Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

21 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag vill bemöta ett påstående anngående Cesar Millan, Mannen som talar med Hundar !
          Azur
          Inlägg 18-02-2012, 17:54
          Länk hit: #61

Gäster

CITAT (herkules @ 18-02-2012, 17:23) *
          man fixar inte en "problemhund" på det sättet och på den tiden som han sägs göra.

Det är väl där själva frågan ligger. Om det han gör faktiskt fungerar som det framställs i programmet på den tid det påstås i programmet, skulle jag säga att han är fantastiskt skicklig och att hans metoder fungerar.

Men, som jag sa, alla amerikanska dokusåpor är mestadels fejk och följer ett i förväg skrivet manus, så det är ett väldigt stort "om".

Citera
          Anma
          Inlägg 18-02-2012, 18:10
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Finns ett specialprogram som handlar om Cesar och hans egna hundar. Det är himla häftigt att se hur hans hundar i hägnaden beter sig, de är verkligen en fint sammanhållen flock som vet vem som är the leader of the pack. Däremot fattar jag inte riktigt varför han har så många hundar i hägnaden. Varför kan de rehabiliterade hundarna inte få ett nytt hem? Han har ju en sju-åtta stycken boende hemma hos sig också.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 18-02-2012, 18:12
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

har läst i stort sett alla hans böcker. Det är stor skillnad på hans råd för vanliga hundar där det inte finns några stora problem. Hans metoder för uppfostring är väldigt mild och fin. Aldrig skrika slå eller trycka ner en hund. Han styr hunden bara genom röst och kroppspråk och mycket beröm.

Som han själv säger, man får skilja mellan dressyr (där godis behövs för att lära in nya trix eller använda klicker) och vardagsuppfostran där man tar tillvara på hundens medfödda flockinstinkt.

Sen TV-serien handlar om problemhundar, många med så stora problem att han är sista utvägen innan avlivning. Där ägarna testat allt som finns att testa och gått till ett flertal hundtränare som gett upp.

Sen lägger jag inte någon värdering i vad man anser är rätt och fel från fall till fall, uttalar mig bara generellt om hans filosofi kring hundrar. Sen exakta metoder får bedömmas från fall till fall.

Har hundar själv men följer en helt annan skola och filosofi av uppfostran och dressyr.

Citera
          Cacki
          Inlägg 18-02-2012, 23:09
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gunilla T @ 18-02-2012, 11:51) *
          Detdär var riktigt bra skrivet Cacki! Det finns många som inte skulle ha hund men att alltid hänvisa till att det beror på ägaren att hunden har problem är inte heller sant. I många fall kan det faktiskt ligga en fysisk sjukdom i botten och det är det första man bör kolla.

Jag har haft en problemhund och jag såg det direkt när vi hämtade hem henne. Då var det för sent för mig iaf, vem vill ha problemhundar så för mig var det inget val eftersom hon med all säkerhet skulle avlivas annars.

Hon var lättstressad och bar på en social rädsla, alltså rädd för människor och andra djur och hundar. Jag sökte hjälp och ringde en hundklubb där det fanns en "guru" som alla tyckte kunde allt om hundar.

Han sa jag skulle komma till hundklubben när det var fullt av folk där och massor av hundar. Jag gick dit med min skräckslagna valp och det ångrar jag förfärligt ff. Hon var skräckslagen , skällde som en vansinnig med fradga rinnande ur munnen. Han tog ett stryptag på henne och tryckte ner henne, hon kämpade men hölls fast tills hon inte orkade mer. Då släppte han taget, hon steg upp och skällde helt hysteriskt. Han gjorde samma manöver igen....då tog jag hunden och gick därifrån.

Vad jag lärde mig???? Jo, att min lilla valp hade fog för att känna rädsla och fick bekräftat att det var farligt med främlingar.... så illa behandlad hon blev. Rädsla kan inte kuvas bort med övergrepp.

Vi bor ju ute i skogen så hon behövde inte utsättas för det mest skrämmande. Jag gjorde det jag kunde för henne, precis som otrygga människor mår bra med fasta och kända rutiner så mådde hon också bra av det. Hon var ingen lätt hund men vi gav henne ett gott liv utifrån hennes premisser.

Jag förlorade henne den 4 april 2011 vid en ålder av 11 år, jag gråter när jag skriver detta. Hon var lika älskad som mina andra hundar.

Det slumpade sej så att kompisen jag skrev om var här på besök en stund idag och naturligtvis hann vi med lite hundsnack också. Jag visade henne den här intressanta tråden och hennes kommentar om det du berättar är att den där snubben gjorde ett generalfel som alls tog i din hund. För en riktigt osäker hund skulle bara det kunna kännas som övergrepp i ett sådant läge med allt ståhej runt om.
          Hans tilltag kan mycket väl ha förstört hennes chanser för livet. Bra att du gick därifrån!
          Kompisen gav dej en eloge också för det du skriver om "ett gott liv utifrån hennes premisser". Hundar är ju självklart också unika individer men tyvärr verkar inte alla hundägare förstå att man inte alltid kan förvänta sej att alla hundar ska klara av att anpassa sej efter den situation som passar oss. Ibland är det istället vi som behöver anpassa oss lite efter våra djur, när vi nu har tagit på oss ansvaret för dem.

( trostar.gif Du var nog den bästa matte din hund kunde önska sej....)

Redigerat av Cacki: 18-02-2012, 23:19

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Motti
          Inlägg 18-02-2012, 23:53
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Klart det finns genetiska problem och dom ska vi lassta uppfödarna för men de flesta hundägare skulle inte ha hund .Cesar ser att problemet oftast ligger hos hundägaren han rehabiliterar ägaren så att hunden ska må bra eller bättre .Många hundar i dag får alldeles för lite motion och hjärngympa och många hundar är instängda från 7,00 till sen kväll utan att få någon som helst motion eller aktivitet därav alla aggresiva hundar .I dag har vi en lag som säger att en hund ska rastas fyra gånger om dagen och en katt ska ha tillsyn två gånger om dagen .det är ju helt galet att vi måste ha dessa lagar för de borde vara självklart !Jag tror inte jag missat ett program av Cesar Milan och att han vet vad han snackar om tror ni att han skulle kunna ha den enorma egna hundflocken utan att veta vad han håller på med ? har haft 5 hundar själv och jag vet hur viktigt det är att vara Alfaledaren och ha ett genuint intresse av hunden och att man fattar att det är en hund inte en bebis eller ett barn.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-02-2012, 00:14
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 18-02-2012, 23:53) *
          Klart det finns genetiska problem och dom ska vi lassta uppfödarna för men de flesta hundägare skulle inte ha hund .Cesar ser att problemet oftast ligger hos hundägaren han rehabiliterar ägaren så att hunden ska må bra eller bättre .Många hundar i dag får alldeles för lite motion och hjärngympa och många hundar är instängda från 7,00 till sen kväll utan att få någon som helst motion eller aktivitet därav alla aggresiva hundar .I dag har vi en lag som säger att en hund ska rastas fyra gånger om dagen och en katt ska ha tillsyn två gånger om dagen .det är ju helt galet att vi måste ha dessa lagar för de borde vara självklart !Jag tror inte jag missat ett program av Cesar Milan och att han vet vad han snackar om tror ni att han skulle kunna ha den enorma egna hundflocken utan att veta vad han håller på med ? har haft 5 hundar själv och jag vet hur viktigt det är att vara Alfaledaren och ha ett genuint intresse av hunden och att man fattar att det är en hund inte en bebis eller ett barn.

Det finns ingen lag som säger att en hund ska rastas 4 gånger om dagen. Det är Jordbruksverkets föreskrifter som gäller och beträffande rastning står det följande:

"Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
          Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag."

Observera att det står bör! Det gäller naturligtvis inte nattetid och förhoppningsvis har de flesta sunt förnuft.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...dc80001977.html

Redigerat av *Stintan*: 19-02-2012, 00:15

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-02-2012, 00:14
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (Motti @ 18-02-2012, 23:53) *

Ja, det ser jag inte som någon omöjlighet. Kompetensen som hundägare avgörs inte av antalet hundar man har i sin ägo alltså. Jag tror t.o.m att det på sätt och vis kan vara enklare att ha en stor hundflock än bara en hund. Hundar är av naturen flockdjur och klarar av rangordning och fostran alldeles ypperligt utan människans inblandning.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          herkules
          Inlägg 19-02-2012, 00:18
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Cacki @ 19-02-2012, 00:14) *
          Ja, det ser jag inte som någon omöjlighet. Kompetensen som hundägare avgörs inte av antalet hundar man har i sin ägo alltså. Jag tror t.o.m att det på sätt och vis kan vara enklare att ha en stor hundflock än bara en hund. Hundar är av naturen flockdjur och klarar av rangordning och fostran alldeles ypperligt utan människans inblandning.

i min flock var en av hundarna "flockledare" vad gjorde jag för fel? wink.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-02-2012, 00:20
          Länk hit: #69

Medlem

CITAT (Cacki @ 19-02-2012, 00:14) *

tummenupp.gif

Dessutom har han ju en massa anställda som sköter hans hundar.

CITAT (herkules @ 19-02-2012, 00:18) *
          i min flock var en av hundarna "flockledare" vad gjorde jag för fel? wink.gif

Antagligen för att du inte är någon varg och dina hundar var hundar flirting.gif

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 19-02-2012, 00:28
          Länk hit: #70

Medlem

För att kunna ens ha en hundflock så måste du ha EN hund som du har koll på !har du det så tar de andra efter.Cesar har Daddy som en mentor för sin flock ,Daddy annslår tonen i den flocken .Du måste ha EN stabil hund för att få en hel flock stabil och så måste du som hundägare också vara stabil .Är du stirrig stressad så blir din hund det också ,allt handlar om din energi och den energin du har smittar av sig till hunden .Lugn och bestämd ägare ger en bra hund .

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-02-2012, 00:33
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (Motti @ 19-02-2012, 00:28) *
          För att kunna ens ha en hundflock så måste du ha EN hund som du har koll på !har du det så tar de andra efter.Cesar har Daddy som en mentor för sin flock ,Daddy annslår tonen i den flocken .Du måste ha EN stabil hund för att få en hel flock stabil och så måste du som hundägare också vara stabil .Är du stirrig stressad så blir din hund det också ,allt handlar om din energi och den energin du har smittar av sig till hunden .Lugn och bestämd ägare ger en bra hund .

Men hundflockens interna rang och stabilitet är egentligen inte beroende av människans inblandning ö.h.t.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Motti
          Inlägg 19-02-2012, 00:41
          Länk hit: #72

Medlem

Det har det ju eftersom vi har domenisisterat hunden och den har förlorat mycket av sitt naturliga betende tex på grund av avel och ofta en hänsynslös sådan ,den hunden som fanns en gång har vi som människor avlat sönder så vi kan inte påstå att vi i dag har hundar som har ett urbetende förutom Dingon i Australien .Vi människor har gjort ett alldeles för stort ingrep i det som var HUND en gång .Gäller även katter .

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-02-2012, 01:06
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (Motti @ 19-02-2012, 00:41) *
          Det har det ju eftersom vi har domenisisterat hunden och den har förlorat mycket av sitt naturliga betende tex på grund av avel och ofta en hänsynslös sådan ,den hunden som fanns en gång har vi som människor avlat sönder så vi kan inte påstå att vi i dag har hundar som har ett urbetende förutom Dingon i Australien .Vi människor har gjort ett alldeles för stort ingrep i det som var HUND en gång .Gäller även katter .

Visst har vi gått hårdhänt fram i aveln men de karaktäristiska instinkterna sitter djupt rotade.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Motti
          Inlägg 19-02-2012, 01:22
          Länk hit: #74

Medlem

Karakteristiska dragen hos det som en gång var en HUND har vi människor avlat bort i syftet att käna pengar och det gäller även kattaveln .Tror det var Einstaine som sa att det farligaste djuret är människan !

Redigerat av Motti: 19-02-2012, 01:25

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 19-02-2012, 08:58
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

......den hunden som fanns en gång har vi som människor avlat sönder så vi kan inte påstå att vi i dag har hundar som har ett urbetende förutom Dingon i Australien....

Och det vet du?? Du vet alltså allt om alla raser??

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          herkules
          Inlägg 19-02-2012, 09:20
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

men alla hundar av urhundstyp då? de som inte moderniserats genom avelsarbete och har kvar sina ursprungliga egenskaper?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-02-2012, 10:34
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Motti @ 19-02-2012, 01:22) *
          Karakteristiska dragen hos det som en gång var en HUND har vi människor avlat bort i syftet att käna pengar och det gäller även kattaveln .Tror det var Einstaine som sa att det farligaste djuret är människan !

Så det vet du? Vilken var hunden som en gång fanns enligt dig? Var det något du fick lära dig på kurserna i etologi och kynologi? För såna har du väl gått på eller? Tror du verkligen att tjäna pengar varit syftet med den selektiva aveln för att skapa nya raser som man för övrigt började med redan på stenåldern för ca 10 000 år sen?

Redigerat av *Stintan*: 19-02-2012, 10:35

--------------------

Citera
          Azur
          Inlägg 19-02-2012, 14:54
          Länk hit: #78

Gäster

CITAT (Motti @ 19-02-2012, 01:22) *
          Karakteristiska dragen hos det som en gång var en HUND har vi människor avlat bort i syftet att käna pengar

Nonsens. Hundar är fortfarande hundar, och har så pass mycket vargbeteende kvar att förvildade tamhundar bildar flockar och jagar ihop. Däremot är det klart att vissa raser, som pekineser, inte är särskilt bra på att jaga pga att den är så vanskapt - men den har instinkterna kvar.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-02-2012, 16:07
          Länk hit: #79

Gäster

CITAT (Cacki @ 18-02-2012, 23:09) *
          Det slumpade sej så att kompisen jag skrev om var här på besök en stund idag och naturligtvis hann vi med lite hundsnack också. Jag visade henne den här intressanta tråden och hennes kommentar om det du berättar är att den där snubben gjorde ett generalfel som alls tog i din hund. För en riktigt osäker hund skulle bara det kunna kännas som övergrepp i ett sådant läge med allt ståhej runt om.
          Hans tilltag kan mycket väl ha förstört hennes chanser för livet. Bra att du gick därifrån!
          Kompisen gav dej en eloge också för det du skriver om "ett gott liv utifrån hennes premisser". Hundar är ju självklart också unika individer men tyvärr verkar inte alla hundägare förstå att man inte alltid kan förvänta sej att alla hundar ska klara av att anpassa sej efter den situation som passar oss. Ibland är det istället vi som behöver anpassa oss lite efter våra djur, när vi nu har tagit på oss ansvaret för dem.

( trostar.gif Du var nog den bästa matte din hund kunde önska sej....)

Du är så goo´du Cacki - du förstår. Och ja, det var ett grovt övergrepp från en person som sysslat hela sitt liv med hundar och dessutom fungerade som sakkunnig i hundklubben och lärde ut sina metoder om hur hundar skall fostras.

Citera
          Bettis
          Inlägg 19-02-2012, 16:29
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (*Stintan* @ 17-02-2012, 23:34) *
          Caesar Millan älskas bara av människor som inte kan ett dyft om hundar. Vad vet du om hur många av hans program folk sett? Han använder sig av metoder och hjälpmedel som gudskelov är förjudna i Sverige och det har inte med några skallerormar att göra. Människor har sett hans program och sen använder dom hans metoder när de skaffar sin första hundvalp och tror att det går att uppfostra dom på hans sätt. Dom fattar inte att det är svåra problemhundar han tar sig an och att problemet till största delen ligger hos ägaren. Det är förödande att köpa hans koncept rakt av. Det gäller att plocka russinen ur kakan om man alls ska använda något av det han gör. Det finns utmärkta hundcoatcher och kurser och böcker i Sverige så varför gå över ån efter vatten. Hans metoder passar helt enkelt inte i vårt land eftersom vi inte har samma problem som folk har i USA. Hundhållningen är helt annorlunda här.

Man uppfostrar inte en hund genom att sparka (som du kallar kicka) på dom, använda elhalsband, stackel och andra konstiga halsband och trycka ner och hålla fast dom på golvet. Det är förkastligt!

tummenupp.gif

eftersom jag är hundinstruktör hör/ser jag ofta folk som har sett CMs program och ska försöka göra efter det som dom sett på TV, vilket blir så himla fel för det första vet dom inte vad dom håller på med och hunden har inte dom problemen som matte/husse tycker men dom ska "testa" och allt går fel.... jag ska inte ge mig in i denna diskusson men att CM kan ha en så stor flock "utan problem" beror delvis på att hans hundar är kastrerade annars hade han nog haft stora problem.

--------------------

Citera

21 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 16:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon