| |
|
  |
Hur vet ni? |
|
|
|
|
08-02-2012, 23:04
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Anki på Öland @ 08-02-2012, 22:31)  Finns väl ett talesätt som säger något som "som man ropar i skogen får man svar". Ligger en del i det. Instämmer helt och fullt. Börjar komma fram till att en del , som jag kallar för " icke-personer " ( sådana som t ex inte kommer ihåg hur gamla de sa att de var i ett inlägg igår och blir två är äldre alt yngre på en dag ) försöker jag att ignorera . Jag läser inläggen med ett leende i mungipan men blir allt mindre upprörd om det nu inte är något sårande mot en person eller en grupp som dras över en kam , då är det svårt att inte bli upprörd. Sådant är det svårt att lämna oemotsagt. Berith , vart tog du vägen ? Hur ställer du dig till den fråga du ställt ?
Redigerat av mamamaggan: 08-02-2012, 23:06
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2012, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (Wilmer @ 08-02-2012, 22:46)  Om funktionen fortfarande finns för att dölja personers inlägg kan man använda den så besparar man sig från att läsa sådant man inte vill. Då behöver man inte bry sig! Den finns kvar men om någon citerar ett inlägg så syns det i alla fall.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2012, 23:26
|

Medlem
Antal inlägg: 851
Medlem nr: 8 321

|
Varför frågar alla efter Berith? Man märker ju att hon inte är inne så ofta, annars skulle hon väl inte fråga vem som behöver hånas och inte hånas, hon skulle ha koll på det själv.
--------------------
jävla bladlöss!
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2012, 23:29
|
Medlem

|
Inte alls konstigt att man frågar efter Berith. Inte inne så ofta säger du men om man startar en tråd så borde man följa upp den och då tala om vad man själv tycker i frågan.
Redigerat av mamamaggan: 08-02-2012, 23:30
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2012, 23:29
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (abbbe @ 08-02-2012, 23:26)  Varför frågar alla efter Berith? Man märker ju att hon inte är inne så ofta, annars skulle hon väl inte fråga vem som behöver hånas och inte hånas, hon skulle ha koll på det själv. Hon har säkert koll fast hon inte skrivit så ofta.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2012, 23:32
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 08-02-2012, 23:29)  Inte alls konstigt att man frågar efter Berith. Inte inne så ofta säger du men om man startar en tråd så borde man följa upp den och då tala om vad man själv tycker i frågan. Tycker inte jag. Tycker det är Ok vare sig man vill starta diskussion utan att delta eller genom att delta.
--------------------
jävla bladlöss!
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2012, 23:46
|
Medlem

|
CITAT (abbbe @ 08-02-2012, 23:32)  Tycker inte jag. Tycker det är Ok vare sig man vill starta diskussion utan att delta eller genom att delta. OK , då kan vi raskt konstatera att vi har olika uppfattning.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
08-02-2012, 23:51
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 08-02-2012, 23:46)  OK , då kan vi raskt konstatera att vi har olika uppfattning. Påminn mig imorgon (ska sova nu) att starta en omröstning imorgon om vad majoriteten skulle tycka. Har faktiskt ingen lust att tävla i vem av oss som skulle "vinna" men tycket det vore intressant och se vad resultatet skulle bli!
--------------------
jävla bladlöss!
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
09-02-2012, 00:05
|
Gäster

|
CITAT (Cacki @ 08-02-2012, 20:12)  Ugglis. Kan du inte läsa om ditt eget inlägg en gång till fast med "mottagarögon". Låtsas att det är någon helt annan person än du själv som skrivit det. Fundera sedan en stund om skribenten ser sej själv som offer eller inte. Ligger det någon förtäckt anklagelse i texten? Har du själv sett någonstans att det är någon som i klartext har sagt att skribenten inte har rätt till sina åsikter.
Man måste nog dessutom hålla isär vad som är åsikter (vilka är till för att bemötas i ett diskussionsforum) och vad som är utläggningar om sin livssituation. Påståenden som egentligen lika gärna kan lämnas obesvarade eftersom den ende som sitter inne med svaret är man själv. Uttrycker andra dessutom att de inte är intresserade av det som skrivs, vad är det då för mening med att skriva?
Tänk efter noga nu, är det verkligen enbart är de där odlaiterna som är "skurkar" eller tror du att de i sin tur känner att du tvingar på dem information om ditt privatliv som de inte vill höra? Hej cacki, Visst har jag läst igenom det jag skrev, flera gånger om och nog berättade jag mer än forumet kan ta emot, men mitt liv har varit/är så och har undvikit att blanda med känslig info, men jag förstår vad du menar, jag ska inget skriva om mig ..... vad ska jag då skriva om? Svarar jag på någons tillägg så blir det feltolkad också.... Jag vet att när det bråkas, ges det på min person, oberoende vad det gäller, så jag tror inte att man kan dansa tango ensam, så se det som att det finns onda avsikter mot mig. Dock är jag glad i de flesta av er....
Redigerat av Ugglemormor: 09-02-2012, 00:07
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 00:32
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Ugglemormor @ 09-02-2012, 00:05)  Hej cacki, Visst har jag läst igenom det jag skrev, flera gånger om och nog berättade jag mer än forumet kan ta emot, men mitt liv har varit/är så och har undvikit att blanda med känslig info, men jag förstår vad du menar, jag ska inget skriva om mig ..... vad ska jag då skriva om? Svarar jag på någons tillägg så blir det feltolkad också.... Jag vet att när det bråkas, ges det på min person, oberoende vad det gäller, så jag tror inte att man kan dansa tango ensam, så se det som att det finns onda avsikter mot mig. Dock är jag glad i de flesta av er....  Du tar åt dig på saker som inte har med dig att göra eller riktade till dig över huvudtaget. Häromdagen var det en diskussion om att raljera. Det var jag som hade raljerat som en annan forumist sedan valde att dra ut i all evighet för att jävlas med mig, du tog åt dig om det. Jättekonstigt tyckte jag och valde att ignorera ditt inlägg. Vem som helst ser ju att om man citerar mig och riktar sig till mig så är det inte dig det gäller. Eller hur? De flesta här berättar väldigt lite om sig själva. Inte många vet särskilt mycket om mig, ändå har jag varit medlem i hur många år som helst. Du berättar om dig på ett sätt som kan uppfattas som skrytsamt och märkvärdigt, eller varför inte mytomanaktigt i vart och varannat inlägg. Många retar sig rejält på det. För inte många är intresserade av hur ofta din make träffar kungen, hur många hus ni äger i utlandet och hur ofta ni åker på semester. Inte heller hur du smiter förbi i vårdköer via din makes så kallade kontakter. Det skulle kunna vara intressanta saker, men du framför dina historier om dig på ett sätt som får vem som helst att ledsna. Inte minst för att du tjatar om samma saker om och om igen. Jag skriver inte detta som påhopp, utan för att du ska förstå varför så många inte orkar med dina inlägg.
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
09-02-2012, 00:46
|
Gäster

|
CITAT (Anma @ 09-02-2012, 00:32)  Du tar åt dig på saker som inte har med dig att göra eller riktade till dig över huvudtaget. Häromdagen var det en diskussion om att raljera. Det var jag som hade raljerat som en annan forumist sedan valde att dra ut i all evighet för att jävlas med mig, du tog åt dig om det. Jättekonstigt tyckte jag och valde att ignorera ditt inlägg. Vem som helst ser ju att om man citerar mig och riktar sig till mig så är det inte dig det gäller. Eller hur?
De flesta här berättar väldigt lite om sig själva. Inte många vet särskilt mycket om mig, ändå har jag varit medlem i hur många år som helst. Du berättar om dig på ett sätt som kan uppfattas som skrytsamt och märkvärdigt, eller varför inte mytomanaktigt i vart och varannat inlägg. Många retar sig rejält på det. För inte många är intresserade av hur ofta din make träffar kungen, hur många hus ni äger i utlandet och hur ofta ni åker på semester. Inte heller hur du smiter förbi i vårdköer via din makes så kallade kontakter. Det skulle kunna vara intressanta saker, men du framför dina historier om dig på ett sätt som får vem som helst att ledsna. Inte minst för att du tjatar om samma saker om och om igen.
Jag skriver inte detta som påhopp, utan för att du ska förstå varför så många inte orkar med dina inlägg. Hej Anma, Jo, det håller jag med om att jag har velat i denna punkt.....Men jag ska lägga det på minnet och berätta om ditten och datten från en liten etta, om det ger lugnt i forumet. Att jag gått förbi vårdköerna har det berott på mitt hälsotillstånd och det tycker jag inte att jag behöver skämmas för,. kanske borde inte nämnt det alls.... Man är inte en mytoman om man kan påvisa det man säger är verkligen sant, men detta forum är inte till att jag skulle hänga ut familjens del/ allmänt bekanta personer för er/ och vad som händer kring oss som ingen har en aning om ...... Om jag har trampat dig på tårna i något inlägg så ber jag om ursäkt. Det var nog omedevetet för jag brukar inte bete mig illa mot bl.a. dig .....
Redigerat av Ugglemormor: 09-02-2012, 00:47
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 01:20
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Ugglemormor @ 09-02-2012, 00:46)  Hej Anma, Jo, det håller jag med om att jag har velat i denna punkt.....Men jag ska lägga det på minnet och berätta om ditten och datten från en liten etta, om det ger lugnt i forumet. Att jag gått förbi vårdköerna har det berott på mitt hälsotillstånd och det tycker jag inte att jag behöver skämmas för,. kanske borde inte nämnt det alls.... Man är inte en mytoman om man kan påvisa det man säger är verkligen sant, men detta forum är inte till att jag skulle hänga ut familjens del/ allmänt bekanta personer för er/ och vad som händer kring oss som ingen har en aning om ...... Om jag har trampat dig på tårna i något inlägg så ber jag om ursäkt. Det var nog omedevetet för jag brukar inte bete mig illa mot bl.a. dig .....  Nu gör du det igen... Vadå, ska du berätta från en liten etta? Du bor väl inte i en etta. Ska du ljuga nu eller? Du berättar igen om vårdköerna. Men du missar poängen i mitt inlägg. Jag är inte intresserad av att höra om dina vårdköer igen. Jag vill få dig att förstå vad som folk retar sig på. Jag har inte sagt att du är mytoman. Läs mitt inlägg igen. "som kan uppfattas" skriver jag. Inte med ett enda ord säger jag eller berör vad jag själv tror. Jag begär inte heller några som helst bevis från dig, försöker bara att få dig att förstå hur du uppfattas. Men jag inser att det inte går. Du har inte trampat mig på tårna. Var fick du det ifrån? Du behöver inte heller be mig om ursäkt. Du har inte betett dig illa mot mig. Jag försöker i all välmening få dig att förstå varför så många stör sig på ditt sätt, ingenting annat. Men vet du vad, jag struntar i det, för jag tror inte att jag kommer att lyckas. Du kommer aldrig att förstå.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 08:43
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Ugglemormor @ 09-02-2012, 00:46)  Hej Anma, Jo, det håller jag med om att jag har velat i denna punkt.....Men jag ska lägga det på minnet och berätta om ditten och datten från en liten etta, om det ger lugnt i forumet. Att jag gått förbi vårdköerna har det berott på mitt hälsotillstånd och det tycker jag inte att jag behöver skämmas för,. kanske borde inte nämnt det alls.... Man är inte en mytoman om man kan påvisa det man säger är verkligen sant, men detta forum är inte till att jag skulle hänga ut familjens del/ allmänt bekanta personer för er/ och vad som händer kring oss som ingen har en aning om ......Om jag har trampat dig på tårna i något inlägg så ber jag om ursäkt. Det var nog omedevetet för jag brukar inte bete mig illa mot bl.a. dig .....  Nu tar jag mej friheten att kommentera något som du skrivit till Anma, men just det där med vårdköerna är ett bra exempel på varför dina tidigare"utläggningar" om ditt privatliv återspeglar sej i mottagarens ögon som lite skrytsamt (tror jag). Hade vi inte vetat något om vad du berättat om din inflytelserika mans kontakter redan innan, så hade det nog automatiskt tolkats som att det verkligen var din doktor som bedömt att du behöver förtur och du hade förmodligen inte fått några negativa reaktioner från andra odlaiter heller. Jag är ganska övertygad om att du skulle bemötts med samma empati som alla andra om inte förhistorian funnits. Jag tror att du gjort en tabbe som ens nämnt det där med alla era betydelsefulla kontakter, för sådant är det många av oss som ogillar (att det finns människor som utnyttjar sina "fina kontakter" för att smita före alltså) och det blir automatiskt det som andra kommenterar och inte dina hälsoproblem. Dom hamnar liksom i skymundan och du upplever det som att andra är elaka och empatilösa mot just dej. Jag tror visst att det skulle kunna funka att du berättar om vissa delar av ditt liv bara du tänker på vad som kan upplevas som skryt eller inte i andras ögon först. Testa ett tag så får du se hur det går. Fast dock har jag också märkt att du ofta blir mer ifrågasatt än andra, men jag tror faktiskt att du bäddat för det själv genom att uttrycka dej lite skrytsamt och även att du nämner saker som du inte har lust att visa några bevis på att det du säger verkligen är sant. Minns jag inte fel så ifrågasattes t.o.m ditt konstnärsskap och att folk ville se att dina tavlor verkligen existerar och att de inte bara fanns i din fantasi för att försöka framhäva dej själv. Det kan dock jag intyga att de verkligen gör, eftersom jag har själv fått förmånen att se bilder på dem. De är otroligt fina och mej förvånar det inte ett dugg om du också undervisar andra i den konsten. Sanningshalten i resten du berättat om ditt liv vet jag däremot inte så mycket om, men för mej kan det kan vara hur det vill med det. För min del behöver jag heller inte veta det för att se dej som en lika betydelsefull odlamedlem som alla andra. Du behöver inte glänsa för att synas. Vi ser dej ändå! (Oj vad jag svamlar, men jag hoppas att du förstår att jag egentligen vill dej väl även om det jag skriver kan se ut som negativ kritik i dina ögon. Det är det inte, men det jag vill säga är att när snöbollen väl satts i rullning så växer den. Det är nog det som händer och det är faktiskt bara du själv som kan hejda framfarten genom att se din egen roll i varför saker gått åt skogen. Men om du gillar odla och vill "flyta in" i gemenskapen så måste du nog försöka tänka dej för lite bättre om vad du väljer att skriva och kanske hur du uttrycker dej i fortsättningen. Odlaiter är ett förlåtande folk och det ska säkert gå bra om du ger dej tusan på det. Kommunikation via datorn är sannerligen inte alltid det lättaste när men inte kan se varann och det är så lätt att missuppfatta varann.)
Redigerat av Cacki: 09-02-2012, 08:46
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Anki på Öland @ 08-02-2012, 22:31)  Finns väl ett talesätt som säger något som "som man ropar i skogen får man svar". Ligger en del i det.  ...men också "Man blir tillslut som man förväntas vara".
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
09-02-2012, 10:47
|
Gäster

|
Cacki, Så du menar att jag ska inte säga sanningen som tex. om den akuta operationen och hur den gick till? Om det är så, så ok. Vissa andra inlägg har jag skrivit pga mina egna erfarenheter nu senast ex. -- atroser. Då är det bara att inte ge info om vad som jag snappat upp av mina arb.terapeuter, så då håller man tyst om det. Inte ge medlidande till någon som har det jobbigt? det kan ju missuppfattas, eller hur? .... OCH jag ropar inte i skogen, så i mitt fall har det blivit ett system att ge sig på mig om vad som helst.... FINNS det inga fel hos dem som hackar på mig? Det är alltid två som träter ..... Många är ju så hyggliga att sampråkas med, så det gör att jag tagit lite tid även för forumet......
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 11:21
|
Medlem

|
CITAT (abbbe @ 08-02-2012, 23:51)  Påminn mig imorgon (ska sova nu) att starta en omröstning imorgon om vad majoriteten skulle tycka. Har faktiskt ingen lust att tävla i vem av oss som skulle "vinna" men tycket det vore intressant och se vad resultatet skulle bli! Och varför skulle det vara intressant ? För att du tror att din sida skulle vinna , eller ? Vad är det du vill bevisa ? Står du inte ut med att vi har olika åsikter ?! Starta gärna en sådan tråd men det får inte mig att ändra min uppfattning om jag så är ensam om den .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
09-02-2012, 11:40
|
Gäster

|
CITAT (Anma @ 09-02-2012, 01:20)  Nu gör du det igen...
Vadå, ska du berätta från en liten etta? Du bor väl inte i en etta. Ska du ljuga nu eller? Du berättar igen om vårdköerna. Men du missar poängen i mitt inlägg. Jag är inte intresserad av att höra om dina vårdköer igen. Jag vill få dig att förstå vad som folk retar sig på. Jag har inte sagt att du är mytoman. Läs mitt inlägg igen. "som kan uppfattas" skriver jag. Inte med ett enda ord säger jag eller berör vad jag själv tror. Jag begär inte heller några som helst bevis från dig, försöker bara att få dig att förstå hur du uppfattas. Men jag inser att det inte går. Du har inte trampat mig på tårna. Var fick du det ifrån? Du behöver inte heller be mig om ursäkt. Du har inte betett dig illa mot mig.
Jag försöker i all välmening få dig att förstå varför så många stör sig på ditt sätt, ingenting annat.
Men vet du vad, jag struntar i det, för jag tror inte att jag kommer att lyckas. Du kommer aldrig att förstå. Anma, Jag förstår att det inte finns intresse för det jag gick igenom så mer blir det inte. Mitt liv har varit rätt så märkligt, men när man inte tror på det så kan jag ju lämna allesammans och "bo i en etta" och dess besvär att leva i armod, det kanske skulle gå hem? Jag förstår att det jag skrivit väcker ondo o avudsjuka och det bemötts med hån o flin. Ingen har fattat att jag levt ett mångfaceterad liv, det kan ju bli för mycket så då trycks man ner till skorna för att inte sticka upp, eller vad det nu skulle vara.......... Så jag uppfattar dig rätt i all din välmening och att jag inte ska skriva om ´det som händer i mitt liv.....Detta med "ettan" la jag till för att om jag gör en vändom i mitt liv och sitter i den ettan, då kanske jag blir trott.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|