| |
Förslag på äppelträd, Vilken sort är god? |
|
|
|
|
01-02-2012, 14:43
|
Medlem
Antal inlägg: 150
Medlem nr: 21 073

|
Jag undrar om någon har lust att ge mig lite förslag på äppelsorter. Vi har ett Cox Orange och ett som mognar väldigt tidigt och har gula äpplen. Så nu letar vi efter en sort att komplettera med. Vi gillar inte mjöliga äpplen utan gärna ganska saftiga och så sånt som inte mognar under sommaren men som inte är lagringsäpplen för det har vi ju redan. Någon som har något bra förslag?
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2012, 14:48
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Jag tycker Aroma är allra godast, frisk syrlig smak o inte mjöligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2012, 15:48
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (EKLO @ 01-02-2012, 14:48)  Jag tycker Aroma är allra godast, frisk syrlig smak o inte mjöligt. Håller med om detta. Vissa höstar kan man hitta Aroma på fruktavdelningen i matbutikerna och då gäller det att passa på
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2012, 16:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122

|
CITAT (EKLO @ 01-02-2012, 14:48)  Jag tycker Aroma är allra godast, frisk syrlig smak o inte mjöligt. Instämmer, men välj heller den helröda varianten som heter "Amorosa", förutom den goda smaken otroligt vackra, helröda frukter. OBServera dock att Aroma/Amorsa kräver, pga sidogrensdominans, mycket bestämd beskäring.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2012, 19:02
|
Medlem

|
Tack för era svar!
Jag köpte faktiskt ett Aroma i helgen för att prova, men tyckte det var lite mjöligt. Jag får prova igen för det kan ju alltid ha varit ett äpple som hamnade i fel hylla. Det där Amorosa låter trevligt. Är smaken precis samma som Aroma eller skiljer de sig också?
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2012, 19:17
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Det sägs att smaken skall vara samma, men jag har aldrig provat någon amorosa
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2012, 21:03
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Hej igen,
om du köpte Aroma nu i affären så tror jag inte det ger rätt smak o känsla, jag har upplevt detsamma! Aroma lagras inte bra, är min känsla. Köper/äter du i sept/oktober blir saken en annan, törs lova!
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2012, 09:24
|

Medlem
Antal inlägg: 341
Medlem nr: 62 497

|
Jan, jag blev nyfiken.... sidogrensdominans. Vad innebär det?
Finns det någon bra litteratur på hur olika sorts fruktträd skall beskäras map respektive sorts "egenheter"? T.ex. Filippa med många fruktskott och spjut som bär frukten istället för sporrar. Och din erfarenhet av aroma. Vore kul att läsa.
Tips gällande goda äpplen; Jag tycker Filippa är goda. Brukar bli stora, saftiga och mognar sept-okt. Signe tillish har jag hört är goda, lite lika Filippa tror jag.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2012, 09:29
|
Medlem

|
Tack för alla era svar! Jag var tvungen att äta det andra Aroma jag köpte häromdagen igår efter att ha läst några av era svar. Upplevde det inte som lika mjöligt, men ganska surt. Men det är nog mycket sant som EKLO säger att äpplen smakar annorlunda när de plockas solvarma i rätt säsong. :-) Jag ångrar lite att jag inte hade bra framförhållning och gick runt och smakade lite äpplen i höstas när det var säsong, men man kan inte alltid planera så mycket... Nu orkar jag inte vänta ett år till med att plantera...
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2012, 10:12
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Mitt förslag är Lobo . Det har vi själva och tycker det är bra. Ett höstäpple som är syrligt och inte alls mjöligt.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2012, 10:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Jag håller också på Lobo.
Lobo tillhör de senare höstsorterna och har mörkrött skal. Ett riktigt juläpple. Ursprungligen kommer det från Canada och kom till Sverige i början av 1900-talet. Fruktköttet är mjukt och milt i smaken och sorten passar inte alls i matlagningen, utan äts naturell som mellanmål och dessert.
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2012, 10:44
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
Lobo är utsatt för Kräfta, Pezicula-rötor, mjöldagg, skorv, spinn Och speciellt skorven gör att den inte odlas så mycket numera, det finns mycket bättre modernare sorter http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbru...04/JIN04-04.PDF
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2012, 13:15
|

Medlem

|
Jag misstänker att Amorosa säljs ofta i butikerna som Aroma, för det namnet känner de flesta väl. Ser man helröda (eller nästan helröda) Aromor så är det troligen Amorosor. Amorosa som jag odlar i södra Stockholm (Lisö, 500 meter från sjön) plockar jag 1.a eller 2.a helgen i oktober och i år höll de till 10:e januari, godast i november. Då står de utomhus så länge det är ingen fara för nattfrost och sedan i ett ouppvärmt rum i sommarstugan. Kan tänka mig att Aromor i handeln är inte helt perfekta nu, troligen plockade för tidigt för att hålla längre. Det där med sidogrensdominans har jag läst här om: http://www.slu.se/Documents/externwebben/o...f04/Tr04-02.pdfoch min Amorosa har en gren som är grövre än huvudstammen och som jag måste skära ner varje vår för annars så växer den högre än toppen.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2012, 13:24
|

Medlem

|
Filipa har jag läst skall inte beskäras på traditionellt sätt. Det är ett litet träd så beskäring är inte alltid nödvändigt. Måste man ändå gallra kronan så skall man såga av hela grenar och inte röra de andra. Referens: 100 svenska äpplen av Görel-Kristina Näslund.
Lobo har "avsågats" här tidigare. Personligen så tycker jag man skall undvika sjukbenägna sorter i amatörträdgårdar där man varken får (och troligen inte ens vill) använda bekämpningsmedel. Det enda jag använder är parafinolja tidigt på våren.
Innan jag köpte min Amorosa så gjorde jag blindtest med 6 vuxna och 2 barn som fick välja godaste äpplet av Aroma, Gravensteiner och Signe Tillish. Alla vuxna valde Aroma som godast. Visst skall man inte dra för höga växlar av ett äpple av varje sort, men ändå.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2012, 13:30
|

Medlem

|
Man läser på många ställen att Aroma släpper för lätt från trädet när de börjar mogna. Att detta problem skulle vara så stort att yrkesodlarna skulle undvika Aroma av denna anledning.
Trots att min Amorosa växer ca 600 meter från Östersjöns strand så har jag aldrig märkt detta problem. Det finns lite skog däremellan, men ändå.....
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2012, 16:32
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (kerstinbern @ 02-02-2012, 10:44)  Lobo är utsatt för Kräfta, Pezicula-rötor, mjöldagg, skorv, spinn Och speciellt skorven gör att den inte odlas så mycket numera, det finns mycket bättre modernare sorter http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbru...04/JIN04-04.PDFVarken mina föräldrar eller vi har haft några som helst problem med Lobo . Vihar haft träden drygt 30 resp 25 år . Du måste vi ha haft tur . Har stor procent av träden med Lobo är det som har problem ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2012, 17:14
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
CITAT (mamamaggan @ 02-02-2012, 17:32)  Varken mina föräldrar eller vi har haft några som helst problem med Lobo . Vihar haft träden drygt 30 resp 25 år . Du måste vi ha haft tur .
Har stor procent av träden med Lobo är det som har problem ? Lobo kommer ursprungligen från Kanada, och det finns en del data om känsligheten i denna avhandling http://digitool.library.mcgill.ca/R/?func=...ase=GEN01-MCG02
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2012, 01:12
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Aroma och Amorosa är verkligen en sort som fått genomslag. Jag har det också. Bra äpple och bra träd (friskt, lättskuret, medelstort). MEN. Också en sort som man kan köpa i handeln, och säkert kommer att kunna köpa i flera decennier eftersom sorten odlas kommersiellt.
Lobo har sågats under många år ja. Också jag har sågat den pga skorvkänslighet. MEN. I Storstockholmsområdet har Lobofrukten varit friskare än många andra sorter. Och givit mängder av dess säregna frukt. Äpplena är mörkt röda med dagg, skimrar lätt i lila. Mognar ganska tidigt, slutet september i zon 2-3, kan inte lagras särskilt länge (och blir faktiskt mjöliga på slutet). Jag har från att sågat den blivit avvaktande och inte avrått från att odla den.
Signe Tillish är mångas favorit, lika poppis att ha i trädgårdarna förr som Aroma är idag. Stora, frasiga, frodiga frukter. Men ett av de svampkänsligaste - nästan inga år är frukterna skorvfria och träden får ofta kräfta.
Ribston är liksom Åkerö och några till en av mina favoriter. Gravensteiner likaså, mycket för att trädet är så stort och magnifikt. Men Ribston är lik Cox Orange som du redan har, Åkerö är senmognande och bör lagras för att bli perfekt och är dessutom vartannatårsbärande och kräftkänsligt, Gravensteiner... ja, den kanske du kan ha om du också vill ha en storväxande sort, mycket brett äppelträd! Dock känslig för kräfta, så det gäller att beskära rätt, noggrannt och med kärlek.
Gravensteiner ger stora, mångfärgade äpplen som syns lång väg. Tål att dunsa i en gräsmatta. Skvätter när man biter i dem. Ingen tillsymmelse till mjölighet. Rosa blommor länge, innan de slår ut.
Alexander är en sort som jag tycker kan få större uppmärksamhet. Spana in beskrivningen av den på t ex Ebe Plants hemsidor. Härlig röd täckfärg, övveraskande stora frukter på ganska spensligt träd.
Ja, och så har vi Fredrik och Fredrika också, de nya sorterna. Frukterna är mycket högt skattate av pomologer. Jag har satt några träd, de ser stabbiga och starka ut (E-plantmärkta förstås).
Bläddra i en pomologibok, låt dig hänryckas och kontakta din trädgårdshandel så att du beställer in ett exemplar! Elitplantmärkt förstås, www.eplanta.com.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2012, 09:07
|

Medlem

|
Jag störs inte det minsta av att Amorosa och Aroma kan köpas i handeln, de som kommer från min trädgård känns helt enkelt som en annan sort som är 10 ggr godare !!!!
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|