Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ärlig läkare
          Monaxe
          Inlägg 18-12-2011, 19:30
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (Ugglemormor @ 18-12-2011, 17:28) *
          Man beter sig inte som en översittare mot en läkare, men reda svar vill man ha. Man hann ju inte in förrän han sa adjö och jag kunde inte ens fråga något.
          Felet var att den nissen som var på fel plats, så var det.... thumbdown.gif
          Man ska behandla sina läkare vänligt men också se till att det som behövs blir gjort, det jag vill är en 2-vägskommunikation i ärlig och god ton, då blir det som nöjdast i bägge hållen.......
          Jag begär endast att läkaren är ärlig i sina svar eller att h#n inte undanhåller något som skulle vara viktigt för mig. Jag har förmågan att läsa av personerna så jag vet om det ljugs eller att man har annat för sig.....

Aha, du har förmågan att läsa av personer! Så skickligt, och så förutsägbart...har du kontakt med andra sidan också kanske? Änglar?

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Biggan_
          Inlägg 18-12-2011, 23:24
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (gnon49 @ 18-12-2011, 14:36) *
          Läkare är inte mer än människor. Får man ett stolpskott till patient så klart det skär sig. Spelar sedan patienten översittare och tror sig veta bäst, så är katastrofen ett faktum.

giggle.gif

tummenupp.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 19-12-2011, 10:11
          Länk hit: #43

Gäster

Läkarna är ju människor och det gäller att behandla dem därefter, inte som nån slags överhet ....... tummenupp.gif De flesta bör väl förstå att i den situationen gäller att få gensvar till sina frågor, det ser jag inte som översitteri, men kanske den äldre generationen gör det, svälger allt och är rädda att föra sin talan .......... tummenupp.gif
          Inte alls ovanligt att träffa på dem som inte kan fråga till sig det de har på hjärtat, det blir ju hur mycket fel som helst! ........ tummenupp.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-12-2011, 10:31
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Du har då en märklig människosyn Ugglemor men det visste vi ju redan.

Redigerat av *Stintan*: 19-12-2011, 10:31

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 19-12-2011, 11:44
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (gnon49 @ 18-12-2011, 16:07) *
          Jovisst men då kallar jag det en dialog där man möts på halva vägen liksom.

ehh ja .. är det någon i den här tråden som har skrivit något annat då? jag tycker att det du skrivit är helt obegripligt och inte har med tråden att göra. sen att folk sitter och tummar-upp ditt inlägg är än mer obegripligt. men det är väl som det är på det här forumet.

Redigerat av herkules: 19-12-2011, 11:44

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          herkules
          Inlägg 19-12-2011, 12:18
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag vill också tillägga att jag hoppas ditt knä blir bra ö-böling, med eller utan op.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          solbrud
          Inlägg 19-12-2011, 13:54
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 74 915

Ofta kan det nog handla om att man känner sig frustrerad över att det blir missförstånd för att båda kanske inte förstår vad den andre säger eller vill ha sagt.

Jag jobbar själv på sjukhus och många patienter är så frustrerade över att många läkare är invandrade och att vissa har svårt med språket.

I måndags blev jag opererad och innan jag skulle sövas kom den läkare(grek) in och hälsade och informerade mig noggrant, avslutade med att fråga mig om jag kände mig trygg nu med den information jag fått eller om jag hade mer frågor.

Och På Vårdcentralen har jag en ST-läkare som jag tror är ryska eller ungerska som är så otroligt bra, human, avsätter mycket tid och bryr sig verkligen om vad man som patient känner och tänker också. Hon ringer också hem om provsvar utan att det är överenskommet.

Den läkare jag har för sköldkörtelsjukdom är en pensionerad överläkare(svensk) med 40 års erfarenhet men han brukar glömma att fråga hur jag mår varje gång han ringer hem, han ser bara till den kliniska bilden, dvs. vad provsvaren är och hur jag borde må utifrån dem.
          Nu när jag mår bättre kan jag hantera det men när jag var betydligt sjukare så kändes det tufft.
          Han var en läkare som glömde lyssna, som glömde att jag var en människa bakom provsvaren.

Så visst sjutton kan läkare upplevas lika, det gäller också som patient att man är tydlig och vågar ta plats och tid.
          jag brukar alltid själv och rekomendera andra att skriva ner det jag vill veta och vifta med "lappen" på ett tidigt stadium under läkarbesöket. Säga att det här behöver jag få svar på. Våga vara "jobbig" som patient.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 19-12-2011, 14:23
          Länk hit: #48

Gäster

Även jag har en fusklapp med mig med de viktigaste frågorna nedskrivna, för när/om det kommer något nytt i bilden så är man preparerad och det gör det lättare för läkaren som inte känner mig att ge svaren och man själv slipper att vela där ........ tummenupp.gif
          Det blir alltig så mycket lättare och trevligare ........ giggle.gif

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 26-12-2011, 11:19
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

CITAT (solbrud @ 19-12-2011, 13:54) *
          Ofta kan det nog handla om att man känner sig frustrerad över att det blir missförstånd för att båda kanske inte förstår vad den andre säger eller vill ha sagt.

Jag jobbar själv på sjukhus och många patienter är så frustrerade över att många läkare är invandrade och att vissa har svårt med språket.

I måndags blev jag opererad och innan jag skulle sövas kom den läkare(grek) in och hälsade och informerade mig noggrant, avslutade med att fråga mig om jag kände mig trygg nu med den information jag fått eller om jag hade mer frågor.

Och På Vårdcentralen har jag en ST-läkare som jag tror är ryska eller ungerska som är så otroligt bra, human, avsätter mycket tid och bryr sig verkligen om vad man som patient känner och tänker också. Hon ringer också hem om provsvar utan att det är överenskommet.

Den läkare jag har för sköldkörtelsjukdom är en pensionerad överläkare(svensk) med 40 års erfarenhet men han brukar glömma att fråga hur jag mår varje gång han ringer hem, han ser bara till den kliniska bilden, dvs. vad provsvaren är och hur jag borde må utifrån dem.
          Nu när jag mår bättre kan jag hantera det men när jag var betydligt sjukare så kändes det tufft.
          Han var en läkare som glömde lyssna, som glömde att jag var en människa bakom provsvaren.

Så visst sjutton kan läkare upplevas lika, det gäller också som patient att man är tydlig och vågar ta plats och tid.
          jag brukar alltid själv och rekomendera andra att skriva ner det jag vill veta och vifta med "lappen" på ett tidigt stadium under läkarbesöket. Säga att det här behöver jag få svar på. Våga vara "jobbig" som patient.

Tyvärr är det proffesionalismens dåliga sida. Förekommer i lärarleden också. Ända ner i de första skolåren. Kapitlet "Sök männskan!" tycks vara bortglömt i lärarutbildningen.

Gäller det näst sista stycket. Lyckdes inte issolera satsen.

Redigerat av Överbölingen: 26-12-2011, 11:21

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-01-2026, 20:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon