| |
|
  |
Jag vill bemöta ett påstående anngående Cesar Millan, Mannen som talar med Hundar ! |
|
|
|
|
18-02-2012, 00:10
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Motti @ 18-02-2012, 00:02)  Tycker du är en skitstövel och det står jag för !du har trakaserat mig i ett par år nu vad jag än tycker eller skriver så ger du dig på mig oavset om det är förnuftigt eller ejatt ha ett sådant agg emot någon man inte känner.Du måste ha det jäkligt påp något vis men ge dig inte på mig för det har du inget för .Punkt slut !skaffa dig ett liv utanför Odla.Och sluta hoppa på mig iderligen för nu är jag trött på dig . Du får tycka vad du vill precis som jag får det. Du tycker ju allt jag skriver är påhopp på dig men då läser du nog inte så noga. Var i den här tråden har jag hoppat på dig? Påhoppen står du faktiskt för själv här i tråden!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 00:10
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (herkules @ 17-02-2012, 23:43)  kolla programmet när han elar hunden så den kryper utefter golvet. inte en skallerorm i sikte, däremot en katt som hunden ska lära sig att ge fan i. sen hans hemmagjorda halsband som gör ont, glada hundar där. quick fix, inget för RIKTIGA hundägare. Tror du pekar på en viktig sak där som gör att man ska vara lite skeptisk mot dylika mirakelkurer för problemhundar. En av mina bästa vänner är hundcoatch (även om hon inte vill kalla sej så. Hon har i alla fall hållit på en herrans massa år med att hjälpa folk med problemhundar. Hennes metod är att aldrig någonsin bestaffa utan enbart uppmuntra och belöna positiva beteenden istället. Speciellt vad det gäller problemhundar som oftast är vilsna och otrygga redan innan. Ska man dessutom kuva dem till lydnad så får man ingen pålitlig och glad hund.
Redigerat av Cacki: 18-02-2012, 00:12
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 00:17
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Cacki @ 18-02-2012, 00:10)  /.../ Hennes metod är att aldrig någonsin bestaffa utan enbart uppmuntra och belöna positiva beteenden istället. /.../ så tänker jag med. och så ignorerar jag felaktigt beteenden, funkar bättre än el och gör mindre ont. någon som förresten haft ett elhalsband på sig och elat? eller ett stackel och snärtat till? prova. sen den som använder det på sin hund ska f-n ha fängelse!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 00:32
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag funderar på en sak. Jag har en hund som skäller på andra hundar när han är kopplad. När jag ignorerar blir han hejvild och bara toksäller och drar. Det enda jag gör de gånger jag testat ignorering är att jag vänt mot ett annat håll och bara gått, med resultatet en vilt skällande galen hund i andra ändan av kopplet dom försöker dra sig fram till den andra hunden istället för mot det håll jag vill gå. Jag har petat honom i "armhålet". Det funkar, i en hundradels sekund, så länge det tar för honom att begripa vad som hände för att sedan återgå till tokskällandet. Jag har varit arg som ett jävla bi på han. Det funkar inte så bra, men det händer att PMSmonstret drabbar även mig ibland tyvärr. Jag har dragit hans koppel högt upp på halsen på han. Det underlättar, jag har bättre kontroll på honom när han får sina tokutbrott, även om det inte hjälper mot själva utbrotten. Det som hjälper är att jag ser den andra hunden först och direkt uppmärksammar min hund genom att prata bäbisspråk med honom "titta vilken fin vovve det går där borta, visst var den söööt... ååå vad fiiiin den var". Med bäbisspråk menar jag överdrivet bäbisspråk, så där lismande snuttifnutti. Då blir min hund uppmärksammad på den andre hunden och skäller inte. Tittar och viftar lite på svansen. För det mesta i alla fall, ibland är det någon som han verkligen "hatar" och då skäller han i alla fall, men jag får tyst på han ganska omgående genom att med bäbisspråk förebrå honom. Däremot fungerar denna metod inte alls om det är han som först får syn på den andra hunden. Då kan jag fjompa mig till dödagar och han bara fortsätter så länge den andre är inom synhåll. Förutom när det gäller småhundar. Då kan jag bryta honom genom att pladdra på om hur söt den lilla är och inte är nåt att skälla på. Med större hundar, synnerhet svarta, blir han helt blockerad. Det fungerar inte heller att med normal tonfall tala om att det kommer en annan hund. Det måste vara på bäbisspråk. Oj, det blev långt, men ge mig gärna några tips och förklaring till varför ignorering inte hjälper ett dugg. Förresten, jag har aldrig lyckats få någon hund sluta med felbeteenden genom att ignorera. Däremot genom att avleda. Men det är ju inte riktigt samma sak.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 00:37
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 18-02-2012, 00:17)  så tänker jag med. och så ignorerar jag felaktigt beteenden, funkar bättre än el och gör mindre ont. någon som förresten haft ett elhalsband på sig och elat? eller ett stackel och snärtat till? prova. sen den som använder det på sin hund ska f-n ha fängelse!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 00:41
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 00:32)  Jag funderar på en sak. Jag har en hund som skäller på andra hundar när han är kopplad. När jag ignorerar blir han hejvild och bara toksäller och drar. Det enda jag gör de gånger jag testat ignorering är att jag vänt mot ett annat håll och bara gått, med resultatet en vilt skällande galen hund i andra ändan av kopplet dom försöker dra sig fram till den andra hunden istället för mot det håll jag vill gå. Jag har petat honom i "armhålet". Det funkar, i en hundradels sekund, så länge det tar för honom att begripa vad som hände för att sedan återgå till tokskällandet. Jag har varit arg som ett jävla bi på han. Det funkar inte så bra, men det händer att PMSmonstret drabbar även mig ibland tyvärr. Jag har dragit hans koppel högt upp på halsen på han. Det underlättar, jag har bättre kontroll på honom när han får sina tokutbrott, även om det inte hjälper mot själva utbrotten. Det som hjälper är att jag ser den andra hunden först och direkt uppmärksammar min hund genom att prata bäbisspråk med honom "titta vilken fin vovve det går där borta, visst var den söööt... ååå vad fiiiin den var". Med bäbisspråk menar jag överdrivet bäbisspråk, så där lismande snuttifnutti. Då blir min hund uppmärksammad på den andre hunden och skäller inte. Tittar och viftar lite på svansen. För det mesta i alla fall, ibland är det någon som han verkligen "hatar" och då skäller han i alla fall, men jag får tyst på han ganska omgående genom att med bäbisspråk förebrå honom. Däremot fungerar denna metod inte alls om det är han som först får syn på den andra hunden. Då kan jag fjompa mig till dödagar och han bara fortsätter så länge den andre är inom synhåll. Förutom när det gäller småhundar. Då kan jag bryta honom genom att pladdra på om hur söt den lilla är och inte är nåt att skälla på. Med större hundar, synnerhet svarta, blir han helt blockerad. Det fungerar inte heller att med normal tonfall tala om att det kommer en annan hund. Det måste vara på bäbisspråk. Oj, det blev långt, men ge mig gärna några tips och förklaring till varför ignorering inte hjälper ett dugg. Förresten, jag har aldrig lyckats få någon hund sluta med felbeteenden genom att ignorera. Däremot genom att avleda. Men det är ju inte riktigt samma sak. Fast egentligen handlar det ändå om samma sak. Rikta hans uppmärksamhet mot dej istället för den utlösande faktorn till det felaktiga beteendet. "Roligare att snacka med matte än att reta upp sej på andra "knäppishundar". Vi skiter i den där hunden, du och jag..."
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 00:42
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 00:32)  Jag funderar på en sak. Jag har en hund som skäller på andra hundar när han är kopplad. När jag ignorerar blir han hejvild och bara toksäller och drar. Det enda jag gör de gånger jag testat ignorering är att jag vänt mot ett annat håll och bara gått, med resultatet en vilt skällande galen hund i andra ändan av kopplet dom försöker dra sig fram till den andra hunden istället för mot det håll jag vill gå. Jag har petat honom i "armhålet". Det funkar, i en hundradels sekund, så länge det tar för honom att begripa vad som hände för att sedan återgå till tokskällandet. Jag har varit arg som ett jävla bi på han. Det funkar inte så bra, men det händer att PMSmonstret drabbar även mig ibland tyvärr. Jag har dragit hans koppel högt upp på halsen på han. Det underlättar, jag har bättre kontroll på honom när han får sina tokutbrott, även om det inte hjälper mot själva utbrotten. Det som hjälper är att jag ser den andra hunden först och direkt uppmärksammar min hund genom att prata bäbisspråk med honom "titta vilken fin vovve det går där borta, visst var den söööt... ååå vad fiiiin den var". Med bäbisspråk menar jag överdrivet bäbisspråk, så där lismande snuttifnutti. Då blir min hund uppmärksammad på den andre hunden och skäller inte. Tittar och viftar lite på svansen. För det mesta i alla fall, ibland är det någon som han verkligen "hatar" och då skäller han i alla fall, men jag får tyst på han ganska omgående genom att med bäbisspråk förebrå honom. Däremot fungerar denna metod inte alls om det är han som först får syn på den andra hunden. Då kan jag fjompa mig till dödagar och han bara fortsätter så länge den andre är inom synhåll. Förutom när det gäller småhundar. Då kan jag bryta honom genom att pladdra på om hur söt den lilla är och inte är nåt att skälla på. Med större hundar, synnerhet svarta, blir han helt blockerad. Det fungerar inte heller att med normal tonfall tala om att det kommer en annan hund. Det måste vara på bäbisspråk. Oj, det blev långt, men ge mig gärna några tips och förklaring till varför ignorering inte hjälper ett dugg. Förresten, jag har aldrig lyckats få någon hund sluta med felbeteenden genom att ignorera. Däremot genom att avleda. Men det är ju inte riktigt samma sak. Har du testat skvallerträning? Här kan du läsa lite om det http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 01:03
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 18-02-2012, 00:41)  Fast egentligen handlar det ändå om samma sak. Rikta hans uppmärksamhet mot dej istället för den utlösande faktorn till det felaktiga beteendet. "Roligare att snacka med matte än att reta upp sej på andra "knäppishundar". Vi skiter i den där hunden, du och jag..." Ja, i för sig, men för mig är ignorera just att ignorera. Om jag börjar prata med min hund när han beter sig illa ignorerar jag ju inte, om jag inte pratat med honom innan. Fast det kanske beror på vad jag lägger i ordet ignorera. Men sen är det så med honom att när jag pratar med honom om den andre hunden så är det inte så att han blir mer uppmärksammad på mig, han tittar på den andre hunden och har full uppmärksamhet på den men skäller inte. Om jag försöker med att inte låtsas om den andre hunden och vill ha hans uppmärksamhet på mig så skiter han fullständigt i mig och skäller på den andre. Det är just det att jag hinner före som fungerar, inte att jag avleder min hund. CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 00:42)  Har du testat skvallerträning? Här kan du läsa lite om det http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9Nej, det har jag inte testat. Han går aldrig lös bland befolkning, men det kanske går att tillämpa i koppel också. Däremot är det svårt att belöna hans omedelbara reaktion på andra hundar, tokutfall och skall...  Men jag ska läsa om metoden, ögnade bara snabbt nu. Han är 8 år nu min vovve och har betett sig så här i princip sen han blev vuxen. Någonstans blev något fel mellan mig och honom och jag har inte lyckats uppfostra mig tillräckligt väl ännu för att bli av med mitt felbeteende helt.  tillägg: Läste lite mer om skvällerträning nu, inte alls dum idé! Det ska jag försöka tillämpa när han bara hör eller ser något och inte börjar tokskälla. För det kan väl inte vara bra att belöna när han gör det? I för sig, det kanske får honom att sluta. Har ju aldrig testat det. Berömma som sjutton när han är som värst.
Redigerat av Anma: 18-02-2012, 01:03
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 03:41
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 01:03)  Ja, i för sig, men för mig är ignorera just att ignorera. Om jag börjar prata med min hund när han beter sig illa ignorerar jag ju inte, om jag inte pratat med honom innan. Fast det kanske beror på vad jag lägger i ordet ignorera. Men sen är det så med honom att när jag pratar med honom om den andre hunden så är det inte så att han blir mer uppmärksammad på mig, han tittar på den andre hunden och har full uppmärksamhet på den men skäller inte. Om jag försöker med att inte låtsas om den andre hunden och vill ha hans uppmärksamhet på mig så skiter han fullständigt i mig och skäller på den andre. Det är just det att jag hinner före som fungerar, inte att jag avleder min hund. Nej, det har jag inte testat. Han går aldrig lös bland befolkning, men det kanske går att tillämpa i koppel också. Däremot är det svårt att belöna hans omedelbara reaktion på andra hundar, tokutfall och skall...  Men jag ska läsa om metoden, ögnade bara snabbt nu. Han är 8 år nu min vovve och har betett sig så här i princip sen han blev vuxen. Någonstans blev något fel mellan mig och honom och jag har inte lyckats uppfostra mig tillräckligt väl ännu för att bli av med mitt felbeteende helt. tillägg: Läste lite mer om skvällerträning nu, inte alls dum idé! Det ska jag försöka tillämpa när han bara hör eller ser något och inte börjar tokskälla. För det kan väl inte vara bra att belöna när han gör det? I för sig, det kanske får honom att sluta. Har ju aldrig testat det. Berömma som sjutton när han är som värst.  Hehe visst fungerar det att träna detta även när han är kopplad men läs lite mer om metoden för det är ju inte det felaktiga beteendet du ska berömma. Sen använder man ju inte rösten utan ett annat ljud, klicker eller nåt pipljud som då direkt följs av berömmet typ köttbulle när du får hans uppmärksamhet så du kan ju också läsa lite om klickerträning. Tror att det finns lite snuttar om detta på Youtube också. Det går att "lära även gamla hundar sitta". Träna, träna och konsekvent så att du gör samma varje gång ni möter en hund oavsett du eller han hinner först T
Redigerat av *Stintan*: 18-02-2012, 03:44
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
18-02-2012, 09:25
|
Gäster

|
För mig har alltid Anders Hallgren varit en förebild. Hans grundläggande värderingar i synen på hundar har också format hans träningsmetoder och har fått stort genomslag i Sverige men även i USA där han numera bor.
Cesar Milan och hans uppfostringsmetoder har jag aldrig gillat...
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 09:30
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 03:41)  Hehe visst fungerar det att träna detta även när han är kopplad men läs lite mer om metoden för det är ju inte det felaktiga beteendet du ska berömma. Sen använder man ju inte rösten utan ett annat ljud, klicker eller nåt pipljud som då direkt följs av berömmet typ köttbulle när du får hans uppmärksamhet så du kan ju också läsa lite om klickerträning. Tror att det finns lite snuttar om detta på Youtube också. Det går att "lära även gamla hundar sitta". Träna, träna och konsekvent så att du gör samma varje gång ni möter en hund oavsett du eller han hinner först T Klart det går att lära gamla hundar att sitta.  Gäller bara att få matte att sitta med.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 10:57
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 18-02-2012, 09:25)  För mig har alltid Anders Hallgren varit en förebild. Hans grundläggande värderingar i synen på hundar har också format hans träningsmetoder och har fått stort genomslag i Sverige men även i USA där han numera bor.
Cesar Milan och hans uppfostringsmetoder har jag aldrig gillat...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 11:05
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 18-02-2012, 09:25)  För mig har alltid Anders Hallgren varit en förebild. Hans grundläggande värderingar i synen på hundar har också format hans träningsmetoder och har fått stort genomslag i Sverige men även i USA där han numera bor.
Cesar Milan och hans uppfostringsmetoder har jag aldrig gillat... Han säger dessutom en del om det av Caesar Millan konstruerade stryphalsbandets skadlighet! http://www.andershallgren.se/aktuellt.php
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 11:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Att det finns ¨många hundägare som inte skulle ha hund, ser man här dagligdags.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 11:10
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 01:03)  /.../Det ska jag försöka tillämpa när han bara hör eller ser något och inte börjar tokskälla. För det kan väl inte vara bra att belöna när han gör det? I för sig, det kanske får honom att sluta. Har ju aldrig testat det. Berömma som sjutton när han är som värst.  nu är första gången i mitt liv jag bara har en hund, han blir dessutom 14 år och gör precis som han vill  när mina hundar var en flock (5 hundar) så var det ett jäkla liv när det ringde på dörren, hundarna larmade och jag belönade, det blev tyst, så att berömma när det är som jävligast är nog ingen dum idé! om du får kontakt vill säga. när jag säger ignorera så menar jag INTE att utesluta ur flocken, jag klarar inte sånt utan när vi tränar så struntar jag helt enkelt bara i dålig beteende och belönar det jag tycker hunden gör rätt, de lär sig blixtsnabbt. förstår att det är svårt att strunta i en hund som tokskäller och drar, promenaderna blir ju inte trevliga. stintan har bra råd.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
18-02-2012, 11:17
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 11:05)  Han säger dessutom en del om det av Caesar Millan konstruerade stryphalsbandets skadlighet! http://www.andershallgren.se/aktuellt.phpBra länk Stintan! Jag tror inte att någon som har en baskunskap om hundar skulle förorda Cesar Milan. Det är en skillnad som natt och dag mellan "lydiga hundar" och "lyckliga lydiga hundar" där Hallgren står för det senare
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 11:18
|

Medlem

|
Eva Bodfäldts bok Kontaktkontraktet är också att rekommendera. Läs om den här: http://evabodfaldt.com/kontaktkontraktet.asp
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
18-02-2012, 11:45
|
Gäster

|
Jag har aldrig nånsin haft en hund, så jag vet ingenting om uppfostran. Tänker därför inte ens försöka ge mig in i nån diskussion om det. Jag gillar däremot att titta på Cesar för att han är en stilig Mexikan.  Och sen tror jag att hans kunskap i att läsa hundens sinnesstämning och människors utstrålning/budskap är riktig, det känns iallafall så. Däremot är såklart en hel del av metoderna direkt förkastliga, särskilt elhalsband. Man kan åtminstone hoppas att hundägare har lite sunt förnuft, och inte litar blint på nån expert om råden inte känns bra.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
18-02-2012, 11:51
|
Gäster

|
CITAT (Cacki @ 18-02-2012, 00:10)  Tror du pekar på en viktig sak där som gör att man ska vara lite skeptisk mot dylika mirakelkurer för problemhundar. En av mina bästa vänner är hundcoatch (även om hon inte vill kalla sej så. Hon har i alla fall hållit på en herrans massa år med att hjälpa folk med problemhundar. Hennes metod är att aldrig någonsin bestaffa utan enbart uppmuntra och belöna positiva beteenden istället. Speciellt vad det gäller problemhundar som oftast är vilsna och otrygga redan innan. Ska man dessutom kuva dem till lydnad så får man ingen pålitlig och glad hund. Detdär var riktigt bra skrivet Cacki! Det finns många som inte skulle ha hund men att alltid hänvisa till att det beror på ägaren att hunden har problem är inte heller sant. I många fall kan det faktiskt ligga en fysisk sjukdom i botten och det är det första man bör kolla. Jag har haft en problemhund och jag såg det direkt när vi hämtade hem henne. Då var det för sent för mig iaf, vem vill ha problemhundar så för mig var det inget val eftersom hon med all säkerhet skulle avlivas annars. Hon var lättstressad och bar på en social rädsla, alltså rädd för människor och andra djur och hundar. Jag sökte hjälp och ringde en hundklubb där det fanns en "guru" som alla tyckte kunde allt om hundar. Han sa jag skulle komma till hundklubben när det var fullt av folk där och massor av hundar. Jag gick dit med min skräckslagna valp och det ångrar jag förfärligt ff. Hon var skräckslagen , skällde som en vansinnig med fradga rinnande ur munnen. Han tog ett stryptag på henne och tryckte ner henne, hon kämpade men hölls fast tills hon inte orkade mer. Då släppte han taget, hon steg upp och skällde helt hysteriskt. Han gjorde samma manöver igen....då tog jag hunden och gick därifrån. Vad jag lärde mig???? Jo, att min lilla valp hade fog för att känna rädsla och fick bekräftat att det var farligt med främlingar.... så illa behandlad hon blev. Rädsla kan inte kuvas bort med övergrepp. Vi bor ju ute i skogen så hon behövde inte utsättas för det mest skrämmande. Jag gjorde det jag kunde för henne, precis som otrygga människor mår bra med fasta och kända rutiner så mådde hon också bra av det. Hon var ingen lätt hund men vi gav henne ett gott liv utifrån hennes premisser. Jag förlorade henne den 4 april 2011 vid en ålder av 11 år, jag gråter när jag skriver detta. Hon var lika älskad som mina andra hundar.
Redigerat av Gunilla T: 18-02-2012, 11:52
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 12:09
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 18-02-2012, 11:51)  Detdär var riktigt bra skrivet Cacki! Det finns många som inte skulle ha hund men att alltid hänvisa till att det beror på ägaren att hunden har problem är inte heller sant. I många fall kan det faktiskt ligga en fysisk sjukdom i botten och det är det första man bör kolla.
Jag har haft en problemhund och jag såg det direkt när vi hämtade hem henne. Då var det för sent för mig iaf, vem vill ha problemhundar så för mig var det inget val eftersom hon med all säkerhet skulle avlivas annars.
Hon var lättstressad och bar på en social rädsla, alltså rädd för människor och andra djur och hundar. Jag sökte hjälp och ringde en hundklubb där det fanns en "guru" som alla tyckte kunde allt om hundar.
Han sa jag skulle komma till hundklubben när det var fullt av folk där och massor av hundar. Jag gick dit med min skräckslagna valp och det ångrar jag förfärligt ff. Hon var skräckslagen , skällde som en vansinnig med fradga rinnande ur munnen. Han tog ett stryptag på henne och tryckte ner henne, hon kämpade men hölls fast tills hon inte orkade mer. Då släppte han taget, hon steg upp och skällde helt hysteriskt. Han gjorde samma manöver igen....då tog jag hunden och gick därifrån.
Vad jag lärde mig???? Jo, att min lilla valp hade fog för att känna rädsla och fick bekräftat att det var farligt med främlingar.... så illa behandlad hon blev. Rädsla kan inte kuvas bort med övergrepp.
Vi bor ju ute i skogen så hon behövde inte utsättas för det mest skrämmande. Jag gjorde det jag kunde för henne, precis som otrygga människor mår bra med fasta och kända rutiner så mådde hon också bra av det. Hon var ingen lätt hund men vi gav henne ett gott liv utifrån hennes premisser.
Jag förlorade henne den 4 april 2011 vid en ålder av 11 år, jag gråter när jag skriver detta. Hon var lika älskad som mina andra hundar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|