Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

21 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag vill bemöta ett påstående anngående Cesar Millan, Mannen som talar med Hundar !
          Anma
          Inlägg 20-02-2012, 18:09
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Azur @ 20-02-2012, 17:27) *
          Det har du ju förstås alldeles rätt i. Med katter gör man det för att annars börjar de vid könsmognaden skrika och kissa överallt, men så är det ju inte med hundar så kastrering blir bara aktuell för problemhundar.

Det kan också vara så att man har både tik och hanhundar i hushållet och av den orsaken väljer att kastrera.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 20-02-2012, 18:21
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Urinläkage är en tråkig biverkan av kastrering och enligt "vår veterinär" drabbas 30% av tikarna. Samma siffra 30% drabbas av övervikt - något med ämnesomsättningen, vid kastration.

Har man både tik och hane är det ju en sak, samma om man har en hund som blir överdrivet förändrad. Skulle aldrig komma på tanken att kastrera min nuvarande tik

Citera
          Anma
          Inlägg 20-02-2012, 18:31
          Länk hit: #123

Medlem

Min åsikt är att man i första hand ska kastrera hanhunden. Enklare ingrepp och färre biverkningar.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 20-02-2012, 20:04
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Kastrering betyder för mig en livräddande åtgärd för djuret. Fungerar inte djuret fullt friskt så skall man inte ha det. Mänskliga aspekter annat än kärlek skall inte läggas på ett djur.

En gång när jag hade tik och hund (Hammiltonstövare) skedde en tjyvparning. Även om det var två generationer emellan (tikens mormor var kullsyster till hunden så var det inavel. Förmodligen hade det blivit fantastiska jakthundar för båda två var suveräna. Vi gick till veterinären och fick en abortspruta. Men det blev helkoll på jyckarna vid löptider 5 år frammåt. Hunden blev 16,5 år. På hans 16-årsdag sköt jag två harar för honom. Den sista kom han knallande i spåret efter ca 4 timmar och kröp upp i mitt knä.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 20-02-2012, 20:25
          Länk hit: #125

Medlem

Förlåt, gick från ämnet.
          Cecar Millan är helt suverän. Jag har iakttagit hans "stötar" och "lyft" i halsskinnet genomfört av både tikar (andra än modern) och hanhundar. Faktiskt är det inte mer än en vänskaplig klapp på axeln. Senast igår visade grannens jämthundstik (30 kg, Bambi Girl 3 kg) prov på båda varianterna. När vi senare träffade vår jämthundstik i Östersund så behövdes inte mer än puffarna. För ettriga valptag med nackskinnslyft till följd hade hon tydligen redan lärt sig att det betyder NEJ.

Före CM så kan jag erinnra mig att stövartiken Spectra och hennes efterföljare Stella tuktades på samma sätt fast jag förstod inte beteendet då.

Varningarna i Cecars program står mest för att om man skall kunna hålla en 40 -50 kg tung schäfer så krävs en vältränad kropp på minst 80 till 90 kilo. I Sverige är elchocker förbjudna och vissa typer av halsband. I övrigt har jag inte hittat något i Cecars behandling som skadar hunden . Obehag visserligen men det utsäts vi mänisor för varje dag. Fysiskt eller psykiskt.

Citera
          herkules
          Inlägg 20-02-2012, 20:38
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Överbölingen @ 20-02-2012, 20:25) *
          /.../Obehag visserligen men det utsäts vi mänisor för varje dag. Fysiskt eller psykiskt.

varför ska man utsätta sin hund för obehag?
          finns ingen anledning att ha hund då.
          sen kan inte kalla CM's sätt med elhalsband, det där tunna bakom öronen som jag aldrig kommer ihåg vad det heter för obehag, det är misshandel.
          det han lär ut passar sig inte i svensk hundhållning.
          han gör en bra sak, han lär det amerikanska folket att hundar behöver motion.

jag menar att alla hundar som inte ska i avel ska snöpas, varför inte liksom? tänk alla så kallade tjyvparningar vi skulle slippa, alla idiotblandraser, all ogenomtänkt uppfödning, alla osålda kullar som sedan reas ut på blocket, lugnt o skönt vid hundmöten. vilket härligt hundliv!! smile.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 20-02-2012, 21:00
          Länk hit: #127

Medlem

På grund av trådens karaktär har man fullständigt negligerat belöningen i djurhållningen.
          Jfr. En tränare på fotbollplanen, slalombacken, skidspåret som ger en dunk på axeln =bra gjort!!! eller: kom igen nu, du kan bättre och en kram. Det är "puffen". Tränaren tar dig vänligt i nacken och säger –Nu fixar vi det här! Vad är skillnaden?

Men inget djur begriper de "knollriga fula" orden. Det enda de känner är ditt tonfall. Du kan säga –lilla hunddjävel, i ett smeksamt ton fall och hunden viftar på svansen och slikar dig i ansiktet. Du kan vråla –älskling och hunden stoppar svansen mellan benen och kryper iväg.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-02-2012, 21:12
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Att utsätta hunden för obehag kan knappast kallas belöning! Anser man sig behöva ta till CM:s metoder har man totalt misslyckats med sin hunduppfostran.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          hattstugan
          Inlägg 20-02-2012, 21:34
          Länk hit: #129

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Skulle vilja veta om ni som säger nej till CM:s metoder vet hur våra Polishundar dresseras???

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 20-02-2012, 21:35
          Länk hit: #130

Medlem

Hur mycket tänkte du och hur många gånger läste du inläggen?

Jag sitter just nu med en10 veckors taxvalp i knät och försöker skriva. Det blir lite pekfingervals. Ett lätt lyft i nackskinnet får henne att se skuldmedveten ut när hon tuggar på fleecetröjan.
          Hon har just fått lite majsvällig och är busnödig.

Nu skall vi leka en stund och sedan läggdags. Hon vaknar vid åttatiden och är vrålhungrig.

Nu ville hon ner och leka med en bit rävskinn.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-02-2012, 22:01
          Länk hit: #131

Medlem

Fortfarande jobbar CM med problemhundar och inte med vardagslydnad. Jag anser det helt förkastligt att ta till hans metoder för att uppfostra en valp så att man får bra vardagslydnad på den. Det går alldeles utmärkt att göra det med positiva metoder som inte skapar obehag för hunden. Vi pratar inte dressyr av polishundar det är något som kommer senare dessutom men jag tror knappast att det blir en bra polishund av en hund för att man använder hårda metoder i uppfostran.

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 20-02-2012, 22:01
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (hattstugan @ 20-02-2012, 21:34) *
          Skulle vilja veta om ni som säger nej till CM:s metoder vet hur våra Polishundar dresseras???

Inte har jag då sett att min polisgranne som även är hundförare, ha något fuffens för sej när hon tränar sina hundar i alla fall. Kanske rent av borde fråga henne vad hon sysslar med...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-02-2012, 22:06
          Länk hit: #133

Medlem

CITAT (Cacki @ 20-02-2012, 22:01) *
          Inte har jag då sett att min polisgranne som även är hundförare, ha något fuffens för sej när hon tränar sina hundar i alla fall. Kanske rent av borde fråga henne vad hon sysslar med...

En kursledare jag hade på brukshundsklubben hade blivande polishundar på foder och hon använde inte heller några hårda metoder i sin uppfostran av hundarna.

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 20-02-2012, 22:14
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (*Stintan* @ 20-02-2012, 22:06) *
          En kursledare jag hade på brukshundsklubben hade blivande polishundar på foder och hon använde inte heller några hårda metoder i sin uppfostran av hundarna.

Nej, jag tror inte att poliser delar ut fler tjyvnyp till sina hundar än andra. Just nu har grannen en alldeles "odräglig unghund i värsta slyngelåldern" som hon håller på att utbilda, men där verkar det bara vara lugna puckar som gäller ändå.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 20-02-2012, 22:16
          Länk hit: #135

Medlem

Har CM använt hårda metoder?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-02-2012, 22:18
          Länk hit: #136

Medlem

Absolut!

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 20-02-2012, 22:33
          Länk hit: #137

Medlem

Det är så att CM i extremfall har använt hårda metoder. I normala fall gör han inte det.

Jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel men varje gång min hund bet mig i händerna tog jag honom i nackskinnet och sa nej. Han slutade att bitas när han var knappa åtta veckor (han är född hos oss). Så det funkade och inte tog han synbart skada vad jag märkt i alla fall.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 20-02-2012, 22:43
          Länk hit: #138

Medlem

Rätt! Anma

Citera
          Motti
          Inlägg 20-02-2012, 22:45
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Cesar ser en hund som en hund inte som en människa ,dom som behandlar sina hundar som människor får problemhundar därför att en hund måste ha en flockledare för att reagera sunt efter sina instinkter .Oftast är det ägaren som är problemet inte hunden ,jag njuter av att se Cesar Milan handskas med hundar och han kan verkligen tala deras "språk" .Elhalsband är faktiskt inte lika med elecktriska stötar det är inte lika mycket pös i det som ett fårstaket men elstängsel för får är okej !men inte för hundar tydligen .Kan man rädda en hund från avlivning med ett elkoppel och få ordning på problemen så tycker jag det är helt okej men elkoppel är inget för amatörer .Enda gången jag set Cesar M använda elkoppel var på hundar i Texas för han ville lära dom att ge fan i Skallerormar därför att det dör massor av hundar där varje år för att de blir bitna av just Skallerormar när de släpps lösa . Ni som är så förfärade över elkopple ta och håll i ett en gång eller ta i ett fårstängsel .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-02-2012, 22:48
          Länk hit: #140

Medlem

CITAT (Anma @ 20-02-2012, 22:33) *
          Det är så att CM i extremfall har använt hårda metoder. I normala fall gör han inte det.

Jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel men varje gång min hund bet mig i händerna tog jag honom i nackskinnet och sa nej. Han slutade att bitas när han var knappa åtta veckor (han är född hos oss). Så det funkade och inte tog han synbart skada vad jag märkt i alla fall.

Där anser jag att du har fel.

--------------------

Citera

21 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 11:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon