Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Någon här som är Juridiskt kunnig ?
          Peztis
          Inlägg 19-11-2011, 12:13
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Usch vilken jobbig situation! Alla ska ha allt av alla - oavsett hur...

Om du inte vill vänta på att din advokat blir tillgänglig så finns det många jurister som kan ge kostnadsfri rådgivning. Men de jobbar säkert inte under helger så då får det bli på måndag.

Vad gäller din mans pensionspengar osv så kanske det kan vara bra att få lite hjälp där. Jag är absolut inte kunnig juridiskt, och jag undrar vad händer med din mans pensionspengar om han går bort före dig?

Vet att om ni skulle skilja er så skulle du ha rätt tilll hälften, detta råkade nämligen min bror ut för. Han satte av en del av sin lön i pensionsfond medan hon satte allt på stövlar, kläder och håret. När de sedan skiljde sig så fick hon hälften av deras tillgångar och där räknades pensionspengarna in. En win-win för henne...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Bengalow
          Inlägg 19-11-2011, 13:21
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Det finns en massa värdefull information om arv, arvsrätt och övrigt på Google. Slå på arv, och jag är säker på att du hittar svaret. Det är advokater som utformat frågor och svar.

Citera
          Margith
          Inlägg 19-11-2011, 15:52
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Nu har jag pratat med pappa.

För att göra svaret lite enklare bestämde vi oss för:

Person 1, han med sjötomten kallar vi A

Person 2, hon med testamentet kallar vi B

Person 3, du, kallar vi C

I bouppteckningen efter B ska det under tillgångar finnas upptaget en andel i dödsboet efter A. Finns den med har C:s barn fått de de ska och arvet efter A går oavkortat till C.

Finns andelen i A:s dödsbo inte med i B:s bouppteckning bör du anlita en advokat som hjälper dig. Det kanske var du som var bouppgivare?

Börja med att leta fram bouppteckningen efter B, blir mitt råd.

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-11-2011, 19:52
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det var precis så jag tänkte också.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 22-11-2011, 13:55
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Min dotter har alla papper på bouppteckningen efter mamma och mamma fick ärva sin mors(min mormor) del av sjötomten ,det här arvet är efter min mormors två bröder eftersom andra släktingar dragit ut på bouppteckningen efter dom och vägrat skriva på och advokaten var kass och inte tog tag i det så är det nu först efter 7-8 år efterpåtryckningar från övrig släkt som det äntligen blivit avslut efter hot om att ta det till Tingsrätt .
          Vi är tyvär en släkt av eviga bråk om arv och nu rivs det upp en massa tankar och oro och jag mår inte särskillt bra av det ,när min man ringde dottern om att jag fått arvet efter mors morbröder så blev hon sur och jag har inte hört något från henne än .Jag delar gärna arvet med mina barn men dottern ska inta ta för givet att mors testamente gäller än efter fyra år (sonen bryr sig inte )Men olustkänslan är stor och rädslan för nya bråk är stark ,mor och hennes syskon blev osams över arv liksom min mormor och hennes syskon osv så det sitter där och gnager.
          Personligen tycker jag att om de ärver av de här pengarna varför skickar då advokaten postväxlarna till mig ? för jag antar att hon bör ha koll på att mors testamente är delat på mig och mina barn , hon borde ju ha koll på det kan man tycka .
          Just nu vill jag bara ha det här ur världen så jag kan gå vidare sad.gif
          Tack alla som engagerat sig kompiskram.gif

Redigerat av Motti: 22-11-2011, 13:56

Citera
          Motti
          Inlägg 22-11-2011, 14:06
          Länk hit: #26

Medlem

PS! har fått ett medelande från dottern att hon bryr sig inte och att jag kan behålla pengarna känns genast lättare,hon har nog tänkt till med hjälp av sonen smile.gif i alla fall en skön känsla att det inte finns något agg eller andra dåliga kännslor rolleyes.gif Hon ville vi skulle komma på söndag och gå på julskyltningen med dom .Nu kommer tårarna så nu får jag sluta .

Motti

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-11-2011, 14:08
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tyvärr är det inte vad du tycker personligen som gäller utan vad som är juridiskt riktigt och därför ska du ta kontakt med en oberoende advokat för att få hjälp med detta. Varför har inte även du en kopia av din mors bouppteckning? Det ska alla dödsbodelägare ha.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 22-11-2011, 14:14
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Motti @ 22-11-2011, 14:06) *
          PS! har fått ett medelande från dottern att hon bryr sig inte och att jag kan behålla pengarna känns genast lättare,hon har nog tänkt till med hjälp av sonen smile.gif i alla fall en skön känsla att det inte finns något agg eller andra dåliga kännslor rolleyes.gif Hon ville vi skulle komma på söndag och gå på julskyltningen med dom .Nu kommer tårarna så nu får jag sluta .

Motti

Vad skönt för dig/er! Det är jobbigt med arvsbråk. Mycket enklare att dö fattig. flirting.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 22-11-2011, 14:16
          Länk hit: #29

Medlem

Bodelningen efter mor gick så smidigt så det var nog ingen som tänkte på det där att vi skulle ha kopior barna och jag därför blev det dottern som nu har dom pappren .Men nu verkar det ju inte bli några problem med det .Jag kommer att få dom pappren av dottern nu .

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-11-2025, 20:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon