Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att kapa ett stormfallet träd.
          Hans T
          Inlägg 15-01-2012, 15:06
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 75 362

CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 13:08) *
          Idag skulle jag ta ner en annan gran, visserligen inte något stormfälle men en som stod dumt till inne bland en massa träd som jag ville behålla. Jag har gått och funderat på den i flera år, för man kan inte fälla den åt något håll utan att förstöra något annat träd. Jag tänkte klättra och ta den uppifrån men vågade inte eftersom den var så gles i toppen att jag inte vågade klättra tillräckligt högt. Hur som helst hade jag valt ut ett offer nu, som jag kunde tänka mig att fälla granen på. Men just när den skulle falla kom en kraftig vind från norr och granhelvetet föll åt rakt motsatt håll. Den lade sig i klykan på en tvådelad ek, och jag tänkte att den stackaren välter väll. Men otroligt nog höll en klyka med två decimetergrova stammar för en gran som var tjugo meter hög och 35-40cm grov. Perfekt balans blev det också, så där låg granen horisontellt fyra-fem meter upp slap.gif

Nu snackar vi! Har du börjat grejja med granen än? Detta är huggarens fasa... Bilder please! hur högt över mark är klykan? kastsågen kan vara ett utmärkt redskap, en kraftig winch för att dra bort granen kan också funka om den inte är för risig eller tung så att eken ger sig ...
          -Motsatt håll skrev du, brytmånen gick alltså av.....Hur tjock var den och var det frisk ved i den? använde du någon kil eller annat hjälpmedel vid operationen? confused.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-01-2012, 18:34
          Länk hit: #82

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Hans T @ 15-01-2012, 15:06) *
          Nu snackar vi! Har du börjat grejja med granen än? Detta är huggarens fasa... Bilder please! hur högt över mark är klykan? kastsågen kan vara ett utmärkt redskap, en kraftig winch för att dra bort granen kan också funka om den inte är för risig eller tung så att eken ger sig ...
          -Motsatt håll skrev du, brytmånen gick alltså av.....Hur tjock var den och var det frisk ved i den? använde du någon kil eller annat hjälpmedel vid operationen? confused.gif

Har inga bilder tyvärr. Jag hoppade upp och fick tag på en gren och drog ner toppen. Sedan stod jag på grenänden medan jag kapade av en bra bit av toppen. Då vippade den över åt andra hållet så jag kunde nå att kapa en bit där också. Sedan gjorde jag likadant ett par gånger till, och sedan gick det inte längre. Jag blev tvungen att såga ner eken till slut, men den var ändå ful från början och hade förlorat en massa grenar när granen föll på den. Hade ingen kil eller så, jag trodde den skulle gå åt rätt håll, den hade mest grenar däråt.

Citera
          Hans T
          Inlägg 15-01-2012, 20:18
          Länk hit: #83

Medlem

Du sågade alltså ner eken med resterna av granen fortfarande hängande i klykan? Och(1) En till tre stora kilar (plast) samt ett slagverktyg är otroligt användbara, jag har dem alltid inom räckhåll när jag sågar! Och(2) Brytmånen? sweatingbullets.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 15-01-2012, 20:22
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Såg ett inslag om sprängklämma på Landet runt idag, verkar vara en vettig uppfinning vid uppröjning av vindfallna träd och liknande då ingen behöver stå i närheten av trädet.

http://svt.se/2.33919/1.2669944/sprangklamman_raddar_l_v

Redigerat av malcolm: 15-01-2012, 20:23

Citera
          Hans T
          Inlägg 15-01-2012, 20:49
          Länk hit: #85

Medlem

Den är utmärkt men kräver typ sprängarlicens, möjlighet att förvara och transportera sprängämnen mm mm Ytterst rigorösa bestämmelser och ett stort ansvar...Och kostar 1500 / laddning (minst!) + betalning till sprängaren. En stångsåg 6,2m kostar c:a 3000
          en kastsåg c:a 2800 och de kan man använda till en massa annat, -speciellt den senare en riktig braatthagrej
          dessutom kan kastsågen arbeta på höjder uppåt 20 meter med lite träning

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-01-2012, 21:33
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Kastsågen kräver väl 2 man?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Hans T
          Inlägg 16-01-2012, 13:17
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2012, 21:33) *
          Kastsågen kräver väl 2 man?

Ja egentligen, men har man tillgång till ett eller två små block att "bryta" linan med så kan man få riktigt bra sågvinkel från säker position även som ensamanvändare, -och så får man ju hela träningseffekten för sig själv.. coolgleam.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-01-2012, 13:21
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Hans T @ 15-01-2012, 20:49) *
          Den är utmärkt men kräver typ sprängarlicens, möjlighet att förvara och transportera sprängämnen mm mm Ytterst rigorösa bestämmelser och ett stort ansvar...Och kostar 1500 / laddning (minst!) + betalning till sprängaren. En stångsåg 6,2m kostar c:a 3000
          en kastsåg c:a 2800 och de kan man använda till en massa annat, -speciellt den senare en riktig braatthagrej
          dessutom kan kastsågen arbeta på höjder uppåt 20 meter med lite träning

Förstår att det är dyrt och att det krävs utbildning för att få använda, inte bara att kvista över till Jula och köpa ett gäng men för uppröjning efter en storm liknande Gudrun måste det vara suveränt.

Citera
          Mike R Petersen
          Inlägg 16-01-2012, 13:57
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 75 226

CITAT (malcolm @ 16-01-2012, 13:21) *
          Förstår att det är dyrt och att det krävs utbildning för att få använda, inte bara att kvista över till Jula och köpa ett gäng men för uppröjning efter en storm liknande Gudrun måste det vara suveränt.

Nu har jag inte personligen jobbat med sprängklämman men båda i DK och England har jag sett den i akton då var det dock vid beskärning för att få oregelbundna brott för ökat biologisk diversitet.

Däremot var jag i Småland efter Gudrun och har gått på stormfälld skog efter båda större och mindre stormar sedan 92 och det finns även vid stormfall ett krav på att få så många rummeter virke ut av skogen som möjligt.
          Just efter Gudrun där så många dog såg jag personligen båda privatpersoner och utlänningar främst från öst (lettland och polen) som inte ens hade en hjälm med sig men åndå kapade loss, vilket gav en känsla av att kunskapen och erfarenheten var väldig liten vid väldigt många och att billig arbetskraft var viktigare, så ärligt talat var jag förvånat över att inte fler dog!

När man står i ett parti av skog där det ligger träd som ett plockepinn spel i 8 - 12 meters höjd tror jag att en kombination kan vara bra, gå inn med såg och rädda så mycket virke som går men ha tillgång till sprängklämmor till de riktigt svåra partierna.

Har man sett den personliga tragedin det är för små skogsägare att få flera generationera arbete förstörd med konkurs och ev skulder till följd förstår man också behovet av att få ut varje krona som går.

Jag tror inte att svaret på dödsfrågan ligger i proccessorer eller sprängklämmor men däremot utbildning och erfarenhet, för vad hjälper det att du kan lära dig att kapa i stormfälld men inte få göra det praktiskt för eller senare står vi där igen och behöver 200 man att rycka ut nu!
          Kunskap är färskvara och just när det gäller livsviktiga uppdrag är det kunnandet, erfarenheten och känslan som räddar liv.

Citera
          Hans T
          Inlägg 16-01-2012, 21:09
          Länk hit: #90

Medlem

Jo problemet ligger just här att vem skall stå för att det finns tillräckligt med rätt utbildad personal med färsk erfarenhet när det behövs? en nationell beredskapsorganisation skulle behövas, frågan är om inte till och med ett nordiskt eller nordeuropeiskt samarbete skulle vara bra MEN vem Leder detta??? ett gigantiskt projekt.... sweatingbullets.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-01-2012, 21:40
          Länk hit: #91

Medlem

När Banverket på sin tid röjde upp efter Gudrun fnattade de inte omkring med löjliga motorsågar. Grävskopor med stödhjul för rälsgåendet använde sina skopor och knäckte och drog undan träden hur lätt som helst.

--------------------

Citera
          Hans T
          Inlägg 17-01-2012, 09:10
          Länk hit: #92

Medlem

Naturligtvis används alla tillgängliga maskinresurser vid stormröjning men det går också ut på att få maskinerna effektiva och då krävs en massa motorsågsarbete till grövre dimensioner, klenare dimensioner spridda träd mm mm. En grävmaskin kan vara till god hjälp men kräver då en maskinvikt på bortåt 30ton för att få den styrka och räckvidd som behövs för trädhantering och den storleken är sällan rälsgående.... grävmaskin i övrigt är ett mycket trubbigt redskap när det kommer till att ensamt hantera träd. Och att fnatta omkring med en löjlig motorsåg ligger inte för mig heller smile.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-01-2012, 10:29
          Länk hit: #93

Medlem

Lite bilder från skribentens kamera. http://gotbild.se/gotbilder2005/gotbild126.htm Här användes även en kraftigare spårgående maskin.

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-01-2012, 12:49
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Följer tråden med intresse även om jag inte förstår allt. Tråkig inställning du har gossen, du har säkert en hel del kunskap du med men att få tips direkt från proffsen är väl ett privileg.

CITAT (Cilla @ 10-01-2012, 20:43) *
          Lärk kanske togs in en gång liksom granen, men den räknas nog som inhemsk idag.

Att lärk räknas som inhemsk beror på att man hittat 9000 år gamla lärkkottar i torvlager på två platser i norra Sverige. Sibirisk lärk Det bevisar att skogen i norra Sverige är en del av taigan vilket vi visste innan, men är inget skäl att plantera lärk oavsett art i södra Sverige, här är den inte inhemsk.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-01-2012, 14:22
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Myosotis @ 17-01-2012, 12:49) *
          Följer tråden med intresse även om jag inte förstår allt. Tråkig inställning du har gossen, du har säkert en hel del kunskap du med men att få tips direkt från proffsen är väl ett privileg.

Nja, de mesta råd jag ser är att jag gör allt fel och att jag skall låta andra sköta det. Mot betalning. biggrin.gif

--------------------

Citera
          Mike R Petersen
          Inlägg 17-01-2012, 15:08
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 75 226

Kul bilder gossen jag har bara tidigare hört om den ansatsen (vad det nu heter på Svenska ) som Daewoo´n kör på kul att se den också,cdå jag av erfarenhet vet att den typen av grävare kan vara lite "lätta" vid grävning och lyft till sidorna undrar jag om den upplevdes så också vid detta arbete eller om den stod stadigt på rälsen?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-01-2012, 15:26
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gossen Ruda @ 17-01-2012, 14:22) *
          Nja, de mesta råd jag ser är att jag gör allt fel och att jag skall låta andra sköta det. Mot betalning. biggrin.gif

Jaha tror du det.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-01-2012, 16:30
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Mike R Petersen @ 17-01-2012, 15:08) *
          Kul bilder gossen jag har bara tidigare hört om den ansatsen (vad det nu heter på Svenska ) som Daewoo´n kör på kul att se den också,cdå jag av erfarenhet vet att den typen av grävare kan vara lite "lätta" vid grävning och lyft till sidorna undrar jag om den upplevdes så också vid detta arbete eller om den stod stadigt på rälsen?

Kärt barn har månget namn, stödhjul eller spårföljare är två. Möjligen var grävaren där bara för att gräva hål för de nya utbytta kontaktledningsstolparna, den mesta trädknäckningen stod Transportmotorvagnen(TMV) för.

--------------------

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 18-01-2012, 14:36
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Spännade diskussion, inte så vanligt att en tråd under "träd och buskar" sträcker ut sig över 5 sidor under midvintern.

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-02-2012, 02:35
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Kan inte låta bli att lägga in en video till om att kapa stormfällda träd, som jag nyss såg på Sveriges Arboristförbunds sida.

Arbete i stormfälld skog

--------------------

Citera

9 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 15:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon