Hej,
Vi har vår huvudingång i norr med två mindre rabatter på var sin sida av trappan upp till ytterdörren. Jag har planterat en ilex på ena sidan med vinca minor under. På andra sidan har jag planterat en röd japansk lönn och en liten kompakt syrénhortensia. Det finns annat smått och gott där också, men inget som verkar funka särskilt bra. Så nu funderar jag på att göra om rabatten med lönnen helt. Jag vill ha kvar lönnen och syrénhortensian, men sedan tar inspirationen slut. Eftersom jag har sandjord är det rätt torrt trots skuggan. Jag funderar på att ha myskmadra som marktäckare, eventuellt blandat med myrgröna. Eftersom jag ser rabatten väldigt mycket året runt, vill jag gärna ha en helhet som är snygg året runt, så jag ska se om jag hittar några vintergröna växter som jag kan klippa till klot. Jag har vita tulpaner som är väldigt fina i rabatten, så någon annan vit växt som kan tillföra lite liv under sommaren och hösten, vore trevligt. Någon som vet, vad man kan ha i skugga som ändå inte behöver mycket fukt? Sedan är vår trappa ganska ful eftersom den har hål under stegen om ni vet vad jag menar. Så jag funderar på att sätta en klätterväxt på ena sidan, så att man inte ser in under trappan. Jag undrar bara vad jag kan ha som inte är jättefult på vintern, helst täcker lite under vintern i alla fall och som inte växer hur högt som helst eftersom det egentligen inte är så trevligt om det växer högre än runt 2 meter där. Jag funderar på någon vit klematis, men finns det någon som är fin under vintern med? De jag har hittat som skulle trivas i skuggan är alltid såna som man ska klippa ner helt.
/Kerstin
|