| |
|
  |
Hur tänker ni ?, Om ena partnern blir dement |
|
|
|
|
10-11-2011, 12:14
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (xlxl67 @ 10-11-2011, 11:22)   Härligt detta är ju vad vi behöver här. En äkta "tonåring"!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2011, 12:17
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (*Stintan* @ 10-11-2011, 12:03)  [attachment=66047:sp_k.gif] Vilket gulligt spöke
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2011, 18:02
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Verkar som om de flesta menar att den friska partnern har " rätt " att leva ett eget liv vid sidan om utan att för den skull överge den sjuke .
Mina föräldrar råkade in i den här situationen och jag hade önskat att min pappa att han kunnat inse att den person han en gång gifte dig med inte fanns längre. Han hängde kvar i det förgångna och mådde så otroligt dåligt eftersom den personen inte fanns längre. Mamma var " levande död "
Han trodde på något sätt att mamma skulle " vakna till liv igen " , bli som förr , om han tillbringade i stort sett hela dagarna med henne. Det enda som hände var att mamma blev mer orolig och pappa alltmer förtvivlad.
När personalen , och även jag , pratade med honom om att mamma blev så orolig när han var hos henne och blev upprörd över att hon inte minns varken honom eller några delar av deras liv tillsammans , så vi ville att han inte skulle besöka henne så ofta , blev vi verkligen osams.
Jag hade trots allt sett att han hade haft någon form av eget liv , kanske med en ny vän/partner , men trots det inte " övergett " mamma . Han kunde inte ens unna sig att gå med i någon pensionärsförening eller sjunga i kör som han älskade för att det skulle ta tid från mamma.
Visst man kan se det som den ultimata kärlekshandlingen men ...........................
Redigerat av mamamaggan: 10-11-2011, 18:04
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2011, 19:25
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
Jag skulle inte ha reagerat negativt om någon i min bekantskapskrets skaffade sig nya vänner/partner eller nya sysselsättningar om deras make/maka drabbats av någon demenssjukdom. Jag är snarare imponerad av att så många väljer att fortsätta umgås trots sjukdomen och att partnern inte alls är sig lik. Kanske klarar de av det för att det finns andra anhöriga som stöttar.
Samtidigt förstår jag tvekan inför att skaffa en ny partner när ens gamla livskamrat finns kvar i livet. Det krävs mycket mod och självbevarelsedrift för att klara av det.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2011, 19:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
CITAT (mamamaggan @ 10-11-2011, 18:02)  Verkar som om de flesta menar att den friska partnern har " rätt " att leva ett eget liv vid sidan om utan att för den skull överge den sjuke .
Mina föräldrar råkade in i den här situationen och jag hade önskat att min pappa att han kunnat inse att den person han en gång gifte dig med inte fanns längre. Han hängde kvar i det förgångna och mådde så otroligt dåligt eftersom den personen inte fanns längre. Mamma var " levande död "
Han trodde på något sätt att mamma skulle " vakna till liv igen " , bli som förr , om han tillbringade i stort sett hela dagarna med henne. Det enda som hände var att mamma blev mer orolig och pappa alltmer förtvivlad.
När personalen , och även jag , pratade med honom om att mamma blev så orolig när han var hos henne och blev upprörd över att hon inte minns varken honom eller några delar av deras liv tillsammans , så vi ville att han inte skulle besöka henne så ofta , blev vi verkligen osams.
Jag hade trots allt sett att han hade haft någon form av eget liv , kanske med en ny vän/partner , men trots det inte " övergett " mamma . Han kunde inte ens unna sig att gå med i någon pensionärsförening eller sjunga i kör som han älskade för att det skulle ta tid från mamma.
Visst man kan se det som den ultimata kärlekshandlingen men ........................... Ditt inlägg kändes djup inuti själen, det är inte ofta jag gråter men jag blev så djupt rörd över den otroliga kärlek din far måste ha känt till din mor.  Sånt som hänt din far önska man ingen....
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2011, 19:36
|
Medlem
Antal inlägg: 158
Medlem nr: 74 915

|
Känslig fråga det här. Den i relationen(sambo eller make/maka som icke är dement bör ha rätt till ett för den bra liv resten av de år man har kvar. Om man skaffar sig en vän i viken och får stimulans och värme så anser jag inte att det är fel. Hur avancerad den vänskapen blir är upp till var och en. Det behöver inte alls betyda att man ska sluta besöka den man älskar och valde att dela sitt liv med. Ibland kan tom besöken skapa oro när den demenssjuke inte känner igen den som kommer. Du väljer att leva ihop med den personlighet din partner har. Vid demens så suddas personligheten ut mer och mer med tiden.
Jag tycker det är upp till var och en vilket val man gör för att må bra. jag har arbetat på demensboende och där har äkta par bott varav bara en part varit svårt demenssjuk. Att säga att den friska parten mådde bra av att leva resten av sin tid så vore lögn.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2011, 19:57
|
Medlem

|
Jag ser det som så att den " friske " måste hämta kraft någonstans ifrån för att just hålla sig " frisk ". Hur ska man annars orka ? Visst finns det anhörigföreningar o d men är det inte just en nära relation den personen behöver ?
Vinner inte den demente på att man orkar/ är " frisk " ? Man måste väl vara stark för att orka se sin partner " gå under " ?
Ser tyvärr detta igen i min mans släkt . Lider med båda parter men mest med den som är " frisk " .
Vad gör den friske om omgivningen moraliserar , t ex att ens barn hotar att vända en ryggen p g a att man vill ha ett " eget " liv ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2011, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Myosotis @ 10-11-2011, 21:44)  Man kanske skulle prata om det här med sin partner så att om det inträffar så vet man vad den demente personen tyckte i frågan. Antagligen unnar många av de dementa sin partner ett nytt liv fast de inte längre kan uttrycka det eller vet att de tyckte det. Kanske om man vet att den demente skulle haft förståelse så känns det inte lika mycket som ett svek?  Klokt förslag....
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
10-11-2011, 23:53
|
Medlem

|
CITAT (Klint @ 10-11-2011, 22:46)  Det är många kloka ord som yttrats här.Jag tänker nog att man måste följa sina egna känslor,men när jag läser i tråden och ser "Att känna skuld är att vara human" under dina inlägg mammamaggan funderar jag över anledningen och berätta om du har lust men som sagt det gör du som du vill  Det där har stått där länge och är inte kopplat till just den här tråden. Hittade det någonstans och tyckte att det kändes rätt. Om man inte känner skuld så är man inte human.
Redigerat av mamamaggan: 10-11-2011, 23:53
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2011, 00:04
|
Medlem

|
CITAT (Klint @ 10-11-2011, 23:59)  Ja så kanske det är om man tänker lite djupare,fast jag vet inte gå runt och känna skuld  Fast jag kan nog förstå att du inte tänker så, hursom helst det är din rad och jag ska inte rota mer Var på väg till sängen så  Nej jag går inte alltid omkring och känner skuld . Jag menar bara att för mig är man inte mänsklig , human , om man inte känner skuld för vad man gör. Den behöver inte innebära att jag t ex skulle avstå att ha ett eget liv om partnern blir dement men jag skulle känna någon slags skuld.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
11-11-2011, 08:14
|

Medlem
Antal inlägg: 4 467
Medlem nr: 18 069

|
Det kan jag gött förstå
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2011, 13:19
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (solbrud @ 10-11-2011, 19:36)  Känslig fråga det här. Den i relationen(sambo eller make/maka som icke är dement bör ha rätt till ett för den bra liv resten av de år man har kvar. Om man skaffar sig en vän i viken och får stimulans och värme så anser jag inte att det är fel. Hur avancerad den vänskapen blir är upp till var och en. Det behöver inte alls betyda att man ska sluta besöka den man älskar och valde att dela sitt liv med. Ibland kan tom besöken skapa oro när den demenssjuke inte känner igen den som kommer. Du väljer att leva ihop med den personlighet din partner har. Vid demens så suddas personligheten ut mer och mer med tiden.
Jag tycker det är upp till var och en vilket val man gör för att må bra. jag har arbetat på demensboende och där har äkta par bott varav bara en part varit svårt demenssjuk. Att säga att den friska parten mådde bra av att leva resten av sin tid så vore lögn. +1
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2011, 14:51
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (tomas99 @ 13-12-2011, 13:19)  +1 Vad betyder +1?! Antar att du håller med, men varför "+1"?!!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2011, 08:16
|
Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 13-12-2011, 14:51)  Vad betyder +1?! Antar att du håller med, men varför "+1"?!! +1 Betyder att man gillar det som någon annan har skrivit, det är mycket vanligt att man skriver +1 på forum, typ FBs alla forum.
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2011, 08:47
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Myosotis @ 13-12-2011, 14:51)  Vad betyder +1?! Antar att du håller med, men varför "+1"?!! Jag har också många gånger undrat över detta +1....... Men varför svarar man om man inte har något att säga?
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2011, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (tomas99 @ 14-12-2011, 08:16)  +1 Betyder att man gillar det som någon annan har skrivit, det är mycket vanligt att man skriver +1 på forum, typ FBs alla forum. En grov överdrift skulle jag vilja påstå! Jag har aldrig sett det någonstans på något forum, inte heller på FB -forum. Om man nu vill delta i diskussionerna förstår jag inte varför man inte orkar skriva ens tre ord utan måste använda sig av en obegriplig "kod".
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2011, 09:29
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 14-12-2011, 09:14)  En grov överdrift skulle jag vilja påstå! Jag har aldrig sett det någonstans på något forum, inte heller på FB -forum. Om man nu vill delta i diskussionerna förstår jag inte varför man inte orkar skriva ens tre ord utan måste använda sig av en obegriplig "kod". Inte alls ovanligt. Tror att ni inte är van att skriva på forum, och får jag fråga vilka forum besöker ni på FB? det är hur vanligt som helst på alla deras forum.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|