Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att köpa hus i dag =kontantinsats :(
          mamamaggan
          Inlägg 18-02-2012, 18:12
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Meriona @ 18-02-2012, 18:06) *
          Att lägga så mycket tid i bil/buss/tåg är inte ett alternativ för mig. Inte förrän det blir nödvändigt, dvs jag helt enkelt inte hittar ett jobb på närmare håll. Jag tycker att det är få timmar som det är redan, som man kan ägna till det som är kul, och då har jag bara 10 min till jobbet.

Jag svarade på Anmas inlägg.

Så lyckligt lottade har vi också varit .

Men , som jag skrev förut , det kan faktiskt vara så att man har längre restid till jobbet när man bor i en dyr bostad i en storstad än om man bor i en billig bostad en bit ifrån.

Det är ju omöjligt att bo nära sitt jobb även i en storstad just för det är en storstad med många invånare.

Sedan kan man göra en del trevliga saker på tåget också , jag t ex läste kurslitteraturen för den kurs jag gick just då eller kanske en skönlitterär bok . Jag kunde också slappna av och vila på hemresan och komma hem utvilad trots att jag kom hem sent.

En dag i veckan försökte jag komma hem tidigare för att kunna uträtta ärenden .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2012, 18:13
          Länk hit: #62

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det finns även möjlighet att veckopendla till jobb i storstaden, så gör hundratusentals svenskar varje vecka. Då kan man i princip bo vart man vill i hela landet.

Citera
          Anma
          Inlägg 18-02-2012, 18:14
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Meriona @ 18-02-2012, 18:06) *
          Att lägga så mycket tid i bil/buss/tåg är inte ett alternativ för mig. Inte förrän det blir nödvändigt, dvs jag helt enkelt inte hittar ett jobb på närmare håll. Jag tycker att det är få timmar som det är redan, som man kan ägna till det som är kul, och då har jag bara 10 min till jobbet.

Jag svarade på Anmas inlägg.

Jag tog alltid bilen och letade jobb i Väsby. Problemet var att ingen annan kunde ge mig samma lyxiga villkor som vi hade på mitt jobb. Då det alltid blev minst en halvtimme övertid varje dag så kompenserades vi med en helledig dag varannan vecka.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2012, 18:15
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 18-02-2012, 18:13) *
          Det finns även möjlighet att veckopendla till jobb i storstaden, så gör hundratusentals svenskar varje vecka. Då kan man i princip bo vart man vill i hela landet.

Javisst men även då behöver man ett boende i veckorna.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 18-02-2012, 18:19
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-02-2012, 18:13) *

Det är ju också orimligt att alla skulle veckopendla.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2012, 18:21
          Länk hit: #66

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 18:15) *

Det kan lösas på många sätt

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-02-2012, 18:24
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (Anma @ 18-02-2012, 18:19) *
          Det är ju också orimligt att alla skulle veckopendla.

Varför det ? Det kanske vore det ultimata , de som ville hem åkte hem och de som ville till storstadens nöjen pendlade in och hyrde veckopendlarnas bostäder under helgen. flirting.gif

Redigerat av mamamaggan: 18-02-2012, 18:24

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2012, 18:24
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-02-2012, 18:21) *
          Det kan lösas på många sätt

Berätta!

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 18-02-2012, 18:27
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 18:15) *

Och vi vet ju alla hur enkelt det är att hitta en liten central (eller iaf till arbetet närliggande) hyresrätt? Alternativet är att köpa och då står man med lån på TVÅ objekt, och det lär ju knappast vara billigt...
          För att inte tala om att det kanske inte är praktiskt möjligt om man har familj och vill träffa den annat än 2 dagar i veckan. Eller att man faktiskt vill vistas i trädgården som kanske är orsaken till att man bor i villa från början....

Återigen, alla fokuserar på Stockholm, men Skåne är väl ungefär samma avstånd som i storstockholm? Finns många som bor i de norra delarna, eftersom det är billigare där OCH faktiskt finns "pendeltåg" (sk pågatåg). Men ändå, det tar tid och är känsligt för störningar. Har en kollega som arbetar i Lund och bor i Kristianstad. Ca 1 h med tåg, går direkt med få stopp. Låter toppen eller hur? Jo, de dagar då allt flyter, men förra och förrförra vintern var inte rolig för henne. Inte heller hösten då det löv lägger sig på spåren och tvingar tågen att sakta ner, eller efter varje storm då det trillar träd, eller på sommaren då det är banarbete etc. Visst, hon får en del gjort på tåget, men det tar väldigt mycket tid. Nu har hon inga barn, men har man barn som ska hämtas och lämnas, ett hus som ska skötas eller liknande, då blir det väldigt mycket tid man spenderar på tåg och arbete.... Och till er som säger att man kan skaffa jobb på hemorten (men får lägre lön?) NEJ, alla kan faktiskt inte det. Finns många som faktiskt inte har möjlighet att hitta ett jobb på hemorten. Det beror helt på vad man arbetar med.

Redigerat av KRT: 18-02-2012, 18:28

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 18-02-2012, 18:28
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag hade inte heller kunna köpa en bostadsrätt mitt i stan. Jobbade också i stan och fick åka in/ut varje dag.

Och spara fick jag verkligen men bostaden var viktig för mig. Än idag köper jag inget onödigt och inte heller går ut att äta eller köper färdigt var och varan dag.
          Vi har t. ex. fortfarande tjock TV och inte heller någon iphone och ipad. När man ser barn och ungdomar att dom alltid har nyaste mobilen och måste vara online hela tiden då kan man ju undra. Likaså med alla andra teknikprylar som bara "måste" finnas i många familjer....... men sen gnäller man att pengarna inte räcker.

Elisabeth

Citera
          Anma
          Inlägg 18-02-2012, 18:39
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 18-02-2012, 18:24) *
          Varför det ? Det kanske vore det ultimata , de som ville hem åkte hem och de som ville till storstadens nöjen pendlade in och hyrde veckopendlarnas bostäder under helgen. flirting.gif

Förutom det uppenbara att det inte finns tillräckligt med bostäder till alla veckopendlare så finns det många fler problem.
          Ensamstående föräldrar. Vad gör de? Hyr en veckomamma/pappa på veckorna?
          Familjer med barn. Ska föräldrarna veckopendla båda från barnen och hyr in en veckomamma/pappa?
          Par där den ene jobbar helger. När ska de träffas? Aldrig?
          Bland annat.

Citera
          Bee
          Inlägg 18-02-2012, 18:52
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag är sannerligen inte avundsjuk på dagens unga som går i hustankar! Det ÄR tuffare idag än det var när vi köpte radhuset 1980. Pengamässigt är det nog samma. Banken krävde kontantinsats och räntorna var skyhöga på topplånen (som föräldrarna måste gå i borgen för). Vi levde på svältgränsen under några år men vi tyckte det var värt det.
          Men idag är arbetsmarknaden så osäker för många och barnomsorgen verkar vara ett lotteri.
          Sen kan det bli kostnadsneutralt att bo nära city eller en bit utanför beroende på transportkostnaderna. Bor man i city behöver man ingen bil. Att bosätta sig utanför stan (storstadsregion) kräver bil, helst två så att en kan lämna på dagis och en hämta. Dagis har kortare vistelsetider idag jämfört med 70-/80-talet.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Azur
          Inlägg 18-02-2012, 19:02
          Länk hit: #73

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 16:47) *
          Nu tycker ju inte jag att 2 timmars pendling är särskilt mycke men det kanske beror på att jag själv alltid pendlat minst den tiden.

Det är förstås helt individuellt hur lång pendling man står ut med, och många pendlar ju också mellan t.ex. Stockholm och Enköping.
          Själv har jag en gräns vid ungefär en timmes pendling enkel resa - längre än så går inte i längden, det känns inte som om det blir nånting kvar av dagen.
          CITAT

Alla behöver inte och vill inte bo i eget hus eller bostadsrätt men det finns ju inte hyreslägeheter så att det täcker behovet. Hur många unga är det inte som tvingas bo i andra hand och flytta ideligen?
          Jag tror problemet snarare är att det inte finns hyreslägenheter centralt. Nu är det många år sen jag letade bostad, men åtminstone då var det ganska korta väntetider för en hyreslägenhet i t.ex. Rinkeby eller Fittja, men komplett omöjligt att få ett hyreskontrakt i en närförort eller centrala stockholm utan att ha kontakter eller betala svart.

CITAT (mamamaggan @ 18-02-2012, 17:06) *

Azur , varför skulle man pendla med bil från Enköping ? Det kan jag tänka mig att det tar längre tid än att åka tåg.

Tja, man kanske vare sig bor eller jobbar nära en station? Det är ju jättebra om man kan ta sig till jobbet snabbt kommunalt, men börjar det handla om buss+tåg+tunnelbana+buss drar både tiden och risken att man blir försenad iväg.

CITAT (KRT @ 18-02-2012, 18:27) *
          Återigen, alla fokuserar på Stockholm, men Skåne är väl ungefär samma avstånd som i storstockholm? Finns

Jag tror situationen är liknande i alla storstadsregioner, jag har dock bara personlig erfarenhet av stockholm.

Redigerat av Azur: 18-02-2012, 19:05

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2012, 19:25
          Länk hit: #74

Moderator

CITAT (Anma @ 18-02-2012, 18:39) *
          Förutom det uppenbara att det inte finns tillräckligt med bostäder till alla veckopendlare så finns det många fler problem.
          Familjer med barn. Ska föräldrarna veckopendla båda från barnen och hyr in en veckomamma/pappa?
          Bland annat.

Bor man ute i landet räcker det att den ena föräldern jobbar för att man skall klara ekonomin. I jämställdhetens namn kan man ju turas om, och vara hemma ett eller två år var.

Veckopendlare har ofta ganska lågt ställda krav på övernattningsbostaden. Antingen kan de hyra ett rum hemma hos någon, bo i husvagn eller dela lägenhet med ett helt gäng andra. Eller kanske ställa upp en säng på arbetsplatsen?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-02-2012, 19:35
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Anma @ 18-02-2012, 18:39) *
          Bland annat.

Trodde du skulle förstå att det var skrivet på mycket mycket skämt !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Anma
          Inlägg 18-02-2012, 19:53
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-02-2012, 19:25) *
          Bor man ute i landet räcker det att den ena föräldern jobbar för att man skall klara ekonomin. I jämställdhetens namn kan man ju turas om, och vara hemma ett eller två år var.

Veckopendlare har ofta ganska lågt ställda krav på övernattningsbostaden. Antingen kan de hyra ett rum hemma hos någon, bo i husvagn eller dela lägenhet med ett helt gäng andra. Eller kanske ställa upp en säng på arbetsplatsen?

Vem ska betala pensionen till den hemmavarande föräldern då? Om man varvar, vad tror du pensionen blir då? lägre än lägst.
          Om den arbetande dör i förtid eller det blir skilsmässa efter 20 år?
          Hur ska den ensamstående föräldern göra?

CITAT (mamamaggan @ 18-02-2012, 19:35) *
          Trodde du skulle förstå att det var skrivet på mycket mycket skämt !

Jag förstod det, men jag ville svara ändå. smile.gif Finns andra här som menar detta på blodigt allvar.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2012, 20:39
          Länk hit: #77

Moderator

CITAT (Anma @ 18-02-2012, 19:53) *
          Vem ska betala pensionen till den hemmavarande föräldern då? Om man varvar, vad tror du pensionen blir då? lägre än lägst.
          Om den arbetande dör i förtid eller det blir skilsmässa efter 20 år?
          Hur ska den ensamstående föräldern göra?

Vill man inte se något annat än problem och nackdelar så kommer man heller inte att göra det.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2012, 20:41
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Huggorm @ 18-02-2012, 20:39) *
          Vill man inte se något annat än problem och nackdelar så kommer man heller inte att göra det.

Men det du säger är ju helt orealistiskt.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 18-02-2012, 21:28
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

I slutändan så är det arbetet som bestämmer var ungefär man kan bosätta sig. Sedan får man väl själv avväga om man skall flytta eller pendla o bo kvar, beroende på närheten till arbetsplatsen. Misstänker att många har bott i bostadsrätt innan husköpet och därför klarar en bra kontantinsats. Själv kan jag ev. tänka mig att åter bo i hyresrätt om inga andra alternativ återstår men då har jag ju helt andra krav på bostaden än tidigare i livet. Man blir ju inte yngre.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2012, 21:38
          Länk hit: #80

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 18-02-2012, 20:41) *
          Men det du säger är ju helt orealistiskt.

Jasså? Flera hundra tusen svenskar är tydligen av en motsatt åsikt

Citera

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 14:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon