Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

21 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag vill bemöta ett påstående anngående Cesar Millan, Mannen som talar med Hundar !
          Monica i Nässjö
          Inlägg 26-02-2012, 17:00
          Länk hit: #241

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

Nu har jag själv googlat på alfarullning och jag hittade en rapport från ett amerikanskt forskarlag om resultaten vid olika träningsmetoder. Mycket tänkvärt trots att undersökningen bara omfattade 140 hundar men det ger i alla fall en fingervisning om vad som är effektivast.

http://www.glanna.se/Hundsidan/hundar_beteendeproblem.html

Citera
          herkules
          Inlägg 26-02-2012, 18:33
          Länk hit: #242

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Anma @ 26-02-2012, 16:13) *
          Som sagt, jag vet inte vilken teori är rätt. Men det du säger här är ju att min hund har inget förtroende för mig vad det gäller möten med andra hundar (han känner att han måste ta ansvaret och gör det på ett felaktigt sätt, felaktigt i mina ögon alltså) medan han har fullt förtroende för mig vad det gäller mat, när jag ber honom flytta sig från soffan för att jag ska sitta där (han flyttar sig genast utan att ens tänka på att morra eller försvara sin plats), när jag kallar på honom (förutom när han jagar för då är han blockerad) med flera situationer.
          För mig blir det konstigt att han har förtroende för mig oftast men inte alltid. I för sig blir det konstigt också att han känner sig ranghög i vissa situationer och inte i andra. Då tänker jag ranghög som dominant.
          Skulle vara intressant hur det egentligen ligger till. Vilken dröm om min hund kunde tala om det för mig!

skrev inte du tidigare att du är ointresserad/ouppmärksam när ni är ute och promenerar? när du ska ta ifrån din hund ben/mat eller vill ha plats i soffan är du inte ouppmärksam.
          DÄR har du problemet och det är ditt, inte hundens.

Redigerat av herkules: 26-02-2012, 18:33

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          herkules
          Inlägg 26-02-2012, 18:43
          Länk hit: #243

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-02-2012, 16:22) *
          Det är ett bra sätt att lära den att det är OK att ta saker ifrån den. Ibland behöver man göra det, särkilt när det gäller valpar. Med det menar jag inte att man ska hålla på och plocka av hunden benet i tid och otid och även här gäller belöning när den gör rätt.
          /.../

jaja, det kanske är bra om man någon gång skulle behöva ta ifrån dem vad det nu är de har i munnen, men att blanda in rang o dominans o hejåhå i ett jäkla ben, hallååååååååå, det ÄR EN HUUUUUUND, de brukar inte bita dem som föder dem. i sånt fall är det fel i skallen på hunden och den bör avlivas.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 26-02-2012, 18:48
          Länk hit: #244

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (herkules @ 26-02-2012, 18:33) *
          skrev inte du tidigare att du är ointresserad/ouppmärksam när ni är ute och promenerar? när du ska ta ifrån din hund ben/mat eller vill ha plats i soffan är du inte ouppmärksam.
          DÄR har du problemet och det är ditt, inte hundens.

Jag har aldrig påstått att problemet är hundens! Läs mina inlägg i tråden så ser du.

Finns massor med hundar som skiter i allt som kommer i deras väg hur ouppmärksammade deras mattar/hussar än är. Är det beroende på hundens personlighet hur intresserad den är av sin omvärld eller är det något annat?

Redigerat av Anma: 26-02-2012, 18:48

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 26-02-2012, 18:55
          Länk hit: #245

Medlem

CITAT (Anma @ 26-02-2012, 18:48) *
          Jag har aldrig påstått att problemet är hundens! Läs mina inlägg i tråden så ser du.

Finns massor med hundar som skiter i allt som kommer i deras väg hur ouppmärksammade deras mattar/hussar än är. Är det beroende på hundens personlighet hur intresserad den är av sin omvärld eller är det något annat?

Det kan också bero på att hunden inte får tillräcklig mental stimulans och därför tar ut sin överskottsenergi vid hundmöten. Nu vill jag absolut inte säga att det är så i ditt fall men hur mycket aktiverar du din hund, utöver promenader, per dag?

Citera
          herkules
          Inlägg 26-02-2012, 19:00
          Länk hit: #246

Medlem

CITAT (Anma @ 26-02-2012, 18:48) *

nä, jag menade inte att du skrivit att det var hundens problem, jag vill bara peka på det.
          självklart har hundar olika personligheter så det gäller att lära känna sin egen hund.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 26-02-2012, 19:09
          Länk hit: #247

Medlem

CITAT (Monica i Nässjö @ 26-02-2012, 18:55) *
          Det kan också bero på att hunden inte får tillräcklig mental stimulans och därför tar ut sin överskottsenergi vid hundmöten. Nu vill jag absolut inte säga att det är så i ditt fall men hur mycket aktiverar du din hund, utöver promenader, per dag?

Det är svårt att aktivera en greyhoundhjärna. Han vill inte söka, inte träna sitt (hans kropp är inte ens byggt för att sitta)ligg/lydnad, ointresserad av att belönas med godis, inte spåra, ja vad finns kvar? Jaga med ögonen, men det beteendet är inget jag uppmuntrar. Jag släpper honom lös oftast en gång om dagen, då får han rejsa av sig tills han är helst slut. Sen vill han mest bara ligga nära. Apport tycker han är roligt, i en minut. Sen släpper han pinnen och drar på en rejsrunda igen.
          Förmodligen har jag helt enkelt inte hittat vad han tycker är roligt, förutom att springa runt i stora cirklar. Men jag har försökt. I åtta år har jag försökt. smile.gif

Redigerat av Anma: 26-02-2012, 19:10

Citera
          herkules
          Inlägg 26-02-2012, 19:17
          Länk hit: #248

Medlem

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lure_coursing

--------------------

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 26-02-2012, 19:24
          Länk hit: #249

Medlem

CITAT (Anma @ 26-02-2012, 19:09) *
          Det är svårt att aktivera en greyhoundhjärna. Han vill inte söka, inte träna sitt (hans kropp är inte ens byggt för att sitta)ligg/lydnad, ointresserad av att belönas med godis, inte spåra, ja vad finns kvar? Jaga med ögonen, men det beteendet är inget jag uppmuntrar. Jag släpper honom lös oftast en gång om dagen, då får han rejsa av sig tills han är helst slut. Sen vill han mest bara ligga nära. Apport tycker han är roligt, i en minut. Sen släpper han pinnen och drar på en rejsrunda igen.
          Förmodligen har jag helt enkelt inte hittat vad han tycker är roligt, förutom att springa runt i stora cirklar. Men jag har försökt. I åtta år har jag försökt. smile.gif

Oj, jag håller med, det var en svår nöt att knäcka. Men han måste ju äta, låt honom jobba för maten. Lägg det i mjölk- eller äggkartonger som han måste bita upp. När det blir för lätt kan du t.ex lägga kartongerna högt med ett snöre om så han måste dra ner dem. Och apropå godis, du kanske inte har hittat det rätta bara. Min tik blir alldeles salig av leverpastej på tub, bara att köra in tuben i munnen och trycka till. Hoppas du kommer på knepet till slut.

Citera
          Anma
          Inlägg 26-02-2012, 19:26
          Länk hit: #250

Medlem

CITAT (herkules @ 26-02-2012, 19:17) *

Det där skulla han tycka var sjukt roligt. Närmaste ställe jag kunde hitta är 7 mil bort, vad jag kunde hitta med en snabb googling. Däremot har han någon gång fått jaga plastpåse efter bilen när han var ung, men så sa någon att han kan kanske utveckla ett behov att jaga bilar så då slutade vi med det.
          Sen så har han ju jagat en och annan stackars hare i sina dagar... Och rådjur.

Redigerat av Anma: 26-02-2012, 19:26

Citera
          Anma
          Inlägg 26-02-2012, 19:34
          Länk hit: #251

Medlem

CITAT (Monica i Nässjö @ 26-02-2012, 19:24) *
          Oj, jag håller med, det var en svår nöt att knäcka. Men han måste ju äta, låt honom jobba för maten. Lägg det i mjölk- eller äggkartonger som han måste bita upp. När det blir för lätt kan du t.ex lägga kartongerna högt med ett snöre om så han måste dra ner dem. Och apropå godis, du kanske inte har hittat det rätta bara. Min tik blir alldeles salig av leverpastej på tub, bara att köra in tuben i munnen och trycka till. Hoppas du kommer på knepet till slut.

Han gillar leverpastej och köttbullar, men inte tillräckligt för att jobba för den. Har gömt mat i toapappersrullar, han tar den i munnen, skakar lite och ger upp. smile.gif Däremot är han en hejare på att fånga mat i luften, så det kör vi med dagligdags, om vi lagar mat som han kan äta. Rå köttfärs är mumma. Vår andra hund är ett matvrak så de är verkligen varandras kontraster, även utseendemässigt. Förutom att hon är, om möjligt, ännu latare än han, om det inte gäller något i matväg. Fast hon anser att det är under hennes värdighet att fånga mat i luften, hon låter det ramla ner på golvet och så är hon som en hök på det. Till henne köpte vi en sån där aktivitetsboll som man ska rulla och så trillar det ut godbitar om man har tur. Det tog henne en halv minut att hitta en liten kant att bita fast i, skaka och få ut allt på en gång. biggrin.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-02-2012, 19:37
          Länk hit: #252

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (herkules @ 26-02-2012, 18:43) *
          jaja, det kanske är bra om man någon gång skulle behöva ta ifrån dem vad det nu är de har i munnen, men att blanda in rang o dominans o hejåhå i ett jäkla ben, hallååååååååå, det ÄR EN HUUUUUUND, de brukar inte bita dem som föder dem. i sånt fall är det fel i skallen på hunden och den bör avlivas.

Rang och dominans är något folk gärna blandar in tyvärr. Det borde dom sluta med.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 26-02-2012, 19:39
          Länk hit: #253

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-02-2012, 19:37) *
          Rang och dominans är något folk gärna blandar in tyvärr. Det borde dom sluta med.

Äsch, jag går inte och tänker på rang och dominans alls. Jag vill bara leva i symbios med min hund och min flock och jag vill att alla i flocken kan bete sig som folk i alla situationer. smile.gif

Citera
          Monaxe
          Inlägg 26-02-2012, 20:30
          Länk hit: #254

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Anma, jag visste inte att du hade Greyhound.

Det är en ras jag känner väl, är inne på min 5:e tik nu. Alla har varit omplaceringsfall från hundkappen, vet inte hur det är med din?

Visst är det så att Greyhounds är svåra att stimulera eftersom det mesta de lever för är att springa och hålla fokus på det de springer efter med ögonen. Vi brukar köra "handsläpp" Dvs att en håller i halsbandet medans den andre springer en bit bort (hur långt beror på hur mycket hunden gillar att springa) Eftersom hunden håller stenhård fokus på den som avslägsnar sig blir det en rejäl sprint när man släpper taget om halsbandet.

Några handsläpp då o då brukar göra hunden glad eftersom det då blir ett rejält sprintande.

Självfallet beror det ju på om man bor så man kan släppa sin hund så här, det är ju inte alla som har möjlighet till det.

Den övriga motionen här består i långpromenader, med och utan koppel beroende på omgivning.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Azur
          Inlägg 26-02-2012, 22:16
          Länk hit: #255

Gäster

CITAT (herkules @ 26-02-2012, 15:13) *
          varför öht hålla på med tramset 'ta ifrån hunden benet/maten'
          man ger väl ett ben för att hunden ska ha det?

För att man vill a) kunna röra matskålen utan att bli biten, och b) kunna ta ifrån hunden olämpliga saker den fått för sig att den äger.
          CITAT (Monica i Nässjö @ 26-02-2012, 17:00) *

Undersökningen visar att en aggressiv hund är sannolikare att reagera aggressivt när den bestraffas än när den får beröm/godis. Jag vet inte om man egentligen behövde göra en undersökning för att komma fram till det, däremot kunde det nog behövas en som visar hur man bäst med bara klickerträning och beröm lär en aggressiv hund att inte vara mataggressiv eller angripa andra hundar.

Redigerat av Azur: 26-02-2012, 22:51

Citera
          herkules
          Inlägg 26-02-2012, 22:23
          Länk hit: #256

Medlem

CITAT (Azur @ 26-02-2012, 22:16) *
          För att man vill a) kunna röra matskålen utan att bli biten, och b) kunna ta ifrån hunden olämpliga saker den fått för sig att den äger.

varför ska matskålen röras under tiden hunden äter?

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 26-02-2012, 22:39
          Länk hit: #257

Medlem

CITAT (herkules @ 26-02-2012, 22:23) *

Jag tycker att det är självklart att man ska kunna ta maten från sin hund och att hunden inte är aggressiv vid sådana tillfällen. Jag tycker att det är konstigt att öht ifrågasätta det.
          Vad som helst kan ju hända, hunden tar mat från handen på ett barn, barnet tar tillbaka och hunden biter, till exempel. Eller hunden hittar en påse råttgift eller vad som helst. En hund ska veta att det är ok att en människa tar dess mat.

Citera
          Anma
          Inlägg 26-02-2012, 22:47
          Länk hit: #258

Medlem

CITAT (Monaxe @ 26-02-2012, 20:30) *
          Anma, jag visste inte att du hade Greyhound.

Det är en ras jag känner väl, är inne på min 5:e tik nu. Alla har varit omplaceringsfall från hundkappen, vet inte hur det är med din?

Visst är det så att Greyhounds är svåra att stimulera eftersom det mesta de lever för är att springa och hålla fokus på det de springer efter med ögonen. Vi brukar köra "handsläpp" Dvs att en håller i halsbandet medans den andre springer en bit bort (hur långt beror på hur mycket hunden gillar att springa) Eftersom hunden håller stenhård fokus på den som avslägsnar sig blir det en rejäl sprint när man släpper taget om halsbandet.

Några handsläpp då o då brukar göra hunden glad eftersom det då blir ett rejält sprintande.

Självfallet beror det ju på om man bor så man kan släppa sin hund så här, det är ju inte alla som har möjlighet till det.

Den övriga motionen här består i långpromenader, med och utan koppel beroende på omgivning.

Min är född hos mig, han är blandras med dobermann. En tjyvparning. Hans pappa var en fd tävlingshund som vi tog över när han var 5,5 år.
          Min hund har mest greyhoundhjärna, han var lite vaktig tidigare men han har släppt det också mer och mer. Vaktar i för sig tomten på stugan ännu. Hans pappa skulle aldrig någonsin kommit på tanken att vakta den. smile.gif
          Jag brukar åka till gamla grusgropen och släppa honom för att han ska kunna springa av sig ordentligt. Annars blir det bara ute på fältet här men där får man hålla väldig koll och ropa in honom titt som tätt.
          Visst finns det en massa konstiga fördomar om denna ras, bland annat att den skulle kräva extremt mycket motion. Sanningen är ju att det är korta, expolsiva motionspass i såna fall. Någon vidare uthållighet att springa långt har de ju inte, inte som en ridgeback eller nåt som kan springa i timtal utan att bli trött. smile.gif
          Sen att de skulle vara jobbiga och krävande inomhus. Det enda mina två krävt är att få mjukt och ligga på. biggrin.gif

Vi bukar bara släppa honom och när han kommit en bra bit bort ropar jag in honom och då går det undan. Har lärt oss att det är bäst att stå blickstill och vänta på honom, han rusar full spätta mot en och i sista sekund viker av för att stanna precis bredvid en. Jag har aldrig varit med om någon annan hnd som så snabbt kommer upp i maxhastighet och lika snabbt får stopp på sig.

Redigerat av Anma: 26-02-2012, 22:50

Citera
          Azur
          Inlägg 26-02-2012, 22:49
          Länk hit: #259

Gäster

CITAT (herkules @ 26-02-2012, 22:23) *

Du har aldrig ägt hund va?

Du kanske vill ta matskålen för att barn kan tänkas komma nära matskålen. Eller för att du tänker fylla på den. Eller för att du tycker hunden ätit nog. Eller du kanske bara vill träna hunden så du kan ta ifrån den farliga saker den får för sig att tugga på. Det spelar ingen roll, det är likgiltigt varför.

En hund ska aldrig någonsin bitas, den har inte rätt att "försvara sina ägodelar". Att kunna ta ifrån en hund matskålen eller leksaken är normalt handhavande, och ju större och farligare hunden är desto viktigare är det att hunden tränas.

Citera
          herkules
          Inlägg 26-02-2012, 22:57
          Länk hit: #260

Medlem

CITAT (Anma @ 26-02-2012, 22:39) *
          Jag tycker att det är självklart att man ska kunna ta maten från sin hund och att hunden inte är aggressiv vid sådana tillfällen. Jag tycker att det är konstigt att öht ifrågasätta det.
          Vad som helst kan ju hända, hunden tar mat från handen på ett barn, barnet tar tillbaka och hunden biter, till exempel. Eller hunden hittar en påse råttgift eller vad som helst. En hund ska veta att det är ok att en människa tar dess mat.

och för mig är petandet och kletandet med hundars mat o ben obegripligt, jag har aldrig hållt på så med mina hundar men ändå kunnat ta ifrån dem det jag varit tvungen till, alltså om det har varit direkt olämpligt för hunden att ha det i munnen.
          tror iofs att det kanske har hänt två gånger under trettio års tid.
          när hundarna ska äta ska det vara lugn och ro runt omkring, då behöver inga matskålar ryckas ifrån dem.
          har aldrig blivit biten av mina egna hundar.
          mina hundar skulle heller aldrig fått för sig att ta mat från ett barns hand.
          jag har haft en hund som inte gillade barn, där sa jag ifrån att barnen fick hålla sig borta och låta hunden vara ifred.
          mitt hem, mina hundar, våra regler, alltid stenkoll.
          men men, var och en blir salig på sin tro.

CITAT (Azur @ 26-02-2012, 22:49) *
          Du har aldrig ägt hund va?

ehhh...nä, jag har nog under trettio års tid varit ägd av hundar. smile.gif

--------------------

Citera

21 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 02:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon