Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

21 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag vill bemöta ett påstående anngående Cesar Millan, Mannen som talar med Hundar !
          Gunilla T
          Inlägg 18-02-2012, 12:40
          Länk hit: #41

Gäster

Tack Stintan - ja, det är fortfarande en stor sorg.. allt utöver det vanliga blev ju besvärligt. Till råga på allt fick hon en immunologisk ögonsjukdom vid två års ålder så veterinär besök blev det ofta...påfrestande för mig och hunden. Hon var tvungen att få cortison, annars blev hon blind på några dagar bara och dessutom salvor och droppar i ögonen. Fem ggr om dagen medicinerade jag henne i nio års tid och den som har haft hundar som måste äta cortison vet ju att det ger bieffekter, inte så trevliga alla ggr.

Citera
          Azur
          Inlägg 18-02-2012, 13:16
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 17-02-2012, 23:34) *
          Man uppfostrar inte en hund genom att sparka (som du kallar kicka) på dom, använda elhalsband, stackel och andra konstiga halsband och trycka ner och hålla fast dom på golvet. Det är förkastligt!

Jag har inte sett alla avsnitt, har väl bara sett ett tiotal, men i de jag sett har han aldrig gjort nåt sånt. Han puttar till hunden för att få den att sluta stirra på t.ex. en annan hund, men det gör knappast ont i hunden.

Däremot har jag märkt att han i nästan varje avsnitt har nån produkt han säljer, säkert från en programsponsor, och jag undrar hur mycket inflytande han har på vilken produkt det är. Ett avsnitt sålde han t.ex. nåt märkligt magnetstängsel man skulle sätta runt tomten som varnade om hunden gick utanför. Säger hans sponsor att han måste sälja elhalsband i programmet gör han antagligen det.

Redigerat av Azur: 18-02-2012, 13:16

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-02-2012, 13:52
          Länk hit: #43

Gäster

Det går nog olika säsonger på olika kanaler gissar jag. Jag har tittat på 7an, där är ingen sån reklam, bara svensk standard.
          Inte heller jag har sett några sparkar eller nåt annat än elhalsband (inte ofta, men några gånger) och koppelslinga högt upp. Kanske är olika i olika årgångar?

Citera
          Anma
          Inlägg 18-02-2012, 14:04
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Meriona @ 18-02-2012, 13:52) *
          Det går nog olika säsonger på olika kanaler gissar jag. Jag har tittat på 7an, där är ingen sån reklam, bara svensk standard.
          Inte heller jag har sett några sparkar eller nåt annat än elhalsband (inte ofta, men några gånger) och koppelslinga högt upp. Kanske är olika i olika årgångar?

Vad menas med koppelslinga högt upp?
          Jag har en hund med greyhoundhals. Om han hade halsbandet långt ner på halsen är det för honom bara att backa ur det. Han måste ha kopplet i princip bakom öronen för att öht få ha det kvar.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2012, 14:12
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Så ni har aldrig sett honom trycka ner hundarna på golvet och hålla fast dom? Det tunna halsbandet, hans egen uppfinning, han sätter precis bakom öronen på hunden är till för att hunden ska känna smärta och obehag...är det bra? Ryck i kopplet har ni kanske inte heller sett men massor av hundar lider av nackskador på grund av sån behandling. Hur ska en hund kunna bli trygg med och känna tillit till, vilket är A och O för en bra fostran, en ägare som kuvar den och ger den obehag?

CITAT (Anma @ 18-02-2012, 14:04) *
          Vad menas med koppelslinga högt upp?
          Jag har en hund med greyhoundhals. Om han hade halsbandet långt ner på halsen är det för honom bara att backa ur det. Han måste ha kopplet i princip bakom öronen för att öht få ha det kvar.

Men då har du väl ett sånt särskilt brett halsband på honom hoppas jag och inte ett tunnt som ett snöre som skär in när han drar.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-02-2012, 14:12
          Länk hit: #46

Gäster

Jo men jag har inte försvarat hans tekniker heller, tvärt om. Koppelslingan jag pratade om är just den du menar tror jag Stintan. Jag har aldrig sett honom sparka, var det jag sa.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2012, 14:15
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Meriona @ 18-02-2012, 14:12) *
          Jo men jag har inte försvarat hans tekniker heller, tvärt om. Koppelslingan jag pratade om är just den du menar tror jag Stintan. Jag har aldrig sett honom sparka, var det jag sa.

Ja kicka då som en del vill kalla det, jag kallar det sparka flirting.gif Varför ska man använda fötterna för att tillrättavisa en hund?

Redigerat av *Stintan*: 18-02-2012, 14:16

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-02-2012, 14:18
          Länk hit: #48

Gäster

jag har inte sett det heller faktiskt. Men jag betvivlar inte på att det förekommer, eftersom ni andra sett det. Det finns lika många åsikter om hur man uppfostrar en häst, samma sak där, man får använda sitt sunda förnuft. Men att vara rädd för sitt djur måste vara klart destruktivt iallafall, det tror jag bara föder våld.

Citera
          Anma
          Inlägg 18-02-2012, 14:18
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 14:12) *
          Men då har du väl ett sånt särskilt brett halsband på honom hoppas jag och inte ett tunnt som ett snöre som skär in när han drar.

Nej jag har inget riktigt greyhoundhalsband. Inget tunt snöre heller.

Citera
          Meriona
          Inlägg 18-02-2012, 14:20
          Länk hit: #50

Gäster

Missade Stintan, jag har sett honom trycka ner och hålla fast, och jag gillar det inte. sad.gif Inte alls.

Citera
          Anma
          Inlägg 18-02-2012, 14:26
          Länk hit: #51

Medlem

Jag brukar peta till min hund för att få hans uppmärksamhet. Det gör inte ont att peta till honom. Han är lite autistisk (brukar skoja om det, inget illa menat mot någon) när han hittar något intressant att lukta på. Hela världen bara försvinner för han och då hjälper det att antingen putta till han med handen eller med foten. Det gör inte ont att peta till honom. Jag är ganska övertygad om att Cesars kickar inte heller gör ont.
          Jag vet att jag gjort många fel i min uppfostran, i alla fall enligt många. Jag låter min hund til lexempel lalla i sin egen värld väldigt mycket på våra promenader. Jag har inget krav på att han ska hålla koll på mig hela tiden. Dessutom får han gå först, så länge kopplet inte är spänt. Det får vara utsträckt men inte spänt. Jag har ett ganska kort koppel på han.
          Jag är mycket medveten om att hans skällande på andra hundar är mitt fel och inte hans. Å andra sidan är det ungefär det enda problemet jag har med honom. På stugan kommer han in direkt numera när man ropar när han skäller på folk på tomten. Men inte när det är hundar på andra sidan staketet så klart.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2012, 14:29
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Anma @ 18-02-2012, 14:18) *
          Nej jag har inget riktigt greyhoundhalsband. Inget tunt snöre heller.

Har du provat sele? Fast din hund kanske inte drar i vanliga fall utan bara när den får syn på en annan hund?

Jag hade en hund en gång som drog kopiöst och fick förklarat för mig att halsband på en sån hund bara triggar till ännu mer drag så jag bytte till sele och hunden slutade att dra. Förmodligen kände hon sig bekvämare med sele. Trasselsudden har alltid sele utom när hon bara ska ut en snabbis då blir det halvstryp för att det är enkelt attt sätta på.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2012, 14:36
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Anma @ 18-02-2012, 14:26) *
          Jag brukar peta till min hund för att få hans uppmärksamhet. Det gör inte ont att peta till honom. Han är lite autistisk (brukar skoja om det, inget illa menat mot någon) när han hittar något intressant att lukta på. Hela världen bara försvinner för han och då hjälper det att antingen putta till han med handen eller med foten. Det gör inte ont att peta till honom. Jag är ganska övertygad om att Cesars kickar inte heller gör ont.
          Jag vet att jag gjort många fel i min uppfostran, i alla fall enligt många. Jag låter min hund til lexempel lalla i sin egen värld väldigt mycket på våra promenader. Jag har inget krav på att han ska hålla koll på mig hela tiden. Dessutom får han gå först, så länge kopplet inte är spänt. Det får vara utsträckt men inte spänt. Jag har ett ganska kort koppel på han.
          Jag är mycket medveten om att hans skällande på andra hundar är mitt fel och inte hans. Å andra sidan är det ungefär det enda problemet jag har med honom. På stugan kommer han in direkt numera när man ropar när han skäller på folk på tomten. Men inte när det är hundar på andra sidan staketet så klart.

Vi gör nog alla våra fel med våra hundar och jag gör som du på promenaderna. Hunden går före och jag lullar efter. Hur kul är det för en hund att behöva gå fot hela promenaden?

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 18-02-2012, 14:52
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 14:29) *
          Har du provat sele? Fast din hund kanske inte drar i vanliga fall utan bara när den får syn på en annan hund?

Jag hade en hund en gång som drog kopiöst och fick förklarat för mig att halsband på en sån hund bara triggar till ännu mer drag så jag bytte till sele och hunden slutade att dra. Förmodligen kände hon sig bekvämare med sele. Trasselsudden har alltid sele utom när hon bara ska ut en snabbis då blir det halvstryp för att det är enkelt attt sätta på.

Han har sele också, men det funkar inte alls då han får sina utbrott. Jag orkar inte hålla emot då för han får kraft från hela kroppen med hjälp av selen.
          I vanliga fall drar han inte, men ska av någon anledning alltid gå med sträckt koppel, oavsett om han går före eller efter mig. Jag har ett ganska kort koppel på honom, har bättre kontroll då när han får sina utbrott.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2012, 15:10
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Anma @ 18-02-2012, 14:52) *
          Han har sele också, men det funkar inte alls då han får sina utbrott. Jag orkar inte hålla emot då för han får kraft från hela kroppen med hjälp av selen.
          I vanliga fall drar han inte, men ska av någon anledning alltid gå med sträckt koppel, oavsett om han går före eller efter mig. Jag har ett ganska kort koppel på honom, har bättre kontroll då när han får sina utbrott.

Ok ja så kan det också vara förståss, man ska såklart använda det man tycker funkar bäst.

--------------------

Citera
          Azur
          Inlägg 18-02-2012, 15:15
          Länk hit: #56

Gäster

Nu har jag inte sett hur han gör men jag har svårt att se "trycka ner och hålla fast" som särskilt hemskt, jag antar han gör det för att etablera dominans och innebär knappast nåt större lidande. Hundar är, som sagt, inte barn.

Amerikanska dokusåpor är mestadels bluff och följer ett i förväg skrivet manuskript, så det är svårt att säga hur mycket av vad Milan gör som är på riktigt, men det verkar som om han kan hantera farliga hundar, och jag tycker nog att det är rätt imponerande.

Citera
          herkules
          Inlägg 18-02-2012, 15:36
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

trycka ned och hålla fast en hund är bland det sämsta man kan göra - på svenska brukshundklubbar lärdes sådant ut på 70-talet, inte ska vi gå tillbaka till sånt bara för att de visar en snubbe i tv som tycker det är fina fisken i hunduppfostringsväg.
          tror man kan kolla på tvprogrammen HÄR
          alltså sök på cesar millan (eller hur han nu stavar sitt namn)

Redigerat av herkules: 18-02-2012, 15:39

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2012, 15:43
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Azur @ 18-02-2012, 15:15) *
          Nu har jag inte sett hur han gör men jag har svårt att se "trycka ner och hålla fast" som särskilt hemskt, jag antar han gör det för att etablera dominans och innebär knappast nåt större lidande. Hundar är, som sagt, inte barn.

Amerikanska dokusåpor är mestadels bluff och följer ett i förväg skrivet manuskript, så det är svårt att säga hur mycket av vad Milan gör som är på riktigt, men det verkar som om han kan hantera farliga hundar, och jag tycker nog att det är rätt imponerande.

Dominans vad är det? Det ordet existerar inte i min hundvärld. Han trycker ner och håller fast med mer eller mindra våld och han använder i Sverige förbjudna verktyg. Ja han arbetar med problemhundar dock inte alltid farliga. Problemet är att okunniga männniskor här hemma tar efter hans metoder och använder dom på hundar som inte är i närheten av de problemhundar han jobbar med utan på valpar och hundar i uppfostringssyfte, helt enkelt för att få vardagslydnad på hunden. Detta är förkastligt och tyvärr verkar många hundägare sakna sunt förnuft. Om folk läste på lite mer och i större utsträckning gick hundkurser så skulle också hundhållningen bli bättre. Dessutom finns det mycket bättre metoder än CM:s när det gäller att rehabilitera prolblemhundar. Folk i USA har tyvärr en helt annan syn på hundar än vi har i vårt land.

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 18-02-2012, 16:50
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Jag gillar att se programmen med Cesar Millan. Jag tycker han har väldigt god hand med hundar, och förvånas av hur lätt han kan få hundar med problem till en "normal" nivå. Hade många hundägare resonerat som han, så hade det varit mycket färre "olyckor" med pitbulls och deras skitägare...

Citera
          herkules
          Inlägg 18-02-2012, 17:23
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag tror att det klipps o klistras rätt mycket i hans program, man fixar inte en "problemhund" på det sättet och på den tiden som han sägs göra.
          sen det han förmedlar, om man bortser från tortyrredskapen han använder, är vanligt sunt förnuft som de flesta svenska hundägare har.
          men inte amerikaner?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera

21 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 13:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon