| |
|
  |
Att köpa hus i dag =kontantinsats :( |
|
|
|
|
18-02-2012, 13:50
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Nog kan man hitta hus på pendelavstånd från Stockholm för under 2 miljoner. Många pendlar med tåg från där jag bor 14 mil från Sthlm. Det tar ca 1 tim. Varför ska alla bo i rött hus med vita knutar på stureplan. Förut bodde jag 3 mil från stan och det tog längre tid än härifrån att åka kommunalt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 13:50
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Huggorm @ 18-02-2012, 13:44)  Det är helt sjukt. Ändå köper sig folk ett så dyrt boende, och sedan får de jobba ihjäl sig för att klara avbetalningarna. Vad är det för liv? De flesta vill ju ha nånstans och bo. Utförsäljningen av hyresrätterna har knappast gjort det lättare för folk att välja billigare boende.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 13:52
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 18-02-2012, 13:44)  Det är helt sjukt. Ändå köper sig folk ett så dyrt boende, och sedan får de jobba ihjäl sig för att klara avbetalningarna. Vad är det för liv? Det där beror nog på vad man har för krav på sommarstuga.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 13:53
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 13:50)  De flesta vill ju ha nånstans och bo. Utförsäljningen av hyresrätterna har knappast gjort det lättare för folk att välja billigare boende. Men om man måste jobba nästan all sin tid så spelar det väll ingen roll om man har sitt dyra boende just i Stockholm? Då kan man ju lika gärna slå ihjäl någon och sitta i fängelse i Stockholm. Ingen fritid, men får åtminstone bo på sin favoritort.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 14:01
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 18-02-2012, 13:53)  Men om man måste jobba nästan all sin tid så spelar det väll ingen roll om man har sitt dyra boende just i Stockholm? Då kan man ju lika gärna slå ihjäl någon och sitta i fängelse i Stockholm. Ingen fritid, men får åtminstone bo på sin favoritort. Det blir väl inte så stor skillnad på att jobba i Stockholm och bo billigare i Fagersta. All tid och alla pengar går till resan istället. Hela Stockholm kan ju knappast hitta jobb i Fagersta...
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 14:35
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Sedan är det ju inte alla som vill bo och/eller jobba i Sth.... Tro inte att det är mycket billigare i Gtb-trakten eller Malmö/Lund regionen. I alla storstadsregioner är det samma sak - många personer vill bo i samma område = efterfrågan ökar = konkurrensen om bostäderna ökar = ökade priser. Det är inget konstigt med det, och man kan tycka vad man vill om det. Men det är ett faktum att för väldigt många finns deras arbete i en större stad och då kan man inte bo var som helst (om man nu inte vill veckopendla, lägga mycket tid på att sitta på tåg/i bil/på buss osv).
Man kan säkert alltid hitta billiga hur i alla regioner, MEN då är frågan i vilket skick de är, hur stora de är och i vilka områden de ligger. Att köpa ett hus för en miljon som måste helrenoveras för det dubbla är inte billigt....
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 15:07
|
Medlem

|
CITAT (KRT @ 18-02-2012, 14:35)  Sedan är det ju inte alla som vill bo och/eller jobba i Sth.... Tro inte att det är mycket billigare i Gtb-trakten eller Malmö/Lund regionen. I alla storstadsregioner är det samma sak - många personer vill bo i samma område = efterfrågan ökar = konkurrensen om bostäderna ökar = ökade priser. Det är inget konstigt med det, och man kan tycka vad man vill om det. Men det är ett faktum att för väldigt många finns deras arbete i en större stad och då kan man inte bo var som helst (om man nu inte vill veckopendla, lägga mycket tid på att sitta på tåg/i bil/på buss osv).
Man kan säkert alltid hitta billiga hur i alla regioner, MEN då är frågan i vilket skick de är, hur stora de är och i vilka områden de ligger. Att köpa ett hus för en miljon som måste helrenoveras för det dubbla är inte billigt.... Precis!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 15:15
|

Moderator

|
CITAT (KRT @ 18-02-2012, 14:35)  Man kan säkert alltid hitta billiga hur i alla regioner, MEN då är frågan i vilket skick de är, hur stora de är och i vilka områden de ligger. Att köpa ett hus för en miljon som måste helrenoveras för det dubbla är inte billigt.... Fast det kostar ju sällan två miljoner att helrenovera ett hus. Då är det ju bättre att riva och bygga nytt.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 15:30
|
Medlem
Antal inlägg: 717
Medlem nr: 2 955

|
Jag har varit så arg på mig själv att jag inte bosparat till mina barn. Bor man i Stockholm är det nästan ett måste för att köpa sig en lägenhet. Så flyttade jag från stan och köpte ett litet, litet hus som är obelånat. Helt plötsligt kan jag hjälpa mina barn som medlånare och belåna huset till deras insats. Självklart är det lån för nåt annat har jag inte råd med eller vill. Men det är en stor lycka för mig att kunna hjälpa dom när jag trodde det var kört. Ironiskt nog är det jag som lågavlönad sjukpensionär som kan ge dom hjälp, fast deras pappor har högavlönade chefsjobb...men är högt belånade.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 16:00
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (malcolm @ 18-02-2012, 13:34)  I stockholmspmrådet får man knappt en sommarstuga för 2 miljoner, knappt en bostadsrätt heller för den delen, inte ens i förorterna ett par mil utanför sta´n. När jag har tittat in på t ex Hemnet så är sommarstugorna dyrare än fast boende när det rör sig om samma region. Några har berört att man " måste " bo nära sitt jobb . Vi bor billigt i en bostadsrätt men då fick vi också pendla till jobb. Min man pendlade 9 - 10 mil t o r i ena riktiningen och jag 13 - 14 mil i andra riktiningen. Även om man räknar på resekostnaderna så blev det billigare än att flytta . Jag la ner c:a 3 tim på pendling , åkte till jobbet 06.30 och var hemma 18.30 . Vet också att det finns många i storstäder som lägger ner flera timmar i pendling fast de bor mycket närmare än vad jag gjorde. De skulle faktiskt kunna korta ner pendlingstiden , och boendekostnaden , genom att flytta ut längre från storstan. Sedan finns det faktiskt jobb , om än färre , utanför storstäderna. Vet flera som skulle kunna flytta men inte vill därför att man får mindre betalt. De skulle trots det tjäna på att flytta , boende mm är billigare och man skulle också få mer fritid t ex med sina barn.
Redigerat av mamamaggan: 18-02-2012, 16:57
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
18-02-2012, 16:05
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 13:42)  Det är en viss skillnad på "under miljonen" och 2-3 miljoner. Det måste vara stor skillnad för att det ska bli stor skillnad på handpenningen. Det handlar inte om att vilja ha röda stugor på stureplan heller. Om man går 5 mil utanför stockholm, ut mot norrtälje, enköping eller nynäshamn, går det att hitta en enkel villa för 1-2 miljoner, men då pratar vi om två timmars pendling per dag med bil. Lägenheter inte billigare, och kontantinsatsen är högre för lägenheter. Det brukar gå att få tag i en kommunal hyreslägenhet i en problemförort någon mil utanför stockholm, men hyrorna är högre än i innerstan och pendlingsavstånden långa - plus att det inte är särskilt kul att bo i såna områden, jag var glad när jag fick råd att ta mig därifrån.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 16:47
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 18-02-2012, 16:05)  Det måste vara stor skillnad för att det ska bli stor skillnad på handpenningen.
Det handlar inte om att vilja ha röda stugor på stureplan heller. Om man går 5 mil utanför stockholm, ut mot norrtälje, enköping eller nynäshamn, går det att hitta en enkel villa för 1-2 miljoner, men då pratar vi om två timmars pendling per dag med bil. Lägenheter inte billigare, och kontantinsatsen är högre för lägenheter.
Det brukar gå att få tag i en kommunal hyreslägenhet i en problemförort någon mil utanför stockholm, men hyrorna är högre än i innerstan och pendlingsavstånden långa - plus att det inte är särskilt kul att bo i såna områden, jag var glad när jag fick råd att ta mig därifrån. Nu tycker ju inte jag att 2 timmars pendling är särskilt mycke men det kanske beror på att jag själv alltid pendlat minst den tiden. Radhus brukar vara billigare än villor t.ex. Alla behöver inte och vill inte bo i eget hus eller bostadsrätt men det finns ju inte hyreslägeheter så att det täcker behovet. Hur många unga är det inte som tvingas bo i andra hand och flytta ideligen? Kommunerna växer befolkningsmässigt men man ser inte till att ens egna innevånare har möjlighet att kunna hyra en liten lägenhet när det är dags att flytta hemifrån eller att pensionärer som inte längre orkar med sitt hus och sin trädgård kan få möjlighet att hyra en lägenhet på orten.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 17:06
|
Medlem

|
Azur , varför skulle man pendla med bil från Enköping ? Det kan jag tänka mig att det tar längre tid än att åka tåg.
När man pratar om att pendla med bil så får man väl också räkna med att bli sittandes i bilköer.
Varför väljer du att ta exempel med områden som Norrtälje och Nynäshamn ? Finns goda pendlingsmöjligheter med tåg runt Mälaren , både på norra och södra sidan .
Med tåget kommer du in till " centrum " , har nära till T-centralen och har stora möjligheter att välja en T-bana som kanske utan byte tar dig till din arbetsplats.
Vet personer som pendlar med tåg och får räkna en del av restiden som arbetstid. Tågresan ger en väldigt bra möjlighet att läsa in saker som krävs för jobbet. Nu kan kanske inte alla göra så men ............
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 17:17
|

Moderator

|
CITAT (mamamaggan @ 18-02-2012, 17:06)  Azur , varför skulle man pendla med bil från Enköping ? Det kan jag tänka mig att det tar längre tid än att åka tåg.
När man pratar om att pendla med bil så får man väl också räkna med att bli sittandes i bilköer.
Varför väljer du att ta exempel med områden som Norrtälje och Nynäshamn ? Finns goda pendlingsmöjligheter med tåg runt Mälaren , både på norra och södra sidan .
Med tåget kommer du in till " centrum " , har nära till T-centralen och har stora möjligheter att välja en T-bana som kanske utan byte tar dig till din arbetsplats.
Vet personer som pendlar med tåg och får räkna en del av restiden som arbetstid. Tågresan ger en väldigt bra möjlighet att läsa in saker som krävs för jobbet. Nu kan kanske inte alla göra så men ............ Precis, från Enköping tar det 50 minuter med tåg till Stockholm centrum. Och där fick åtminstone jag en vanlig kommunal hyresrätt snabbt och lätt. Och Enköping är faktiskt en rätt trevlig liten stad, absolut ett ställe man skulle kunna bo kvar på. På sikt kan man söka nytt jobb på orten också, och slippa pendla alls.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 17:36
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 18-02-2012, 17:17)  Precis, från Enköping tar det 50 minuter med tåg till Stockholm centrum. Och där fick åtminstone jag en vanlig kommunal hyresrätt snabbt och lätt. Och Enköping är faktiskt en rätt trevlig liten stad, absolut ett ställe man skulle kunna bo kvar på. På sikt kan man söka nytt jobb på orten också, och slippa pendla alls.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 17:58
|
Medlem

|
Men det är ju så fortfarande att alla kan omöjligen flytta till Enköping.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
18-02-2012, 17:58
|
Gäster

|
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 17:58)  Men det är ju så fortfarande att alla kan omöjligen flytta till Enköping. Nä, och hur jäkla trångt hade det inte bli isåfall?
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 18:03
|
Medlem

|
CITAT (Meriona @ 18-02-2012, 17:58)  Nä, och hur jäkla trångt hade det inte bli isåfall?  Ja det är det jag menar. Själv bodde jag i Upplands Väsby och jobbade i Västra skogen, Solna. Det tog 30-45 minuter med bil till jobbet. Kommunalt hade det tagit närmare två timmar enkel väg.
Redigerat av Anma: 18-02-2012, 18:04
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2012, 18:05
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 18-02-2012, 17:58)  Men det är ju så fortfarande att alla kan omöjligen flytta till Enköping. Nej naturligtvis inte men det finns ju fler orter att välja på med pendlingsavstånd till Stockholm och andra storstäder . Alla kan heller inte bo nära sitt jobb , absolut inte i Stockholm eller någon annan storstad. Om man bor "fel " så kan det ta flera timmar att ta sig till jobbet i storstan , precis som jag skrev förut , även om man bor i stan. För en del år sedan jobbade jag just i Stockholm , pendlade in med tåg från min dåvarande bostadsort , och hade en kollega som bodde " fel " som hade c:a 35 - 40 % längre restid till jobbet än vad jag hade trots att jag promenerade i c:a 20 - 25 minuter från tågstationen.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
18-02-2012, 18:06
|
Gäster

|
Att lägga så mycket tid i bil/buss/tåg är inte ett alternativ för mig. Inte förrän det blir nödvändigt, dvs jag helt enkelt inte hittar ett jobb på närmare håll. Jag tycker att det är få timmar som det är redan, som man kan ägna till det som är kul, och då har jag bara 10 min till jobbet.
Jag svarade på Anmas inlägg.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|