| |
|
  |
Jonas Sjöstedt vald till ny partiledare. |
|
|
|
|
07-01-2012, 02:20
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Motti @ 07-01-2012, 01:32)  Ganska ointressant ! För dig kanske!
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 08:01
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Märkligt att tråden nästan helt domineras av "Alliansens vänner", som knappast någonsin kommer att rösta på vänsterpartiet oavsett vilken ledare de har....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 08:09
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2012, 08:01)  Märkligt att tråden nästan helt domineras av "Alliansens vänner", som knappast någonsin kommer att rösta på vänsterpartiet oavsett vilken ledare de har.... Håller helt med, men det är nog ganska väntat här på forumet och inget fel idet forumet är ju öppet för alla, jag själv har inte skrivit pga att jag inte känner Jonas Sjöstedt så väl, han har ju jobbat i EU och som motståndare till EU så har inte jag haft koll på hans arbete där, men tror att han blir bra som partiledare för vänstern.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 08:13
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2012, 08:01)  Märkligt att tråden nästan helt domineras av "Alliansens vänner", som knappast någonsin kommer att rösta på vänsterpartiet oavsett vilken ledare de har.... men är man intresserad av politik är alla partier intressanta att debattera oavsett om man är potentiell väljare eller ej.alla partier har nämligen goda ideer som kan tillvaratas likaväl som de har dåliga som måste belysas. kort sagt,politik.Håller inte med om att "alliansvännerna" dominerar,tycker att det är rätt lika men däremot är det nästan samma personer som debatterar hela tiden.Det får gärna komma till fler från alla läger,förutsatt att debattnivån kan hållas seriös o personangrepp undvikes.Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 10:05
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Jag kallade Sjöstedt högutbildad i ett tidigare inlägg vilken nog var fel, han lär i själva verket bara ha tvåårig gymnasiekompetens precis som Juholt. Det är väl uppväxt/uppfostran med föräldrar som är läkare resp- ingenjör som har satt sina spår. Hur som helst, jag uppfattar JS som duktig, saklig och påläst så det kommer säkert att gå bra, dessutom kan han ju aldrig komma att betraktas som statsministerkandidat. Några minuspoäng från mig får han dock för sitt löjliga/fjantiga uttalande om vantrivseln med bostaden på Östermalm, med de inkomster som han själv och diplomathustrun har så kan de självfallet välja bostad ganska fritt. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 10:18
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 07-01-2012, 01:32)  Ganska ointressant ! Tvärtom, det är ganska intressant och mest spännande är väl hur S kommer att agera. Kommer man gå åt vänster för att hejda väljarflykt till V eller kommer man att gå mera mot mitten för att hejda väljarflykten högerut? Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 29 979
Medlem nr: 8 994

|
kan nog bli bra
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 10:45
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 07-01-2012, 10:05)  Jag kallade Sjöstedt högutbildad i ett tidigare inlägg vilken nog var fel, han lär i själva verket bara ha tvåårig gymnasiekompetens precis som Juholt. Det är väl uppväxt/uppfostran med föräldrar som är läkare resp- ingenjör som har satt sina spår. Hur som helst, jag uppfattar JS som duktig, saklig och påläst så det kommer säkert att gå bra, dessutom kan han ju aldrig komma att betraktas som statsministerkandidat. Några minuspoäng från mig får han dock för sitt löjliga/fjantiga uttalande om vantrivseln med bostaden på Östermalm, med de inkomster som han själv och diplomathustrun har så kan de självfallet välja bostad ganska fritt. Gita Jisses Gita du är ju inte sann
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 11:09
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2012, 08:01)  Märkligt att tråden nästan helt domineras av "Alliansens vänner", som knappast någonsin kommer att rösta på vänsterpartiet oavsett vilken ledare de har.... Kanske någon slags skrivterapi för att mota bort tanken på att FR skall förlora makten. En blandning av svaga analyser, förhoppningar, önsketänkande och rena personangrepp. Lite uppblandat med värvningsförsök och valfläsk. Säger en del om dessa skribenter. CITAT (*Stintan* @ 07-01-2012, 10:45)  Jisses Gita du är ju inte sann  En utomordentlig analys men ingen nyhet.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 12:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Något som är verklighet o inte analys är ju att S o V slåss om en stor grupp väljare. Det berör knappast alliansen. Sedan kan man alltid önsketänka men verkligheten är kalla siffror. En ny partiledare betyder ofta att stödet ökar i början, även Juholt red på den vågen.Sedan kommer verkligheten ifatt och väljarna mer krävande. Själv tror jag att JS lyckas bättre än HJ eftersom han har större erfarenhet helt enkelt.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 13:46
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 07-01-2012, 12:50)  Något som är verklighet o inte analys är ju att S o V slåss om en stor grupp väljare. Det berör knappast alliansen. Sedan kan man alltid önsketänka men verkligheten är kalla siffror. En ny partiledare betyder ofta att stödet ökar i början, även Juholt red på den vågen.Sedan kommer verkligheten ifatt och väljarna mer krävande. Själv tror jag att JS lyckas bättre än HJ eftersom han har större erfarenhet helt enkelt. S & V har nog delat upp väljarna mellan sig och Jonas nämnde inget om att V skulle försöka locka till sig S-folket utan det var MP som låg mest risigt till.  Annars är nog den största målgruppen det tredje största partiet, soffliggarna. Huruvida V kan locka till sig väljare från M är en öppen fråga men eftersom JS är tvålfagrare än LO kan han säkert locka en del kvinnliga väljare även från M, väljare med svag politisk agenda och som går efter andra kriterier. Särskilt om det dyker upp någon saftig skandal hos M.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 13:54
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 07-01-2012, 12:50)  Något som är verklighet o inte analys är ju att S o V slåss om en stor grupp väljare. Det berör knappast alliansen. Sedan kan man alltid önsketänka men verkligheten är kalla siffror. En ny partiledare betyder ofta att stödet ökar i början, även Juholt red på den vågen.Sedan kommer verkligheten ifatt och väljarna mer krävande. Själv tror jag att JS lyckas bättre än HJ eftersom han har större erfarenhet helt enkelt. Är det så? så vill jag inte minnas att det var för Lars werner och inte heller för Gudrun schyman det stämde nog inte heller in på Lars Ohly. Dom fick jobba till sig sina höga siffror med undantag av Lars Ohly hans siffror var inte så höga.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 13:59
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (andersen @ 07-01-2012, 13:54)  Dom fick jobba till sig sina höga siffror med undantag av Lars Ohly hans siffror var inte så höga. Han jobbade sig till låga siffror istället. En märklig taktik, men så har jag heller aldrig förstått hur vänsterpartister tänker
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 14:04
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 13:59)  Han jobbade sig till låga siffror istället. En märklig taktik, men så har jag heller aldrig förstått hur vänsterpartister tänker Nej det tycker jag inte att han gjorde,hans siffror sjönk pga att samhället är förändrat dvs nu gäller kapitalets synsätt att maximera vinsten och att tänka på sig själv och skit i andra.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 14:07
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (andersen @ 07-01-2012, 14:04)  Nej det tycker jag inte att han gjorde,hans siffror sjönk pga att samhället är förändrat dvs nu gäller kapitalets synsätt att maximera vinsten och att tänka på sig själv och skit i andra. Då vore det väll märkligt om siffrorna ökar nu när Jonas Sjöstedt blivit partiledare?
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 14:09
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 14:07)  Då vore det väll märkligt om siffrorna ökar nu när Jonas Sjöstedt blivit partiledare? Jag har inte sett några siffror än, han blev ju vald igår.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 14:44
|

Medlem

|
Det finns en växande insikt i samhällets olika skikt vart vinstmaximeringen och riskkapitalistsamhället bär hän. Carema m.fl. är bara toppen på isberget. Om exempelvis privatiseringen av bilprovningen resulterar i en prishöjning får nuvarande regering svårt att överleva. Bilen är viktig för många men samtidigt kostsam. Nu gäller det för oppositionen att fånga upp protesterna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 16:16
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 07-01-2012, 10:45)  Jisses Gita du är ju inte sann  Har du verkligen inget intressantare att komma med än att kommentera mig som person.? Ynkligt! Gita CITAT (*Stintan* @ 07-01-2012, 10:45) Jisses Gita du är ju inte sann CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2012, 11:09)  En blandning av svaga analyser, förhoppningar, önsketänkande och rena personangrepp. Lite uppblandat med värvningsförsök och valfläsk. Säger en del om dessa skribenter. En utomordentlig analys men ingen nyhet. Också ynkligt, men dock förväntat. Undrade just hur länge du skulle klara en hyfsad debatt. Nu har jag svaret. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 16:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2012, 14:44)  Det finns en växande insikt i samhällets olika skikt vart vinstmaximeringen och riskkapitalistsamhället bär hän. Carema m.fl. är bara toppen på isberget. Om exempelvis privatiseringen av bilprovningen resulterar i en prishöjning får nuvarande regering svårt att överleva. Bilen är viktig för många men samtidigt kostsam. Nu gäller det för oppositionen att fånga upp protesterna. Dom flesta reagerar nog mer på höjd skatt än höjd kostnad hos bilprovningen som man besöker en gång per år. En obetydlig kostnad i den totala bilkalkylen. Höjda bensinpriser däremot kan bli kostsamt ur väljarsynpunkt kanske. Men då är det nog mer MP o ev. V som ligger risigt till. Om nu V vill utmana MP om etiketten "miljöparti".
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 17:01
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 07-01-2012, 16:16)  Har du verkligen inget intressantare att komma med än att kommentera mig som person.? Ynkligt! Gita Vadå kommentera dig som person? Jag ville helst inte tro att du menade allvar med det du skrev! Det är dina åsikter och det du skriver jag reagerar mot. Formulerar man ett inlägg på det sätt du gjorde så får du väl tåla att få kommentar som skribent. Antar att du skriver det du tänker och tycker och jag tycker att du har en högst märklig syn på människor. Lider du av titelsjuka på något sätt eftersom du verkar tro att fina titlar automatiskt betyder kunniga, dugliga människor och att man är i stort sett blåst om man saknar titel. Möjligen kan man i dina ögon bli godkänd om man har en förälder med fin titel även om man inte har någon själv. Det är bara du och dina allianspolare som pratar om medelklass och övre medelklass t.ex. medan vi andra pratar om människor. Vart tog alla människors lika värde vägen? Tillbaka till klassamhället verkar vara alliansens mantra.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|