Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vintergrön liguster i dåligt skick - vad göra?
          KnappastGrönaFin...
          Inlägg 13-11-2011, 14:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 75 277

Vi planterade vår häck hösten 2009. Hela häcken fick rejält med matjord, i vad vi tyckte jämn fördelning över hela häckens sträckning.

Nu efter 2 år har stora delar av häcken växt till sig riktigt bra. En bit av häcken - ca 3 meter - växer dock riktigt dåligt. Vad värre är, häcken ser ut att må riktigt dåligt. Oss veterligen är det samma jordmån på detta ställe som för resten av häcken. Gödsling och liknande har också skett på samma sätt över hela häckens sträckning.

Att det skulle vara någon enskild planta som mår dåligt utesluter jag, då det är flera plantor på en viss bit av häcken som mår dpligt. Känns som det har med jorden att göra.

Jag bifogar några bilder som förhoppningsvis visar detta.
          Bifogad fil  Bild1.jpg ( 85.38k ) Antal nedladdningar: 66

Bifogad fil  Bild2.jpg ( 102.19k ) Antal nedladdningar: 94

Bifogad fil  Bild3.jpg ( 95.66k ) Antal nedladdningar: 82

Vore mycket tacksam om jag kunde få tips på vad som kan tänkas vara fel? Är det bara att gräva upp hela rasket i vår och lägga i än mer näringsrik matjord?

Tack på förhand.

Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 14-11-2011, 09:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem nr: 54 122

Är det en avloppsbrunn som syns där? Kan det vara läckage från något rör kanske? Jag är ingen expert, leker bara lite detektiv smile.gif

Citera
          CillaM
          Inlägg 14-11-2011, 16:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Kan vara som gröna mormor säger, avlopp och rör från VA som kan ligga för ytligt tex, jag vet inte hur man exakt gör idag men har sett att frigolitskivor o annat isolerande ligger över rören

Citera
          Rebecca
          Inlägg 14-11-2011, 16:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Kanske är helt ute och snurrar - men huset och trädgården ser nybyggt ut. Det verkar stå en stolpe nära buskarna, det kan inte vara packningsskador som härstammar från anläggningsskedet...? Det är ju tyvärr alldeles för vanligt idag att man kör med tunga maskiner fram och tillbaks på ytor som senare ska planteras, och att jorden inte luckras ordentligt innan själva planteringen sker (som ju ofta sker i allra sista slutskedet av anläggningstiden). Just vid stolpen kanske man slarvat med uppluckring av terrassen...
          Vet inte hur djupt och brett ni gjorde planteringsgropar men det är möjligt att det är såpass packat under groparna att vattnet inte kan rinna undan.

Vild gissning det här alltså.

Edit:
          (Dagvatten?)brunnen är ju annars rätt suspekt, ja.

Redigerat av Rebecca: 14-11-2011, 16:25

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 14-11-2011, 19:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Möjligt att när rötterna växte kolliderade med en styv jord eller rock.

H.Bassam

Redigerat av Bassam: 14-11-2011, 19:57

Citera
          HelenaLJ
          Inlägg 14-11-2011, 22:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem nr: 22 429

Jag har en kollega som hade samma problem med sin nyplanterade ligusterhäck i ett nytt villaområde. Hon hade två meter häck som inte tog sig, planterade nytt men det tog sig inte heller, bytte jord men inget hjälpte. Hennes teori är att jorden blivit för tillpackad av tunga maskiner eftersom stället där häcken står ligger på hörnet av en hörntomt så troligtvis har maskinerna kört mycket just där. Jag vet inte hur det gått med häcken nu eftersom de bott utomlands ett tag.

Citera
          KRT
          Inlägg 17-11-2011, 04:50
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Skulle gissa på packad jord som andra föreslagit.... När de bygger använder de "vägar" där de alltid kör och med tanke på hur tunga maskinerna är packar de jorden ordentligt. När de är färdiga gräver de upp översta biten eller fyller på jord så det blir ett lager (kanske 20-30 cm) överst. Men för en del växter räcker det inte och det märks tydligt att de inte mår bra. I en häck är det extra tydligt......

Gräv en grop och kolla hur det ser ut en bit ner i jorden!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Rebecca
          Inlägg 17-11-2011, 06:42
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Och som sagt, det ser nybyggt ut, och packningsskador är tyvärr otroligt vanliga vid nybyggnationer. Finns många problem med packningsskador. På parkeringen till ett stort köpcenter där jag bor byggde de om för fem år sen. Där sattes fina rönnar men de ansvariga kunde inte förstå varför de inte tog sig. Det blev till sist torra pinnar som stack upp mellan bilarna. Man hade packat marken så hårt överallt och sedan grävt en grund grop endast där träden skulle stå, vilket gjorde att vatten samlades som i en skål i trädgropen och träden drunknade. Detta har påtalats för ledningen för bygget men ändå gjordes en nyplantering i samma planteringsgropar utan förändring. De träden är också döda.

duh.gif

Summan av kardemumman är alltså att det är otroligt viktigt att lucka upp omkringliggande jord och terrass annars får man problem som detta.

Redigerat av Rebecca: 17-11-2011, 06:44

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 17-11-2011, 16:11
          Länk hit: #9

Medlem

Hej

Också jag tror att din växter problem på gropen som blir hårda så rötter kan inte växa på grund att de saknar syra plus de kan in växa bra .
          H.Bassam

Citera
          KnappastGrönaFin...
          Inlägg 19-11-2011, 12:38
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 75 277

Tack för tipsen. Några kommentarer/förtydliganden.
          • Det är inte någon avloppsbrunn som syns, det som finns är en lyktstolpe och sedan en vit fyrkat målad på asfalten för att markera en blomlåda (som är bortplockad nu inför vintern)
          • Ja, huset är ganska nybyggt (2008) och det är mycket möjligt att anläggningsmaskinerna körde just här (vet ej, det var inte vi som byggde huset)
          • Vi hade en firma som satte häcken (och diverse andra anläggningsarbeten i trädgården), de hade en liten minigrävare/Bobcat med sig som de grävde "rännan" för häcken med. Men den var inte superdjup, kanske 30-40 cm.
          • Vägen ligger ju bredvid och vägens bärlager (sten och grus) är ju minst sagt packat, vilket gör det svårgrävt (i alla fall om man kör för hand)
          • Det är mycket kompakt blålera i marken också, ska tydligen vara gammal sjöbotten.

Om jag till våren skulle ge mi på att gräva ännu djupare, vad tror ni att det är för djup som behövs för den mer porösa delen? Snackar vi en halvmeter eller är det snarare en meter?

Tack på förhand.

Citera
          KRT
          Inlägg 28-11-2011, 04:55
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Det är ju säkert blålera under hela häcken, samma sak med vägens bärlager, även de delar som mår bra - så det är säkertinte endast detvsom är problemet, MEN kombinationen av blålera och maskinpackad jord är nog ett bra tips.
          Jag är inte säker på hur djupt man mpste luckra jorden, MEN jag vet att jag har läst om det på olika ställen, bla vår dagstidning och en villa tidning så det borde finnas en del skrivit om hur djupt man bör luckra upp jorden.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Bassam
          Inlägg 29-11-2011, 01:17
          Länk hit: #12

Medlem

Hej

Gropen är storlek (50cm bredd * 50cm längd *Djup från 50 -75 cm) och blandas med grop jorden med kompost eller naturliga gödsel exempel kogödsel.

H.bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 22:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon