| |
|
  |
Jag vill bemöta ett påstående anngående Cesar Millan, Mannen som talar med Hundar ! |
|
|
|
|
19-02-2012, 18:47
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Bettis @ 19-02-2012, 16:29)  /.../hans hundar är kastrerade /.../ min personliga åsikt är att ALLA hundar som inte ska gå i avel ska kastreras, tik som hane, tänk så trevlig hundvärlden skulle bli!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
19-02-2012, 18:49
|
Gäster

|
Förändrar sig lynnet även på honor vid kastaration (jag har absolut ingen aning, har bara erfarenhet av hästar och där kastreras inga ston).
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 18:50
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (herkules @ 19-02-2012, 18:47)  min personliga åsikt är att ALLA hundar som inte ska gå i avel ska kastreras, tik som hane, tänk så trevlig hundvärlden skulle bli! Jag håller med dig 100%! Min tik är i för sig inte kastrerad, men hanen är det.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 18:54
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
CITAT (Meriona @ 19-02-2012, 18:49)  Förändrar sig lynnet även på honor vid kastaration (jag har absolut ingen aning, har bara erfarenhet av hästar och där kastreras inga ston). Det går inte att ge ett bra svar på den frågan, min åsikt - det beror ju som alltid på den enskilda individen men en kastrerad tik löper ju inte och just löp, både för och efter samt skendräktighet, där kan ju hormonerna ställa till det
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
19-02-2012, 18:57
|
Gäster

|
Ok tack! Och juvercancer ska minskas risken för om jag inte minns fel?
Eller juvertumörer kanske det heter....
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 18:59
|
Medlem

|
CITAT (Meriona @ 19-02-2012, 18:49)  Förändrar sig lynnet även på honor vid kastaration (jag har absolut ingen aning, har bara erfarenhet av hästar och där kastreras inga ston). Jag hade en rottwailer en gång i tiden som i två års ålder fick livmodersinflammation. Hon fick allt bortopererad och efter det var hon som vanligt förutom att hon slapp oron vid löp, stressen vid skendräktighet och blev än mer matglad. Men en erfarenhet av en enda hund säger inte så mycket...
Redigerat av Anma: 19-02-2012, 18:59
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 19:01
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Jag är tveksam till kastration av hundar, oavsett om det gäller hanar eller tikar. Kastrationen i sig är ingen garanti för att få en "lugn" hund. Jag funderar på om det inte är så att man ser på hundar som katter i detta fall. Inte blev tex vår katthane "lugnare" av att bli kastrerad! Snarare tvärtom. Han var halvt folkilsken och det var många som tyckte vi skulle avliva honom. Icke! Han blev 13 år. Vår nuvarande katthona är kastrerad. En katt som går ute då och då måste kastreras. Vår hund däremot, en tik på snart 10 månader, har vi ingen som helst tanke på att kastrera. Det är ett alldeles för stort - och dyyyrt - ingrepp. Det är inte så många år sen det var förbjudet att kastrera hundar. Så varifrån kommer tanken som Herkules framför att världen vore bättre om alla hundar vore könlösa? Jämför man för mycket med katterna?
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 19:06
|
Medlem

|
Min nuvarande tik är som vanligt oavsett löp eller skendräktighet, bortsett från dagarna med höglöp förstås. CITAT (Bee @ 19-02-2012, 19:01)  Det är inte så många år sen det var förbjudet att kastrera hundar. Så varifrån kommer tanken som Herkules framför att världen vore bättre om alla hundar vore könlösa? Jämför man för mycket med katterna? I vissa stater i USA är det lag på (tror jag, i alla fall en tradition) att kastrera alla hundar som inte ska gå i avel. Där är det enligt rykten alltid en hel del hundar lösa i stora parker. Hundarna umgås utan att slåss med varandra. Men som sagt, detta har jag bara hört, vet inte om det verkligen förhåller sig så. Jag tror att kastration får bort konkurrensen (hanar som hatar andra hanar, tikar som hatar andra tikar) hundar emellan, men en vild hund blir ju inte automatiskt lugn av kastration.
Redigerat av Anma: 19-02-2012, 19:01
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 19:06
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (herkules @ 19-02-2012, 18:47)  min personliga åsikt är att ALLA hundar som inte ska gå i avel ska kastreras, tik som hane, tänk så trevlig hundvärlden skulle bli! Nu är ju inte kastrering inte alltid utan biverkningar och av den anledningen är jag lite ambivalent i frågan. Det vore också lite konstigt om det vore kastreringstvång.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 19:07
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (herkules @ 19-02-2012, 18:47)  min personliga åsikt är att ALLA hundar som inte ska gå i avel ska kastreras, tik som hane, tänk så trevlig hundvärlden skulle bli! Jag har haft tre hundar, olika raser men alla hanar (med om man nu kan säga så om hundar, helt olika personligheter). Tanken på att kastrera någon av dem har aldrig fallit mig in, det skulle ha känts som om jag skulle stympa dem även mentalt. Gita
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
19-02-2012, 19:09
|
Gäster

|
Jag läser med stort intresse, om jag nån gång får möjlighet eller vågar mig på att skaffa hund så kommer jag ha mycket nytta av er kunskap och erfarenhet!  Det är väl en av anledningarna att man ser fram mot pensionen kanske.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 19:12
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 19-02-2012, 19:06)  Min nuvarande tik är som vanligt oavsett löp eller skendräktighet, bortsett från dagarna med höglöp förstås.
I vissa stater i USA är det lag på (tror jag, i alla fall en tradition) att kastrera alla hundar som inte ska gå i avel. Där är det enligt rykten alltid en hel del hundar lösa i stora parker. Hundarna umgås utan att slåss med varandra. Men som sagt, detta har jag bara hört, vet inte om det verkligen förhåller sig så.
Jag tror att kastration får bort konkurrensen (hanar som hatar andra hanar, tikar som hatar andra tikar) hundar emellan, men en vild hund blir ju inte automatiskt lugn av kastration. Vi varken har eller vill ha samma situation man har i USA när det gäller hundar. Tackom och lovom. Och det där med "lugnet". Jag tänker på , vad hette han, hm hm Ekman som i en film (om att sluta röka iofs!) sa att summan av lasterna är konstant. I ett sånt tänk vore en kastration förskräcklig
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 19:24
|
Medlem

|
CITAT (Meriona @ 19-02-2012, 19:09)  Jag läser med stort intresse, om jag nån gång får möjlighet eller vågar mig på att skaffa hund så kommer jag ha mycket nytta av er kunskap och erfarenhet!  Det är väl en av anledningarna att man ser fram mot pensionen kanske.  Det var exakt så vi resonerade förut! Så när vi blev avpolleterade från våra jobb för snart två år sen (samtidigt och från samma arbetsgivare) så slog vi till när tillfället kom i somras. Vi har inte ångrat oss hittills. Skulle möjligen vara det faktum att katten flyttade in hos oss helt oplanerat för några år sen. Dom går inte heelt bra ihop, katten och hunden. Men fortsätt planera Meriona! En dag blir det verklighet och det ÄR kul med hund!- Och skaffa inte en s.k. "råtthund", dvs en som gillar att jaga råttor
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
19-02-2012, 19:26
|
Gäster

|
CITAT (Bee @ 19-02-2012, 19:24)  Det var exakt så vi resonerade förut! Så när vi blev avpolleterade från våra jobb för snart två år sen (samtidigt och från samma arbetsgivare) så slog vi till när tillfället kom i somras. Vi har inte ångrat oss hittills. Skulle möjligen vara det faktum att katten flyttade in hos oss helt oplanerat för några år sen. Dom går inte heelt bra ihop, katten och hunden. Men fortsätt planera Meriona! En dag blir det verklighet och det ÄR kul med hund!- Och skaffa inte en s.k. "råtthund", dvs en som gillar att jaga råttor  Haha, nä det är INTE nån risk, råttisar kommer jag nog att ha till döddagar.  Man ska inte fresta ett husdjur med ett annat....
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 19:54
|
Medlem

|
CITAT (Bee @ 19-02-2012, 19:12)  Vi varken har eller vill ha samma situation man har i USA när det gäller hundar. Tackom och lovom. Och det där med "lugnet". Jag tänker på , vad hette han, hm hm Ekman som i en film (om att sluta röka iofs!) sa att summan av lasterna är konstant. I ett sånt tänk vore en kastration förskräcklig  Nej det kanske vi inte vill, som sagt, jag vet inte särksilt mycket om situationen för hundar i USA men jag tror inte att alla hundar har det som de i Cesars program over there. Jag vet i alla fall att min kastrerade hane inte har någon hanhundsilska i sig. Han skäller hejvilt på hundar oavsett kön och blir kompis med alla när han får chansen. Medan min tik kan vara en riktig bitch mot andra tikar men går bra ihop med alla hanar. Fast det där är också en sanning med modifikation. De gånger hon velat slåss med tikar har jag satt p för det och då har hon vänt och velat bli kompis istället. De gånger hon velat slåss har varit runt löp... Att jag kastrerade min hane var för att jag har tik i huset också. Han ska inte behöva lida under hennes löp. Och nu är det bara under de värsta höglöpsdagarna han visar intresse istället för att stressa ihjäl sig i veckor.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 20:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gita @ 19-02-2012, 19:07)  Jag har haft tre hundar, olika raser men alla hanar (med om man nu kan säga så om hundar, helt olika personligheter). Tanken på att kastrera någon av dem har aldrig fallit mig in, det skulle ha känts som om jag skulle stympa dem även mentalt. Gita sentimentalt trams! hundslagsmål och idiotparningar skulle reduceras till nästan intet. CITAT (*Stintan* @ 19-02-2012, 19:06)  Nu är ju inte kastrering inte alltid utan biverkningar och av den anledningen är jag lite ambivalent i frågan. Det vore också lite konstigt om det vore kastreringstvång. helt rätt, det finns nackdelar med kastration men min åsikt är att fördelarna överväger.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 20:39
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (herkules @ 19-02-2012, 20:22)  ........helt rätt, det finns nackdelar med kastration men min åsikt är att fördelarna överväger. En väldigt vanlig nackdel är urinläckage och det är definitivt inte trevligt, varken för hund eller familjen.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 21:09
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (herkules @ 19-02-2012, 20:22)  sentimentalt trams! hundslagsmål och idiotparningar skulle reduceras till nästan intet. helt rätt, det finns nackdelar med kastration men min åsikt är att fördelarna överväger. Om man nu vill ha en menlös varelse helt utan eget driv, varför inte skaffa en leksakshund istället? För mig är det en självklarhet att inte stympa en frisk, normal hund. För övrigt, tänk så många fall av kvinnomisshandel vi skulle slippa om vi kastrerade alla män som var det minsta våldsbenägna. Gita
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
19-02-2012, 21:14
|
Gäster

|
CITAT (Gita @ 19-02-2012, 21:09)  Om man nu vill ha en menlös varelse helt utan eget driv, varför inte skaffa en leksakshund istället? För mig är det en självklarhet att inte stympa en frisk, normal hund. För övrigt, tänk så många fall av kvinnomisshandel vi skulle slippa om vi kastrerade alla män som var det minsta våldsbenägna. Gita Ja gärna det!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2012, 21:18
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 19-02-2012, 21:09)  Om man nu vill ha en menlös varelse helt utan eget driv, varför inte skaffa en leksakshund istället? För mig är det en självklarhet att inte stympa en frisk, normal hund. För övrigt, tänk så många fall av kvinnomisshandel vi skulle slippa om vi kastrerade alla män som var det minsta våldsbenägna. Gita Mycket bra uttryckt. Båda delarna (särskilt det senare!)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|