| |
|
  |
Leif GW Persson |
|
|
|
|
09-02-2012, 11:12
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Erkänner att det tog ett bra tag innan jag förlikade mig med honom och såg bortom det jag först upplevde som arrogans. Idag ser jag honom som en person med mycket kunskap inom sitt gebit. Dessutom vågar han sticka ut hakan rejält.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 11:22
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag gillar GW jättemycket, han är också min favorit tv-personlighet. Faktum är att jag slutade att titta på efterlyst när han slutade där. Men som författare gillar jag honom inte alls. Har läst en av hans böcker, L som i Lindamordet tror jag den hette, och försökt mig på en till men gav upp.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 11:48
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Men självbiografin är något helt annat än hans deckare Anma. Läs den!
På vissa områden är han väldigt öppen i sin bok, men någon asperger nämner han inte.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 11:55
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Eva i Skåne @ 09-02-2012, 11:48)  Men självbiografin är något helt annat än hans deckare Anma. Läs den!
På vissa områden är han väldigt öppen i sin bok, men någon asperger nämner han inte. Du ser, jag har blundat så fort jag sett GW på omslaget, har missat att han skrivit en självbiografi! Eller har nog hört talas om det men inte fäst mig vid det. Missade till och med att du skrev om den i ett tidigare inlägg.  Men det låter intressant, den läser jag gärna.
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
09-02-2012, 14:40
|
Gäster

|
CITAT (Cacki @ 09-02-2012, 11:07)  Jag håller egentligen med dej men håller du inte med om att Leif GW är lite speciell? Det är en jäkla skillnad mellan att vara lite introvert och speciell och att lida av aspergers syndrom. Jag tycker t.ex. inte alls att han verkar sakna empati, och jag tycker inte han ger intryck att vara okänslig eller ha svårt att uttrycka sig.
Redigerat av Azur: 09-02-2012, 14:46
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 15:03
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Azur @ 09-02-2012, 14:40)  Det är en jäkla skillnad mellan att vara lite introvert och speciell och att lida av . Jag tycker t.ex. inte alls att han verkar sakna empati eller sakna förmåga att dela med sig av sina intressen, och jag tycker inte han ger intryck att vara okänslig eller ha svårt att uttrycka sig. Ja, inte är då jag någon expert på aspergers syndrom men kan inte "symtomen" skilja sej avsevärt mellan olika individer precis som med de flesta andra, fr.a. mentala/psykiska diagnoser? Och måste man verkligen uppfylla alla kriterier för att få diagnosen? Ganska märkligt i så fall, då det faktiskt inte är ett tillstånd som man inte kan påvisa med t. ex. labratorieprover, röntgen osv... Vilka kriterier som måste vara uppfyllda innan diagnosen sätts har jag inte koll på...fast vi kan nog ha en del drag åt det hållet lite till mans utan att för den delen vara en "aspis" så det är möjligt att du har rätt.
Redigerat av Cacki: 09-02-2012, 15:04
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 15:06
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
leif gw är så bra, hans kriminalromaner äger stort!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 15:40
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Aspergers syndrom har väl numera ersatts att begreppet "högfungerande autism"... LGWP är nog snarare blyg....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 18:31
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Han har ju svårt att titta den har talar med i ögonen och det kan ju bero på en form av högfungerande autism. Jag tycker att han har blivit mycket mer pratsam nu när han verka lärt känna programledaren Camilla Kvartoft lite bättre. Hon kan verkligen locka fram hans bra sidor och gör honom mer "talför", skicklig kvinna  Hans böcker gillar jag jättemycket, har läst samtliga utom Gustavs grabb.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 19:05
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
CITAT (merlin68 @ 09-02-2012, 19:31)  Han har ju svårt att titta den har talar med i ögonen och det kan ju bero på en form av högfungerande autism. Jag tycker att han har blivit mycket mer pratsam nu när han verka lärt känna programledaren Camilla Kvartoft lite bättre. Hon kan verkligen locka fram hans bra sidor och gör honom mer "talför", skicklig kvinna  Hans böcker gillar jag jättemycket, har läst samtliga utom Gustavs grabb. Ja, jag kan speciellt rekommendera hans mera okända böcker: Crime, conflict, and public order, 1850-1930 Direktobservation av brott : en metodstudie Socialvårdsbeskrivning i massmedia Om antalsräkning av brott Cigarettsmugglingens struktur, omfattning och utveckling under senare delen av 1990-talet Kontrollnivå och lönsamhet vid organiserad cigarettsmuggling Försäkringsbedrägerier : en kriminologisk kartläggning Brottstycken Brottsoffer Om offentlig och privat kriminalpolitik Bostadsinbrott, bilstölder samt tillgrepp ur och från motorfordon Horor, hallickar och torskar Prostitution i Sverige Våldtäkt : en kriminologisk kartläggning av våldtäktsbrottet Tjyvsmällar och efterslängar
|
|
|
|
|
|
|
|
09-02-2012, 19:37
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Jag har bara läst "Samhällsbärarna", och den va väll okej men inte fantastiskt bra.
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
09-02-2012, 21:36
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 09-02-2012, 15:40)  Aspergers syndrom har väl numera ersatts att begreppet "högpresterande autism"... LGWP är nog snarare blyg.... Nja termen finns fortfarande, den har väl bara fått dåligt rykte av att alla osäkra tonåringar självdiagnosticerar sig med aspergers. Jag har nog bara träffat en person med aspergers och det gick inte att missa att personen hade nån form av handikapp: talade väldigt fort och osammanhängande, kunde inte sätta sig in i andras situation, var oförmögen att tala om nåt annat än sina specialintressen, hade svårt att lyssna, hade mängder av tics, förstod inte konceptet "personligt utrymme"... Det är en helt annan division än att vara lite sävlig och butter som GW.
Redigerat av Azur: 09-02-2012, 23:35
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2012, 00:51
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (Azur @ 09-02-2012, 14:40)  Det är en jäkla skillnad mellan att vara lite introvert och speciell och att lida av aspergers syndrom. Jag tycker t.ex. inte alls att han verkar sakna empati, och jag tycker inte han ger intryck att vara okänslig eller ha svårt att uttrycka sig. För det första är det inte säkert att man lider av att ha asperger och att man saknar empati och är okänslig är bara jäkla påhitt. Man kan nog uppfattas så, men det beror på de normalstördas brist på empati. Förlåt! OT jag vet, men blir lite upprörd av denna spridning av fördomar. CITAT (Azur @ 09-02-2012, 21:36)  Nja termen finns fortfarande, den har väl bara fått dåligt rykte av att alla osäkra tonåringar självdiagnosticerar sig med aspergers. Jag har nog bara träffat en person med aspergers och det gick inte att missa att personen hade nån form av handikapp: talade väldigt fort och osammanhängande, kunde inte sätta sig in i andras situation, var oförmögen att tala om nåt annat än sina specialintressen, hade svårt att lyssna, hade mängder av tics, förstod inte konceptet "personligt utrymme"... Det är en helt annan division än att vara lite sävlig och butter som GW. Precis! Du har träffat EN person och har därmed en klar uppfattning om ALLA aspergare! Gosch!
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
10-02-2012, 02:58
|
Gäster

|
CITAT (Trampendal @ 10-02-2012, 00:51)  För det första är det inte säkert att man lider av att ha asperger och att man saknar empati och är okänslig är bara jäkla påhitt. Man kan nog uppfattas så, men det beror på de normalstördas brist på empati. Oförmåga att läsa andra människor och sätta sig in i deras känslor är ett av huvudkaraktäristika för aspergers. CITAT Precis! Du har träffat EN person och har därmed en klar uppfattning om ALLA aspergare! Gosch! http://en.wikipedia.org/wiki/Asperger%27s#CharacteristicsTillochmed proffsen i sin iver att sätta lappar på folk kan blanda ihop hederlig gammaldags brist på social kompetens med aspergers.
Redigerat av Azur: 10-02-2012, 03:03
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
10-02-2012, 16:01
|
Gäster

|
CITAT (kerstinbern @ 09-02-2012, 19:05)  Ja, jag kan speciellt rekommendera hans mera okända böcker:
Crime, conflict, and public order, 1850-1930 Direktobservation av brott : en metodstudie Socialvårdsbeskrivning i massmedia Om antalsräkning av brott Cigarettsmugglingens struktur, omfattning och utveckling under senare delen av 1990-talet Kontrollnivå och lönsamhet vid organiserad cigarettsmuggling Försäkringsbedrägerier : en kriminologisk kartläggning Brottstycken Brottsoffer Om offentlig och privat kriminalpolitik Bostadsinbrott, bilstölder samt tillgrepp ur och från motorfordon Horor, hallickar och torskar Prostitution i Sverige Våldtäkt : en kriminologisk kartläggning av våldtäktsbrottet Tjyvsmällar och efterslängar Blev lite nostalgisk när jag såg din lista I början på 80 - talet var han väldigt populär på högskolor och universitet. Han var nog den förste som gjorde en ansats till att beskriva prostitutionen i Sverige. En del siffror var kanske inte riktigt korrekta men levde kvar länge ändå och citerades allmänt. Var tvungen att kolla i bokhyllan och hittade "Horor, hallickar och torskar" samt den stora prostitutionsutredningen som han deltog i, båda utgivna 1981. "Du som är hemmafru i Kramfors, aktiv i kvinnoförbundet och inte varit i Stockholm på åtta år. Hur kan det komma sig att hundralappen i din portmonnä för en vecka sedan användes till att betala en prostituerad 19-åring på Malmskillnadsgatan i Stockholm?" Leif GW Persson i "Horor hallickar och torskar" Ja, han var modig på den tiden... Hans litterära ambitioner håller dessvärre inte så hög klass.
Redigerat av Gunilla T: 10-02-2012, 16:03
|
|
|
|
|
|
|
|
10-02-2012, 23:46
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (Azur @ 10-02-2012, 02:58)  Oförmåga att läsa andra människor och sätta sig in i deras känslor är ett av huvudkaraktäristika för aspergers. http://en.wikipedia.org/wiki/Asperger%27s#CharacteristicsTillochmed proffsen i sin iver att sätta lappar på folk kan blanda ihop hederlig gammaldags brist på social kompetens med aspergers. Ah, wikipedia! Sanningens källa! "Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck: 1.påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen 2.oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån 3.brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse) 4.brist på social eller emotionell ömsesidighet" Vad dessa brister grundar sig i framgår inte, bara att de finns. Detta kan givetvis tolkas lite som av en som inte vet, men om man bara läser vad som står och inget mellan raderna står inget om brist på empati.
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
11-02-2012, 00:52
|
Gäster

|
CITAT (Trampendal @ 10-02-2012, 23:46)  Ah, wikipedia! Sanningens källa! Dög inte den betydligt mer ingående Engelska versionen, som bland annat säger att "The lack of demonstrated empathy is possibly the most dysfunctional aspect of Asperger syndrome"? Du kan ju annars göra en snabbsökning på nätet. En intressant vinkling man hittar på en del sidor, t.ex. den här är att de kan känna empati men inte sätta sig in i andras situation - vilket får mig att undra vad de då egentligen menar med empati. Det irriterande med aspergers är att det har blivit en modesjukdom som många vill ha, eftersom det i dagens samhälle är mer acceptabelt att ha ett psykiskt handikapp än att inte vara en "alfahane". Att det ger en ursäkt att vara egoistisk, och att folk med aspergers inte har nedsatt intelligens i populärkulturen blivit till att de är missförstådda genier, har nog bidragit det med.
Redigerat av Azur: 11-02-2012, 00:58
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
11-02-2012, 01:00
|
Gäster

|
CITAT (Motti @ 11-02-2012, 00:58)  Leif GW persson är väl den ende som har koll på Buset här i Sverige !och han borde sitta i regeringen så vi blev av med alla skitstövlar --- Lås in dom och kassta Nyckeln  Jag tror inte GW håller med dig.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2012, 01:06
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Azur @ 11-02-2012, 00:52)  Dög inte den betydligt mer ingående Engelska versionen, som bland annat säger att "The lack of demonstrated empathy is possibly the most dysfunctional aspect of Asperger syndrome"? Du kan ju annars göra en snabbsökning på nätet. En intressant vinkling man hittar på en del sidor, t.ex. empati". Det irriterande med aspergers är att det har blivit en modesjukdom som många vill ha, eftersom det i dagens samhälle är mer acceptabelt att ha ett psykiskt handikapp än att inte vara en "alfahane". Att det faktum att folk med aspergers inte har nedsatt intelligens i populärkulturen blivit till att de är missförstådda genier har nog bidragit det med. Synd att jag ö.h.t. kommenterade skånepågens inlägg alls. Men det är lite förvånande att skamstämpeln på psykiskt funktionshinder förtfarande sitter så fast rotat, att det behöver bli ett sådant här halabaloo. Hade det handlat om någon fysisk diagnos så hade ingen reagerat. Tänk bara på vad sådant här snack kan ställa till med för dom som faktiskt har Asperger. Är det inte bättre att vi lägger ner den delen av Leif GW Persson-diskussionen?
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|