Hej! Jag har thuja planterad mot liknande staket som du nämnen och det har fungerat ganska bra. En del är lite sämre mot staketsidan men inte så att det syns utifrån. Tänk på att thujan växer och blir ganska omfångsrik, i och för sig tål den att "friseras" en del, men jag skulle nog sätta dem en meter från staketet. När jag planterade mina (för 3 år sedan) så grävde jag ordentliga gropar, fyllde dem med vatten helt och lät thujan stå i detta till vattnet sjunkit undan. Sedan fyllde jag på till hälften med, barkmull och befintlig jord 50/50 ungefär, vattnade igen, lät detta rinna undan fyllde upp med jord/barkmull i grämattskanten, vattnade och lade på sista jord/barkmullslagret. Vattna ej det sista lagret, det täpper till hålen som vattnet runnit ner i och håller kvar fukten, ungefär som när man luckrar våt jord. Om thuja rötterna är omfångsrika kan du kapa dem ganska hårt med sekatör, detta gynnar bara rotbildningen. Tänk på att du kan behöva täcka buskarna med juteväv om de utsätts för stark vårsol, annars kan de bli illa brända. Lycka till! Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|