Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Åren går, ruggigt.
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-11-2011, 20:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Mötte en gammal arbetskamrat i affären idag, han är väl något 10-tal år äldre. Bengt M. Vi snackade lite om gamla tider och kom in på arbetskamrater som kilat vidare. Alldeles för många. Göran J var en nyhet men ingen oväntad. Att ha diabetes och samtidigt kröka ordentligt är ingen bra idé. Fast han blev ändå över 60. Roger N kände jag till men Ulf L var en nyhet, båda var jämngamla med mig. Johnny S kände vi båda till, han var chef för en av avdelningarna där jag jobbade också jämngammal. Nån blodcancer. Beträffande de övriga jag nämnt och några till så var det också mest olika cancerformer. En annan gemensam nämnare var rökning. Så för ett långt liv, rök inte. Bengt har också rökt en gång i tiden men slutade för många år sen. Det är illavarslande att så många jämnåriga kamrater strukit med men än så länge kan jag betala skatten.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-11-2011, 20:45
          Länk hit: #2

Gäster

Kunde ni inte pratat om alla arbetskamrater som faktiskt lever istället? tongue.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-11-2011, 21:02
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Meriona @ 16-11-2011, 20:45) *
          Kunde ni inte pratat om alla arbetskamrater som faktiskt lever istället? tongue.gif

Det gjorde vi också. biggrin.gif

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 16-11-2011, 21:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Jodå, en del klasskamrater o en hel bekanta har gått bort alldeles för tidigt. Verkar som jag har haft turen på min sida trots att jag äter fel, oroar mig och röker som en borstbindare. Och så säger farbror doktorn att jag är kärnfrisk med utmärkta värden. Livet är ett lotteri. Som äldst i en brödraskara är jag den friskaste. Men visst, småkrämpor drabbas även jag av, typ ledvärk. Men vadå, vid 60+ får man räkna med något.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          fvd
          Inlägg 16-11-2011, 22:13
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Jag är 64 och har gått igenom ett par operationer (för tio år sedan) och hade dödsångest varje gång. Jag hade tur båda gångerna det var ofarliga tumörer efter det blev jag reumatiker och lite till. Det konstiga - fast kanske inte ändå är att jag aldrig har mått bättre psykiskt än jag gör nu och känner en sådan livsglädje. Jag kan inte göra någonting som jag gjorde tidigare jag åkte slalom, dansade gick i skogen och plockade bär, båtluffade och allt möjligt annat. Innan jag fick mina mediciner kändes det hopplöst men efter att jag fått dem sa jag att jag måste skaffa en livsstil som passar till den här kroppen. Jag tänkte att det andra jag gjorde var väl tur att jag gjorde medan jag kunde, så nu gör jag något nytt. Så jag rör mig där det går har ett kanonprogram på gymet och är ute i trädgården. Min bäste vän dog för sex år sedan och han var två år yngre än mig och vi skulle göra så mycket när vi fick bättre om tid jag saknar honom och tänker ofta på honom. Några arbetskamrater i min ålder har också gått bort men dem kände jag inte såå väl. Jag har blivit så vettskrämd att jag skulle dö ifrån mina barn att efter det finns inga problem alls. Jag fick en varning och fattade och behövde nog det. Jag rekommenderar det varmt full fart framåt så länge det går sedan tar det slut.

--------------------
          Zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 16-11-2011, 22:20
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det där sista du skrev Ruda !att än kan jag betala skatt hur tänker du då undrar jag ,man lever väl inte för att betala skatt man lever för livets skull !

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-11-2011, 04:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Sådana tillfällen när man tänker i de här banorna så blir man lite deppig. Känns som om en hel del gått vidare alldeles för tidigt . I min krets är det flera olika sjukdomar som beror på att man lever " fel " men också stress och gener har sin inverkan , men där finns också någon som blivit mördad .

Man få vara glad att man själv och några andra hänger med fortfarande . Funderar ibland om min generation och de efter mig verkligen kommer att bli sådär gamla som det pratas om i medierna. Sjukdomarna slår till tidigare , min bästa kompis fick hjärtinfarkt flera år innan hon fyllde 50 , verkar som vi stressar för alldeles för mycket och en del kan vara miljöpåverkan .

Redigerat av mamamaggan: 17-11-2011, 04:23

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-11-2011, 10:06
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Motti @ 16-11-2011, 22:20) *
          Det där sista du skrev Ruda !att än kan jag betala skatt hur tänker du då undrar jag ,man lever väl inte för att betala skatt man lever för livets skull !

Ett talesätt: Det enda man inte kan undslippa är skatterna och döden. biggrin.gif

--------------------

Citera
          aanderss
          Inlägg 26-11-2011, 16:38
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

ja åren går på tok för fort

Citera
          jaj-51
          Inlägg 26-11-2011, 18:11
          Länk hit: #10

Gäster

Ja nog är det så att det är jämnåriga som dör ...
          Förr var det bara gamlingar som dog.

Skrev en som lärt sig dansa Gammeldans

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 26-11-2011, 20:27
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Fast på något sätt har man ju ganska mycket att påverka om man ska fortsätta att må bra eller bara sitta och vänta på att bli sämre, så tycker jag som inte har några medföddakrämpor.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 26-11-2011, 20:47
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

När vi nu är inne på den "tråkiga tråden" så kan jag bara konstatera att jag har på de nu 17 år vi haft "Väst i byn" i Överböle varit på fler begravningar här än jag varit på i Östersund sedan 1963.

Hittar ingen annan orsak än att de jag knytit vänskapskontakt med här är i min nuvarande ålder och när jag höll till i Östersund så var jag yngre och då är dödligheten lägre i bekanstkapskretsen.

Tråkigt är det förvisso.
          Min faster fyller 105 nästa år! Blind men klar i tanken. Märkligt hur naturen har sin gång. När min far drabbades av lungcancer (aldrig rökt i hela sitt liv) gick det på tre månader. Dagarna innan han gick bort meddelade läkaren att om en lunginflammation skulle dyka upp så skulle man inte åtgärda det. - Gamla människor skall dö av något. Enligt läkaren. Nu hann han gå bort utan lunginflammation men kanske jag skulle anmält händelsen om så vore fallet. Men trots allt hade han ju läkaren rätt.

Citera
          Motti
          Inlägg 29-11-2011, 00:00
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja ett som är säkert att man har levt över halva sitt liv och lite till ,en skrämande tanke då man känner sig som 30 och vägrar acceptera att man om två år är 60 whistling.gif och kanske bara har fem till femton år kvar om man har tur ! det är riktigt otäkt nu när man blivit så klok och livsbejakande och har lärt sig uppskatta livet på ett nytt sätt .

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 29-11-2011, 14:19
          Länk hit: #14

Gäster

Har man fått ett besked att man inte skulle leva så länge till så fattar man inte det medsamma utan man lägger på locket, men det kommer upp nu efter 2 mån. efter den operationen som räddade mitt liv och har en ljusare framtid att möta ..... unsure.gif
          Flera av våra vänner har insjuknat eller dött hastigt även att inte nått ens pensionsåldern så då blir man ledsen, men det gick inte att fatta då jag fick beskedet att högst till nästa vår och som ett vårdpaket, då kämpade man med allt man orkade och tänkte inte alls hur det skulle sluta ..... men nu kommer tankarna och det är ju tillåtet att låta dem komma men att låta dem passera fort och börja ta vara på allt det positiva man har kvar.... trostar.gif
          Min yngsta syster har fått högst 3 års tid att leva trots att hon inte kan sluta röka, men sjukdommen har gått för fort och hon är inte ens 40 fyllda, det gör ont som faasen..... -cry-.gif

Redigerat av Ugglemormor: 29-11-2011, 14:21

Citera
          Cacki
          Inlägg 29-11-2011, 15:09
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Motti @ 29-11-2011, 00:00) *
          Ja ett som är säkert att man har levt över halva sitt liv och lite till ,en skrämande tanke då man känner sig som 30 och vägrar acceptera att man om två år är 60 whistling.gif och kanske bara har fem till femton år kvar om man har tur ! det är riktigt otäkt nu när man blivit så klok och livsbejakande och har lärt sig uppskatta livet på ett nytt sätt .

Det är väl det som är det sorgliga med att vara människa. Att vi inte har vett på att lyssna på dem med egna erfarenhet och alltså vet. Vi bara kör på efter eget huvud och plötsligt en dag står vi där och inser att vi glömt av att känna efter hur häftigt livet ändå är och hur glad man ska vara för den tid man får vara frisk. Vi hade en ung 24-årig tjej som gick bort i cancer på jobbet igår, så bara för att man är ung finns det banne mej inga garantier för att man ska ha god tid på sej att njuta av livet.
          Nej usch, deppiga tankar gör ingen människa glad...det är nog bäst att jag passar på att trycka in en kanelbulle i kakhålet också när jag ändå ska ta mej en kopp kaffe. Man vet aldrig om och när det är sista chansen...

Redigerat av Cacki: 29-11-2011, 15:10

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 29-11-2011, 17:14
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Den dagen när min distriktsläkare ringde mig på Kristi Himmelsfärdsdag för sju eller åtta år sedan och meddelade att jag borde åka in till akuten i Östersund (han hade grunnat över mitt förmaksflimmer) så insåg jag att endera dagen så säger kroppen hej då till det jordiska livet.

Jag tog följande inställning: En ny upplevelse även om det är den sista.

Så är det med det.

Just nu kokar jag älgkalvsylta. Köttet står på svalning och buljongen reduceras. Brukar ni ha en liten hög med tärningar i er sylta? Svar i receptkategorin för jag vill inte stjäla den här tråden.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon