CITAT (Gita @ 17-02-2012, 06:10)

Och de resterande 80 % av svenskarna däremellan har också fått det bättre, eller hur?
Gita
Trots allt har klyftorna ökat också i det intervallet.
CITAT (Gita @ 17-02-2012, 06:32)

Och du tror att alla kan/vill studera?
Är det inte så att det största problemet att det inte finns tillräckligt med jobb för dem som inte vill eller klarar av högre studier.
För min del tror jag inte att komvux (även om det är bra med en andra chans) har någon större påverkan på arbetslösheten mer än att tillfälligt plocka bort en massa människor från arbetslöshetsstatistiken.
Det enda som på sikt är en lösning är att ge företagen sådana villkor att de kan öka sin konkurrenskraft och sälja mer varor och tjänster och på så sätt få behov av att anställa fler. Riktigt hur detta skall gå till har jag inget svar på , men ett första steg är givetvis att sänka skatten på just arbete(inkluderat arbetsgivaravgifter och andra pålagor på arbetsgivare)
Gita.
Gita
Så studier är oviktigt? Det är det du vill ha sagt?
CITAT (Gita @ 17-02-2012, 06:20)

Vad får du 145% ifrån? En siffra jag hörde för ett par dagar sedan var 60 %, redan det förfärligt förstås.
Det är väl två saker man bör komma ihåg när man diskuterar arbetslöshet. För det första så ändrade man ( om jag inte minns fel) sättet att beräkna arbetslöshet 2007 och nuvarande sätt att beräkna ger väsentligt högre tal och för det andra så är arbetslösheten inget inhemskt skapat problem. Det räcker ju att du bara ser dig runt i Europa för att förstå det.
Gita
Var har du fått 60% ifrån?