte en inkompetent regering stängt Barsebäck så hade vi släppt ut mindre med koldioxid.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-11-2011, 18:41
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Jan Lindgren @ 08-11-2011, 18:07) *
          Hej!
          Jag vet inte vilka begränsade resurser vi skövlar. Det är få som rycker på axlarna men däremot många som ser olika lösningar på problemen. Att koldioxidutsläppen är ett stort problem inser de flesta. Det är mycket oroande att pH i haven har skjunkit något. Samtidigt är det mycket positivt att det kommer fram nya energikällor. Hade inte en inkompetent regering stängt Barsebäck så hade vi släppt ut mindre med koldioxid.
          MVH
          Jan Lindgren

Vår jord består inte bara av Sverige. Skogar skövlas, oljan tar slut, vatten dör, människor sprider ut gifter och en massa annat som påverkar miljön negativt. Jorden ser ut som en storpipig ost. Vad är det som blir bättre på jorden? Om människan var en så bra problemlösare skulle hon väl inte orsaka så mycket och stora problem.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Cacki
          Inlägg 08-11-2011, 19:18
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 08-11-2011, 18:07) *
          Hej!
          MVH
          Jan Lindgren

Våra miljöproblem innefattar inte bara en bättre lösning i energifrågan. Vi skövlar hela ekosystem också och det ser jag också som en livsviktig resurs.

Dessutom tycker jag faktiskt att du kan hålla dina åsikter om regeringars kompetens för dej själv så länge du bara går efter ditt eget troende i energifrågan. Du skattar inte bara människans intelligens, utan även din egen kunskap för högt om du tror att du är den som vet bäst i kärnkraftsfrågan. Det hade varit intressant med en objektiv och saklig fortsatt diskussion i ämnet men det lär nog bli svårt om en massa fördömande politiska åsikter ska börja hagla, så att själva huvudfrågan hamnar i skymundan.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gita
          Inlägg 08-11-2011, 20:21
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Jag håller delvis med Jan i den meningen att jag tror på människans förmåga till problemlösning och inneboende överlevnadsinstinkt. Hur morgondagens problemlösningar ser ut kan vi kanske inte föreställa oss, det var trots allt inte särskilt längesedan som ingen kände till internet och inte ens kunde föreställa sig dagens it-samhälle. Detta innebär dock inte att vi inte skall vara varsamma med den natur vi är en del av, men det är nog en självklarhet för de flesta, åtminstone bland oss som har mat för dagen och inte behöva föra en ständig kamp för den dagliga överlevnaden.
          Men det jag är nyfiken på är vad ni som har en mer pessimistisk syn på mänskligheten tänker er att vi skall leva.Hur ser era lösningar ut? Vad gör ni själva för att förändra? Hur ser er vardag ut? Vad är ni beredda att offra/avstå från? För att identifiera, påtala och oroa sig tjänar ju inte särskilt mycket till om man inte gör något åt det.
          Gita

Citera
          xlxl67
          Inlägg 08-11-2011, 21:07
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Gita @ 08-11-2011, 20:21) *
          ...Men det jag är nyfiken på är vad ni som har en mer pessimistisk syn på mänskligheten tänker er att vi skall leva.Hur ser era lösningar ut? Vad gör ni själva för att förändra? Hur ser er vardag ut? Vad är ni beredda att offra/avstå från? För att identifiera, påtala och oroa sig tjänar ju inte särskilt mycket till om man inte gör något åt det.
          Gita

Fast hur många bryr sig om naturen om man själv kan få lite vinning av en marklott i form av ex granplantering. Girigheten tar tyvärr död på naturen - även det liberala tänkandet.

Intressanta frågor du ställer i övrigt! smile.gif

-Jag betalar gärna mer i skatt både för de utsatta i naturen och människor som inte kan presetera 100% i samhället och att alla kan få likvärdig sjukvård, utbildning etc. Tror inte på att man blir lyckligare med mer pengar däremot mångfald. Tyvärr kan redan de som har kakan roffa åt sig ännu mer idag.

Citera
          Cacki
          Inlägg 08-11-2011, 23:15
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Gita @ 08-11-2011, 20:21) *
          Jag håller delvis med Jan i den meningen att jag tror på människans förmåga till problemlösning och inneboende överlevnadsinstinkt. Hur morgondagens problemlösningar ser ut kan vi kanske inte föreställa oss, det var trots allt inte särskilt längesedan som ingen kände till internet och inte ens kunde föreställa sig dagens it-samhälle. Detta innebär dock inte att vi inte skall vara varsamma med den natur vi är en del av, men det är nog en självklarhet för de flesta, åtminstone bland oss som har mat för dagen och inte behöva föra en ständig kamp för den dagliga överlevnaden.
          Men det jag är nyfiken på är vad ni som har en mer pessimistisk syn på mänskligheten tänker er att vi skall leva.Hur ser era lösningar ut? Vad gör ni själva för att förändra? Hur ser er vardag ut? Vad är ni beredda att offra/avstå från? För att identifiera, påtala och oroa sig tjänar ju inte särskilt mycket till om man inte gör något åt det.Gita

Först och främst måste man se till att alla får en chans att verkligen leva som man lär. Tyvärr ar det alltför många som inte har råd till det nu. Alla borde få större möjligheter att verkligen kunna välja rätt i konsumtionsdjungeln. Som det är nu så är det alltför många som är hänvisade till att alltid behöva välja de minst kostsamma alternativen. Det gäller rakt över all vår konsumtion. Allt från mat till bilköp. De som verkligen har råd att välja en miljövänligare väg, väljer ofta att spendera sitt överflöd på lyx istället, tyvärr. Det blir ännu fler flygresor och ännu mer som hamnar på sopberget osv osv.
          Jag tror att ju fler med valmöjligheter desto mer ökar moralen gällande vår miljö.

Vad gör jag då själv? Jo, vi har bl.a investerat i ett miljövänligare värmesystem till huset, vi försöker hålla nere nivån på hushållselkonsumtionen, vi försöker "tänka efter före" och frågar oss om vi verkligen behöver byta ut eller handla på oss en massa onödiga prylar, innan vi träder till verket....ja, det vanliga som de flesta av oss håller på med skulle jag tro.
          Jo förresten, vi har slutat åka utomlands på våra semestrar. Det tycker jag att fler borde fundera på. Det är iofs ingen större uppoffring eftersom det finns så oändligt mycket fint att utforska på hemmaplan här i Sverige...osv osv.
          Men där någonstans säger vår ekonomi tyvärr stopp. Vi skulle t.ex gladeligen byta ut våra bilar mot något miljösmartare om vi bara hade råd. (Vi bor tyvärr så till att det inte fungerar att åka kollektivt till och från jobbet). Visst är det egentligen en spott i havet och det finns säkert massor man skulle kunna göra men tyvärr är det ju så absurt att ju miljösmartare man försöker leva desto mer kostar det....

Vad gör du själv? Fler tips är alltid välkommet.

(Förresten, tänk ändå om den där förbenade sänkta restaurangmomsen hade investerats i sänkt moms på närproducerad och mer ekologiskt odlad mat istället, då tror jag inte att så många hade protesterat...)

Redigerat av Cacki: 08-11-2011, 23:18

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 17:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon